Nauczyciel chemii

Zestawienie bibliograficzne „Nauczyciel chemii” obejmuje wybór literatury za lata 1997-2020 i składa się z 31 opisów bibliograficznych dotyczących kształcenia, doskonalenia zawodowego, kompetencji zawodowych nauczycieli chemii. Bibliografia została sporządzona na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, baz Biblioteki Narodowej oraz baz z innych bibliotek zgromadzonych w KARO – Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

Książki:

 

1. Cele wychowawcze w kształceniu chemicznym / Krystyna Skrok. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – 252 s. : il. ; 24 cm.

2. Chemia 2 : przewodnik dla nauczyciela gimnazjum / Maria Barbara Szczepaniak, Janina Waszczuk. – Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, 2010. – 87 s. : il. ; 24 cm.

3. E-nauczyciel przyrody : innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów / [aut] Anna Basińska [et al.]. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2013. – 167 s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM)
M 209930, M 209931 (Opole)

4. Interaktywne komputerowe doświadczenia w nauczaniu chemii / Małgorzata Nodzyńska, Paweł Cieśla // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 123-134

5. Jak kształcić studentów chemii i kierunków pokrewnych? : podręcznik nauczyciela akademickiego / [Ewa Augustyniak et al.]. – Kraków : Wydział Chemii. Uniwersytet Jagielloński, 2008, 250 s., [2] s. tabl. : il. kolor. ; 24 cm.

6. Jakość kształcenia a kompetencje zawodowe nauczycieli przedmiotów przyrodniczych / red. Ryszard Gmoch ; Uniwersytet Opolski.Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2003. – 260 s. ; 24 cm.
C 186760 (Opole)

7. Kompetencje czy kwalifikacje? : efekty kształcenia studentów kierunków przyrodniczych w kontekście Krajowych Ram Kwalifikacji i badań na różnych etapach edukacyjnych / pod red. Katarzyny Potyrały. – Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 2011. – 97 s. : il. ; 29 cm.

8. Komunikacja między nauczycielem a uczniem w procesie edukacyjnym / Aleksander Sztejnberg. – Opole : Uniwersytet Opolski, 1997. – 51,[1] s. : wykr. ; 24 cm.
C 176508 (Opole)

9. Metody motywacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych : monografia / pod red. M. Nodzyńskiej. – Kraków : Zakład Chemii i Dydaktyki Chemii. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 2011. – 84 s. : il. ; 21 cm

10. Nauczanie – uczenie się chemii modalność sensoryczna z myślą o edukacji jutra / Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska // W: Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka / redakcja naukowa Aleksandra Kamińska i Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”, 2018. – S. 257-268

11. Performans w edukacji chemicznej : teoria i praktyka / Grzegorz Krzyśko // W : Kierunki rozwoju współczesnej edukacji / redakcja Aleksandra Kamińska, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza “Humanitas”. Wyższa Szkoła Humanitas, 2017. – S. 107-120

12. Poczet polskich dydaktyków chemii / pod red. Małgorzaty Nodzyńskiej, Jana Rajmunda Paśko ; Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie. Zakład Dydaktyki Nauk Przyrodniczych. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2014. – 149 s. : il. ;

13. Społeczne znaczenie wiedzy przyrodniczej / pod red. Ryszarda M. Janiuka. – Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002. – 182 s. : rys., wykr. ; 24 cm.

14. Starego drzewa nie zegniesz, czyli jak szkolić nauczycieli z zakresu stosowania metod samodzielnego dociekania wiedzy przez uczniów / Kinga Orwat, Karol Dudek, Paweł Bernard // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 165-170

15. Style pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich w kontekście oczekiwań i potrzeb studentów kierunków przyrodniczych / Anna Maria Wójcik // W : Edukacja elit XXI wieku : kompetencyjne pojęcie elit społecznych / red. nauk. Marcin Piątek, Natasza Starik. – Poznań : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2017. – S. 177-192

16. Wpływ szkolenia z metodologii IBSE na umiejętności rozumowania naukowego u nauczycieli przedmiotów przyrodniczych / Karol Dudek, Paweł Bernard, Anna Migdał-Mikuli //W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 171-180

17. Z chemią ku przyszłości / red. Ryszard M. Janiuk. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – 210 s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.

 

Artykuły w czasopismach:

18. Jak uczyć podstaw chemii? / Michał Herczak // Chemia w Szkole. – 2006, nr 6, s. 14-23

19. Nauczyciel chemii jako wychowawca / Krystyna Skrok // Chemia, Dydaktyka, Ekologia, Metrologia. – R. 13, nr 1/2 (2008), s. 41-49

20. Nauczyciel chemii nauczycielem przyrody / Czesław Puchała. – Bibliogr. // Chemia w Szkole. – 2001, nr 1, s. 13-15

21. Nauczyciel i uczeń w świetle nowej podstawy programowej dla gimnazjum i liceum : nowe kierunki, nowe wyzwania / Hanna Gulińska // Kognitywistyka i Media w Edukacji. – 2011, nr 1, s. 143-155

22. O skutecznym komunikowaniu się nauczyciela z uczniami na lekcjach chemii / Elżbieta Kowalik, Romuald Piosik // Chemia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 12-16

23. Obszary badań w zakresie dydaktyki chemii / Hanna Gulińska, Ryszard M. Janiuk, Iwona Maciejowska // Wiadomości Chemiczne. – [R.] 61, nr 9/10 (2007), s. 653-686
* Dostępne w Internecie: https://www.dbc.wroc.pl/dlibra/publication/2187/edition/2263/content  [dostęp: 14.04.2021 r.]

24. Platforma e-learningowa jako element wspomagający przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela / Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska // :E-Mentor. – 2013, nr 4, s. 44-49

25. Praca z uczniem zdolnym na zajęciach pozalekcyjnych z chemii w gimnazjum / Hanna Wojciechowska // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 6, s. 18

26. Realizacja celów wychowawczych w procesie nauczania chemii w świetle prowadzonych badań / Krystyna Skrok. – Tab. , wykr. – Bibliogr. // Chemia w Szkole. – 2003, nr 2, s. 76-85

27. Studia podyplomowe – wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli chemii / Krystyna Skrok // Chemia w Szkole. – 2001, nr 1, s. 58-59

28. System kształcenia chemików i nauczycieli chemii : stan dydaktyki chemii w Niemczech / Romuald Piosik // Prace Naukowe. Chemia / Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. – Z. 4, (1999), s. 19-30

29. Szkoła i przemysł – projekt CITIES / Iwona Maciejowska // Chemia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 63-64

30. Zastosowanie modeli cząsteczek w kształceniu nauczycieli chemii / Karel Kolář, Karel Myška, Ivan Hol // Prace Naukowe. Chemia i Ochrona Środowiska / Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie. Z. 7 (2003), s. 111-116

31. Znaczenie edukacji i wychowania prewencyjnego w przygotowaniu nauczycieli chemii i biologii / Larysa Kowalczuk, Orysia Kowalczuk // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – T. 24 (2004), s. 261-266

 

Zobacz też hasła: Scenariusze i konspekty lekcji chemii; TIK w nauczaniu chemii

 

Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry