TIK w nauczaniu fizyki

Zestawienie bibliograficzne „TIK w nauczaniu fizyki” obejmuje wybór literatury za lata 2010-2019 i składa się z 26 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

Książki:

1. Czy nowe technologie w szkole zastąpią metody tradycyjne? = Can new technologies at school replace traditional methods? / Anna Kamińska // W : Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji / redakcja naukowa Dorota Siemieniecka. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015. – S. 153-165
M 220136 (Opole)

2. Dobre praktyki w konspektach lekcji przedmiotów matematyczno-przyrodniczych : fizyka, matematyka / [red. Joanna Maria Czarnocka, Ewelina Kieller, Agata Ludwikowska, Marta Żukowska] ; Centrum Edukacji Obywatelskiej. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2015. – 219, [1] s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
M 214606 (Opole)

3. Dzieci w świecie Internetu oraz niecodziennych tajemnic fizyki : poznaj nowoczesne technologie oraz zjawiska fizyczne / [autorzy Jerzy Domżał, Grzegorz Kępisty, Igor Królikowski, Mateusz Malicki, Michał Orliński, Mikołaj Oettingen ; ilustracje Inga Widlińska]. – Kraków : Dział Informacji i Promocji Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica, 2015. – 63, [1] strona : ilustracje ; 20×21 cm.

4. Edukacyjne programy multimedialne : wyniki badań, interpretacje, wnioski = Educational multimedia programs : research results, interpretations, conclusions / Jan Amos Jelinek // W : Edukacja i człowiek w czasach technologii : szanse, nadzieje i zagrożenia / pod redakcją Wojciecha Ratajka. – Wrocław : Centrum Inicjatyw Edukacyjnych i Wydawnictwo Via Ferrata ; Kielce : Europejskie Stowarzyszenie Dialogu Edukacyjnego, 2018. – S. 155-165

5. E-nauczyciel przyrody : innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów / [aut] Anna Basińska [et al.]. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2013. — 167 s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM)
M 209930 M 209931 (Opole)

6. Internetowy świat wideo w nauczaniu fizyki / Krzysztof Służewski, Grzegorz Karwasz. – Bibliogr. // W : Oblicza Internetu : sieciowe dyskursy (roz)poznawania cyfrowego świata / red. nauk. Marek Sokołowski. – Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2014. – S. 419-426
M 215625 M 217508 (Opole)

7. Multimedia online w dydaktyce fizyki = On-line in multimedia in teaching physics / Krzysztof Służewski, Grzegorz Karwasz // W : Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji / redakcja naukowa Dorota Siemieniecka. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015. – S. 355-373
M 220136 (Opole)

8. Nowe technologie wspomagające nauczanie i uczenie się matematyki i fizyki uczniów z dysfunkcjami wzroku / Jolanta Brzostek-Pawłowska // W : Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej / redakcja naukowa Małgorzata Paplińska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 133-146

M 217521 (Opole)

9. Wprowadzenie do fizyki w grach, animacjach i symulacjach Flash / Dev Ramtal, Adrian Dobre ; [tł. Julia Szajkowska]. – Gliwice : “Helion”, cop. 2013. – 534 s. : il. ; 24 cm.
M 210423 (Opole)

10. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji fizycznej / Tomasz Greczyło. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 26 stron : ilustracje ; 30 cm.

11. Zajęcia z fizyki w ramach pilotażu Małopolskiej Chmury Edukacyjnej : prezentacja dobrych praktyk / Kamil Mielnik, Mirosław Zimnoch // W : Małopolska Chmura Edukacyjna – nowe trendy i dobre praktyki nauczania / pod red. Małgorzaty Pamuły-Behrens. – Kraków : Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego. Wydział Kształcenia Zawodowego. – S. 91-98

Artykuły w czasopismach:

12. Animacje zjawisk fizycznych w programie PowerPoint / Adam Buczek // Fizyka w Szkole. – 2010, nr 3, s. 52-58

13. Animowana grafika oparta na prawach ruchu : komputerowe wspomaganie nauki fizyki / Stefan Sokołowski // Rozprawy Naukowe i Zawodowe PWSZ w Elblągu. – 2018, z. 27, s. 115-129

14. Doświadczenia z użyciem IT – krzywa chłodzenia / Tomasz Kocur // IT w Edukacji. – 2015, nr 1, s. 30-32
* Scenariusz lekcji fizyki w gimnazjum: Badanie przepływu energii na sposób ciepła i rola izolacji (krzywa chłodzenia)

15. Kinematyka z robotami / Monika Gnutek // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1, s. 36-37
* Zawiera sceanriusz lekcji izyki w szkole podstawowej. Temat: Prędkość, droga, czas

16. Komórką w fizykę! / Arleta Biegańska // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 3, s. 35-36

17. Komputer na lekcji fizyki / Joanna Ledzion // Przegląd Edukacyjny. – 2010, nr 5, s. 10-11

18. Media w edukacji : telefon komórkowy w pomiarach uczniowskich. Cz. 1 / Kazimierz Mikulski. – Rys. // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 1, s. 35-40
* Wykorzystanie telefonów komórkowych w edukacji

19. Media w edukacji : telefon komórkowy w pomiarach uczniowskich. Cz. 2 / Kazimierz Mikulski. – Fot., rys. // Fizyka w Szkole. – 2013, nr 2, s. 31-35
* Wykorzystanie telefonów komórkowych w edukacji

20. Obserwacja zjawiska dudnień fal akustycznych / Tomasz Kocur // IT w Edukacji. – 2015, nr 4, s. 36-37
* Scenariusz lekcji fizyki dla gimnazjum w oparciu o technologię komputerową

21. “Obwody prądu stałego” : lekcja z e-doświadczeniem / Ireneusz Linert // Fizyka w Szkole. – 2014, nr 2, s. 31-34

22. Prawo Ohma – doświadczenie sterowane przez internet / Bogusław Lanuszny // Fizyka w Szkole. – 2012, nr 4, s. 28-29

23. Ruch jednostajnie przyspieszony prostoliniowy wspomagany komputerem / Izabela Okrzesik–Frąckowiak, Roman Frąckowiak // Fizyka w Szkole. – 2010, nr 4, s. 36-40

24. Smartfon jako pomoc w nauczaniu fizyki / Krzysztof Rochowicz // Fizyka w Szkole. – 2019, nr 5, s. 36-37

25. Smartfony i tablety na lekcjach fizyki / Elżbieta Kawecka // Meritum. – 2018, nr 4, s. 30-37

26. Tablet in teaching physics / Vladimír Vochozka // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2012, nr 3, cz. 2, s. 209-211

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu