TIK w nauczaniu chemii

Zestawienie bibliograficzne „TIK w nauczaniu chemii” obejmuje wybór literatury za lata 2010-2019 i składa się z 21 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

Książki:

1. E-nauczyciel przyrody : innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów / [aut] Anna Basińska [et al.]. – Poznań : Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 2013. — 167 s. : il. ; 24 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM)
M 209930 M 209931 (Opole)

2. Interaktywne komputerowe doświadczenia w nauczaniu chemii / Małgorzata Nodzyńska, Paweł Cieśla // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 123-134

3. “Mobilna chemia” w praktyce szkolnej / Małgorzata Bartoszewicz // W : Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych / red. Piotr Jagodziński, Robert Wolski. – Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny, 2014. – S. 83-89

4. Nanozłoto – realizacja zajęć szkolnych w ramach projektu “irresistible” / Beata Sobesto, Agnieszka Zaraska // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 25-31

5. Podróż w głąb katalizatora : realizacja projektu “irresistible” w Liceum Ogólnokształcącym nr III w Ostrowcu Świętokrzyskim / Dorota Kamińska // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 33-38

6. Prezentacja dobrych praktyk – Politechnika Krakowska, chemia / Estera Michnowska, Małgorzata Jaworska, Magdalena Malinowska, Marek Piątkowski, Piotr Radomski // W : Małopolska Chmura Edukacyjna – nowe trendy i dobre praktyki nauczania / pod red. Małgorzaty Pamuły-Behrens. – Kraków : Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Departament Edukacji i Kształcenia Ustawicznego. Wydział Kształcenia Zawodowego. – S. 75-82

7. Przykład scenariusza lekcji chemii metodą wyprzedzającą z perspektywy ucznia szkoły ponadgimnazjalnej = Example scenario using a flipped classroom chemistry lesson from the perspective of secondary school students / Hanna Gulińska, Małgorzata Bartoszewicz // W : Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji / redakcja naukowa Dorota Siemieniecka. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015. – S. 399-418
M 220136 (Opole)

8. Rola mobilnych technologii w nauczaniu chemii = The role of mobile technologies in teaching chemistry / Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska // W : Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji / redakcja naukowa Dorota Siemieniecka. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2015. – S. 289-305
M 220136 (Opole)

9. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 2, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji chemicznej / Krzysztof Błaszczak. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 32 stron : ilustracje ; 30 cm.

Artykuły w czasopismach:

10. E-learning jako forma wspomagania kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych / Małgorzata Bartoszewicz // Nowa Szkoła. – 2014, nr 3, s. 32-38
* Zawiera przykłady z każdego etapu edukacyjnego

11. Łyk komputerowej chemii / Izabella Radziuk-Śliwińska // TIK w Edukacji. – 2020, nr 1, s. 38-39
* Scenariusz lekcji chemii w szkole podstawowej. Temat: Nie każdy kwas jestr kwaśny, czyli poznajemy związki organiczne z grupą karboksylową

12. Miejsce i rola podręczników elektronicznych w nowym systemie kształcenia / Hanna Gulińska // Nowa Szkoła. – 2013, nr 10, s. 21-30

13. Noc TIK-owych naukowców / Mateusz Paradowski // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 2, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 2, s. 14-17

14. Platforma e-learningowa jako element wspomagający przygotowanie studentów do zawodu nauczyciela / Małgorzata Bartoszewicz, Hanna Gulińska // E-Mentor. – 2013, nr 4, s. 44-49

15. Poczuj chemię do chemii : szkolny karnawał scence w ramach projektu realizowanego za pomocą narzędzi eTwinning / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2019, nr 4, s. 47-449

16. Podróż w głąb kryształów dzięki TIK / Piotr Zwoliński // TIK w Edukacji. – 2016, nr 4, s. 34-37
* Scenariusz lekcji chemii dla szkół ponadgimnazjalnych z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Temat: Jak mogą być rozmieszczone atomy węgla w próbkach tego pierwiastka

17. Poszerzanie rzeczywistości / Bożena Nowak // TIK w Edukacji. – 2016, nr 3, s. 36-37
* Scenariusz lekcji chemii dla gimnazjum z wykorzystaniem tabletu

18. Raz jeszcze o multimediach w nauczaniu / Kamil Kaznowski // Chemia w Szkole. – 2014, nr 2, s. 28-32

19. Uczeń – dociekliwy odkrywca : TIK i IBSE na lekcjach chemii / Justyna Kamińska // Meritum. – 2020, nr 1, s. 86-90

20. Wirtualna chemia / Tomasz Fill // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 13, s. 15
* Dot. portalu edukacyjnego poczujchemie.pl.

21. Zastosowanie programu HyperChem w nauczaniu fizyki i chemii / Walentyna Szwec // Fizyka w Szkole. – 2016, nr 4, s. 16-18

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu