Przejdź do treści
Szanowni Państwo, respektując przepisy prawa i mając na względzie szczególną dbałość o Twoje prawo do prywatności, z dniem 25 maja wprowadzamy zmiany w Polityce prywatności oraz publikujemy informacje dotyczące przetwarzanych danych i przysługujących Tobie praw Obowiązek informacyjny.

Kobiety w zawodzie nauczyciela

Bibliografia „Kobiety w zawodzie nauczyciela” gromadzi piśmiennictwo z lat 2003-2025 i zawiera 55 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Książki:

1. Aktywność fizyczna nauczycielek / Joanna Renata Syska // W : Status praxis w praktyce nauczycielskiej / red. nauk. Jacek Piekarski, Liliana Tomaszewska, Ewa Bartuś, Dariusz Szadkowski. – Płock : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2015. – S. 221-237

2. Awans społeczny kobiet nauczycielek w okresie PRL : zarys problemu / Maria Radziszewska // W : Obywatelki na obcasach : kobiety w życiu publicznym (XIX-XXI w.). T. 2 / red. Urszula Kozłowska, Tomasz Sikorski, Adam Wątor. – Warszawa ; Radzymin : Wydawnictwo von borowiecky, 2016. – S. 173-192

3. Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie średniej dorosłości. T. 2 / (wybór i opracowanie) Joanna M. Łukasik. – Kraków : Akademia Ignatianum ; Wydawnictwo WAM, 2016. – 296 stron : ilustracje ; 24 cm.

4. Dobrostan psychiczny w ujęciu hedonistycznym nauczycielek a ich osobowości / Kinga Mydlarz. – Bibliogr. // W : Edukacja i/a mózg : mózg a/i edukacja : Education and brain : brain and education / red. nauk. Mirosław Kowalski, Irena Koszyk, Sławomir Śliwa. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016. – S. 133-146
M 64745 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054288 (Kluczbork), M 216524 (Opole)

5. Edukacja kobiet, kobiety w edukacji : szkice historyczno-pedagogiczne / Katarzyna Dormus, Anna Włoch, Justyna Wojniak. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – 171 stron ; 24 cm.
M 054632 M 054633 (Brzeg)

6. Edukacja równościowa jako wyzwanie w zakresie przygotowania przyszłej kadry pedagogicznej / Marzanna Pogorzelska // W : Obszary i przestrzenie edukacji : meandry, konteksty, dylematy : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Zenonowi Jasińskiego w 70. rocznicę urodzin / red. naukowa Eugenia Karcz-Taranowicz. – Opole ; Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016. – S. 351-361
* Dot. także ról zawodowych kobiet i mężczyzn w percepcji kandydatów do zawodu pedagoga
M 214797 (Opole)

7. Feminizacja zawodu nauczycielskiego i jej konsekwencje socjalizacyjne / Jacek Kurzępa // W : Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim / red. nauk. Robert Fudali, Mirosław Kowalski ; Uniwersytet Zielonogórski. – Kraków : „Impuls”, 2006. – S. 43-65
M 195333 M 195334 M 195335 (Opole)

8. Formy wsparcia społecznego w realizacji kariery zawodowej w doświadczeniach początkujących nauczycielek przedszkola : (raport z badań) / Magdalena Grochowalska // W : Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego : aspekty teoretyczno-praktyczne / red. nauk. Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska, Agnieszka Skowrońska-Pućka. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. – S. 371-390

9. Historia życia jako terapia : edukacyjny wymiar opowieści w badaniu tożsamości nauczycielek / Michał Tomczak // W : Tożsamość, polityka, biznes : kobiety w przestrzeni publicznej / red. nauk. Sylwia Bykowska, Katarzyna Kamińska-Moczyło ; [Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim. – Starogard Gdański : Pomorska Szkoła Wyższa, 2014. – S. 57-76

10. Getto nauczycielek – w pułapce stereotypu / Iwona Chmura-Rutkowska // W : Płeć i rodzaj w edukacji / red. Mariola Chomczyńska-Rubacha. – Łódź : Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, 2004. – S. 109-121
C 051416 (Kluczbork), M 191041 (Opole)

11. Historia życia jako terapia : edukacyjny wymiar opowieści w badaniu tożsamości nauczycielek / Michał Tomczak // W : Tożsamość, polityka, biznes : kobiety w przestrzeni publicznej / red. nauk. Sylwia Bykowska, Katarzyna Kamińska-Moczyło ; [Pomorska Szkoła Wyższa w Starogardzie Gdańskim]. – Starogard Gdański : Pomorska Szkoła Wyższa, 2014. – S. 57-76

12. Indywidualnie zidentyfikowane potrzeby samokształcenia nauczycielek przedszkola / Radmila Burkovičová // W : Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 13, Konteksty oświatowe / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczakowskiej. – Cieszyn : Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – S. 45-52
M 65103 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 057204/XIII (Kluczbork), M 066173/XIII (Nysa), C 205652/XIII M 205662/XIII M 208806/XIII (Opole)

13. Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim / red. nauk. Robert Fudali, Mirosław Kowalski ; Uniwersytet Zielonogórski. – Kraków : „Impuls”, 2006. – 173,[1] s. ; 24 cm.
M 195333 M 195334 M 195335 (Opole)

14. Kobieta w roli dyrektora szkoły / Marta Czechowska-Bieluga. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010. – 185 s. ; 24 cm.
M 052661 (Kluczbork), M 203234 (Opole)

15. Komunikacja niewerbalna nauczycieli z uczniami / Robert Fudali // W : Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim / red. nauk. Robert Fudali, Mirosław Kowalski ; Uniwersytet Zielonogórski. – Kraków : „Impuls”, 2006. – S. 85-100
* Dot. zachowań niewerbalnych nauczycieli – kobiet i mężczyzn
M 195333 M 195334 M 195335 (Opole)

16. Miejsce kobiety w edukacji – perspektywa historyczna / Marcin Gierczyk, Dagmara Dobosz // W : Współczesna kobieta : szkice do portretu na tle przemian społeczno-kulturowych / pod red. Dagmary Dobosz, Katarzyny Joniec. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. – S. 29-44

17. Nauczycielki i nauczyciele wczesnej edukacji : kobieta i mężczyzna przy tablicy / Tomasz Dobrowolski // W : Horyzonty i perspektywy edukacji równościowej / red. nauk. Grzegorz Piekarski, Marta Anna Sałapata. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, [2018]. – S. 156-166
M 64882 KK (Kędzierzyn-Koźle)

18. Optymizm pedagogiczny nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej : nowy wymiar profesjonalizmu zawodowego nauczyciela / Ewa Sosnowska-Bielicz. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2025. – 175, [4] s. : il. ; 24 cm.

19. „Potrzebne państwu polskiemu” : nauczycielki w systemie publicznych szkół powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939) / Monika Piotrowska-Marchewa. – Kraków : Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2023. – 419 s. : fot., mapy ; 25 cm.

20. Świadomość nauczycielek-wychowawczyń kształcenia zintegrowanego a podejmowanie przez nie działania wychowawcze / Katarzyna Kochan // Komunikacja niewerbalna nauczycieli z uczniami / Robert Fudali // W : Kobieta i mężczyzna w zawodzie nauczycielskim / red. nauk. Robert Fudali, Mirosław Kowalski ; Uniwersytet Zielonogórski. – Kraków : „Impuls”, 2006. – S. 131-142
* Dot. zachowań niewerbalnych nauczycieli – kobiet i mężczyzn
M 195333 M 195334 M 195335 (Opole)

21. Tożsamość nauczycielek w średnim wieku życia / Joanna M. Łukasik // W : Tożsamość w warunkach zmiany społecznej / red. nauk. Zbyszko Melosik, Mirosław J. Szymański. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016. – S. 108-122
* Dostępne w Internecie: https://www.aps.edu.pl/media/3259088/tozsamosc_lekki.pdf [dostęp: 31.07.2025 r.]

Artykuły w czasopismach:

22. Adaptacja zawodowa nauczycielek w okresie prokreacyjnym i menopauzalnym / Grażyna Poraj // Przegląd Menopauzalny. – R. 8, nr 4 (2009), s. 222-227

23. „Chcę być nauczycielem, ponieważ…” : proces wyboru zawodu na tle autobiografii studentek pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej / Beata Kunat, Katarzyna Szorc. – Bibliogr. // Kultura i Edukacja. – 2022, nr 3, s. 120-147
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2159139 [dostęp: 31.07.2025 r.]

24. Czytam, bo lubię / Piotr Skura // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 27-28, s. 8
* Badania Biblioteki Narodowej dot. czytelnictwa wśród nauczycielek języka polskiego

25. Deficyt spodni / Ewa Miłoszewska, Iza Kujawska // Głos Nauczycielski. – 2004, nr 45, s. 8
* Feminizacja kadry nauczycielskiej

26. Feminizacja w zawodzie nauczyciela / Zbigniew Ostrach // Prace Naukowe. Pedagogika / Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. – 2009, nr 1, s. 94-102

27. Feminizacja zawodu / Małgorzata Bednarska // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 2, s. 8-13

28. Feminizacja zawodu nauczyciela. Cz. 2 / Małgorzata Bednarska // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 3, s. 72-75

29. Feminizacja zawodu nauczycielskiego – „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy / Agnieszka Gromkowska-Melosik // Przegląd Badań Edukacyjnych. – 2017, nr 2, s. 75-90
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/PBE/article/view/PBE.2017.020 [dostęp: 31.07.2025 r.]

30. Feminizacja zawodu nauczycielskiego : „różowe kołnierzyki” i paradoksy rynku pracy / Agnieszka Gromkowska-Melosik // Studia Edukacyjne. – Nr 25 (2013), s. 85-100
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/0401e042-78c9-413d-8a5b-df54cf90434d/content [dostęp: 31.07.2025 r.]

31. Infantylizujący stereotyp nauczycielki wczesnej edukacji : w poszukiwaniu kontekstów i źródeł ukrytego dyskursu „naszej pani” / Dorota Klus-Stańska // Kultura i Edukacja. – 2010, nr 2, s. 17-31

32. Kobieta katechetka / Elżbieta Osewska // Katecheta. – 2002, nr 7-8, s. 113-120

33. Kobiety w szkolnictwie wyższym w Polsce na tle krajów europejskich = Women in tertiary education in Poland and in Europe : a comparison / Małgorzata Krywult-Albańska, Łukasz Albański // Zeszyty Wydziału Humanistycznego. – [T.] 7 (2012), s. 143-159

34. Koncepcje wzorca osobowego polskiej wychowawczyni przedszkola w aspekcie paradygmatów edukacyjnych nowego wychowania / Wiesława Leżańska // Ruch Pedagogiczny. – 2015, nr 3, s. 123-130

35. Matematyka powinna być interesująca? : pytanie o efekty „krytycznego” kształcenia nauczycielek wczesnej edukacji / Lucyna Kopciewicz. – Bibliogr. // Kultura i Edukacja. – 2010, nr 2, s. 32-45

36. Media a świat wartości nauczycielek przedszkoli / Krystyna Żuchelkowska, Maria Gładyszewska // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 12, s. 11-15

37. Motywy wyboru zawodu nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Sosnowska-Bielicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2021, nr 4, s. 68-80
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1931275 [dostęp: 31.07.2025 r.]

38. Nauczyciel(ka) edukacji wczesnoszkolnej : czy zawód nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej ma płeć? = Teacher of early childhood education : does the teaching profession of early childhood education have gender? / Ewa Sosnowska-Bielicz // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2019, nr spec. 1, s. 93-98
* Dostępne w Internecie: https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5545 [dostęp: 30.07.2025 r.]

39. Nauczycielki ludowe : uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej / Monika Piotrowska-Marchewa // Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych. – T. 81 (2020), s. 343-359
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2036239 [dostęp: 31.07.2025 r.]

40. (Nie)obecność akademicka kobiet – kobiety w polskim szkolnictwie wyższym = Women in Polish higher education / Natalia Ulaniecka // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2017, t. 3, s. 183-193
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2017/3/18_3_2017.pdf [dostęp: 31.07.2025 r.]

41. O potrzebie ustanowienia sieci współdziałania pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym nauczycielek (analiza przy użyciu kategorii czasu) / Alicja Korzeniecka-Bondar // Chowanna. – T. 2 (2013), s. 171-177

42. O stereotypie „pani od polskiego” w opinii studentów / Blanka Skórska // Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne. – 2017, nr 3, s. 51-65
* Dostępne w Internecie: https://ruj.uj.edu.pl/server/api/core/bitstreams/06c66e89-2753-4ce8-b1eb-107d61438f37/content [dostęp: 31.07.2025 r.]

43. Obraz szkolnej codzienności nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Sosnowska-Bielicz // Forum Pedagogiczne. – 2020, nr 1, s. 141-153
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/549781 [dostęp: 31.07.2025 r.]

44. Optymizm nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej = Optimism of early childhood education teachers / Ewa Sosnowska-Bielicz // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2018, nr 2, [cz.] 2, s. 419-428
* Dostępne w Internecie: https://czasopismoippis.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Ewa-SOSNOWSKA-BIELICZ.pdf [dostęp: 31.07.2025 r.]

45. Poczucie trudności w realizacji czynności zawodowych u nauczycielek wychowania przedszkolnego / Radmila Burkovičová // Zagadnienia Społeczne. – 2016, nr 2, s. 117-128
* Dostępne w Internecie: http://czasopismo.nwsp.pl/07%20RBurkovicova%20Poczucie%20trudno%C5%9Bci%202(6)%202016.pdf.pdf [dostęp: 31.07.2025 r.]

46. Poczucie umiejscowienia kontroli a system wartości nauczycielek / Jan F. Terelak, Magdalena Kiełek // Zeszyty Naukowe / Wyższa Szkoła Suwalsko-Mazurska im. Papieża Jana Pawła II w Suwałkach. – R. 12, nr 23 (2011), s. 50-69

47. Preferencje pedagogiczne nauczycielek szkół muzycznych i nauczycielek wychowania fizycznego / Tomasz Frołowicz, E. Frołowicz // Wychowanie Fizyczne i Sport. – 2003, nr 2, s. 207-222

48. Psychologiczne funkcjonowanie nauczycielek w okresie menopauzalnym / Grażyna Poraj // Przegląd Menopauzalny. – R. 8, nr 2 (2009), s. 102-107

49. Rozwój osobisty i zawodowy nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości / Joanna M. Łukasik. – Bibliogr. // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2020, nr 3, s. 85-97
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2020/3/06_3_2020.pdf [dostęp: 31.07.2025 r.]

50. Społeczno-kulturowy wymiar doświadczeń kobiet będących nauczycielami akademickimi : refleksje z badań / Monika Sulik // Chowanna. – 2013, t. 2, s. 289-301

51. Środowiskowa i społeczno-demograficzna charakterystyka dyrektorek szkół / Marta Czechowska-Bieluga // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 7, s. 34-35

52. Świat jest w nas… : obrazy siebie i wewnętrznego świata w refleksjach początkujących nauczycielek / Grażyna Barabasz // Kultura, Społeczeństwo, Edukacja. – 2023, nr 2, s. 129-146
* Dostępne w Internecie: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/kse/article/view/43715 [dostęp: 30.07.2025 r.]

53. Uniwersytet, kobiety i władza – o obecności kobiet w okolicach szczytu akademickich hierarchii / Lucyna Kopciewicz, Karolina Rzepecka // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. – 2009, nr 3, s. 87-104

54. Wypalenie zawodowe nauczycielek edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej = Professional burnout of pre-school and early-school teachers / Krzysztof Dziurzyński // Journal of Modern Science. – 2019, t. 2, s. 11-38
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/951337 [dostęp: 31.07.2025 r.]

55. Zaproszenie do codzienności życia nauczycielek : zachęta do przeczytania książki Joanny Małgorzaty Łukasik: „Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia” / Katarzyna Wajszczyk // Studia i Badania Naukowe – Ateneum Szkoła Wyższa w Gdańsku. – R. 11, nr 1 (2017), s. 111-114

Zob. też: Mężczyźni w zawodzie nauczyciela; Płeć w edukacji

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

Udostepnij:

ZASOBY CYFROWE

Współpraca

Przewiń do góry