Matematyka

Zestawienie bibliograficzne „Scenariusze i konspekty lekcji matematyki ” gromadzi wybór piśmiennictwa z lat 2000-2022 i składa się z 217 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Zestawienie składa się z trzech części: I. Scenariusze lekcji matematyki; II. Scenariusze lekcji matematyki w szkole podstawowej; III. Scenariusze lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami.

 

 

I. Scenariusze lekcji matematyki

 

 

1. Analiza reklamy jako płaszczyzna integrująca język polski i matematykę / Marta Rychlińska, Dariusz Chrabąszcz // Nowa Polszczyzna. – 2003, nr 1, s. 16-19
* Zawiera arkusz rozmowy pohospitacyjnej

2. Ekologia na lekcjach matematyki / Teresa Baranowska. – Rys. // Aura. – 2002, nr 3, dod. “Dodatek ekologiczny dla szkół” nr 90, s. 3
* Konspekt lekcji powtórzeniowej dla kl. V lub VI po dziale “Procenty i statystyka opisowa”. Odpady

3 Jak zainteresować uczniów matematyka i fizyką? / Urszula Jaskuła, Barbara Wrześniewska // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 12, s. 18-22
* Zawiera przykłady prac konkursowych wykonanych przez gimnazjalistów

4. Matematyczna integracja / Urszula Metrycka, Karina Wścisłowicz // NiM. – 2005, nr 54, s. 13-14
* Zawiera scenariusz konkursu “Unia Europejska w liczbach”

5. Matematyka na ścieżce filozoficznej / Iwona Wrzosek // Matematyka. – 2001, nr 5, wkładka, s. 9-11
* Scenariusz lekcji zintegrowanej (matematyka, język polski) – klasa II gimnazjum

6. Można i tak… (scenariusz lekcji polonistyczno-matematycznej dla klasy II gimnazjum) / Monika Kowalczyk // Język Polski w Gimnazjum. – 2006/2007, nr 3, s. 45-61
* Temat: “Rachunek dla dorosłego” Jana Twardowskiego – liryczny (ob)rachunek z samym sobą, czyli jak zmierzyć to, co niezmierzalne

7. Obliczenia matematyczne – wnioski geograficzne : scenariusz zajęć / Małgorzata Dams-Lepiarz, Małgorzata Sternik // Geografia w Szkole. – 2005, nr 1, s. 35-40

8. Polska w Unii Europejskiej : scenariusz lekcji matematyki dla klasy I gimnazjum z realizacją ścieżki europejskiej / Małgorzata Drozd // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 9, s. 10-12

9. Powietrze, którym oddychamy / Barbara Opończewska, Jadwiga Piaskowska // Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej. – 2003, nr 3/4, s. 111-120
* Konspekt lekcji dla uczniów klasy VI. Temat: Co to jest powietrze?

10. Scenariusze lekcji matematyki dla gimnazjum / Anna Topolińska. – Rys., tab. // Aura. – 2002, nr 6, dod. “Prace konkursowe” nr 5, s. 1-6
* Scenariusze nagrodzone w konkursie pt. “Jak integruję problematykę ekologiczną z moim przedmiotem?” 1.Redukowanie wyrazów podobnych w sumach algebraicznych; 2.Obliczanie objętości prostopadłościanu; 3.Obliczanie pól i obwodów trójkątów; 4.Wykonywanie obliczeń procentowych; 5.Odcztywanie danych statystycznych; 6.Przypomnienie wiadomości o wielościanach; 7.Wykonywanie działań na potęgach i pierwiastkach

11. Urodziny Agnieszki – scenariusz zajęć zintegrowanych (język polski, matematyka) dla klasy V szkoły podstawowej / Anna Biernacka, Elżbieta Papaj // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 10, s. 13-15

 

II. Scenariusze lekcji matematyki w szkole podstawowej

Książki:

12. Aktywizujące metody w nauczaniu matematyki w szkole podstawowej : prace kursowe / wstęp, Małgorzata Paszyńska ; Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. – Łódź : WODN, 2000. – 111 s. : rys. ; 30 cm. – ( Matematyka / Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi )
M 183797 (Opole)

13. Atlas efektywnego uczenia dla nauczycieli szkół podstawowych / Małgorzata Taraszkiewicz, Zuzanna Taraszkiewicz. – Warszawa : Wiedza i Praktyka, cop. 2019. – S. 59-72 : 18 inspiracji na lekcje nie tylko matematyki w klasach I-VIII
C 219437 M 219575 M 219576 (Opole)

14. Cztery pory roku w matematyce : książka nauczyciela klasa 4 / Longina Kołek. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2001. – 70, [2] s. : rys. ; 24 cm.
M 185500 (Opole)

15. Cztery pory roku w matematyce : książka nauczyciela klasa 5 / Bożena Ujma. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2003. – 65, [2] s. ; 24 cm.
M 185495 (Opole)

16. Cztery pory roku w matematyce : książka nauczyciela klasa 4 : ścieżka specjalna / Krystyna Skalik. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2003. – 78 s. ; 24 cm.
M 185496 (Opole)

17. Dawne jednostki miary : scenariusz lekcji matematyki w szkole podstawowej / Lucyna Gruca // W : Odkryj Opole w szkole : materiały dydaktyczne / pod red. Stefanii Jagło i Janusza Berdzika. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 2017. – S. 60-63
C 217457 (Opole)

18. Domowe lekcje matematyki / Danuta Zaremba. – Gliwice : “Helion”, cop. 2016. – 206 s. : il., rys. ; 24 cm.
M 054423 M 054424 (Brzeg), M 64117 M 64118 (Kędzierzyn-Koźle), M 054111 M 054112 (Kluczbork), M 068253 M 068254 M 068255 (Nysa), M 215475 M 215476 M 215477 M 215478 M 215479 (Opole)

19. Dzieci badają świat : scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje matematyczne i naukowo-technicze oraz umiejętność uczenia się w kl. 4-6 SP / [red. prowadząca Elżbieta Tołwińska-Królikowska]. – Z małej szkoły w wielki świat : kompetencje matematyczne i naukowo-technicze : 4-6 SP. – Warszawa : Federacja Inicjatyw Oświatowych, 2013. – LXV, [1], 518 s. : il. ; 30 cm.
M 211020 (Opole)

20. Gry i zabawy z przedszkolakiem i uczniem. [Z. 1] / [red.], Jerzy Modrzewski. – Białe Błota ;Bydgoszcz : “Kartex”, 2001. – 52 s. : il. ; 30 cm.
M 183237/I (Opole)

21. Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki? / Jerzy Nowik, Joanna Świercz. – Opole : Wydawnictwo Nowik Sp. j., 2021. – 75, [1] strona : fotografie, ilustracje ; 21 cm.

22. Liczby ukryte w parkach narodowych / Elżbieta Gierek, Ilona Gwiżdż // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 65-67
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

23. Matematyka 2001 : szkoła podstawowa : poradnik dla nauczyciela : klasa klasa 4 / [aut.], Jerzy Chodnicki. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2005. – 136,[51] s. : il., rys. ; 30 cm.
C 189921 (Opole)

24. Matematyka 2001 : poradnik dla nauczycieli : klasa 6 / aut., Anna Bazyluk. – Wyd.3 zm. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2003. – 136 s., 30 s. tabl. : rys., wykr. ; 30 cm.
C 186537 (Opole)

25. Matematyka 2001 : szkoła podstawowa : poradnik dla nauczyciela : klasa 4 / [aut.], Jerzy Chodnicki. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2005. – 136,[51] s. : il., rys. ; 30 cm.
C 189921 (Opole)

26. Matematyka 4 : książka dla nauczyciela : praca zbiorowa / [aut.], Marcin Braun. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 2000. – 157 s. ; 20 cm.
M 183568 M 183604 (Opole)

27. Matematyka 4 : książka dla nauczyciela : praca zbiorowa / zespół aut., Marcin [et al.] Braun. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, 2001. – 157, [3] s. : ; il. ; 20 cm. – ( Matematyka z Plusem ! ) I
M 064596 (Nysa)

28. Matematyka 8 : przewodnik metodyczny dla nauczyciela / Anna Kotwica, Maria Wójcicka. – Kielce : MAC Edukacja, 2020. – 92, [1] strona ; 24 cm.

29. Matematyka dla Ciebie : klasa 4 : poradnik metodyczny / Stefan Turnau. – Warszawa : “Nowa Era”, 2004. – 112 s. : ; il. ; 23 cm.
M 062581 (Nysa)

30. Matematyka jest wszędzie : poradnik metodyczny : klasa 4 : szkoła podstawowa / Teresa Orłowska, Halina Węgierska. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro, 2002. – 100, [4] s. : il. ; 24 cm. I
M 064587 (Nysa)

31. Matematyka jest wszędzie : poradnik metodyczny : klasa 6 : szkoła podstawowa / Teresa Orłowska. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro, 2004. – 120 s. : wykr.
M 064589 (Nysa), C 187024 M 187764 (Opole)

32. Matematyka jest wszędzie : ścieżki edukacyjne : konspekty lekcji : klasy 4-6 / Teresa Orłowska. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro, 2005. – 119 s. : il., fot., 1 mapa, wykr. ; 24 cm.
M 60161 (Kędzierzyn-Koźle), C 189910( Opole)

33. Matematyka jest wszędzie : ścieżki edukacyjne. Konspekty lekcji : klasy 4-6 : szkoła podstawowa / Teresa Orłowska. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna*Krzysztof Pazdro, 2005. – 119 s. : il. ; 24 cm.
M 064586 (Nysa)

34. Matematyka wokół nas : poradnik dla nauczyciela 4 : szkoła podstawowa / Helena Lewicka, Mirosława Zawal-Jarosik. – Wyd. 4, zm. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004. – 128 s. : il. ; 24 cm. – ( Matematyka wokół Nas )
M 064610 (Nysa)

35. Matematyka wokół nas : szkoła podstawowa [kl.] 6 : książka dla nauczyciela / Helena Lewicka, Maria Krygowska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2001. – 102,[2] s. : rys., wykr. ; 21 cm.
M 182200 M 183523 M 183524 M 183525 (Opole)

36. Matematyka wokół nas : szkoła podstawowa [kl.] 6 : książka dla nauczyciela / Helena Lewicka, Maria Krygowska. – Wyd. 4. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop.2001. – 102,[2] s. : rys., wykr. ; 21 cm.
M 051211 (Kluczbork)

37. Matematyka z kluczem 7 : podręcznik nauczyciela : materiały dydaktyczne do matematyki dla szkoły podstawowej / Krystyna Dałek [et al.]. – Warszawa : Nowa Era, 2020. – XII, 320, [4] strony : ilustracje ; 28 cm.

38. Matma inaczej : kodowanie czyli Pomysły na przełamanie lekcyjnej rutyny / Joanna Świercz. – Opole : Wydawnictwo Nowik Sp. j., 2020. – 112 stron : ilustracje ; 29 cm.

39. Poradnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 4. Z. 1 / Janina Prus. – Kielce : “Mac”, 2000. – 124 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050434/I (Kluczbork), M 185921/I M 187917/I M 187918/I (Opole)

40. Poradnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 4. Z. 2 / Janina Prus. – Kielce : “Mac”, 2000. – 144 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050435/II (Kluczbork), M 185921/II M 187917/II M 187918/II (Opole)

41. Poradnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 4. Z. 3 / Janina Prus. – Kielce : “Mac”, 2000. – 128 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050436/III (Kluczbork), M 185921/III M 187917/III M 187918/III (Opole)

42. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej / Renata Korolczuk, Małgorzata Zambrowska. – Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014. – 64 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 213386 (Opole)

43. Projekt Comenius Regio : Matematyka nowego wymiaru / red. Maria Romanowska ; aut. Hanna Bilik. – 142 s. : fot., rys. ; 24 cm.
M 214577 (Opole)

44. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 5. Z. 1 / Lucyna Baczyńska, Jolanta Bury. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 96 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050548/I (Kluczbork), M 185925/I M 187925/I M 187926/I (Opole)

45. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl.5. Z. 2 / Lucyna Baczyńska, Jolanta Bury. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 104 s. : rys.,wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050549/II (Kluczbork), M 185925/II M 187925/II M 187926/II (Opole)

46. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 5. Z. 3 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 112 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050643/III (Kluczbork), M 185925/III M 187925/III M 187926/III (Opole)

47. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 5. Z. 4 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 128 s. : rys.,wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat ) ISBN 83-7315-272-5
C 050644/IV Kluczbork, M 185925/IV M 187925/IV M 187926/IV Opole

48. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 6. Z. 1 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 112 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050645/I (Kluczbork), M 185929/I M 187933/I M 187934/I (Opole)

49. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 6. Z. 2 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 112 s. : rys.,wykr. ; 21 cm.- ( Matematyczny Świat )
C 050646/II (Kluczbork), M 185929/II M 187933/II M 187934/II (Opole)

50. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 6. Z. 3 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 128 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat)
C 050647/III (Kluczbork), M 185929/III M 187933/III M 187934/III (Opole)

51. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu materiału nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Ewy Pilarczyk “Matematyczny świat” dla kl. 6. Z.4 / Janina Prus. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2003. – 96 s. : rys., wykr. ; 21 cm. – ( Matematyczny Świat )
C 050648/IV (Kluczbork), M 185929/IV M 187933/IV M 187934/IV (Opole)

52. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli wychowania fizycznego w klasach 4-6. Cz. 1 / [aut.], Piotr Wróblewski [et al.]. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2000. – 144 s. ; 28 cm. – ( Wychowanie fizyczne )
C 050438/I (Kluczbork), M 061145/I M 061263/I (Nysa), M 185966/I M 187983/I M 187984/I (Opole)

53. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli wychowania fizycznego w klasach 4-6. Cz. 2 / Marzena Pietrasik , Małgorzata Piwońska , Mirosław Zima. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 112 s. ; 28 cm. – ( Wychowanie fizyczne )
C 050429/II (Kluczbork), M 061145/II M 061263/II (Nysa), M 185966/II M 187983/II M 187984/II (Opole)

54. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli wychowania fizycznego w klasach 4-6. Cz. 3 / Ewa Gieras , Leszek Krupiński, Paweł Malinowski. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2001. – 96 s. ; 28 cm. – ( Wychowanie fizyczne )
C 050409/III (Kluczbork), M 061145/III M 061263/III M (Nysa), 185966/III M 187983/III M 187984/III (Opole)

55. Scenariusze i projekty zajęć : dla przedszkolaka i ucznia. [Z. 1] / [red.] Jerzy Modrzewski. – Białe Błota ; Bydgoszcz : “Kartex”, 2001. – 52 s. : il., rys. ; 30 cm.
C 183201 (Opole)

56. Segregacja odpadów / Elżbieta Gierek, Ilona Gwiżdż // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 68-69
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

57. Szklana pułapka – różnica czy iloraz? / Elżbieta Gierek, Ilona Gwiżdż // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 70-72
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

58. Wychowanie zdrowotne w nauczaniu przedmiotowym : propozycje metodyczne dla nauczycieli / Cezary Stypułkowski. – Kraków : “Impuls”, 2002. – 356, [3] s. ; 24 cm.
C 048919 (Brzeg), M 58202 (Kędzierzyn-Koźle), C 183889 (Opole)

 

Artykuły w czasopismach:

 

59. Bez zeszytów ćwiczeń / Joanna Cybulak. – Rys. // Matematyka. – 2002, nr 1, s. 25-28
* Podzielność liczb. Karta z zadaniami

60. Czworokąty i ich własności / Agnieszka Zielińska // Matematyka. – 2008, nr 3, s. 137-139

61. Czy lubisz rebusy? / Jolanta Sochacka. – Bibliogr. // Wszystko dla Szkoły. – 2001, nr 1, s. 16-18
* Konspekt lekcji matematyki dla klasy IV SP

62. Diagramy procentowe : konspekt lekcji dla klasy VI / Ewa Olszowska // Wychowanie Techniczne w Szkole z Plastyką. – 2004, nr 1, s. 49-52

63. Dodawanie liczb ujemnych / Anna Pasternak // Wszystko dla Szkoły. – 2001, nr 4, s. 5-6
* Koncepcja metodyczna lekcji w klasie VI

64. Dom moich marzeń – skala i plan / Genowefa Chwil // Matematyka. – 2008, nr 6, s. 349-351

65. Działania na liczbach całkowitych. Scenariusz lekcji matematyki / Lucyna Gruca // Modelowe Nauczanie. – 2015, nr 4, s. 23-27

66. Działania na liczbach wymiernych / Danuta Suszka // Matematyka. – 2004, nr 3, s. 146-148
* Konspekt nagrodzony w konkursie “Matematyki”

67. Działania pisemne inaczej : dzielenie / Robert Baca // Matematyka. – 2020, nr 2, s. 10-13
* Propozycja rezygnacji z tradycyjnego słupka do zapisu dzielenia pisemnego i zastąpienia go tabelką. Zawiera scenariusz lekcji w klasach V-VIII z wykorzystaniem kości i tabelek do dzielenia pisemnego

68. Dzień z życia Kołowinki i Okrąglaska – konspekt / Dorota Lech, Barbara Pilas // Matematyka. – 2006, nr 8, s. 20-23

69. Ekologia w matematyce. Scenariusz zajęć z matematyki dla klasy IV / Jolanta Sochacka // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 6, s. 7
* Temat zajęć: Mnożenie i dzielenie sposobem pisemnym – układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych o treści ekologicznej. Konspekt zawiera załączniki

70. Gimnastyka umysłu – zadania tekstowe : scenariusz lekcji matematyki dla klasy IV / Danuta Truszkowska // Wszystko dla Szkoły. – 2003, nr 11, s. 11-12

71. Graniastosłupy : scenariusz lekcji matematyki w kl. V / Grażyna Zalewska // Matematyka. – 2014, nr 5, s. 39-43

72. Jak połączyć matematykę z programowaniem? : przykłady lekcji ze Scratchem i robotem Photon / Mariola Kosztołowicz // Matematyka. – 2022, nr 3, s. 32-36

73. Jak wyliczyć wysiłek fizyczny? Przykład lekcji integrującej treści zajęć matematycznych z wychowaniem fizycznym / Beata Rusinek, Michał Bronikowski // Lider. – 2004, nr 11, s. 15-16

74. Klasa V. Temat : Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych – zabawa w sklep / Małgorzata Światkowska // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 5

75. Klasa V lub VI. Temat : Utrwalenie wiadomości o ułamkach zwykłych i dziesiętnych / Elżbieta Duszyńska // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 2-4

76. Klasa IV. Temat : Rodzaje kątów – utrwalenie / Hanna Uchman // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 1-2

77. Klasa VI SP lub I gimnazjum. Temat : Sprawdzian – konstrukcje trójkątów / Zuzanna Simon // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 6-7

78. Klasyfikacja czworokątów / Bogumiła Nowak // Matematyka. – 2008, nr 3, s. 140-142

79. Kodowanie na matematyce : dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych : scenariusz lekcji matematyki dla klasy czwartej lub piątej szkoły podstawowej / Joanna Świercz // Matematyka. – 2019, nr 3, s. 53-56

80. Konspekt lekcji matematyki. Klasa IV / Helena Lewicka, Bożena Prystupa // Drama. – 2000, z. 34, s. 25-26

81. Konspekty zajęć dla nauczycieli szkół specjalnych i integracyjnych / Aneta Madziara // Drama. – 2001, z. 39, s. 12-15
* Temat lekcji: 1. Dzielenie w zakresie liczby 20

82. Kształtowanie pojęcia procentu / Agnieszka Zielińska // Matematyka. – 2007, nr 8, s. 464-468

83. Lekcja ćwiczeniowa metodą konkursu / Agnieszka Dyrka // Matematyka. – 2008, nr 4, s. 212-214

84. Lekcja powtórzeniowo-utrwalająca z matematyki dla klasy VI szkoły podstawowej / Jarosława Pyrzyk // Wychowanie na co Dzień. – 2004, nr 7-8, wkł. III-V

85. Lekcja z podręcznikiem / Joanna Barczewska // Matematyka. – 2008, nr 2, s. 92-94

86. Lekcje w czwartej klasie : dodawanie i odejmowanie ułamków / Beata Zaremba // Matematyka. – 2011, nr 9, s. 20-22

87. Liczby ujemne (i całkowite) / Maria Tarasiuk-Wasilewska // Głos Nauczycielski. – 2000, nr 41, s. 8

88. Makler : scenariusz lekcji matematyki w klasie VI / Katarzyna Drzewiecka // Przegląd Edukacyjny. – 2003, nr 1, s. 18-19

89. Matematyczny pokój zagadek : przykład z instrukcją przygotowania / Joanna Świercz // Matematyka. – 2021, nr 4, s. 11-17
* Zawiera scenariusz lekcji matematyki dla klasy ósmej szkoły podstawowej. Temat: Graniastosłupy – powtórzenie wiadomości

90. Mierzenie długości / Danuta Zaremba // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 8-10
* Tematem lekcji są jednostki długości

91. Mierzenie kątów – konspekt lekcji w klasie IV / Władysława Marzec // Matematyka. – 2009, nr 1, s. 11-13

92. Modelowanie liczb ujemnych / Anna Pasternak. – Rys. // Wszystko dla Szkoły. – 2001, nr 4, s. 5
* Koncepcja metodyczna wprowadzenia liczb ujemnych w klasie szóstej. Propozycje ćwiczeń

93. Nie bać się matematyki / Iwona Łowicka // Matematyka. – 2003, nr 3, s. 153-154

94. Obliczanie miar kątów powstałych w wyniku przecięcia dwóch prostych równoległych trzecią prosta – scenariusz lekcji / Małgorzata Rabenda // Matematyka. – 2020, nr 3-4, s. 48-49

95. Obliczanie obwodu i pola za pomocą robota / Sylwester Zasoński // TIK w Edukacji. – 2016, nr 3, s. 33-35
* Scenariusz lekcji matematyki dla szkoły podstawowej

96. Obliczanie procentowe – rozwiązywanie zadań : konspekt lekcji matematyki w klasie VI / Aleksandra Ossowska // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 4-5, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. VI-VIII

97. Obliczanie ułamka danej liczby / Jarosława Pyrzyk // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 3, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. IX-X

98. Obliczenia procentowe / Agnieszka Dyrka // Matematyka. – 2004, nr 4, s. 214-215

99. Pisemne dodawanie – konspekt lekcji w klasie IV / Monika Przerada // Matematyka. – 2008, nr 7, s. 424-426

100. Pola powierzchni : konspekt lekcji powtórzeniowej / Teresa Sklepek // Matematyka. – 2006, nr 4, s. 34-35

101. Porównywanie ułamków dziesiętnych / Danuta Zaremba // Matematyka. – 2012, nr 5, s. 34-

102. Poszukiwacze skarbów : scenariusz zajęć z matematyki dla klasy szóstej / Maria Brodowska // Klanza w Szkole. – 2003, nr 2, s. 13-15

103. Procent i ekologia – propozycja lekcji matematyki dla klasy V / Liliana Lipińska, Bogumiła Szymańska // Wszystko dla Szkoły. – 2003, nr 3, s. 24-25

104. Robot Photon EDU na lekcjach matematyki / Mariola Kosztołowicz // Matematyka. – 2022, nr 2, s. 41-46
* Zawiera trzy pomysły na lekcje matematyki z robotami Photon

105. Rozwiązywanie zadań tekstowych : liczby naturalne : scenariusz lekcji matematyki w klasie IV szkoły podstawowej / Maria Gorek // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 5, s. 117-119

106. Scenariusz lekcji matematyki w klasie czwartej szkoły podstawowej z zastosowaniem elementów oceniania kształtującego / Monika Murawska // Modelowe Nauczanie. – 2007, nr 4, s. 63-64

107. Scenariusz lekcji z probabilistyki dla klasy V szkoły podstawowej / Konrad Kozłowski. – Tab. // Wszystko dla Szkoły. – 2000, nr 4, s. 12

108. Strasznie stroma góra / Zuzanna Simon. – Tab. // Matematyka. – 2000, nr 6, s. 346-347

109. Układ współrzędnych / Monika Przerada // Matematyka. – 2006, nr 9, s. 28-30
* Konspekt lekcji

110. Ułamki dziesiętne – ćwiczenia wstępne / Danuta Zaremba // Matematyka. – 2012, nr 3, s. 34-35

111. Unia europejska w ułamkach – scenariusz lekcji matematyki dla kl. V / Katarzyna Drzewiecka. – Załączniki // Przegląd Edukacyjny. – 2002, nr 3, s. 10-11

112. Utrwalenie działań na liczbach naturalnych : propozycja lekcji matematyki w klasie IV / Kinga Antas. – Rys., tab. // Wychowanie na co Dzień. – 2002, nr 2-3, wkł., s. I-III
* Lekcja powtórzeniowa

113. Własności siatek sześcianu : zestaw ćwiczeń praktycznych / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 6-10

114. Wprowadzamy pojęcie : największy wspólny dzielnik. Cz. 1, Powtórka przed lekcją / Małgorzata Rucińska-Wrzesińska // Matematyka. – 2006, nr 9, s. 22-24
* Kilka atrakcyjnych pomysłów na początek lekcji o podzielności w szkole podstawowej.

115. Wprowadzenie pojęcia wyrażenia algebraicznego / Helena Jankiewicz, Irena Leszczyńska // Matematyka. – 2002, nr 3, s. 208-209

116. Wrocław – miasto mostów. Cz. 2 / Justyna Siestrzeńcewicz-Bohusz // Matematyka. – 2012, nr 3, s. 56-59

117. Wykonujemy obliczenia na kalkulatorze : scenariusz lekcji z informatyki w klasie IV / Anna Grus // Wychowanie Techniczne w Szkole z Plastyką. – 2002, nr 1, s. 40-42

118. Wynalazcy zera. Scenariusz lekcji matematyki / Lucyna Gruca // Modelowe Nauczanie. – 2015, nr 4, s. 28-33

119. Zamawiamy sadzonki na klomby : praca w grupach, klasa V / Grażyna Pawłowska. – Rys. // NiM. – 2000, nr 35, s. 10-13

120. Zamiast konspektu / Danuta Kitkowska. – Załączniki // Matematyka. – 2000, nr 6, s. 348-352

121. Zamiast tradycyjnej powtórki. Cz.2. Ułamki zwykłe / Małgorzata Rucińska-Wrzesińska // Matematyka. – 2009, nr 4, s. 206-213

122. Zanim odwrócisz lekcję – zajęcia z pistacja.tv / Małgorzata Rabenda // TIK w Edukacji. – 2016, nr 3, s. 30-31
* Scenariusz lekcji matematyki dla szkoły podstawowej z wykorzystaniem Internetu. Temat: O ile więcej, o ile mniej

123. Znaki rzymskie: konkurs matematyczny dla uczniów klasy IV / Alicja Bednarczyk-Fertyk // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 9, s. 6-7

 

 

III. Scenariusze lekcji matematyki w szkole ponadpodstawowej

 

 

Książki:

 

124. Aktywne metody w kształceniu matematycznym / Zdzisław Kierstein. – Opole : “Nowik”, 2004. – 64 s. : rys., wykr. ; 21 cm.
M 61803 (Kędzierzyn-Koźle), C 051899 (Kluczbork), M 189065 (Opole)

125. Energooszczędne urządzenia gospodarstwa domowego / Wiesława Kleszowska // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 133-135
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

126. Matematyka. Cz.1, Przewodnik dla nauczyciela zasadniczej szkoły zawodowej / Piotr Pyrdoł. – Rumia : “Operon”, 2002. – 32 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
C 187081/I (Opole)

127. Matematyka. Cz.2, Przewodnik dla nauczyciela zasadniczej szkoły zawodowej / Piotr Pyrdoł. – Gdynia : “Operon”, 2003. – 40 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
C 187081/II (Opole)

128. Matematyka : poradnik dla nauczyciela i program nauczania w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum: klasa 1 : kształcenie w zakresie podstawowym / Małgorzata Trzeciak, Monika Jankowska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2002. – 87,[1] s. : il., rys. ; 24 cm.
M 58051 (Kędzierzyn-Koźle), C 183771 (Opole)

129. Matematyka : poradnik dla nauczyciela i program nauczania w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum : klasa 3 : kształcenie w zakresie podstawowym / Małgorzata Trzeciak , Monika Jankowska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004. – 87,[1] s. : il., rys. ; 24 cm.
C 186820 (Opole)

130. Matematyka 1 : szkoła branżowa I stopnia : dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej : książka dla nauczyciela. – Gdynia : Operon, [2021]. – 179, [4] strony : ilustracje, wykresy ; 21×29 cm.

131. Matematyka 1 : zakresy podstawowy i rozszerzony : przewodnik dla nauczyciela liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum / Maria Borowska. – Rumia : “Operon”, 2002. – 96 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
C 187080 (Opole)

132. Matematyka 1 : zakresy podstawowy i rozszerzony : wybrane scenariusze lekcji dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum / aut., Zbigniew Blajerski. – Gdynia : “Operon”, 2003. – 63 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
M 187118 (Opole)

133. Matematyka 2 : zakresy podstawowy i rozszerzony : przewodnik dla nauczyciela liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum / Maria Borowska. – Gdynia : “Operon”, 2003. – 88 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
C 187077 (Opole)

134. Matematyka 3 : zakresy podstawowy i rozszerzony : przewodnik dla nauczyciela liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum / Maria Borowska. – Gdynia : “Operon”, 2004. – 74 s. ; 24 cm. – ( Szkoła XXI [Matematyka] )
C 189293 (Opole)

135. Matematyka krok po kroku : poradnik metodyczny : klasa I : liceum ogólnokształcące, liceum profilowane i technikum : zakres podstawowy i rozszerzony / Kazimierz Żylak , Alicja Rychlewicz. – Łódź : “Res Polona”, [2002]. – 127 s. ; 24 cm.
C 196638 (Opole)

136. Matematyka krok po kroku : poradnik metodyczny : zasadnicza szkoła zawodowa / Edward Lesiak , Czesław Białkowski. – Łódź : “Res Polona”, [2003]. – 96 s. : il., rys., wykr. ; 24 cm.
C 196640 (Opole)

137. Matematyka przyjemna i pożyteczna : klasa 1 : przewodnik metodyczny : szkoły ponadgimnazjalne : zakres podstawowy / Jacek Szuty , Eugeniusz Jakubas , Piotr Nodzyński. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2002. – 108,[1] s. : rys., wykr. ; 25 cm.
M 184514 M 185465 (Opole)

138. Matematyka przyjemna i pożyteczna : przewodnik metodyczny : szkoły ponadgimnazjalne : klasa 2 zakres podstawowy / Piotr Nodzyński , Jacek Szuty , Eugeniusz Jakubas. – Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2003. – 106,[2] s. : rys., wykr. ; 25 cm.
M 185743 (Opole)

139. Ochrona lasów w obliczeniach procentowych / Elżbieta Gierek, Ilona Gwiżdż // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 150-151
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

140. Poradnik dla nauczyciela [matematyki] : liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum. [Cz] 1. Program nauczania matematyki / aut., Wiktor Bartol .Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, cop. 2002. – 199 s. : il., wykr. ; 30 cm. – ( Matematyka się Liczy )
M 58055 (Kędzierzyn-Koźle), M 184344 (Opole)

141. Projekt Comenius Regio : Matematyka nowego wymiaru / red. Maria Romanowska ; aut. Hanna Bilik. – 142 s. : fot., rys. ; 24 cm.
M 214577 (Opole)

142. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Edyty Lato i Małgorzaty Mazur “Matematyczny świat dla kl. I gimnazjum”. Z. 1, Arytmetyka / Idalia Lalewicz. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop.2001. – 112 s. : rys.,wykr. ; 21 cm.
M 187971/I M 187972/I M 187973/I (Opole)

143. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Edyty Lato i Małgorzaty Mazur “Matematyczny świat dla kl. I gimnazjum”. Z. 2, Algebra / Idalia Lalewicz. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 80 s. : rys.,wykr. ; 21 cm.
M 187971/II M 187972/II M 187973/II (Opole)

144. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Edyty Lato i Małgorzaty Mazur “Matematyczny świat dla kl. I gimnazjum”. Z. 3, Geometria / Idalia Lalewicz, Elżbieta Wojtasińska. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 80 s. : rys.,wykr. ; 21 cm.
M 187971/III M 187972/III M 187973/III (Opole)

145. Przewodnik dla nauczyciela : propozycje rozkładu nauczania, scenariuszy lekcji i sprawdzianów do podręcznika Edyty Lato i Małgorzaty Mazur “Matematyczny świat dla kl. I gimnazjum”. Z.4, Statystyka / Idalia Lalewicz , Elżbieta Wojtasińska. – Kielce : “Mac Edukacja”, cop. 2002. – 80 s. : rys.,wykr. ; 21 cm.
M 187971/IV M 187972/IV M 187973/IV (Opole)

146. „Stand-by” – pożeracze energii / Wiesława Kleszowska // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.].Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 137-140
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

147. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego w Polsce / Maria Gadomska // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 141-144
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

148. Znaczenie wody w środowisku człowieka / Maria Gadomska // W : Ekologia na każdym przedmiocie : scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej i gimnazjum / pod red. Anny Gierek i Elżbiety Gierek ; [zespół aut. Maria Gadomska et al.]. – Kraków : Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych, 2009. – S. 145-149
M 052512 (Kluczbork), M 065591 (Nysa), C 202620 M 209046 (Opole)

 

Artykuły w czasopismach:

 

149. Badamy ekierki / Monika Bolanowska. – Rys. // Matematyka. – 2001, nr 3, dod. “Matematyka wokół nas”, s. 7-11

150. Doskonalenie umiejętności wykonywania obliczeń procentowych : konspekt lekcji matematyki dla klasy II gimnazjum / Małgorzata Drozd, Ewa Sawczuk // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 2, 22-24

151. Działania na wyrażeniach algebraicznych / Dorota Kubit // Matematyka. – 2004, nr 3, s. 143-145
* Konspekt nagrodzony w konkursie “Matematyki”

152. Elementy matematyki finansowej z kalkulatorem graficznym / Monika Bolanowska, Wojciech Bolanowski // Matematyka. – 2007, nr 6, s. 360-364
* Cykl zajęć dla uczniów klas 3 liceów ogólnokształcących z wykorzystaniem kalkulatorów graficznych ALGEBRA FX2, O Plus, Casio

153. Funkcja kwadratowa i jej własności / Eugeniusz Jakubas. – Fot., rys. // NiM. – 2000, nr 33, s. 20-23

154. Funkcja kwadratowa i jej własności : (scenariusz lekcji) / Eugeniusz Jakubas // Wychowanie Techniczne w Szkole. – 2000, nr 1, s.32-36
* Scenariusz lekcji z wykorzystaniem komputera

155. Gra dydaktyczna “pociąg do ciągu” : pomysł na lekcje zrealizowany w trzeciej klasie technikum, dział programowy: ciągi / Anna Pawlak // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 32-34

156. Interaktywne bryły platońskie / Marek Mnich // TIK w Edukacji. – 2017, nr 3, s. 24-26
* Scenariusz lekcji dla gimnazjum: Bryły platońskie, czyli jak starożytni Grecy postrzegali świat

157. Jak dodawać ułamki okresowe / Marian Maciocha // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 45-49

158. Jak się dzielą wysokości w trójkącie? / Agnieszka Urbańska // Matematyka. – 2008, nr 3, s. 162-164

159. Jak wprowadzamy pojęcie ilorazu różnicowego i pochodnej funkcji w punkcie? – propozycja dwóch lekcji / Ewa Olszewska, Anna Rybak // NiM. – 2002, nr 43, s. 24-28

160. Jak wspomagać samodzielność uczniów w nauce? / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 37-44
* Zawiera scenariusz lekcji matematyki dla uczniów szkoly średniej w warunkach tradycyjnych. Zawiera także sugestie, w jaki sposób lekcję dostosować do pracy w trybie zdalnym. Temat zajeć: Prawdopodobieństwo warunkowe

161. Jakie podatki płacimy naprawdę? / Grażyna Niedośpiał, Danuta Jaworska // NiM. – 2001, nr 38, s. 17-18
* Scenariusz lekcji matematyki w klasie pierwszej gimnazjum

162. Jesteśmy ekspertami w potęgowaniu : konspekt lekcji powtórzeniowej / Beata Okręt // Matematyka. – 2006, nr 2, s. 21-23

163. Kalkulator naszym sprzymierzeńcem / Aleksandra Kozioł // Matematyka i Komputery. – 2005, nr 22, s. 20-22
* Zawiera scenariusz lekcji: Wokół proporcjonalności prostej

164. Kalkuluję wydatki za telefon / Joanna Kożusznik. – Rys., tab. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 5-6

165. Kąty w przestrzeni / Grażyna Dokurno // Matematyka. – 2006, nr 6, s. 17-19
* Nagroda główna w konkursie “Matematyki” na najlepszy konspekt lekcji matematyki

166. Kilka sposobów na dwusieczną / Zofia Dam // Matematyka. – 2004, nr 6, s. 16-19

167. Klasa II gimnazjum. Temat : Przekształcanie wyrażeń zawierających potęgi i pierwiastki / Marta Borowiecka // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 10-12

168. Klasa II gimnazjum. Temat : Rozwiązywanie układu równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi metodą graficzną – ćwiczenia / Marta Borowiecka // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 12-14

169. Klasa II gimnazjum. Temat : Zastosowanie twierdzenia Talesa. Obliczanie odległości między szkołą a kościołem w Starym Lesie / Elwira Sanowska // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 14-16

170. Klasa I gimnazjum. Temat : Porównywanie liczb wymiernych / Bożena Celińska // Matematyka. – 2000, nr 3, dod. Konspekty, s. 8-10

171. Konspekt lekcji ćwiczeniowej / Agnieszka Wojciechowska // Matematyka. – 2003, nr 6, s. 346-348

172. Ksero w ręku ucznia, czyli pomysł na wprowadzenie układu współrzędnych / Mgdalena Wojcuechowska-Rysiawa // Matematyka. – 2020, nr 2, s. 6-9

173. Kształcenie umiejętności definiowania / Witold Pająk // Matematyka. – 2007, nr 7, s. 413-418

174. Lekcje inspirowane “Matematyką” / Tomasz Sekulski // Matematyka. – 2003, nr 3, s. 145-147
* Konspekty lekcji: 1. Matematyka i sztuka – boska proporcja; 2. Matematyczne Andrzejki – działania w zbiorze liczb rzeczywistych

175. Liczby niewymierne – konspekt lekcji w klasie I LO / Tomasz Sekulski // Matematyka. – 2008, 6, s. 336-338

176. Liczby trójkątne a potęgi / Witold Bednarek // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 43-44

177. Matematyczne wędrówki po krajach Unii Europejskiej : scenariusz lekcji matematyki w kl. I gimnazjum / Eugenia Garncarek // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 7, s. 145-147

178. Matematyka, gimnazjum / Barbara Wierzchucka // Meritum. – 2011, nr 3, s. 16
* Temat: Symetria w przyrodzie

179. Międzynarodowy Dzień Liczby PI : scenariusz otwartej lekcji matematyki dla uczniów klas I-II szkoły ponadgimnazjalnej oraz dla gimnazjalistów klas III / Anna Maliszewska, Anna Rajkowska, Magdalena Olczyk // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 9, s. 4-5

180. Na brzegu koła : wzory redukcyjne / Ewa Szewczuk . – Rys. // Matematyka. – 2013, nr 1, s. 26-29

181. O bananach i zdrowym odżywianiu się : edukacja prozdrowotna na lekcji matematyki / Bożena Śniatowska // Modelowe Nauczanie. – 2003, nr 4, s. 101-103

182. O korzyściach płynących ze stosowania kalkulatorów graficznych / Edyta Juskowiak // Komputer w Szkole. – 2001, nr 5-6, s. 23-27

183. O rzucaniu do kosza w Parabolandii / Agnieszka Orzeszek // Matematyka. – 2003, nr 3, s. 155-158

184. Od delty do reguły Kartezjusza / Tomasz Masłowski // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 37-42
* O metodzie rozwiązywania równań kwadratowych

185. Odchylenie standardowe – konspekt lekcji / Piotr Kopacz // Matematyka. – 2009, nr 6, s. 351-361

186. Odkrywanie twierdzenia Talesa wspomagane programem Cabri 1 / Jolanta Pająk. – Rys. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 9-10

187. Operacje bankowe / Barbara Gniewosz // Matematyka. – 2003, nr 1, s. 36-37

188. Płaszczyzny i proste / Iwona Turnau // Matematyka. – 2005, nr 4, s. 23-27

189. Pochodna funkcji z komputerem / Anna Rybak. – Rys. // Matematyka. – 2000, nr 1, s. 40-42

190. Powielajmy dobre pomysły / Grażyna Wawer. – Rys. // Matematyka. – 2002, nr 1, s. 29-31
* Karty z zadaniami

191. Poznawanie funkcji potęgowej i wykładniczej z komputerem / Agnieszka Tyliba // Matematyka i Komputery. – 2005, nr 23, s. 7-11

192. Praca w grupach eksperckich na lekcji / Edyta Kultys // Matematyka. – 2007, nr 3, s. 153-155
* Dwugodzinna lekcja matematyki w klasie I LO

193. Propozycja pewnej lekcji matematyki : (czy młodzież umie się uczyć?) / Jacek Mańko, Jarosław Milski // Gradient. – 2001, nr 4, s. 222-226
* Konspekt lekcji w klasie I matematyczno-informatycznej LO

194. Przed egzaminem gimnazjalnym. Zadania przygotowawcze / Monika Bolanowska, Ewa Misiejuk // Matematyka. – 2009, nr 4, s. 214-222

195. Przekroje graniastosłupów i ostrosłupów / Danuta Stępień // Matematyka. – 2008, nr 8, s. 478-483

196. Rozszerzenie ułamka zwykłego z wykorzystaniem komputera / Dobrosława Sewiołek. – Rys. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 11, s. 16-17

197. Rozwiązywanie zadań tekstowych / Szczepan Barański // Matematyka. – 2004, nr 4, s. 216-218

198. Scenariusz lekcji matematyki przeprowadzonej w klasie III o profilu matematyczno-fizycznym / Urszula Kowieska. – Wykr. // NiM. – 2001, nr 38, s. 18-19
* Scenariusz lekcji kończącej dział: “Zastosowanie rachunku pochodnych do badania funkcji”

199. Scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjum / Agnieszka Zielińska // Matematyka. – 2016, nr 4, s. 19-21

200. Styczna, pochodna – komputer, nauczyciel i uczniowie / Witold Pająk. – Rys. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 13-15

201. Śnieżne bryły : scenariusz lekcji matematyki w klasie II gimnazjum / Alicja Kulik // Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej. – 2007, z. 1-2, s. 169-175

202. Średnie w trapezie / Zofia Diakowska // Matematyka. – 2004, nr 3, s. 140-142
* Konspekt dla III klasy LO, nagrodzony w konkursie “Matematyki”

203. Środek boku trójkąta w roli głównej / Stefan Mizia . – Rys. // Matematyka. – 2013, nr 1, s. 30-32

204. Tworzenie konstrukcji matematycznych / Katarzyna Nowak // IT w Edukacji. – 2015, nr 4, s. 32-34
* Scenariusz lekcji matematyki dla gimnazjum w oparciu o program komputerowy GeoGebra

205. Unia Europejska bez tajemnic : scenariusz lekcji matematyki w gimnazjum / Eugenia Garncarek // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 8, s. 81-83

206. W jaki sposób można przedstawić ruch jednostajny punktu materialnego po okręgu w Excelu? / Jadwiga Jezierska. – Rys. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 18-20

207. W którym banku najlepiej ulokować pieniądze, a w którym najlepiej wziąć kredyt? : scenariusz lekcji matematyki dla klasy pierwszej gimnazjum / Magdalena Burger // Klanza w Szkole. – 2005, nr 2, s. 25-27

208. Wielomiany a liczby pierwsze / Witold Bednarek // Matematyka. – 2013, nr 2, s. 51-53

209. Wprowadzenie pojęcia granicy jako narzędzia do analizowania funkcji : przykład funkcji kwadratowych / Andrzej Sokołowski // Matematyka. – 2019, nr 1, s. 42-46

210. Wprowadzenie zasady indukcji matematycznej z wykorzystaniem prezentacji w programie PowerPoint / Janina Duda. – Rys. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 16-17

211. Współczynniki funkcji liniowej a jej wykres / Hanna Lisiak-Góźdź. – Wykr. // Matematyka i Komputery. – 2002, nr 9, s. 7-8

212. Wykorzystanie modeli funkcji kwadratowej / Jolanta Zawalska. – Rys. // Komputer w Szkole. – 2001, nr 5-6, s. 34-39

213. Zadania literackie : opis zajęć integrujących język polski z matematyką / Alicja Badowska, Anna Majchrowska // Dolnośląskie Ścieżki. – 2001, nr 2, s. 143-147
* Konspekt

214. Zakupy z rabatem : scenariusz lekcji matematyki dla I klasy gimnazjum / Karolina Jańczak-Pałasz. – Tab. // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 6, s. 15-16

215. Zanim zaczniesz definiować funkcję : propozycja lekcji w gimnazjum / Katarzyna Jasek // Matematyka. – 2006, nr 10, s. 27-31

216. Zapisywanie liczb w systemie dziesiątkowym. Obsługa programu “Kalkulator” : scenariusz lekcji informatyki (matematyki) dla gimnazjum / Anna Sawicka // Wszystko dla Szkoły. – 2001, nr 4, s. 4

217. Zastosowanie narzędzi TOC w języku angielskim, języku polskim i matematyce / Małgorzata Gasik // Meritum. – 2012, nr 1, s. 23-28

 

https://www.profesor.pl/Katalog-Publikacji,2,dla-nauczyciela,21,Matematyka

Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

 

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry