Nauczyciel historii

Bibliografia w wyborze “Nauczyciel historii” gromadzi wybór piśmiennictwa z lat 1990-2020 i zawiera 69 opisów bibliograficznych dotyczących kształcenia, doskonalenia zawodowego, kompetencji, metodyki nauczania nauczycieli historii. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na książki i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Akademickie kształcenie nauczycieli historii w Polsce : (1945-1980) / Czesław Nowarski. – Kraków : Wydaw. Naukowe AP, 1999. – 413, [2] s. : il. ; 24 cm.

2. Edukacja historyczna w szkole : teoria i praktyka / Ewa Chorązy, Danuta Konieczka-Śliwińska, Stanisław Roszak. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. – 401,[1] s. ; 24 cm.
M 61159 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 065012 (Nysa), C 199756 M 199932 M 199933 M 199934 M 199935 (Opole)

3. Formy i metody wykorzystywania podręcznika jako środka dydaktycznego na przykładzie pracy nauczyciela historii w szkole podstawowej : raport z badań / Sylwester Kondrat. – Warszawa : IPS. MEN, 1990. – [2], 95 s. : faks. ; 21 cm.
M 162626 (Opole)

4. Kompetencje wychowawcze nauczyciela historii / Justyna Strykowska // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 277-289

5. Kształcenie nauczycieli historii a cele edukacji historycznej / pod red. Alojzego Zieleckiego. – Rzeszów : “Libri Ressovienses”, 1997. – 144 s. : wykr. ; 24 cm.

6. Między historią publiczną a edukacją historyczną / Joanna Wojdon. – Bibliogr. // W : Historia w przestrzeni publicznej / pod red. Joanny Wojdon. – Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2018. – S. 277-281
M 218228 (Opole)

7. Między kontynuacją a zmianą : kształcenie, dokształcanie i doskonalenie nauczycieli historii szkół podstawowych w latach 1944-1961 / Anita Młynarczyk-Tomczyk. – Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2015. – 268, [2] s. ; 24 cm.

8. Nauczanie historii – ciekawiej : notatnik nauczyciela / red. nauk. Wojciech Mrozowicz, Karol Sanojca. – Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe : Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008. – 238 s. : il. ; 24 cm.

9. Nauczyciel historii jako twórca pamięci : strategie przekazywania narracji historycznej nauczycieli na przykładzie analizy lekcji “Unia lubelska” / Agnieszka Nowakowska // W : Pamięć – historia – tożsamość : edukacja i polityka historyczna w procesie konstruowania narracji naszej wspólnoty / redakcja naukowa Mirosława Nowak-Dziemianowicz, Adam Konopnicki. – Kraków : Impuls, 2019. – S. 49-61

10. Nauczyciel historii : ku nowej formacji dydaktycznej : praca zbiorowa / pod red. Marii Kujawskiej. – Poznań : IH. UAM, 1996. – 211, [19] s. ; 24 cm.

11. Nauczyciele historii szkół średnich i powszechnych w latach 1918-1939 : kształcenie, dokształcanie, doskonalenie / Hanna Wójcik-Łagan. – Kielce : WSP im. Jana Kochanowskiego, 1999. – 398, [2] s. ; 21 cm.

12. O niektórych fachowych kompetencjach nauczycieli historii w tradycyjnej, “nowej” szkole i co dalej? / Hanna Wójcik-Łagan // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 203-214

13. O wsparciu nauczycieli słów kilka / Zofia T. Kozłowska // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 251-266

14. Organizacja studiów historycznych (stacjonarnych i zaocznych) w uniwersytetach i wyższych szkołach pedagogicznych / pod red. Janiny Mazur i Alojzego Zieleckiego ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe WSP, 1996. – 197, [1] s.,[4] k. tabl. złoż. ; 24 cm. – (Problemy Studiów Nauczycielskich, ISSN 0239-6769)
M 177595 M 177596 M 177597 (Opole)

15. Ponadstandardowe propozycje MODN dla nauczycieli historii w latach 2013-2019 / Janusz Berdzik // W : Dynamika rozwoju Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu / red. Janusz Berdzik, Jolanta Fąforowicz, Małgorzata Szeląg. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 2020. – S. 113-127
M 220637 (Opole)

16. Poradnik hospitacyjny : materiały pomocnicze dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie czyli Jak przygotowywać się i omawiać hospitowane lekcje / Edward Bartkowski, Barbara Bleja. – Toruń : “Bea-Bleja”, 1998. – 38 s. ; 21 cm.
M 178806 (Opole)

17. Praktyczne kształcenie kandydatów na nauczycieli historii / pod red. Janiny Mazur i Alojzego Zieleckiego ; Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauczycielskich Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie, Instytut Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie, Instytut Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Krakowie. – Rzeszów : “Libi Ressovienses”, 1998. – 254 s. ; 23 cm.

18. Praktyka nauczania historii w Polsce 1944-1956 / Mariola Hoszowska. – Rzeszów : Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2002. – 219, [1] s. ; 23 cm.
C 186816 (Opole)

19. Przez praktyki do praktyki w stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Cz. 1, Język polski, historia, wiedza o społeczeństwie / red. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Beata Jarosz, – Mariusz Ausz ; Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. – Lublin : Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – 257 s. : il. ; 25 cm.

20. Rola nauczyciela historii i społeczeństwa szkoły podstawowej w kształtowaniu postaw obywatelskich wśród uczniów = Role of a history teacher in shaping pupils civic attitude / Katarzyna Kaczmarek // W : Rodzina, dzieci i młodzież / [redakcja naukowa Jędrzej Nyćkowiak, Jacek Leśny]. – Poznań : Młodzi Naukowcy, 2017. – S. 66-71

21. Rzecz o wiedzy nauczycielskiej / Ireneusz Kawecki. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009. – 154, [2] s. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.

22. Specyfika kształcenia nauczycieli historii na terenie wielokulturowym na przykładzie Uniwersytetu Opolskiego / Anna Gołębiowska. – Bibliogr. // W : Historia ludzi : historia dla ludzi : krytyczny wymiar edukacji historycznej / red. Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska. – Kraków : “Impuls”, 2013. – S. 227-238
M 211880 (Opole)

23. Strony internetowe dla nauczycieli jako miejsce zdobywania wiedzy / Marek Przybylski. – Bibliogr. // W : Historia ludzi : historia dla ludzi : krytyczny wymiar edukacji historycznej / red. Iwona Chmura-Rutkowska, Edyta Głowacka-Sobiech, Izabela Skórzyńska. – Kraków : “Impuls”, 2013. – S. 239-248
M 211880 (Opole)

24. Wiedza z psychologii w edukacji historycznej / Jerzy Gąsowski // W : Współczesna edukacja historyczna : doświadczenia, oczekiwania / red. nauk. Justyna Budzińska, Justyna Strykowska. – Poznań : Instytut Historii UAM, 2015. – S. 267-276

25. Zadania nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie w okresie przemian globalnych w kontekście nowej reformy edukacji / Dorota Miłoszewska // W : Nauczyciel, przestrzeń, czas, szkoła : (zadania, funkcje, role dawniej i dziś) / redakcja naukowa Małgorzata Kabat, Ewa Pasterniak-Kobyłecka ; Uniwersytet Zielonogórski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Zielona Góra : Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii. Uniwersytet Zielonogórski, 2018. – S. 79-88

 

Artykuły w czasopismach:

26. Być nauczycielem historii – ale jakim? / Irena Koszyk // Wiadomości Historyczne. – 1999, nr 1, s. 47-51

27. Co wynika z dialogu o nauczaniu historyka i plastyka z polonistą? Daria Czermińska-Falk // Polonistyka. – 2017, nr 4, s. 12-15

28. Czas nie dla historyków / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 24, s. 7
* Badania IBE dotyczące realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych

29. Czy już czas na obywatelskie nieposłuszeństwo – jak uczyć historii w dobie nowej polityki historycznej? / Maria Jadczak // Wiadomości Historyczne. – 2018, nr 4, s. 35-37
* Tematyka stosunków polsko-żydowskich w edukacji historycznej

30. Debata oxfordzka w praktyce szkolnej nauczyciela historii / Maria Jadczak // Wiadomości Historyczne. – 1999, nr 4, s. 249-251

31. Dokształcanie i kształcenie nauczycieli historii dla ogólnokształcącej szkoły średniej w latach 1945-1948 / Mariola Hoszowska // Wiadomości Historyczne. – 2000, nr 2/3, s. 124-135

32. Edukacja regionalna w kształceniu nauczycieli historii / Tadeusz Srogosz, Beata Urbanowicz // Zeszyty Historyczne / Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. – T. 9 (2006), s. 191-197

33. Efekty kształcenia dla kursu : wychowanie patriotyczne dla nauczycieli historii / Marek Mariusz Tytko // Pedagogia Ojcostwa. – 2014, nr 2, s. 43-52

34. Etyka nauczyciela historii : ref. / Janusz Rulka // Edukacja Humanistyczna. – T. 1 (2001), s. 141-148

35. Europejskie badania nad kształceniem nauczycieli historii / Joanna Wojdon // Wiadomości Historyczne. – 2005, nr 5, s. 48-49

36. Historia online : z Marcinem Paksem, nauczycielem historii w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Sosnowcu, rozmawia Anna Wojciechowska // Głos Nauczycielski. – 2013, nr 45, s. 17

37. Internetowe zasoby dla nauczycieli historii / Zbigniew Osiński // Wiadomości Historyczne. – 2011, nr 3, s. 15-20

38. Jak uczyć historii w epoce “burzy i naporu” – “dobra” czy “niedobra” zmiana w nauczaniu historii – głos w dyskusji / Maria Jadczak // Wiadomości Historyczne. – 2016, nr 5, s. 25-27

39. Kadra kształcąca nauczycieli historii w polskich szkołach wyższych / Jerzy Maternicki // Wiadomości Historyczne. – 1996, nr 4, s. 209-219

40. Kilka uwag nauczyciela historii / Jarosław Durka // Wiadomości Historyczne. – 2005, nr 1, s. 55-56

41. Kształcenie nauczycieli historii w zakresie drugiej specjalności / Alojzy Zielecki // Wiadomości Historyczne. – 1996, nr 2, s. 79-90

42. Miejsce literatury dydaktycznej w pracy nauczyciela historii / Mariola Hoszowska // Wiadomości Historyczne. – 1996, nr 2, s. 91-95

43. Młodzi nauczyciele o wartościowaniu na lekcjach historii / Monika Kulawiec, Magdalena Rybarska // Wiadomości Historyczne. – 1999, nr 1, s. 51-55

44. Model współczesnego nauczyciela / Maria Kujawska // Cieszyński Almanach Pedagogiczny. – T. 2 (2013), s. 38-55
* Dostępne w Internecie: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Cieszynski_Almanach_Pedagogiczny/Cieszynski_Almanach_Pedagogiczny-r2013-t2/Cieszynski_Almanach_Pedagogiczny-r2013-t2-s38-55/Cieszynski_Almanach_Pedagogiczny-r2013-t2-s38-55.pdf

45. Musimy wspólnie zadziałać / z Agnieszką Jankowiak-Maik, nauczycielką historii z Poznania, autorką bloga edukacyjnego “Babka od histy”, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 12, s. 8

46. Nauczyciel historii a prowadzenie bloga / Krzysztof Ruchniewicz // Wiadomości Historyczne. – 2018, nr 6, s. 6-9

47. Nauczyciel historii – Europejczyk czy patriota? / Bohdan Halczak // Wiadomości Historyczne. – 1997, nr 4, s. 243-247

48. Nauczyciel historii wobec rzeczywistości postkomunistycznej : modele interpretacji przeszłości Polski w podręcznikach szkolnych z lat 1948-1992 / Maciej Serwański // Klio. – 2012, nr 2, s. 143-157
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/KLIO/article/view/KLIO.2012.024/1202

49. Nauczyciel historii wobec zmian w systemie edukacji / Henryk Palkij // Forum Humanistów. – 2001, nr 1, s. 73-75

50. Nowa edukacja historyczna / Tomasz Tokarz. – Bibliogr. // Sygnał. – 2019, nr 7, s. 51-55

51. O poradnikach metodycznych dla nauczycieli historii / Melania Sobańska-Bondaruk // Wiadomości Historyczne. – 2002, nr 4, s. 209-213

52. Odpowiedzialnośc zawodowa a wprowadzenie uczniów klas IV szkoły podstawowej w świat historii : oczekiwania społeczne a codzienna rzeczywistość – wyniki obserwacji młodego nauczyciela / Mateusz Hurysz // Studia Edukacyjne. – Nr 45 (2017), s. 347-368
* Dostępne w Internecie:
https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23517/1/SE_45_2017_Hurysz.pdf

53. Pedagogiczne treści wiedzy przedmiotowej nauczyciela historii / Ireneusz Kawecki // Nowa Szkoła. – 2007, nr 6, s. 14-20

54. Perspektywiczny model nauczyciela historii / Jerzy Maternicki // Wiadomości Historyczne. – 1996, nr 1, s. 9-22

55. Po I roku reformy – refleksje nauczyciela historii w gimnazjum / Izabella Modzelewska-Rysak // Wiadomości Historyczne. – 2001, nr 3, s. 148-150

56. Pojęcie kultury źródłoznawczej nauczyciela historii / Maciej Janik // Wiadomości Historyczne. – 2006, nr 2, s. 27-34

57. Problemy nauczania historii w zasadniczych szkołach zawodowych / Jakub Lorenc // Meritum. – 2016, nr 3, s. 16-19

58. Programy kształcenia historyków w świetle Krajowych Ram Kwalifikacji / Marek Wilczyński, Stanisław Roszak // Klio. – 2012, nr 2, s. 31-55
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/KLIO/article/view/KLIO.2012.019/1197

59. Rola doradcy metodycznego w procesie adaptacji społeczno-zawodowej nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie miasta Opola / Janusz Popera. – Bibliogr. // Modelowe Nauczanie. – 2004, nr 7, s. 102-109

60. Rola wychowawców, pedagogów i nauczycieli w przekazie prawdy historycznej o niemieckich obozach koncentracyjnych w Polsce = The role of teachers and educators in passing on historical truth about German concentration camps in Poland / Magdalena Gajderowicz // Studia Pedagogiczne. – T. 27 (2016), s. 61-69
* Dostępne w Internecie: https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/27.pdf

61. Rozmowa “Meritum” z wiceministrem edukacji narodowej Maciejem Kopciem na temat edukacji historycznej / Maciej Kopeć ; rozm. przepr. Jarosław Zaroń // Meritum. – 2016, nr 3, s. 2-6

62. Szkoła i nauczyciel w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień historycznych uczniów / Dariusz Sikora // Podlaski Kwartalnik Kulturalny. – 2019, [nr] 4, s. 19-30
* Dostępne w Internecie: https://bbc.mbp.org.pl/Content/13849/download/

63. Uczę zadawania pytań / z Jarosławem Foltyńskim, nauczycielem historii w Technicznych Zakładach Naukowych w Częstochowie, Nominowanym do tytułu Nauczyciel Roku 2019, rozmawia Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 14/15, s. 17

64. Uczniowie znajdują błędy : ze Stefanią Stefaniak, nauczycielką historii w Miejskiej Szkole Podstawowej w Knurowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 8, s. 15

65. “Uczyć się od mistrzów” : zastosowanie tanatoedukacji do nauczania historii najnowszej = “Learning from the masters” : applying thanatology to teaching modern history / Agnieszka Janiak // Przegląd Badań Edukacyjnych. – 2018, nr 1, s. 237-255
* Dostępne w Internecie: https://www.researchgate.net/publication/326471728_Uczyc_sie_od_mistrzow_-_zastosowanie_tanatoedukacji_do_nauczania_historii_najnowszej

66. Uniwersyteckie kształcenie nauczycieli historii w okresie Drugiej Rzeczypospolitej / Czesław Nowarski // Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historica. – Nr 1 (2001), s. 203-236

67. W poszukiwaniu modelu nauczyciela historii / Maria Kujawska // Wiadomości Historyczne. – 1996, nr 5, s. 267-277

68. Współczesny nauczyciel historii w Polsce / Alojzy Zielecki // Wiadomości Historyczne. – 1997, nr 2, s. 76-87

69. Zajęcia w sieci współpracy : “Regionalizm – patriotyzm jutra” / Iwona Jóźwiak // Wiadomości Historyczne. – 2018, nr 2, s. 37-40
* Doskonalenie zawodowe nauczycieli historii na przykładzie działań Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie

Zob. też hasła: Scenariusze i konspekty lekcji historii; TIK w nauczaniu historii

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu