Uczeń z doświadczeniem migracyjnym / uczeń z Ukrainy w polskiej szkole

Zestawienie bibliograficzne „Uczeń z doświadczeniem migracyjnym / uczeń z Ukrainy w polskiej szkole” zawiera wybór piśmiennictwa z lat 2010-2023 i składa się ze 175 opisów bibliograficznych.
Uczniowie z doświadczeniem migracyjnym to zróżnicowana grupa, należą do niej dzieci z różnych przyczyn zmieniające miejsce zamieszkania: dzieci cudzoziemskie, uchodźcze czy dzieci reemigrantów.
Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu i baz Biblioteki Narodowej. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami. Niektóre opisy bibliograficzne zawierają linki do baz pełnotekstowych. Wykaz publikacji uzupełnia netografia.

Książki:

1. Cały świat w naszej klasie : pakiet edukacyjny / Aneta Cruz-Kąciak, Aleksander Ośko, Marta Piegat-Kaczmarczyk, Magdalena Nowaczek-Walczak, Zuzanna Rejmer, Agnieszka Szczepanik. – Warszawa : Polskie Forum Migracyjne, 2017. – 1 segregator (3 wkładki, [14] kart tablic luzem) : il. ; 32x29x8 cm.
* Zawiera: Cały świat w naszej klasie : scenariusze zajęć międzykulturowych / Aleksandra Ośko, Marta Piegat-Kaczmarczyk, Zuzanna Rejmer. Cały świat w naszej klasie : skarbnica wiedzy / Aleksandra Ośko, Marta Piegat-Kaczmarczyk, Magdalena Nowaczek-Walczak, Zuzanna Rejmer. Cały świat w naszej klasie : bajki międzykulturowe / Agnieszka Szczepanik, Aneta Cruz-Kąciak

2. Działania diagnostyczno-pomocowe wobec uczniów-cudzoziemców w polskiej szkole / Aneta Sylwia Baranowska // W : Wiedza i edukacja w egzystencji współczesnego człowieka / red. nauk. Aleksandra Kamińska i Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, 2018. – S. 375-384

3. Dzieci imigrantów i uchodźców jako grupa zagrożona wykluczeniem edukacyjnym / Krystyna M. Błeszyńska // W : Pedagogika międzykulturowa wobec wykluczenia społecznego i edukacyjnego / pod red. Tadeusza Lewowickiego, Aliny Szczurek-Boruty, Jolanty Suchodolskiej. – Toruń : Wydawnictwo Adama Marszałka, 2011. – S. 181-190
M 206504 (Opole)

4. Dzieci uchodźców w polskiej szkole : zagrożenie czy praktyczna, wielokulturowa edukacja / Anna Rajchel // W : Multidyscyplinarne uwarunkowania bezpieczeństwa międzynarodowego, biznesu i zarządzania / red. nauk. Leszek Karczewski, Henryk A. Kretek. – Racibórz : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2017. – S. 75-84

5. Dzieci uchodźcze w polskiej szkole : wyzwania systemu edukacji dla integracji i rynku pracy / Katarzyna Gmaj, Krystyna Iglicka, Bartłomiej Walczak ; Centrum Stosunków Międzynarodowych. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2013. – 114, [1] s. : il. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://www.academia.edu/39042608/Dzieci_uchodzcze_w_polskiej_szkole_Wyzwania_systemu_edukacji_dla_integracji_i_rynku_pracy [dostęp: 8.05.2023 r.]

6. Dziecko uchodźcze w polskiej szkole : przykłady działań wspierających edukację zrealizowanych przez Stowarzyszenie dla Ziemi / Magdalena Kawa. – Bibliogr. // W : Kryzys migracyjny : perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. T. 2 / red. nauk. Urszula Markowska-Manista i Barbara Pasamonik. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 134-153
M 217503/II (Opole)
* Dostępne w Internecie: http://www.aps.edu.pl/media/3259094/kryzys_migracyjny_tom_2_e-book.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

7. Edukacja elementarna uczniów z doświadczeniem migracji w Polsce i Czechach : doświadczenia – wnioski – rekomendacje – zasoby / grupa badawcza: Polska: dr hab. Michał Nowosielski, dr Agnieszka Głowala, dr Agnieszka Grażul-Luft, dr Kamila Zdanowicz-Kucharczyk, mgr Anna Zgorzelska, Czechy: dr Josef Slowik, dr Dagmar Šafránková, dr Markéta Zachová. – Płock : Wydawnictwo Naukowe Mazowieckiej Uczelni Publicznej w Płocku, 2021. – E-book ; Plik tekstowy PDF 4,82 MB
* Dostępne w Internecie: https://mazowiecka.edu.pl/wp-content/uploads/2021/10/E-manual_PL-5.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

8. Edukacja formalna w integracji dzieci imigrantów : przegląd rozwiązań w państwach europejskich i w Polsce / Ewa Pogorzała // W : Polityka migracyjna w obliczu współczesnych wyzwań : teoria i praktyka / red. Henryk Chałupczak, Magdalena Lesińska, Ewa Pogorzała, Tomasz Browarek ; Komitet Badań nad Migracjami Polskiej Akademii Nauk, Wydział Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. – S. 613-625
M 219517 M 219518 (Opole)

9. Edukacja językowa dzieci imigrantów : perspektywa glottodydaktyki interkulturowej / Marta Krasuska-Betiuk, Marta Kotarba // W : Kryzys migracyjny : perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. T. 2 / red. nauk. Urszula Markowska-Manista i Barbara Pasamonik. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 70-94
M 217503/II (Opole)
* Dostępne w Internecie: http://www.aps.edu.pl/media/3259094/kryzys_migracyjny_tom_2_e-book.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

10. Edukacja wobec migracyjnego exodusu / Zofia Szarota. – Bibliogr. // W : Ku życiu wartościowemu : idee, koncepcje, praktyki. T. 2, Koncepcje, praktyki / pod red. nauk. Wiolety Danilewicz, Jerzego Nikitorowicza, Mirosława Sobeckiego. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2018. – S. 73-90
* Refleksja nad problemem edukacji dla pokoju, analiza rozmiarów migracji, diagnoza stanu aktualnego stosunku Polaków do cudzoziemców (w tym uchodźców), propozycje edukacyjne kierowane do dzieci i dorosłych ze statusem uchodźcy
M 055564/II (Kluczbork), C 068976/II (Nysa), M 217868/II (Opole)

11. Funkcjonalna ocena trudności szkolnych uczniów przybyłych z Ukrainy (FOTS-U 10/16) / Bartosz M. Radtke, [Michał Olech]. – Gdańsk : Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, 2022. – 50 s. : wykresy ; 30 cm.

12. Imigranci w mojej klasie / Maciej Bohosiewicz, Izabela Czerniejewska, Teresa Halik, Joanna Jurewicz, Paweł Kornacki, Piotr Kuspys, Agata Marek. – Wyd. 2., popr. – Warszawa : Stowarzyszenie Vox Humana, cop. 2014. – 138, [1] s. : il. ; 21 cm.
M 213896 (Opole)

13. Integracja czy marginalizacja cudzoziemców w szkole polskiej / Agnieszka Sojka, Agata Tatara // W : (Nie)codzienność wychowawcza i dydaktyczna nauczyciela w szkole / red. nauk. Ewa Kobyłecka. – Zielona Góra : Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016. – S. 97-110

14. Integracja uczniów uchodźców w polskiej szkole / Katarzyna Potoniec. – Białystok : Fundacja Dialog, 2015. – 79 s. : il. ; 21 cm.

15. Jak rozmawiać o wielokulturowości w szkole? : pakiet ekspercki dla kadry pedagogicznej : dziecko z doświadczeniem migracyjnym w szkole, wielokulturowość, moc kultur w szkole / [autorki Małgorzata Leszko, Malina Baranowska-Janusz, Tetyana Ouerghi, Julia Godorowska]. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2018. – Teka (5 broszur, [2] s. luzem): il. ; 31 cm.
* Dostępne w Internecie: https://migracje.ceo.org.pl/sites/migracje.ceo.org.pl/files/pakiet_ekspercki_moc_kultur_w_szkole.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

16. Jak „smakować” literaturę dawną? : o kształceniu kulturowym w kontekście lektury tekstów źródłowych (propozycje i uwagi do pracy z uczniami z doświadczeniem migracyjnym) / Anna Reglińska-Jemioł // W : Polszczyzna wczoraj i dziś / pod red. Joanny Ginter, Alicji Pstygi i Lucyny Wardy-Radys. – Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2020. – S. 327-340

17. Kalejdoskop doświadczeń i emocji (?) : szkoła i jej przestrzeń w narracjach autobiograficznych uczniów z doświadczeniem uchodźstwa / Anna Młynarczuk-Sokołowska // W : Mniejszości etniczne i ich pogranicza : szkice tożsamościowe / pod red. Adeli Kożyczkowskiej, Marii Szczepskiej-Pustkowskiej. – Gdańsk ; Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2020. – S. 112-140

18. Kompendium wiedzy o obywatelach Ukrainy w polskiej oświacie : przepisy prawne, wymagania, wytyczne, rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy, dokumenty w języku polskim i ukraińskim. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022. – 193 strony ; 24 cm.
* Stan prawny: maj 2022 r. Część tekstu równolegle w języku polskim i ukraińskim

19. Kształcenie społeczno-emocjonalne uczniów i nauczycieli w kontekście problematyki migracji / Stefan T. Kwiatkowski // W : Edukacja i praca nauczyciela: ciągłość, zmiana, konteksty / red. nauk. Joanna Madalińska-Michalak, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Białożyt. – Kraków : Wydawnictwo „Scriptum” Tomasz Sekunda, 2017. – S. 215-244

20. Kształcenie uczniów cudzoziemców i powracających z zagranicy : nowe przepisy, praktyczne wskazówki, wzory dokumentów / [autor Marzenna Czarnocka]. – Warszawa : Oświata Grupa Wydawnicza – Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, cop. 2017. – 56 s. ; 24 cm.

21. Kształtowanie kompetencji językowych i komunikacyjnych dzieci z doświadczeniem migracji jako wyzwanie edukacyjne / Ewa Babiarz, Anna Dzięgiel // W : Myśleć teorią w praktyce edukacyjnej : przekraczanie granic w drodze do rozwijania kompetencji kluczowych uczniów / red. nauk. Ewa Kochanowska, Justyna Wojciechowska, Agnieszka Herma ; Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej. – Bielsko Biała : Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej, 2021. – S. 47-61

22. Meandry integracji społecznej dzieci cudzoziemców w placówkach szkolnych / Mariola Badowska. – Bibliogr. // W : Kompetencje międzykulturowe jako kapitał społeczności wielokulturowych / red. nauk. Jolanta Muszyńska, Wioleta Danilewicz, Tomasz Bajkowski. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2013. – S. 36-53
M 211288 M 211289 (Opole)

23. Metoda JES-PL jako wsparcie w rozwijaniu języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji / Marta Szymańska, Małgorzata Pamuła-Behrens // W : Lekcja POLSKI(ego) : praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 2, Praktyki edukacyjne / red. nauk. Anita Gis, Krzysztof Koc, Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Mirosław Wobalis ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. – S. 279-293
* Publikacja dostępna także w wersji elektronicznej

24. Migracja, tożsamość, dojrzewanie : adaptacja kulturowa dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracyjnym / pod red. Natalii Klorek i Katarzyny Kubin. – Warszawa : Fundacja na Rzecz Różnorodności Społecznej, 2015. – 275, [12] s. : il. ; 21 cm.
* Dostępne w Internecie: http://roznorodnosc.pnwm.org/wp-content/uploads/2020/02/Migracja-to%C5%BCsamo%C5%9B%C4%87-dojrzewanie.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

25. Migracje i wielokulturowość / [aut. Jacek Strzemieczny, Malina Baranowska-Janusz, Julia Godorowska, Elżbieta Kielak, Elżbieta Krawczyk, Tomasz Kołodziejczyk, Danuta Sterna, Antoni Strzemieczny, Michal Szczepanik, Jędrzej Witkowski] ; CEO Centrum Edukacji Obywatelskiej. – Warszawa : Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2016. – 50, [2] s. : il. ; 30 cm. – (Rozmawiajmy o Uchodźcach)
M 220079 (Opole)

26. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej a specjalne potrzeby edukacyjne dzieci imigrantów / Anita Famuła-Jurczak, Małgorzata Lipińska // W : Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka / red. nauk. Marzena Adamowicz, Lidia Kataryńczuk-Mania, Iwona Kopaczyńska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – S. 199-214

27. (Nie)łatwe powroty do domu? : funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji / [aut.] Halina Grzymała-Moszczyńska, Joanna Grzymała-Moszczyńska, Joanna Durli, Paulina Szydłowska. – Warszawa : Fundacja Centrum im. prof. Bronisława Geremka, 2015. – 170 s. : il. ; 20 cm.
M 068126 M 068127 (Nysa), M 214692 M 214693 (Opole)

28. Obecność uchodźców w małych gminach : doświadczenia Góry Kalwarii i Podkowy Leśnej w integracji uchodźców i edukacji ich dzieci / [autor Emilia Piechowska]. – Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2016. – 47 s. ; 24 cm.
* Dostępne w Internecie: https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/Badanie%20w%20Gorze%20Kalwarii%20i%20Podkowie%20Lesnej_0.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

29. Obywatele Ukrainy w polskiej oświacie : rekrutacja i zatrudnianie, postępowanie krok po kroku, scenariusze i karty pracy / [red. Agnieszka Stebelska]. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka sp. z o.o., 2022. – 106 s. ; 24 cm.
* Stan prawny: marzec 2022 r. Część tekstu równolegle w języku polskim i ukraińskim

30. Polski system edukacyjny a nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracyjnym : zarys problemu / Monika Nowicka // W : Nowe perspektywy w nauczaniu języka polskiego jako obcego. 5 / pod red. Emilii Kubickiej, Małgorzaty Berend, Aleksandry Walkiewicz. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020. – S. 35-47

31. Pomoc dzieciom cudzoziemskim w procesie adaptacji do nowego środowiska społeczno-kulturowego : przykłady dobrych praktyk realizowanych w szkole / Aneta Sylwia Baranowska // W : Wspieranie jednostek i grup w różnych wymiarach życia społecznego : aspekty teoretyczno-praktyczne / red. nauk. Magdalena Piorunek, Joanna Nawój-Połoczańska, Agnieszka Skowrońska-Pućka. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2021. – S. 265-282
* Publikacja dostępna także w wersji elektronicznej

32. Postawy nauczycieli wobec kształcenia dzieci imigrantów w polskich szkołach : problemy związane z ich edukacją / Grażyna Bartkowiak // W : Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / red. nauk. Anna Karpińska, Monika Zińczuk, Karol Kowalczuk. – Białystok : Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2021. – S. 267-286
M 221012 (Opole)

33. Praca z dziećmi reemigrantów : perspektywa nauczyciela / Renata Misiur // W : Teoretyczne i praktyczne konteksty specjalnych potrzeb edukacyjnych / pod red. Jolanty Rybskiej-Klapy, Hanny Stępniewskiej-Gębik. – Kraków : Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, cop. 2016. – S. 103-126

34. Program kształcenia nauczycieli w zakresie wspierania uczniów z trudnościami adaptacyjnymi (uchodźców, cudzoziemców, reemigrantów) : założenia i ewaluacja / Emilia Śmiechowska-Petrovskij. – Bibliogr. // W : Kryzys migracyjny : perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. T. 2 / red. nauk. Urszula Markowska-Manista i Barbara Pasamonik. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 15-33
M 217503/II (Opole)
* Dostępne w Internecie: http://www.aps.edu.pl/media/3259094/kryzys_migracyjny_tom_2_e-book.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

35. Przygotowanie studentek i studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej do pracy z dziećmi z doświadczeniem uchodźstwa i migracji : wybrane konteksty / Katarzyna Smoter. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2020. – 183, [1] s. : il. ; 24 cm.

36. Przygotowanie systemu szkolnictwa na przyjęcie uczniów przybyłych z zagranicy : próba porównania rozwiązań szwedzkich i polskich / Joanna Treska // W : W labiryncie polszczyzny : profesorowi Stanisławowi Dubiszowi doktorzy i doktoranci / pod red. Beaty Katarzyny Jędryki i Eweliny Kwapień ; Pracownia Językoznawstwa Stosowanego. Instytut Polonistyki Stosowanej. Uniwersytet Warszawski. – Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2017. – S. 275-289

37. Razem w klasie : Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach : potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek : raport z badania / [autorzy i autorki Jacek Pyżalski, Agata Łuczyńska, Grzegorz Kata, Piotr Plichta, Wiesław Poleszak]. – Warszawa : Fundacja Szkoła z Klasą, 2022. – E-book ; Plik tekstowy PDF 0,92 MB ; Tryb dostępu: online
* Dostępne w Internecie: https://www.szkolazklasa.org.pl/materialy/razem-w-klasie-dzieci-z-ukrainy-w-polskich-szkolach/ [dostęp: 8.05.2023 r.]

38. Rozmawiajmy o uchodźcach : punkty widzenia, klub dobrej rozmowy : przewodnik dla młodzieży / [Malina Baranowska-Janusz, Julia Godorowska, Elżbieta Krawczyk]. – Wyd. I. – Warszawa : Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2017. – 43, [1] s. : il. ; 21 cm. – (Rozmawiajmy o Uchodźcach)
M 220080 M 220081 (Opole)
* Dostępne w Internecie: https://migracje.ceo.org.pl/sites/migracje.ceo.org.pl/files/ceo_przewodnik_dla_uczniow_www.pdf [dostęp: 22.03.2022]

39. Sytuacja dzieci imigrantów w świetle polskiej polityki oświatowej / Małgorzata Kosiorek // W : Przyszłość edukacji – edukacja przyszłości / red. nauk. Wojciech Welskop ; [Wyższa Szkoła Biznesu i Nauk o Zdrowiu]. – Łódź : Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, 2014. – S. 69-76

40. Sytuacja wychowawcza i edukacyjna dzieci-uchodźców w Polsce / Ewelina Zalewska. – Bibliogr. // W : Kryzys migracyjny : perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. T. 2 / red. nauk. Urszula Markowska-Manista i Barbara Pasamonik. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 95-116
M 217503/II (Opole)
* Dostępne w Internecie: http://www.aps.edu.pl/media/3259094/kryzys_migracyjny_tom_2_e-book.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

41. Trudności i wyzwania w nauczaniu dzieci języka polskiego jako drugiego na przykładzie dzieci-uchodźców z jednej ze szkół podstawowych w Warszawie / Sylwia Chrostowska-Gałązka // W : Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej : „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce…” / red. nauk. Paulina Potasińska, Magdalena Stasieczek-Górna. – Warszawa : Polonicum : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2018. – S. 103-114

42. Uczeń-imigrant : problem czy wyzwanie? / Aneta Rejment // W : W poszukiwaniu tożsamości językowej. T. 3 / red. nauk. Żanna Sładkiewicz i Katarzyna Wądołowska-Lesner. – Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2018. – S. 169-178

43. Uczeń odmienny kulturowo w szkole – problem czy wyzwanie edukacyjne? / Joanna Stepaniuk. – Bibliogr. // W : Kryzys migracyjny : perspektywa pedagogiczno-psychologiczna. T. 2 / red. nauk. Urszula Markowska-Manista i Barbara Pasamonik. – Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S.117-133
M 217503/II (Opole)

44. Uczeń uchodźca – doświadczenia i emocje towarzyszące sytuacji uchodźczej a społeczno-kulturowe ulokowanie szkoły / Ewa Bielska // W : Kultura emocjonalna szkoły : czasoprzestrzenie doświadczania emocji / red. nauk. Irena Przybylska. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – S. 101-117

45. Uczeń z doświadczeniem migracji w polskiej szkole / Bożena Roszak. – Leszno : Centrum Doskonalenia Nauczycieli, 2018. – 20 s. : il. ; 21 cm.

46. Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole : problemy, wyzwania i egzemplifikacje działań metodycznych / Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katarzyna Szostak-Król. – Bibliogr. // W : Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku : aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych / pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2016. – S. 149-171
M 054428 M 054429 M 054430 (Brzeg), M 64122 KK M 64123 KK M 64124 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054116 M 054117 M 054118 (Kluczbork), C 068261 M 068259 M 068260 (Nysa), M 215480 M 215481 M 215482 M 215483 (Opole)

47. Ukraińscy uczniowie w polskiej szkole / Bożena Marzec // W : Współczesne zagadnienia wychowania i kształcenia : zwrot w stronę edukacji jutra / redakcja naukowa Danuta Morańska, Piotr Oleśniewicz. – Sosnowiec : Oficyna Wydawnicza Humanitas, 2022. – S. 157-166

48. W labiryncie polskiej edukacji : poradnik asystenta szkolnego w pracy z uczniem z doświadczeniem migracji / [redaktor Beata Katarzyna Jędryka]. – Warszawa : Fundacja Nauki Języków Obcych Linguae Mundi, 2020. – 71 s. : il. ; 24 cm.

49. W stronę inkluzji uczniów z doświadczeniem migracyjnym : nauczanie języka polskiego jako drugiego w świetle rozwoju glottodydaktyki i glottopedagogiki międzykulturowej / Przemysław Gębal // W : Edukacja w warunkach wielokulturowości : konteksty społeczno-metodyczne / red. nauk. Jerzy Nikitorowicz, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Urszula Namiotko. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016. – S. 188-213

50. Wieloaspektowość pracy pedagogicznej z dziećmi-uchodźcami w Polsce / Ewelina Zalewska // W : Relacje międzykulturowe / redakcja naukowa Ewa Sowa-Behtane. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. – S. 341-354

51. Wspierająca rola nauczyciela podczas aklimatyzacji w środowisku szkolnym dzieci z doświadczeniem migracji powrotnych / Natalia Siekiera // W : Dynamizacja rozwoju człowieka od dzieciństwa do starości / red. nauk. Agnieszka Lasota i Katarzyna Tomaszek. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2019. – S. 89-103
* Dostępne w Internecie: https://lasota.up.krakow.pl/files/Dynamizacja%20rozwoju-spis.pdf [dostęp: 9.05.2023 r.]

52. Wspieranie uczniów cudzoziemskich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście indywidualizacji pracy i wymagań szkolnych / Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katarzyna Szostak-Król // W : Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku : indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci / pod red. Emilii Śmiechowskiej-Petrovskij. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2017. – S. 121-146

53. Zmierzyć się z kulturą : uczniowie cudzoziemscy w przestrzeni szkoły : doniesienie z badań / Agata Świdzińska // W : Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości / red. nauk. Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Jacek Śnieciński, cop. 2014. – S. 88-100

Artykuły w czasopismach:

54. Akcja integracja, czyli jak zintegrować ucznia z Ukrainy z zespołem klasowym / Werona Król-Gierat, Katarzyna Nosidlak. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2022, nr 4, s. 73-84
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2022/12/19/4ltorb/009-jows-04-2022-krol-gierat-nosidlak.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

55. Analiza wybranych publikacji poświęconych problemom pracy szkoły z dziećmi migrantów i uchodźców / Jadwiga Szymaniak // Studia Gdańskie. – T. 14 (2017), s. 107-127
* Dostępne w Internecie: https://studiagdanskie.pl/resources/html/article/details?id=205726 [dostęp: 8.05.2023 r.]

56. Asystent międzykulturowy w procesie międzykulturowego otwierania się szkoły / Katarzyna Potoniec // Kultura i Edukacja. – 2020, nr 3, s. 154-167
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/11247/1/K_Potoniec_Asystent_miedzykulturowy_w_procesie_miedzykulturowego_otwierania_sie_szkoly.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

57. Biblioteka – tutaj rozmawiamy o wszystkim : jak wspierać dzieci w sytuacji wojny w Ukrainie? / Małgorzata Swędrowska // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 10-11

58. Code-mixing – zakłócony proces komunikacji czy przejaw funkcjonalnego użycia języka? / Joanna Botwin. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 23-34

59. Cudzoziemcy w polskich szkołach / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 11, s. 21-24

60. Czego potrzebują dzieci z Ukrainy (i ich rodzice) w polskiej szkole / Nataliya Hado // Wychowawca. – 2022, nr 6, s. 26-27

61. Darmowe książki w języku ukraińskim w polskich bibliotekach / Małgorzata Ficoń // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 32-35

62. Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji / Beata Katarzyna Jędryka. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2022, nr 2, s. 29-46
* Do artykułu załącznik: Program Intensywnego Treningu Językowego z języka polskiego jako obcego dla uczniów z doświadczeniem migracji
Dostępne w Internecie: https://jows.pl/artykuly/dobry-start-uczniow-z-doswiadczeniem-migracji [dostęp: 8.05.2023 r.]

63. Dobrze, że jesteście! : wsparcie dla uczniów cudzoziemców / Barbara Dudziak-Czajkowska, Aleksandra Marchwian // Sygnał. – 2020, nr 1, s. 8-11

64. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb uczniów z doświadczeniem migracji : propozycja programu nauczania dla oddziału przygotowawczego / Dominika Bucko, Anna Mikulska. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 4, s. 43-48
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fnfcyg/jows-4-2019-online-calosc-0.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

65. Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole : portret(y), wyzwania i problemy / Małgorzata H. Herudzińska // Wychowanie w Rodzinie. – T. 17, nr 1 (2018), s. 187-209
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/94134/PDF/10_Herudzinska_Malgorzata_Dzieci_cudzoziemskie_w_polskiej_szkole_Portrety_wyzwania_i_problemy.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

66. Dzieci migrantów w polskim systemie edukacji : problemy w diagnozowaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Barbara Ostafińska-Molik, Joanna Olszewska-Gniadek // Kultura i Edukacja. – 2020, nr 3, s. 135-153
* Dostępne w Internecie: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/267813/ostafinska-molik_olszewska-gniadek_dzieci_migrantow-w_polskim_systemie_edukacji_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 8.05.2023 r.]

67. Dzieci ukraińskie w polskiej szkole / Barbara Tochmańska // Wiadomości Historyczne. – 2022, nr 3, s. 41-44

68. Dzieci z doświadczeniem migracyjnym w przedszkolu / Anna Waleriańczyk // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 5-10

69. Dzieci z Ukrainy w bibliotece / Karolina Kalużna // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 4, s. 4-8

70. Edukacja dzieci cudzoziemskich w Polsce / Ewa Sowa-Behtane // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 5/6, s. 49-50

71. Edukacja dzieci imigrantów w Gdańsku – od interwencji do miejskiej polityki społecznej / Dorota Jaworska, Khedi Alieva // Studia Pedagogiczne. – T. 69 (2016), s. 251-266
* Dostępne w Internecie: https://journals.pan.pl/dlibra/publication/125671/edition/109656/content/edukacja-dzieci-imigrantow-w-gdansku-od-interwencji-do-miejskiej-polityki-spolecznej-jaworska-dorota-khedi-alieva?language=pl [dostęp: 8.05.2023 r.]

72. Edukacja dzieci z doświadczeniami migracyjnymi w polskiej szkole : problemy i wyzwania / Krystyna Kamińska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2019, nr 3, s. 18-28
* Dostępne w Internecie: https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-03/PDF/2Edukacja_dzieci_zdowiadczeniami_migracyjnymi_wpolskiej_szkole.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

73. Edukacja uczniów migrujących w perspektywie miejskiej polityki integracyjnej w Gdańsku / Dorota Jaworska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2019, nr 3, s. 29-41
* Dostępne w Internecie: https://ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-03/PDF/3Edukacja_uczniw_migrujcych.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

74. Edukacja uczniów ukraińskich : rozwiązania prawne / Monika Sewastianowicz // Wczesna Edukacja. – 2022, nr 2, s. 13-15

75. „Gdy masz wiedzę, to mniej się boisz i jesteś bardziej ciekawy inności” / Marina Hulia ; rozm. przepr. Agata Białachowska // Sygnał. – 2016 nr 3, s. 19-21
* Dzieci cudzoziemskie w polskich szkołach i przygotowanie placówek edukacyjnych na ich przybycie

76. Grzeczność i gościnność w „Panu Tadeuszu” Adama Mickiewicza : scenariusz zajęć dla uczniów polskich i ukraińskich / Katarzyna Włodkowska // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 42-44
* Scenariusz dla uczniów klasy V

77. Inny nie znaczy obcy / Krystyna Starczewska // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 2, s. 54-56

78. Integracja językowo-kulturowa ucznia z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej / Katarzyna Grudzińska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 10 (2019), s. 277-288
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/782914 [dostęp: 9.05.2023 r.]

79. Integracja w szkole dzieci z rodzin uchodźców / Katarzyna Górska, Leandra Korczak // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2014, t. 4, s. 18-32
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/pliki/2014/edu_4_2014.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

80. Intermedia w procesie poznawania kultury przez uczniów z doświadczeniem migracji / Irena Chawrilska // Roczniki Humanistyczne. – T. 67, z. 10 (2019), s. 31-45
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1798227 [dostęp: 9.05.2023 r.]

81. Jak krok po kroku realizować kształcenie polonistyczne uczniów z doświadczeniem migracyjnym : poradnik praktyka z propozycją ćwiczeń / Agnieszka Tomasik // Polonistyka. – 2022, nr 3, s. 15-19

82. Jak rozmawiać o uchodźcach? / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 11, s. 47-51

83. Jak rozmawiać o uchodźcach / Julia Godorowska, Elżbieta Krawczyk // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 9, s. 52-56

84. Jak wspierać adaptację ucznia obcokrajowca w klasie / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 76, s. 10-14

85. Język edukacji szkolnej w integracyjnym modelu wsparcia ucznia z doświadczeniem migracji w rodzinie / Małgorzata Pamuła-Behrens // Postscriptum Polonistyczne. – 2018, [nr] 2, s. 171-186
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-160b3d3c-d263-4ea4-a6f7-b627f5e56c4f [dostęp: 8.05.2023 r.]

86. Język polski – swój czy obcy? : o wyzwaniach językowych dzieci powracających z emigracji / Joanna Grzymała-Moszczyńska, Joanna Durlik, Paulina Szydłowska, Halina Grzymała-Moszczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2016, nr 1, s. 118-122
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/e4zi55/jows-01-2016.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

87. Książki nas łączą : tydzień ukraiński w bibliotece / Magdalena Krawczyk // Biblioteka w szkole. – 2023, nr 2, s. 21-23

88. Lekcje polskiego obcego / Joanna Cieśla // Polityka. – 2021, nr 50, s. 39-41
* W polskich szkołach przybywa uczniów cudzoziemców

89. Metoda JES-PL : nauczanie języka edukacji szkolnej uczniów z doświadczeniem migracji / Małgorzata Pamuła-Behrens. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 2, s. 5-10
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fvx8gf/jows-2-2018-internet-0.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

90. Metodyka pracy z uczniami z doświadczeniem migracji : język polski w klasach 4-8 / Małgorzata Gębka-Wolak. – Bibliogr. // Edukacja. – 2019, nr 3, s. 68-84
* Dostępne w Internecie: https://www.ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-03/PDF/6Metodyka_pracy_zuczniami_zdowiadczeniem_migracji.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

91. Międzykulturowe otwarcie szkoły jako odpowiedź na potrzeby ucznia z doświadczeniem migracyjnym : na przykładzie migracji powrotnych / Katarzyna Stankiewicz. – Bibliogr. // Kultura i Edukacja. – 2019, nr 1, s. 248-262
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.marszalek.com.pl/images/pliki/kie/123/kie12315.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

92. Migrujące podmioty : relacje, konteksty i przyszłość problemu zróżnicowania kulturowego w edukacji / Jarema Drozdowicz // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2020, nr 2, s. 28-38
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/25751/1/KP_2_2020_Drozdowicz_Jarema.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

93. Moc kultur w szkole / Malina Baranowska-Janusz, Małgorzata Leszko // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 1, s. 44-46, 48-49
* Edukacja dzieci cudzoziemskich w polskich szkołach

94. Model integracji edukacyjnej / Sylwia Żmijewska-Kwiręg, Jędrzej Witkowski // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 73-77
* Dot. sposobów uporządkowania i myślenia o wyzwaniach i szansach związanych z integracją uchodźców w szkołach

95. Multikulturowość to fakt / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 1-2, s. 16
* Uczniowie z doświadczeniem migracyjnym (cudzoziemcy i reemigranci) w polskich szkołach

96. Na uchodźczej ścieżce : doświadczenie przymusowej migracji w procesie edukacji formalnej / Anna Młynarczuk-Sokołowska // Forum Pedagogiczne. – 2020, nr 2, s. 147-163
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/9350/3/A_Mlynarczuk_Sokolowska_Na_uchodzczej_sciezce_Doswiadczenie_przymusowej_migracji_w_procesie_eduakcji_formalnej.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

97. Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów / Agata Szybura // Języki Obce w Szkole. – 2016, nr 1, s. 112-117
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/e4zi55/jows-01-2016.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

98. Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci z doświadczeniem migracji w szkole podstawowej – sieci współpracy i samokształcenia / Dominika Izdebska-Długosz. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 7-22

99. Nie tylko ortografia – wybrane problemy kształcenia odmiany pisanej języka w nauczaniu dzieci z doświadczeniem migracyjnym w polskich szkołach / Agnieszka Rypel. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 2, s. 11-17
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fvx8gf/jows-2-2018-internet-0.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

100. Niepokojące zachowania dzieci / Tomasz Garstka // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 75-77

101. (Nie)równe traktowanie dzieci powracających w polskiej szkole / Paulina Szydłowska, Joanna Durlik, Joanna Grzymała-Moszczyńska, Halina Grzymała-Moszczyńska // Edukacja Międzykulturowa. – 2017, nr 2, s. 200-224
* Dostępne w Internecie: https://us.edu.pl/wydzial/wsne/wp-content/uploads/sites/20/Nieprzypisane/Edukacja-Miedzykulturowa-2017-nr-2-7.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

102. (Nie)równość szans edukacyjnych uczniów cudzoziemskich w polskiej szkole : komunikat z badań / Agata Butarewicz-Głowacka // Parezja. – 2015, nr 2, s. 101-117
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11320_3759 [dostęp: 8.05.2023 r.]

103. O potrzebach uczniów z doświadczeniami migracyjnymi z perspektywy szkolnego polonisty / Jolanta Fiszbak // Kształcenie Językowe. – T. 16 (2018), s. 29-43

104. Organizacja nauki uczniów z Ukrainy : sytuacja w polskich szkołach i przedszkolach / Jakub Tylman // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2023, nr 3, s. 39-43

105. Osiem kroków według Elżbiety Fiok. – (Teczka nauczyciela) // Sygnał. – 2016 nr 3, s. 24-27
* Propozycje działań dla wychowawców klas, do których dołączyło dziecko cudzoziemskie

106. Osobowość nauczycieli a praca z dziećmi migrantami w szkole podstawowej / Małgorzata Pamuła-Behrens, Agnieszka Hennel-Brzozowska // Studia Edukacyjne. – Nr 46 (2017), s. 169-191
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_se_2017_46_11 [dostęp: 8.05.2023 r.]

107. Oswajanie obcości w szkole : rola poradni psychologiczno-pedagogicznych w edukacji cudzoziemców i repatriantów / Bożena Grębowiec // Modelowe Nauczanie. – 2014, nr 4, s. 27-33

108. Pedagog szkolny w sytuacji zróżnicowania kulturowego / Aneta Sylwia Baranowska //
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 6, s. 17-23

109. Pierwsze kroki w nowej szkole : jak wspierać migrantów / Mirosława Suchocka // Wczesna Edukacja. – 2022, nr 1, s. 28-30

110. „Pod wspólnym dachem” : adaptacja kulturowa dzieci z Ukrainy w Polsce : studium przypadku / Kinga Lisowska, Majka Łojko. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2022, nr 9, s. 58-67
* Dostępne w Internecie: https://problemyopiekunczo-wychowaw.pl/api/files/view/2044951.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

111. Pokonywanie barier w edukacji Ukraińców / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 70-73

112. Polityka oświatowa wobec migrantów – uczniowie z Ukrainy w polskiej szkole / Marek Syrnyk // Acta Politica Polonica. – 2017, nr 2, s. 53-72
* Dostępne w Internecie: https://wnus.edu.pl/ap/pl/issue/658/article/10915/ [dostęp: 8.05.2023 r.]

113. Potrzeby językowe uczniów przybywających z zagranicy w zakresie nauczania języka polskiego / Agata Szybura // Języki Obce w Szkole. – 2016, nr 2, s. 99-105
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/5qvyng/jows-2-2016.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

114. Poziom zapomnienia / z Urszulą Majcher-Legawiec, ekspertem ds. edukacji uczniów z doświadczeniem migracji w Krakowie, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 39, s. 17

115. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich : scenariusz / Anna Kiełczewska // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2022, nr 52, s. 6-7

116. Poznajmy się: zajęcia integracyjne dla uczniów polskich i ukraińskich : scenariusz // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2022, nr 58, [3 okł.]
* Scenariusz lekcji bibliotecznej dla uczniów klas I-VIII szkoły podstawowej

117. Praca z dziećmi cudzoziemskimi w polskiej szkole : metody działania i własne doświadczenia / Alina Szulgan. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 4, s. 55-59
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fnfcyg/jows-4-2019-online-calosc-0.pdf#055 [dostęp: 8.05.2023 r.]

118. Praca z dziećmi reemigrantów / Joanna Durlik [et al.] // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 6, s. 56-59

119. Praca z obcokrajowcem / Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz // Życie Szkoły. – 2021, nr 2-3, s. 59-63

120. Praca z uczniami dotkniętymi wojną / Martyna Nowak, Ignacy Maliszewski. – Bibliogr. // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 10, s. 52-56

121. Praca z uczniem powracającym z zagranicy / Bożena Marzec, Michał Borda, Józef Marzec // Zeszyty Formacji Katechetów. – R. 19, nr 3 (2019), s. 111-120
* Dostępne w Internecie: https://zfk.katecheza.radom.pl/index.php/zfk/article/view/51/50 [dostęp: 8.05.2023 r.]

122. Prawne aspekty pobytu i nauczania języka polskiego ucznia z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej / Urszula Majcher-Legawiec // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [T.] 7 (2016), s. 110-125
* Dostępne w Internecie: https://didactica.up.krakow.pl/article/view/3864/3525 [dostęp: 8.05.2023 r.]

123. Problemy emocjonalne uczniów powracających z migracji / Dominika Przybyszewska. – Bibliogr. // Nauczanie Początkowe. – 2016/2017, nr 2, s. 42-56

124. Problemy i wyzwania nauczycieli uczących dzieci cudzoziemskie we wrocławskich szkołach / Agnieszka Majewska, Kathryn Northeast // Roczniki Humanistyczne. – T. 67, z. 10 (2019), s. 83-98
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1798445 [dostęp: 8.05.2023 r.]

125. Próby nawiązania nowych relacji / Sebastian Walczak // Głos Nauczycielski. – 2022, nr 24, s. 16
* Jak zaprzyjaźnić się z kolegą z Ukrainy?

126. Przygotować szkołę na migrantów / Weronika Rzeżutka-Wróblewska // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 1, s. 28-31

127. Przyjmowanie uczniów z zagranicy / Michał Łyszczarz // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 4, s. 46-48

128. Psychologiczne aspekty pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym / Paulina Szydłowska, Joanna Durlik // Postscriptum Polonistyczne. – 2018, [nr] 2, s. 157-169
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-78bdfb7e-3f9b-4c49-96a2-48ab6d154188 [dostęp: 8.05.2023 r.]

129. Rola nauczyciela języka polskiego jako drugiego w kształceniu językowo-kulturowym / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. – Bibliogr. // Edukacja. – 2019, nr 3, s. 42-53
* Dostępne w Internecie: https://www.ibe.edu.pl/images/EDUKACJA/NUMERY/2019-03/PDF/4Rola_nauczyciela_jzyka_polskiego.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

130. Rola systemu edukacji w procesach adaptacji migrantów do struktury społecznej : rozważania na bazie założeń dotyczących alokacyjnej funkcji systemu szkolnego / Piotr Mikiewicz, Alicja Sadownik, Marta Jurczak-Morris // Rocznik Lubuski. – T. 44, cz. 1 (2018), s. 109-126
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.mhp-4fb8b1d0-269b-48cc-b04d-b4a97212ed39 [dostęp: 8.05.2023 r.]

131. Rozmowy o emigracji i uchodźstwie : scenariusz zajęć na podstawie literatury / Anna Pietrusewicz // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 3, s. 30-31

132. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Matematyka. – 2022, nr 3, s. 42-49

133. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 4, s. 32-36

134. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2022, nr 3, s. 19-25

135. Rozwiązania dotyczące oświaty wprowadzone w specustawie o pomocy obywatelom Ukrainy / Marcin Majchrzak // Życie Szkoły. – 2022, nr 4, s. 15-21

136. Różnorodność : zadania szkoły w pracy z uczniami migrantami / Mirosław Suchocka // Wczesna Edukacja. – 2022, nr 2, s. 27-30

137. Scenariusz lekcji dla klas VI-VIII : temat: Co pomaga czuć się lepiej, kiedy jesteśmy razem / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 78-80
* Integracja uczniów ukraińskich z polskimi

138. Scenariusz: Uczeń z doświadczeniem migracji – blaski i cienie życia na obczyźnie / Aleksandra Stolarczyk // Remedium. – 2022, nr 12, s. 14-17

139. Sen o polskiej szkole / Eliza Leszczyńska-Pieniak // Tygodnik Powszechny. – 2015, nr 25, s. 46-47
* Ukraińscy uczniowie w polskich szkołach

140. Spotkania z kulturą polską na dodatkowych lekcjach języka polskiego dla uczniów powracających z emigracji / Katarzyna Stankiewicz, Anna Żurek. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 4, s. 11-17
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fnfcyg/jows-4-2019-online-calosc-0.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

141. Sytuacja edukacyjna dzieci imigrantów w Polsce : raport Eurydice a refleksje na marginesie spotkania poświęconego aktualnej sytuacji uchodźców w Krakowie i w Polsce : wybrane aspekty / Joanna Torowska // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 25, nr 1 (2016), s. 461-476
* Dostępne w Internecie: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/37818/torowska_sytuacja_edukacyjna_dzieci_imigrantow_w_polsce_2016.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 8.05.2023 r.]

142. Sytuacja (edukacyjna) dzieci z doświadczeniem migracyjnym w czasie kryzysu związanego z pandemią COVID-19 / Ewa Dąbrowa // Kultura i Edukacja. – 2020, nr 3, s. 59-75
* Dot. problemów, z jakimi są konfrontowane dzieci z doświadczeniem migracji w Polsce oraz w innych krajach czy regionach świata. Artykuł zawiera odniesienia do aktualnych opracowań międzynarodowych
Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_15804_kie_2020_03_04 [dostęp: 8.05.2023 r.]

143. Szkolna walka z dyskryminacją / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 11, s. 82-84

144. Szkoła wobec kryzysu humanitarnego / Magdalena Tędziagolska, Bartłomiej Walczak // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 66-69

145. Temat lekcji: współczesne migracje / Julia Godorowska, Patrycja Kopcińska // Dyrektor Szkoły. – 2020, nr 10, s. 80-85
* Edukacja globalna

146. Ten obcy / Magdalena Goetz // Sygnał. – 2016 nr 3, s. 7-10
* Integrowanie uczniów, wśród których jest cudzoziemiec lub uchodźca

147. Uchodźcy (mali) u bram (szkół) / Mirosław Sielatycki // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 12, s. 16-19

148. Uchodźcy w naszym domu – problem czy powinność? / Maria Figa // Geografia w Szkole. – 2015, nr 4, s. 24-26

149. Uchodźcy w szkole / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 1, s. 12-17
* Doświadczenia pracy z uchodźcami w Zespole Szkół im. Ziemi Lubelskiej w Niemcach k. Lublina

150. Uchodźcy z Ukrainy w polskich klasach / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 62-66

151. Uczeń cudzoziemski w polskiej szkole : założenia teoretyczno-badawcze / Edyta Januszewska // Journal of Modern Science. – 2015, t. 4, s. 11-32
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/451701 [dostęp: 8.05.2023 r.]

152. Uczeń reemigrant w polskiej szkole – teoria a praktyka : studium przypadku / Anna Peza, Grażyna Przechodzka. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2019, nr 4, s. 19-26
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fnfcyg/jows-4-2019-online-calosc-0.pdf#019 [dostęp: 8.05.2023 r.]

153. Uczeń wschodniosłowiański w polskiej szkole jako wyzwanie glottodydaktyczne / Dominika Izdebska-Długosz. – Bibliogr. // Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej. – 2021/2022, nr 1, s. 113-128

154. Uczeń z doświadczeniem migracji w edukacji : diagnoza potrzeb i obszary wsparcia w ramach edukacji włączającej – uczeń cudzoziemski / Iwona Chrzanowska, Beata Jachimczak // Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. – Nr 21 (2018), s. 87-102
* Dostępne w Internecie: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/view/16235 [dostęp: 8.05.2023 r.]

155. Uczeń z doświadczeniem migracji w polskim systemie edukacji okiem praktyka / Paulina Stasiowska // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia. – [Nr] 13 (2022), s. 57-71
* Dostępne w Internecie: https://didactica.up.krakow.pl/article/view/9888 [dostęp: 8.05.2023 r.]

156. Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w szkole polskiej i irlandzkiej / Wioletta Hajduk-Gawron. – Bibliogr. // Języki Obce w Szkole. – 2018, nr 2, s. 19-25
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/21/fvx8gf/jows-2-2018-internet-0.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

157. Uczniowie cudzoziemscy / Włodzimierz Kaleta // Dyrektor Szkoły. – 2021, nr 11, s. 52-55

158. Uczniowie cudzoziemscy w polskiej szkole – między integracją a marginalizacją / Edyta Januszewska // Studia Edukacyjne. – Nr 43 (2017), s. 129-152
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22355/1/SE_43_2017_Edyta_Januszewska.pdf [dostęp: 8.05.2023 r.]

159. Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym : doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego / Wioletta Hajduk-Gawron // Postscriptum Polonistyczne. – 2018, [nr] 2, s. 187-203
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-b8b50d20-53a8-4932-9a14-268e85364ee9 [dostęp: 8.05.2023 r.]

160. Uczniowie imigranci : wyzwanie dla narodowej edukacji w perspektywie doświadczeń z projektu „Portfolio of Integration” (POI) / Wanda Baranowska, Małgorzata Kosiorek // Przegląd Badań Edukacyjnych. – 2014, nr 1, s. 233-247
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/PBE/article/view/PBE.2014.016 [dostęp: 8.05.2023 r.]

161. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z Ukrainy – zadania pedagoga i psychologa szkolnego / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 132, s. 5-8

162. Ukraińskie oddziały przygotowawcze / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2022, nr 6, s. 67-71

163. „Uważnić” głos dzieci i młodzieży ze środowisk przymusowych migrantów : wybrane aspekty etyczne i metodologiczne badania doświadczeń udziału w szkolnej edukacji / Anna Młynarczuk-Sokołowska // Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Pedagogika. – Z. 39 (2020), s. 107-139
* Dostępne w Internecie: https://apcz.umk.pl/AUNC_PED/article/view/36326 [dostęp: 8.05.2023 r.]

164. W innym wymiarze / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 39, s. 15
* NIK o kształceniu dzieci cudzoziemców i obywateli polskich powracających do kraju

165. Włączenie do polskiego systemu wychowania przedszkolnego dzieci z Ukrainy // Poradnik Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 105, s. 27-40

166. Wpływ doświadczenia uchodźstwa na uczniów z Ukrainy i jak sobie z nim radzić / Dorota Zajac // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 132, s. 9-13

167. Wsparcie dziecka powracającego z migracji po otwarciu granic – propozycja wykorzystania metody storyline / Dominika Przybyszewska, Katarzyna Tomczak. – Bibliogr. // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2020/2021, nr 1, s. 89-106
* Zajęcia dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. Temat: Eprikon, mieszkaniec Zielonej Wyspy – zajęcia storyline

168. Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracyjnym w polskiej szkole / Aleksandra Gulińska // Rozprawy Społeczne. – T. 15, nr 2 (2021), s. 40-54
* Dostępne w Internecie: https://rozprawyspoleczne.edu.pl/Providing-aid-to-students-with-a-migrant-background-in-Polish-schools,136360,0,1.html [dostęp:8.05.2023 r.]

169. Wspierająca rola obserwacji / Mirosława Suchocka // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 78-80
* Obserwacja lekcji w klasach, do których uczęszczają imigranci

170. Wykorzystanie technik mediacyjnych jako narzędzi wspierających w pracy z uczniami z doświadczeniem uchodźstwa i w rozwiązywaniu konfliktów / Małgorzata Pruś // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 132, s. 30-33

171. Wyzwania i problemy w zakresie kształcenia Ukraińców przybyłych do Polski po 24 lutego 2022 r. / Danuta Kurzyna-Chmiel // Studia Prawnoustrojowe. – [Z.] 57 (2022), s. 349-363
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.uwm.edu.pl/index.php/sp/article/view/8034 [dostęp: 9.05.2023 r.]

172. Wyższa szkoła alienacji / Karol Wilczyński // Tygodnik Powszechny. – 2020, nr 43, s. 28-30
* Cudzoziemscy uczniowie w polskich szkołach

173. Zacznij od A : wskazówki i zadania na dobry początek lekcji z uczniami obcojęzycznymi / Aleksandra Dobke // Polonistyka. – 2022, nr 4, s. 48-52

174. Zadania pedagoga w budowaniu komunikacji i relacji z uczniami z Ukrainy i ich rodzinami / Dorota Zając // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 132, s. 45-51

175. Zasady kształcenia uczniów z Ukrainy / Piotr Gąsiorek // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 2, s. 23-26

Netografia:

Zob. też: Język polski jako język obcy / drugi

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu