Zestawienie bibliograficzne „Nauczyciel fizyki” obejmuje wybór literatury za lata 1989-2020 i składa się z 30 opisów bibliograficznych dotyczących kształcenia, doskonalenia zawodowego, kompetencji zawodowych nauczycieli fizyki. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, baz Biblioteki Narodowej oraz baz z innych bibliotek zgromadzonych w KARO – Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.
Książki:
1. Belfry w przyciasnych reformach : pół wieku rozciągania / Stanisław Plebański. – Kraków : Impuls, 2020. – 153 strony : faksymilia ; 24 cm.
2. Bibliografia do nauczania fizyki dla studentów i nauczycieli fizyki / Danuta Tokar, Krystyna Raczkowska-Tomczak, Anna Jeleńska, Krystyna Raczkowska Tomczak. Opole : WSP, 1992. – 83 s. : fot., rys. ; 24 cm.
I 167058 (Opole)
3. Fizyka w przedszkolu? / Piotr Skurski, Michał Karbowiak // W : Problemy dydaktyki fizyki / redakcja Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz. – Czeszów ; Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe : Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego : Zakład Nauczania Fizyki Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017. – S. 73-88
4. Integracja kształcenia przyszłych nauczycieli fizyki w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki fizyki / Krystyna Sujak-Lesz, Andrzej Krajna. – Wrocław : Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, 1990. – 141 s. : rys., wykr. ; 24 cm.
5. Jakość kształcenia a kompetencje zawodowe nauczycieli przedmiotów przyrodniczych / red. Ryszard Gmoch ; Uniwersytet Opolski.Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2003. – 260 s. ; 24 cm.
C 186760 (Opole)
6. Kompetencje czy kwalifikacje? : efekty kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji i badań na różnych etapach edukacyjnych / pod red. Katarzyny Potyrały. – Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 2011. – 97 s. : il. ; 29 cm.
7. Kształcenie nauczycieli fizyki w krajach Uni Europejskiej : Włochy, Niemcy, Zjednoczone Królestwo, Francja : praca zbiorowa / pod red. Józefiana Turło. – Toruń : “Top Kurier”, 2000. – 135 s. : tab. ; 24 cm.
8. Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim w latach 1968-2017 : ujęcie instytucjonalne / [selekcja materiałów źródłowych, merytoryczne i edytorskie opracowanie: Andrzej Krajna, Leszek Ryk]. – Wrocław : Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2017. – 82, [6] s. : il. ; 24 cm.
9. Łódzka konferencja “Problemy dydaktyki fizyki – działalność pozalekcyjna” : Łódź, 16-18 VI 2011 / red. T. Wibig, P. Skurski]. – Łódź : Katedra Modelowania Procesów Nauczania. Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej. Uniwersytet Łódzki, 2012. – 130 s. : il. ; 25 cm.
10. Odbudujmy rangę nauczania fizyki w szkołach / Jerzy Mozrzymas // W : Problemy dydaktyki fizyki / redakcja Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz. – Czeszów ; Wrocław : Oficyna Wydawnicza Atut – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe : Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego : Zakład Nauczania Fizyki Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017. – S. 197-210
11. Perspektywy kształcenia nauczycieli fizyki / pod red. Władysława Błasiaka ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. – Kraków : Wydaw. Naukowe WSP, 1997. – 214, [1] s. : wykr. ; 24 cm.
12. Postępowanie dydaktyczno-badawcze w dynamicznej i twórczej realizacji procesu dydaktycznego / Piotr Skurski. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006. – 160 s., [1] k. tabl. złoż. : il. ; 24 cm.
13. Problemy dydaktyki fizyki / red. Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz. – Krośnice ; Wrocław : Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe, 2011. – XIV, 336 s. : il. ; 24 cm.
14. Problemy dydaktyki fizyki / redakcja: Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz. – Wrocław : Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe : Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego : Zakład Nauczania Fizyki Instytutu Fizyki Doświadczalnej Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017. – 298 stron : ilustracje (w tym kolorowe) ; 24 cm.
15. Problemy kształcenia nauczycieli fizyki : materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Kraków, 4-6 czerwca 1990 r. / [oprac. red. Adam Ruta] ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauczycielskich. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe WSP, 1993. – 215 s. : il. ; 21 cm.
16. Przyroda – szansa na integrację przedmiotów przyrodniczych w liceum? / Dobromiła Szczepaniak, Tomasz Greczyło // Problemy dydaktyki fizyki / red. Andrzej Krajna, Leszek Ryk, Krystyna Sujak-Lesz. – Krośnice ; Wrocław : Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocławskie Towarzystwo Oświatowe, 2011. – S. 125-129
17. Wybrane problemy dydaktyki fizyki : [referaty i komunikaty III Sesji Dydaktyki Fizyki], Biecz 14-19 września 1987 : praca zbiorowa / pod red. Ignacego Stępniowskiego ; Centrum Doskonalenia Nauczycieli im. Władysława Spasowskiego [w Warszawie]. – Warszawa : CDN, 1989. – 413, [1] s. : il. ; 24 cm.
Artykuły w czasopismach:
18. Doskonalenie nauczycieli fizyki / Stanisław Rusznica // Kwartalnik Edukacyjny. – 1996, nr 1/2, s. 74-78
19. Etyka w nauczaniu fizyki / Zofia Gołąb-Meyer // Alma Mater. – Nr 80 (2006), s. 56-59
20. Fizyka a oświata / Stanisław D. Głazek // Postępy Fizyki. – T. 71, z. 1 (2020), s. 26-30
21. Jak (nie) zostać nauczycielem dyplomowanym? / T. Kardaś // Fizyka w Szkole. – 2001 nr 2 s. 121-123
22. Nauczyciel fizyki wobec zjawisk paranormalnych / Stanisław Bednarek // Fizyka w Szkole. – 2004, nr 5, s. 22-26
23. Nauczyciele w CERN / Danuta Czyżewska // Fizyka w Szkole. – 2003, nr 1, s. 48-49
24. Ocena ryzyka zawodowego : nauczyciel fizyki / Iwona Romanowska-Słomka // Atest : ochrona pracy. – 2003, nr 12, s. 42-43
25. Polscy nauczyciele fizyki w CERN / Leszek Pawelski // Fizyka w Szkole : czasopismo dla nauczycieli. – 2007, nr 5, s. 59-62
26. Przesłanki określające przedmiot i cele uniwersyteckiego kształcenia nauczycieli fizyki w zakresie umiejętności wykorzystywania techniki komputerowej / Jerzy Głowacki, Piotr Skurski // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Physica. – [Z.] 20, (1997), s. 51-61
27. Specjalizacja zawodowa nauczycieli fizyki w woj. opolskim / Danuta Tokar // Fizyka w Szkole. – 1996, nr 5, s. 276-278
28. Uczenie ûzykiwXXIwieku. Jak i poco? / Łukasz A.Turski // Postępy Fizyki. – T. 70, z. 2 (2019), s. 13-18
* Dostępne w Internecie: https://www.ptf.net.pl/media/cms_page_media/993/e-PF_2_%40019.pdf [dostęp: 16.04.2021 r.]
29. Wybrane problemy doskonalenia zawodowego nauczycieli fizyki / Piotr Skurski, Jadwiga Skurska // Acta Universitatis Lodziensis. Folia Physica. – [Z.] 24, (2001), s. 177-185
30. Zadania badawcze w procesie doskonalenia zawodowego nauczycieli fizyki / Piotr Skurski, Jadwiga Skurska // W: Acta Universitatis Lodziensis. Folia Physica. – [Z.] 26, (2002), s. 101-106
Zobacz też hasła: Scenariusze i konspekty lekcji fizyki; TIK w nauczaniu fizyki
Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu