ROMEO I JULIA / William Szekspir

Książki:

1. Czas na polski : scenariusze lekcji : gimnazjum : klasa II : interpretacje i komentarze do utworów literackich i zagadnień gramatycznych / Izabela Muszyńska, Elżbieta Błachowicz. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza Krzysztof Pazdro, 2010. – S. 60-61 : „Romeo i Julia” jako tragedia szekspirowska
M 066495 (Nysa), C 207246 (Opole)

2. Funkcja fatyczna a dramatyzacja scen miłosnych w „Romeo i Julii” Williama Szekspira / Maciej Sergiusz Piotrkowski // W : Wartości i wartościowanie we współczesnej humanistyce. 3, Perspektywa językoznawcza / red. nauk. Aleksandra Kiklewicza i Jolanty Piwowar. – Olsztyn : Centrum Badań Europy Wschodniej UWM, 2017. – S. 83-91

3. Funkcje edukacji teatralnej na przykładzie uczniowskiej adaptacji „Romea i Julii” / Martyna Dziubałtowska-Woźniak. – Bibliogr. // W : Lektura wobec wyzwań współczesności / pod red. Doroty Karkut, Agaty Kucharskiej-Babuli. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2020. – S. 155-163
M 055395 (Brzeg), M 059272 (Kluczbork), M 221466 M 221467 (Opole)

4. Idea przekładu dramatu „Romeo i Julia” Williama Szekspira w kontekście kultury współczesnego czytelnika / Anna Bielska // W : Idee, wartości, słowa w życiu publicznym / red. nauk. Grzegorz Majkowski, Leszek Kuras, Justyna Makowska. – Łódź : Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, 2014. – S. 227-235
M 219073 (Opole)

5. Inny Szekspir / Małgorzata Sugiera. – Kraków : Księgarnia Akademicka, 2009. – S. 97-135 : Lektury i konteksty lektur („Poskromienie złośnicy”, „Romeo i Julia”)
M 201602 (Opole)

6. Język Szekspira w wybranych polskich przekładach sztuki „Romeo i Julia” : próba porównawcza / Anna Bielska // W : Neofilologia dla przyszłości. T. 1 / red. nauk. Jan Franciszek Nosowicz ; [Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie]. – Warszawa : Lingwistyczna Szkoła Wyższa, 2016. – S. 11-20

7. Lektury szkoły średniej : streszczenia, problematyka. [T. 1], Od starożytności do oświecenia / Teresa Nowacka. – Warszawa : „NRT”, 1993. – S. 95-102 : William Szekspir „Romeo i Julia”
C 168257/I M 168265/I (Opole)

8. Miłość i śmierć w Weronie / Joanna Walaszek // W : Czytanie Szekspira : interpretacje / red. Jacek Fabiszak, Marta Gibińska, Ewa Nawrocka ; wstęp Dobrochna Ratajczakowa. – Gdańsk : „Słowo/Obraz Terytoria”, cop. 2004. – S. 388-423
M 191565 (Opole)

9. Od farsy do tragedii : „Poskromienie złośnicy” oraz „Romeo i Julia” Franca Zeffirellego / Aneta Jałocha // W : Lustra i echa : filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a / pod red. Olgi Katafiasz. – Kraków : Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, 2017. – S. 281-295

10. Opracowania lektur i wierszy dla wszystkich klas gimnazjum : [praca zbiorowa] / pod red. Jerzego Jagodzińskiego i Ewy Rudnickiej. – Warszawa : „Adamantan”, 2012. – S. 211-221 : William Szekspir „Romeo i Julia”
M 224507 (Opole)

11. „Romeo i Julia” Baza Luhrmanna – twórcze wykorzystanie idei szekspirowskich a pokolenie MTV / Alicja Gałązka, Anna Musielak // W: Między twórczością a literaturą / pod red. Alicji Gałązki. – Katowice, 2010. – S. 29-41

12. „Romeo i Julia” Williama Shakespeare’a / Jarosław Komorowski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1990 . – 104 s. : fot., 2 portr., 1 rys. ; 16 cm.
M 53380 (Kędzierzyn-Koźle), M 057337 M 057338 (Nysa), M 165228 M 165235 (Opole)

13. Studium stereotypu samobójstwa z miłości na podstawie „Romea i Julii” Wiliama Szekspira / Dominika Filipowicz // W : Autodestrukcja : sytuacje graniczne we współczesnej kulturze / red. nauk. Ewa Rudnicka i Halszka Witkowska. – Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2020. – S. 70-99

14. Zrozumieć film : świat „Romea i Julii” według Baza Luhrmanna / Kornelia Rybicka. – Kalisz : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2009. – 189 s. : il. ; 24 cm.

Artykuły w czasopismach:

15. Analogie i różnice między przedstawieniem historii o miłości w „Dziejach Tristana i Izoldy” oraz dramacie „Romeo i Julia” : scenariusz zajęć z języka polskiego dla klasy II klasy gimnazjum / Wioletta Grochowicz // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 7-8, s. 4-5

16. Dramat Szekspira w zadaniach / Dorota Nosowska // Cogito. – 2020, nr 3, s. 45-47
* Dot. dramatu „Romeo i Julia”

17. Dzieje Romea i Julii : scenariusz lekcji dla I klasy gimnazjum / Maria M. Wróbel // Między Nami Polonistami. – 2007, nr 10, s. 19-20

18. Gdy mit staje się… papierkiem po cukierku / Katarzyna Bomba // Nowa Polszczyzna. – 2002, nr 4, s. 32-44

19. Klasyka w kapeluszu : „Romeo i Julia” na zajęciach rozwijających w klasie VIII / Urszula Wykurz // Częstochowski Biuletyn Oświatowy. – 2018, nr 3, s. 49-63
* Dostępne w Internecie: https://cbo.womczest.edu.pl/wp-content/uploads/2019/04/CBO-3-2018-Na-strone-internetowa.pdf [dostęp: 18.11.2023 r.]

20. Kochając kogoś, rezygnujemy… : (Wiliam Szekspir „Romeo i Julia”) / Grażyna Ratajczak // Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 2002/2003, nr 2, s. 61-62
* Konspekt lekcji języka polskiego

21. Koncepty z podręczników europejskich : projekt przeniesienia na grunt polski / Marlena Fota // Język Polski w Gimnazjum. – 2013/2014, nr 1, s. 7-26

22. Ku inscenizacji „Romea i Julii” / Izolda Bonarek // Polonistyka. – 2004, nr 3, s. 35-39

23. Miłość, honor i wspólnota w „Romeo i Julii” Shakespeare’a / Pamela K. Jensen ; przełożył Marcin Rychter // Kronos. – 2016, nr 4, s. 163-183

24. Najsłynniejsza miłość świata – Romeo i Julia / Barbara Gajda // Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 2002/2003, nr 1, s. 54-57

25. Najsłynniejsza para kochanków – Romeo i Julia : (cykl lekcji w I klasie gimnazjum) / Halina Nocoń // Forum Humanistów. – 2001, nr 1, s. 57-63

26. Nieśmiertelny Szekspir / Małgorzata Głazowska // Polonistyka. – 2018, nr 6, s. 52-56

27. Od przeżycia do poznania, czyli „Romeo i Julia” inaczej / Olga Janicka // Język Polski w Gimnazjum. – 2006/2007, nr 3, s. 20-26

28. Osobowościowe uwarunkowania odbioru utworów filmowych na przykładzie „Romea i Julii” Baza Luhrmanna / Kornelia Rybicka // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 2, s. 25-34

29. Problem tłumaczenia form adresatywnych w dwóch polskich przekładach „Romea i Julii” Williama Szekspira / Anna Czechowska // Rozprawy Komisji Językowej. – [T.] 23 (1997), s. 125-137

30. Romeo i Julia Williama Szekspira – romans wszech czasów // Cogito. – 2002, nr 7, dod. „Zeszyt licealisty”, s. 38-40

31. [Romeo i Julia – recenzja] / Maria Kornatowska // Kino. – 1997, nr 4, s. 28-31
* Zawiera rec. filmu: Romeo i Julia / reż. Baz Luhrmann

32. William Shakespeare, Makbet, Romeo i Julia według NauQa.pl / Małgorzata Zych // Polonistyka. – 2016, nr 5, s. 50-51
* Scenariusz lekcji

33. Wokół „Romea i Julii”: cykl lekcji dla gimnazjum / Barbara Kalka, Wiesława Marcinkowska // Wszystko dla Szkoły. – 2003, nr 4, s. 1-3
* Tematy: 1. Najsłynniejsza miłość świata; 2. Romeo w moim życiu – kartka z pamiętnika Julii; 3. Charakterystyka bohaterów dramatu Szekspira; 4. Nieszczęśliwa miłość kochanków z XVI-wiecznej Werony – inspiracją artystów

Netografia:

Romeo i Julia – od przedmiotu do postaci [scenariusz lekcji języka polskiego / koła teatralnego] / Nikolett Gábri. Dostępne w Internecie: https://teatrotekaszkolna.pl/konspekt/detal/romeo-i-julia-od-przedmiotu-do-postaci [dostęp: 18.11.2023 r.]

Zob. też: Adaptacje filmowe R – Z

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

 

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content