MAŁY KSIĄŻĘ / Antoine de Saint-Exupery

Książki:

1. Cienie dzieciństwa : „Mały książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego / Grzegorz Leszczyński // W : Dzieciństwo i sacrum : studia i szkice literackie : praca zbiorowa. 2 / pod red. nauk. Joanny Papuzińskiej i Grzegorza Leszczyńskiego. – Warszawa : Stowarzyszenie Przyjaciół Książki dla Młodych – Polska Sekcja IBBY, 2000. – S. 121-128

2. Czas na polski : scenariusze lekcji : gimnazjum : klasa III : interpretacje i komentarze do utworów literackich i zagadnień gramatycznych / Izabela Muszyńska, Elżbieta Błachowicz. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna. Krzysztof Pazdro, 2011. – S. 367-381 : „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego
* Scenariusze lekcji
C 207594 (Opole)

3. Istotnego nie widać : rzecz o Małym Księciu / Eugen Drewermann ; tł. [z niem.] Jerzy Prokopiuk. – Warszawa : „W.A.B.”, 1996. – 172, [4] s. ; 20 cm.
C 175135 (Opole)

4. Literackie nawiązania do „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego – spojrzenie intertekstualne / Dominik Borowski // W : Teksty kultury w edukacji polonistycznej i refleksji badawczej / pod red. Zofii Ożóg-Winiarskiej. – Kielce : Instytut Filologii Polskiej UJK, 2007. – S. 41-54

5. Mały Książę czyli O doświadczaniu istnienia w drodze / Elżbieta Zioło, Krzysztof Wiatr. – Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2001. – 141 s. ; 21 cm.
C 183561 M 185541 (Opole)

6. „Mały Książę” w terenie – na ratunek lekturom / Helena Koralewska // W : Lektury w ręku nauczyciela : perspektywa polska i zagraniczna / red. Anna Janus-Sitarz ; współpraca redakcyjna Marianna Szumal. – Kraków : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, cop. 2019. – S. 251-258

7. Nowa twarz „Małego Księcia” : o nowych sposobach odczytania opowieści Antoine’a de Saint-Exupéry’ego / Maria Szoska // W : Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. naukowa Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017. – S. 241-252

8. Opracowania lektur i wierszy dla wszystkich klas gimnazjum : [praca zbiorowa / pod redakcją Jerzego Jagodzińskiego i Ewy Rudnickiej]. – Warszawa : „Adamantan”, 2012. – S. 164-168 : Antoine de Saint Exupery
M 224507 (Opole)

9. Paratekst niewerbalny w Małym Księciu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego / Joanna Górnikiewicz // W : Edukacja polonistyczna wobec przemian kulturowych / red. nauk. Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011. – S. 85-104

10. Tak, zdam! : egzamin ósmoklasisty : język polski : repetytorium : zadania, arkusze, wypracowania, lektury / Ewa Frączek, Jolanta Eisner, Beata Parchem-Albecka, Małgorzata Cichewicz, Agnieszka Willma. – Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, cop. 2018. – S. 190-193 : Antoine de Saint-Exupéry, „Mały Książę”
M 218748 M 218749 M 218750 M 219175 (Opole)

11. Wracając do „Małego Księcia” / Piotr Mitzner // W : „Jestem kulturowym mieszańcem. I to mi się podoba…” : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Andrzejowi Zawadzie z okazji 70. rocznicy urodzin / pod red. nauk. Igora Borkowskiego, Arkadiusza Lewickiego i Pawła Urbaniaka. – Kraków : Wydawnictwo Libron, Filip Lohner ; Wrocław : Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego, cop. 2018. – S. 137-140

Artykuły w czasopismach:

12. „Czy baranek zjadł różę?” : próba symboliczno-biblijnej interpretacji „Małego Księcia” Antoine de Sainte-Exupéry / Adam Świeżyński // Studia Gdańskie. – T. 21 (2007), s. 79-99
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/559443 [dostęp: 8.01.2024 r.]

13. Czy O.N.A. śpiewa o Róży z „Małego Księcia?” / Beata Stempczyńska // Polonistyka. – 2009, nr 5, s. 38-41

14. Dlaczego podróże kształcą? : w podróży z Małym Księciem, bohaterem utworu Antoine’a de Saint-Exupéry’ego / Joanna Kostrzewa // Polonistyka. – 2019, nr 4, s. 24-27
* Scenariusz lekcji

15. Fantastyczny świat „Małego Księcia” / Maria Machnowska // Guliwer. – 1991, nr 1, s. 33-36

16. Gdzie jesteś, Mały Książę? : konkurs literacki / Janina Witek // Biblioteka w Szkole. – 2009, nr 12, s. 28

17. Historia szkolnego odbioru, czyli O tym, jak Róża stała się antybohaterką nie tylko dziecięcej wyobraźni / Maria Szoska // Filoteknos. – Vol. 12 (2022), s. 175-187
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/16432948 [dostęp: 8.01.2024 r.]

18. Ilustracje do „Małego Księcia” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego : z problemów recepcji / Aleksandra Łamasz // Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo. – Nr 24 (2003), s. 147-159

19. Infantylizm – niewykorzystany potencjał w perspektywie stawania się dorosłym : „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego – „doświadczenie infantylizmu” / Justyna Ratkowska-Pasikowska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 14, nr 1 (2019), s. 9-19
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1294476 [dostęp: 8.01.2024 r.]

20. Jeśli kochasz, sercem patrz : scenariusz oparty na książce Mały Książę / Ewa Sobczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 1, s. 32-33.

21. Książka dla dziecka a myślenie symboliczne : Antoine de Saint-Exupéry / Grzegorz Leszczyński // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 7/8, s. 30-34

22. Lektury z rozszerzoną rzeczywistością? Czemu nie?! / Klaudia Kierc // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 7-8, dod. „Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 3, s. 9-11

23. Lis, a może Lisica? : o przekładzie osobowych nazw własnych w „Małym Księciu” Antoine’a de Saint-Exupéry’ego / Agnieszka Seweryn // Półrocznik Językoznawczy Tertium. – T. 6, nr 2 (2021), s. 111–38
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1955545 [dostęp: 9.01.2024 r.]

24. „Mały Książę” – analiza psychopedagogiczna / Marek Dziewiecki // Zeszyty Formacji Katechetów. – R. 16, nr 4 (2016), s. 51-62
* Dostępne w Internecie: https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/201 [dostęp: 8.01.2024 r.]

25. Mały Książę Antoine’a de Saint-Exupery’ego i co dalej… : lekcje z filmem poklatkowym / Klaudia Jeznach // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2022/2023, nr 2, s. 85-98
* Sposoby omawiania lektury Małego Księcia na lekcjach języka polskiego z wykorzystaniem TIK

26. „Mały Książę” jako forma komunikacji wychowawczej sztuki / Marek Dziewiecki // Arteria. – Nr 3 (2005), s. 64-71

27. „Mały Książę” jako forma komunikacji wychowawczej / Marek Dziewiecki // Horyzonty Wychowania. -[R.] 10, nr 19 (2011), s. 191-207
* Dostępne w Internecie: https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/317 [dostęp: 8.01.2024 r.]

28. „Mały Książę” – opowieść o poszukiwaniu prawdy / Wojciech Woźniak // Polonistyka. – 1992, nr 3, s. 154-162

29. „Mały Książę” – spotkania z przybyszem z Kosmosu : propozycja cyklu lekcji / Jolanta Sikora-Masal // Nowa Polszczyzna. – 2000, nr 1, s. 24-28

30. „Mały Książę” – współczesna baśń czy symboliczna autobiografia czasów dzieciństwa / Alicja Skalska // Guliwer. – 2005, nr 4, s. 52-58

31. Portret Małego Księcia / Jolanta Pytel // Biblioteka. – 2009, nr 1, s. 14-15

32. Prawda fantazji a przyszłość człowieka : osoba i „Mały książę” Saint Exupery’ego / Florence M. Hetzler ; tł. Hanna Puszko // Sztuka i Filozofia. – [Nr] 1 (1989), s. 204-217
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Sztuka_i_Filozofia/Sztuka_i_Filozofia-r1989-t1/Sztuka_i_Filozofia-r1989-t1-s204-217/Sztuka_i_Filozofia-r1989-t1-s204-217.pdf [dostęp: 8.01.2024 r.]

33. Przyjaźń i miłość jako podstawowe wartości życiowe – na podstawie „Małego Księcia” Antoine de Saint-Exupery’ego / Alicja Pruszkowska // Drama. – 1997, nr 23, s. 24-27

34. Rola symbolu w baśni „Mały Książę” : konspekt lekcji języka polskiego dla klasy II gimnazjum / Katarzyna Salska-Kopeć // Wszystko dla Szkoły. – 2003, nr 11, s. 3

35. Rynkowe przygody „Małego Księcia”, czyli o przyczynach powstania dwunastu polskich przekładów utworu Antoine de Saint-Exupéry’ego / Natalia Paprocka // Filoteknos. – Vol. 1 (2010), s. 146-158

36. Symboliczny wymiar pewnej niezwykłej podróży – Antoine de Saint-Exupery, „Mały Książę” : projekt edukacyjny realizowany w ramach zajęć języka polskiego w szkole podstawowej / Dorota Bąk // Polonistyka. – 2019, nr 6, s. 22-26

37. Wędrując do krainy kolibra : nowe spojrzenie na Małego Księcia. Cz. 1 / Urszula Wykurz // Język Polski w Gimnazjum. – 2015/2016, nr 2, s. 58-73

38. Wędrując do krainy kolibra : nowe spojrzenie na Małego Księcia. (Cz. 3), (Cz. 4) / Urszula Wykurz // Język Polski w Gimnazjum. – 2015/2016, nr 3, s. 70-105

39. Wizyta Małego Księcia : ćwiczenie wystąpień publicznych / Izabella Bartol // Polonistyka. – 2021, nr 3, s. 54-55
* Scenariusz lekcji dla klas VII-VIII szkół podstawowych

Netografia:

• Inspiracja lekturą – „Mały Książę” [scenariusz lekcji języka polskiego / koła teatralnego] / Magdalena Szpak, Katarzyna Piwońska, Tomasz Daszczuk ; dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/inspiracja-lektura-maly-ksiaze [dostęp: 9.01.2024 r.]

• Oswajanie Oswojonego, czyli „Dobrze widzi się tylko sercem” („Mały Książę”) [scenariusz lekcji języka polskiego, etyki / filozofii] / Anna Babicka ; dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/oswajanie-oswojonego-czyli-dobrze-widzi-sie-tylko-sercem-maly-ksiaze [dostęp: 9.01.2024 r.]

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu