Nauczyciel matematyki

Bibliografia w wyborze “Nauczyciel matematyki” gromadzi wybór piśmiennictwa z lat 1990-2020 i zawiera 55 opisów bibliograficznych dotyczących kształcenia, doskonalenia zawodowego, kompetencji, metodyki nauczania nauczycieli matematyki. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na książki i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Błędy uczniowskie – sprzymierzeńcy czy wrogowie nauczyciela? / Beata Kotarba // W : Kształcenie nauczycieli : wyzwanie i zaangażowanie / pod redakcją Witolda Bobińskiego, Jolanty Sujeckiej-Zając. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2019. – S. 165-174
M 057187 (Kluczbork), M 220000 (Opole)

2. Czy każdego można nauczyć matematyki? / Marcin Karpiński // W : Kształcenie nauczycieli : wyzwanie i zaangażowanie / pod redakcją Witolda Bobińskiego, Jolanty Sujeckiej-Zając. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, copyright 2019. – S. 147-163
M 057187 (Kluczbork), M 220000 (Opole)

3. Determinanty jakości kształcenia (przygotowania) w zakresie metodyki edukacji matematycznej w opinii studentów edukacji wczesnoszkolnej/ Renata Reclik // W : Obraz i dylematy zawodu nauczyciela : praca zbiorowa / redakcja naukowa Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk. – Racibórz : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2018. – S. 41-49

4. Dobro i zło w edukacji matematycznej / Barbara Nawolska // W : Dobro i zło w wychowaniu dziecka. T. 2, Przeciw złu / pod redakcją Michała Głażewskiego i Bożeny Muchackiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2017. – S. 193-207

5. Instrumentarium nauczyciela matematyki / Piotr Remża // W : Oblicza edukacji w prospektywnym oglądzie / redakcja naukowa Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Piotr Remża. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok : Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, 2019. – S. 242-252

6. Kompetencje matematyczne przyszłych nauczycieli szkół podstawowych / Igor Vasylenko, Lesia Vasylenko // W : Całożyciowe uczenie i stawanie się : perspektywa teoretyczno-praktyczna / redakcja naukowa Agata Chabior, Małgorzata Krawczyk-Blicharska, Stanisław Kowalski. – Kielce : Uniwersytet Jana Kochanowskiego, 2018. – S. 273-281

7. Kształcenie nauczycieli matematyki / pod red. Bogdana J[ana] Noweckiego ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. – Kraków : Wydaw. Naukowe WSP, 1996. – 140, [3] s., [1] k. tabl. złoż. : wykr. ; 24 cm.
M 177599 (Opole)

8. Nauczyciel wobec aktualnych trudności na różnych etapach edukacji matematycznej = Teacher towards topical difficulties at different steps of math’s education / Elżbieta Lodzińska, Monika Maj // W : Nauczyciel we współczesnej edukacji : diagnoza, rozwój, zmiana = Teacher in contemporary education : diagnosis, development, change / redakcja naukowa Małgorzata Kamińska, Zbigniew Paweł Kruszewski, Andrzej Gretkowski, Barbara Skałbania. – Płock ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica : WN Novum, 2016. – S. 313-322

9. Nowy wymiar komunikacji na zajęciach z edukacji matematycznej / Beata Bugajska-Jaszczołt, Monika Czajkowska // W : Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym : perspektywy i problemy / red. nauk. Jolanta Karbowniczek, Anna Błasiak, Ewa Dybowska. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015. – S. 217-234

10. Opinie studentów matematyki specjalności nauczycielskiej na temat przyszłego zawodu / Agnieszka Bojarska-Sokołowska // W : Walidacja a system szkolnictwa wyższego : stare problemy w nowych aranżacjach słownych i aksjologii : zbiór tekstów / pod red. Józefa Górniewicza ; Centrum Badań Społecznych UWM, Katedra Teorii Wychowania. – Olsztyn : Centrum Badań Społecznych UWM : Katedra Teorii Wychowania UWM, 2015. – S. 85-111

11. Praktyki pedagogiczno-metodyczne studentów kierunku matematyka, specjalności nauczycielskiej / Agnieszka Bojarska-Sokołowska // W : Temporalne aspekty problematyki szkolnictwa wyższego / pod redakcją naukową Pawła Piotrowskiego ; Centrum Badań Społecznych UWM, Katedra UNESCO Jakości Nauki i Nauczania w Szkolnictwie Wyższym UWM. – Olsztyn : Katedra UNESCO Jakości Nauki i Nauczania w Szkolnictwie Wyższym UWM : Centrum Badań Społecznych UWM, 2017. – S. 77-96

12. Przygotowanie studentów do twórczego nauczania matematyki : praca zbiorowa / pod red. Agnieszki Wojciechowskiej i Krystyny Ciekotowej. – Wrocław : Ośrodek Badań Prognostycznych, 1994. – 171 s. ; 21 cm.

13. Rola nauczyciela matematyki jako przewodnika ucznia po świecie wartości / Jerzy Marek // W : Edukacja : w stronę kluczowych wartości : materiały Sekcji VII Dziewiątego Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Białymstoku 2016 / (pod redakcją Józefa Górniewicza) ; Centrum Badań Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Katedra UNESCO. – Olsztyn ; Białystok : Centrum Badań Społecznych UWM : Katedra UNESCO UWM, 2017. – S. 277-284

14. Wybrane kompetencje nauczyciela (matematyki) sprzyjające skutecznemu nauczaniu / Tomasz Szwed // W : Obraz i dylematy zawodu nauczyciela : praca zbiorowa / redakcja naukowa Beata Fedyn, Ilona Gembalczyk. – Racibórz : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2018. – S. 51-58

15. Zmiany opinii studentów matematyki nauczycielskiej na temat matematyki, jej nauczania, studiów matematycznych oraz zawodu nauczyciela / Agnieszka Bojarska-Sokołowska // W : Podmioty w systemie szkolnictwa wyższego : przyczynki do pedagogiki szkoły wyższej : praca zbiorowa / pod red. Pawła Piotrowskiego, Józefa Górniewicza, Marcina Warmińskiego ; Centrum Badań Społecznych UWM. Katedra Unesco UWM. – Olsztyn : Centrum Badań Społecznych UWM : Katedra Unesco UWM, 2016. – S. 179-208

Artykuły w czasopismach:

16. Czy nauczyciel matematyki może się nudzić? : o doskonaleniu zawodowym nauczycieli za granicą / Katarzyna Sikora // NiM + TI. – 2008, nr 68, s. 8-10

17. Efekty oczekiwań nauczycieli i rodziców w edukacji matematycznej i literackiej uczniów / Sławomir Trusz // Czasopismo Psychologiczne. – T. 24, nr 1 (2018), s. 99-113
* Dostępne w Internecie: http://www.czasopismopsychologiczne.pl/files/articles/2018-24-efekty-oczekiwa-nauczycieli-i-rodzicw-w-edukacji-matematycznej-i-literackiej-uczniw.pdf

18. Ewaluacja pracy nauczyciela z narzędziami TIK / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 44-47

19. George Polya i jego dobre rady dla nauczycieli matematyki na tle wybranych koncepcji efektywnego nauczania = George Polya and his good advice for mathematics teachers on the background of conceptions of effective teaching / Tomasz Szwed // Ogrody Nauk i Sztuk. – T. 8 (2018), s. 317-329
* Dostępne w Internecie: https://jecs.pl/index.php/onis/article/view/327

20. ICT in the process of shaping mathematical concepts and skills / Paulina Woźniak-Chojnacka // ICT in Educational Design. – 2018, vol. 13, s. 123-135

21. Informatyczne przygotowanie przyszłego nauczyciela matematyki / Marek Wójtowicz // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2010, nr 1, cz. 2, s. 85-90

22. Jak nauczyciele i uczniowie rozwiązują zadania matematyczne, czyli O poprawnych i niepoprawnych rozumowaniach / Monika Czajkowska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2016, nr 2, s. 193-203
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/905/638

23. Kompetencje geometryczne nauczycieli matematyki = Geometric competences of mathematics teachers / Monika Czajkowska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia. – [Nr] 8 (2016), s. 51-68
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.up.krakow.pl/aupcsdmp/article/view/3641/3271

24. Koncepcje kształcenia nauczycieli matematyki od czasów autonomii galicyjskiej do czasów II wojny światowej / Stanisław Domoradzki // Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. – T. 10 (2012), s. 13-31

25. Koncepcje kształcenia nauczycieli matematyki w Polsce po II wojnie światowej / Danuta Ciesielska // Opinie Edukacyjne Polskiej Akademii Umiejętności. – T. 10 (2012), s. 33-51

26. Kształcenie nauczycieli matematyki – u nas i gdzie indziej : ref. / Stefan Turnau // Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki. – Z. 25 (2003), s. 231-240

27. Kształcenie przyszłych nauczycieli matematyki pod kątem używania technologii informacyjnej – stan obecny, perspektywy i zagrożenia / Piotr Zarzycki // Didactica Mathematicae. – Vol. 31 (2008), s. 67-95

28. Kształtowanie twórczości w nauczaniu matematyki a praktyka szkolna i nauczycielska / Antoni Pardała // Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki. – Z. 26 (2004), s. 265-287

29. Lekcje matematyki – czy mają płeć? / Dorota Turska, Ryszarda E. Bernacka // Psychologia, Edukacja i Społeczeństwo. – T. 5, nr 1/2 (2008), s. 77-88

30. Matematycy prześwietleni / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2010, nr 30, s. 7

31. Matematyczny analfabetyzm – problem społeczny i cywilizacyjny / Witold Szwajkowski // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 2, s. 120-128

32. Mathematical problems designed with the use of functional equations as theoretical tools for examining subject matter knowledge of functions / Mirosława Sajka // Didactica Mathematicae. – Vol. 31 (2008), s. 97-116

33. Nauczyciel matematyki jako organizator procesu kształcenia przez matematykę / Maciej Klakla // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 6, cz. 2 (2007), s. 243-255

34. Nauczycielskie atrybucje zdolności do matematyki uczniów i uczennic / Dorota Turska, Urszula Oszwa // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2017, nr 2, s. 25-40
* Dostępne w Internecie: https://www.wuw.pl/data/include/cms/Kwartalnik_Pedagogiczny_2244_2017.pdf

35. Nie chodzi o klikanie : z Joanną Palińską, nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 1 im. Kardynała Bolesława Kominka w Kątach Wrocławskich, wyróżnioną w konkursie Innowacyjny Nauczyciel 2012, rozmawia Anna Wojciechowska // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 17/18, s. 23

36. Nowa koncepcja kształcenia studentów w ramach przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela / Ryszard J. Pawlak // Rocznik Pedagogiczny. – T. 34 (2011), s. 99-104

37. O roli prac dyplomowych z dydaktyki matematyki w kształceniu przyszłych nauczycieli matematyki / Joanna Major, Bożena Olik-Pawlik, Tadeusz Ratusiński, Lidia Zaręba // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia. – [Nr] 9 (2017), s. 111-138
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.up.krakow.pl/aupcsdmp/article/view/4320/4056

38. Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki / Monika Czajkowska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2013, nr 1, s. 73-88
* Dostępne w Internecie: http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2013/1-5-czajkowska-pomiar-kompetencji-nauczycieli-matematyki.pdf

39. Powstanie Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki / Piotr Tomczak // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 11-16

40. Problemy modyfikowania źle ukształtowanych reprezentacji pojęć geometrycznych przyszłych nauczycieli / Monika Czajkowska // Edukacja. – 2018, nr 1, s. 50-68
* Dostępne w Internecie: http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2018/1-4-czajkowska-problemy-modyfikowania.pdf

41. Programy multimedialne w pracy nauczyciela matematyki / Jolanta Ostrowska // Gazeta Szkolna. – 2009, nr 15/16, s. 10-11

42. Przygotowanie zawodowe w ramach procesu kształcenia nauczycieli matematyki / Tadeusz Rumak // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Matematyka. – Z. 3 (1995), s. 27-49

43. Przyswajanie wiedzy matematycznej przez studentów, przyszłych nauczycieli matematyki, na podstawie przeprowadzonych badań w zakresie wybranych przedmiotów kierunkowych / Anna Dąbrowska, Michał Lorens, Stanisław Midura, Antoni Pardała, Jerzy Tocki // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie. Matematyka. – Z. 3 (1995), s. 7-19

44. Refleksje na temat kształcenia nauczycieli matematyki / Zenon Moszner // Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki. – Z. 26 (2004), s. 255-264

45. Refleksje na temat określania wiedzy przedmiotowej nauczycieli matematyki / Mirosława Sajka // Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia. – [Nr] 1 (2006), s. 297-319

46. Refleksje wychowawcy – nauczyciela matematyki / Jolanta Pająk // NiM. – 2002, nr 44, s. 16-17

47. Rozwiązania wybranych zadań dotyczących pojęcia funkcji – badania diagnostyczne nauczycieli matematyki i kandydatów na nauczycieli matematyki / Liliana Kortus // Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Seria 5, Dydaktyka Matematyki. – Z. 29 (2006), s. 273-296

48. Stereotyp płci w uczeniu się matematyki – percepcja nauczyciela / Dorota Turska, Urszula Oszwa. – Bibliogr. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2018, nr 3, s. 57-73

49. The role of the multistage tasks in developing the creative activity of mathematics teachers / Bożena Maj // Prace Naukowe. Matematyka / Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – [Z.] 12 (2007), s. 277-282

50. Wczesna matematyzacja dziecka : czynniki stymulujące i hamujące = Early mathematisation of the child : stimulating and inhibiting factors / Urszula Oszwa // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2017, nr 2, [cz.] 2, s. 391-402
* Dostępne w Internecie: http://www.czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Urszula-OSZWA.pdf

51. Wiedza przedmiotowa nauczycieli matematyki – próba ustaleń normatywnych / Mirosława Sajka // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 8, cz. 2 (2009), s. 329-334

52. Wychodzę poza program : z Barbarą Kowalińską, nauczycielką matematyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Gdańsku, Nominowaną w Konkursie Nauczyciel Roku 2017, rozmawia Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 23, s. 14

53. Zmiany w przygotowaniu zawodowym nauczycieli matematyki – ale jakie? / Ewa Swoboda // Kwartalnik Edukacyjny. – 2011, nr 3, s. 56-68

54. Związek teorii z praktyką w procesie kształcenia i doskonalenia nauczycieli matematyki / Edward Zych // Ruch Pedagogiczny. – 1991, nr 1-2, s. 57-69

55. Żeby uczeń umiał liczyć : z prof. Henrykiem Kąkolem, przewodniczącym Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, matematykiem z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, rozmawia Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 51/52, s. 8

 

Zob. też hasła: Scenariusze i konspekty lekcji matematyki; TIK w nauczaniu matematyki

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu