Facebook

Książki:

1. Autopromocja Kościoła na Facebooku / Katarzyna Trefler // W : Dyskurs autopromocyjny dawniej i dziś. T. 2 / pod red. Aleksandry Kalisz, Eweliny Tyc. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016. – S. 87-95

2. Biografia na Facebooku / Maria Szumera // W : Pedagogika kultury popularnej : teorie, metody i obszary badań / pod red. nauk. Witolda Jakubowskieo. – Kraków : „Impuls”, 2017. – S. 339-350
M 054660 C 054659 (Brzeg), M 068420 (Nysa), M 216667 M 216666 C 216587 (Opole)

3. Dialekt śląski na Facebooku / Anna Momot // W : Dynamika rozwoju gwar słowiańskich w XXI wieku / pod red. Doroty Krystyny Rembiszewskiej. – Warszawa : Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, 2017. – S. 207-219

4. Dwa światy : jak portal Facebook wpływa na świat rzeczywisty i odwrotnie / Magdalena Gawecka // W : Fenomen Facebooka : społeczne konteksty edukacji / pod red. Grażyny Penkowskiej. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. – S. 73-90
M 214400 M 214399 M 216010 (Opole)

5. Efekt Facebooka / David Kirkpatrick ; przeł. Michał Lipa. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 357 s. ; 24 cm.

6. Facebook i „moja rodzina” na Facebooku / Ewa Krzyżak-Szymańska // W : Rodzina, jej teraźniejszość i przyszłość. T. 2 / pod red. Heleny Marzec i Katarzyny Szymczyk ; Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach. Filia w Piotrkowie Trybunalskim, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2014.- S. 239-262

7. Facebook jako nowa przestrzeń edukacji estetycznej na przykładzie fanpage’y instytucji kultury / Magdalena Sasin // W : Sztuka i wychowanie w kulturze konwergencji : wyzwoleni i zagubieni w sieci / pod red. Mirosławy Zalewskiej-Pawlak i Piotra Soszyńskiego. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015. – S. 81-95

8. Facebook w życiu dojrzałej kobiety / Grażyna Penkowska // W : Fenomen Facebooka : społeczne konteksty edukacji / pod red. Grażyny Penkowskiej. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. – S. 91-109
M 214399 M 214400 M 216010 (Opole)

9. Facebook – wirtualne więzienie dla młodych / Iga Staniuk-Rabenda // W : Fenomen Facebooka : społeczne konteksty edukacji / pod red. Grażyny Penkowskiej.Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. – S. 113-141
M 214399 M 214400 M 216010 (Opole)

10. Fenomen Facebooka : społeczne konteksty edukacji / pod red. Grażyny Penkowskiej. – Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2014. – 194, [1] s. : il. ; 20 cm.
M 214399 M 214400 M 216010 (Opole)

11. „Hejt nasz powszedni” : zjawisko facebookowej mowy nienawiści / Jacek Prądziński // W : Ekologia informacji a kultura informacyjna społeczeństwa / pod red. Beaty Taraszkiewicz. – Słupsk : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Zarząd Oddziału : Biblioteka Uczelniana Akademii Pomorskiej : Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka, 2016.- S. 206-217

12. Humor karnawałowy Facebooka : konteksty językowo-kulturowe / Piotr Raczyński // W : W kręgu języka i kultury / pod red. Marzeny Marczewskiej i Hanny Mijas. – Kielce : Kieleckie Towarzystwo Naukowe : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2020. – S. 157-169

13. Ikonizacja komunikacji w internecie na przykładzie serwisu Facebook / Kamil Olender // W : Komunikacja w świecie 2.0. : wpływ kultury współuczestnictwa na język i literaturę / red. nauk. Agnieszka Anna Niekrewicz, Bogdan Walczak, Jowita Żurawska-Chaszczewska ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, 2016. – S. 135-142

14. Internetowa tożsamość – czyli o kreowaniu własnego ID / Dorota Siemieniecka, Grzegorz Karwasz // W : Oblicza Internetu : sieciowe dyskursy (roz)poznawania cyfrowego świata / red. nauk. Marek Sokołowski. – Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2014. – S. 23-30
M 215625 M 217508 (Opole)

15. Jak otrzymać więcej „lajków” : analiza komunikacyjna i gatunkowa wpisów zamieszczanych w serwisie społecznościowym Facebook / Justyna Makowska // W : Komunikacja w stechnicyzowanym świecie : wpływ postępu technicznego na język i literaturę / red. nauk. Bogdan Walczak, Agnieszka A. Niekrewicz, Jowita Żurawska-Chaszczewska ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Jakuba z Paradyża, 2014. – S. 113-123

16. Komentarze internetowe na fecebooku jako przykład współczesnej polszczyzny / Marek Stróżyk // W : Internet a język, literatura i kultura współczesna / pod red. nauk. Marii Krauz i Agaty Paliwody. – Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2021. – S. 29-38

17. Kreacja treści postów na fanpage’u blogerki modowej : środki, funkcje oraz intencje / Paulina Banaśkiewicz // W : Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej / pod red. Katarzyny Burskiej i Bartłomieja Cieśli. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. – S. 89-99

18. Lubię to! : potęga marketingu szeptanego na Facebooku / Dave Kerpen ; [tł. Marcin Machnik]. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2013. – 253, [2] s. : il. ; 24 cm.

19. Miejskie transgresje w procesie kształtowania tożsamości użytkowników Internetu / Barbara Rożałowska // W : Przestrzenie pamięci : świat wartości w przekazie kulturowym / pod red. Anny Barskiej, Kamili Biskupskiej, Iwony Sobieraj. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2016. – S. 213-223
M 215712 (Opole)

20. Moda językowa na Facebooku – nadużywane wyrazy i tematy / Anna Ciechańska // W : Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej / pod red. Katarzyny Burskiej i Bartłomieja Cieśli. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. – S. 101-111

21. O komentarzach użytkowników fanpejdża „Bekowe historie z „Chwila dla Ciebie” na Facebooku / Arkadiusz Lorenc // W : Transgresja, interdyscyplinarność, dyskurs : paradygmaty współczesnej neofilologii. T. 1 / pod red. Sylwii Ciekańskiej, Darii Długosz i Beaty Woźniak. – Warszawa : Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017. – S. 163-172

22. Rola Facebooka w życiu literackim / Adam Pietryga // W : Współczesne życie literackie / red. nauk. Klaudia Muca i Jakub Osiński. – Toruń : Wydawnictwo IBD – Stowarzyszenie Instytut Badań nad Dyskursami, 2018. – S. 25-40

23. Rola zaufania w serwisach społecznościowych na przykładzie Facebooka / Joanna Paliszkiewicz // W : „Ku pamięci prof. Andrzeja Zawiślaka : kreacja, nowe myślenie, innowacyjność w zarządzaniu” / [red. nauk. Waldemar Gajda, Paweł Soroka]. – Warszawa : Oficyna Wydawnicza Warszawskiej Szkoły Zarządzania – Szkoły Wyższej, 2017. – S. 211-222

24. Sfejsowani / Suzana E. Flores ; [przekład Katarzyna Mojkowska]. – Warszawa : „Muza”, 2017. – 298, [6] s. : il. ; 23 cm
M 054889 (Kluczbork)

25. Wizualizacja informacji komunikowanych za pośrednictwem Facebooka / Weronika Kortas // W : Wizualizacja informacji w humanistyce / pod red. Małgorzaty Kowalskiej i Vieslavy Osińskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.- S. 285-308

26. Wizualizacja portali społecznościowych / Radosław Bomba // W : Oblicza Internetu : sieciowe dyskursy (roz)poznawania cyfrowego świata / red. nauk. Marek Sokołowski. – Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2014. – S. 142-149
M 215625 M 217508 (Opole)

27. Właściwości językowe dyskursu internetowego na podstawie analizy wypowiedzi z portalu Facebook.com / Katarzyna Ostrowska // W : Język, człowiek, świat : różne aspekty komunikacji międzyludzkiej / red. nauk. Ewa Boksa, Agnieszka Rosińska-Mamej, Joanna Senderska. – Kielce : Kieleckie Towarzystwo Naukowe, 2016. – S. 137-146

Artykuły w czasopismach:

28. A w tej bajce były smoki? : język młodzieżowy wcale nie jest taki straszny / Marcin Teodorczyk // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2014, nr 5, s. 62-64

29. Atrakcyjność turystyczna polskich regionów na Facebooku / Iryna Manczak // Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. – [T.] 50 (2015), s. 117-128
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/464818 [dostęp: 1.06.2023 r.]

30. Brzydsza twarz Facebooka / Edwin Bendyk // Polityka. – 2014, nr 29, s. 58-59

31. Była sobie Nasza Klasa / Małgorzata Minta // Wprost. – 2010, nr 28, s. 76-77

32. Chorzy na Facebook / Marlena Mistrzak, Jerzy Ziemacki // Wprost. – 2010, nr 18, s. 8-11

33. Codzienna rzeczywistość komunikacyjna młodych użytkowników Facebooka / Krzysztof Bakalarski // Studia Bobolanum. – 2015, [t.] 2, s. 127-150

34. Czy Facebook przetrwa? / Edwin Bendyk // Polityka. – 2014, nr 5, s. 22-25
* Dziesięciolecie serwisu społecznościowego Facebook

35. Czy Twitter i Facebook pomagają propagować demokrację i prawa człowieka? / Zygmunt Bauman // Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy. – Nr 7/8 (2012/2013), s. 11-15

36. Deomotywatory / Łukasz Ostruszka // Polityka. – 2013, nr 23, s. 94-96
* Ewangelizowanie za pomocą Internetu

37. Dorosłe dzieci / Jarosław Zalesiński // Bliza. – 2012, nr 1, s. 184-189

38. Dziennikarze w mediach społecznościowych : studium przypadku : profile Krzysztofa Skórzyńskiego (Fakty TVN) na Facebooku i Twitterze / Martyna Małgorzata Zagórska // Civitas et Lex. – 2014, [nr] 3, s. 25-37
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/546485 [dostęp: 1.06.2023 r.]

39. Ekspresywność w komunikacji internetowej na przykładzie komentarzy wybranych fanpage’y Facebooka / Aleksandra Urzędowska // Prace Językoznawcze. – Z. 18, [cz.] 1 (2016), s. 129-142
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n1/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n1-s129-142/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n1-s129-142.pdf [dostęp: 1.06.2023 r.]

40. Etyka czy etykieta? : charakterystyka komentarzy Facebooka w perspektywie poprawności językowej i obyczajowej / Aleksandra Urzędowska // Studia Socialia Cracoviensia. – [R.] 9, nr 1 (2017), s. 173-187
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/447839 [dostęp: 1.06.2023 r.]

41. Ewangelizacja na Facebooku? : wybrane aspekty / Ewa Maria Łaskarzewska // Ateneum Kapłańskie. – T. 160, z. 1 (2013), s. 118-125

42. Facebook a polityka : wykorzystanie serwisów społecznościowych przez polskie partie polityczne / Leszek Porębski, Kinga Karasek-Kędzior // Athenaeum. – Vol. 45 (2015), s. 176-190
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1953248 [dostęp: 1.06.2023 r.]

43. Facebook jako narzędzie edukowania o zdrowiu : raport z badań / Aleksandra Hulewska // Media i Społeczeństwo. – Nr 6 (2016), s. 98-110
* Dostępne w Internecie: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/585516.pdf [dostęp: 1.06.2023 r.]

44. Facebook, my i książki / Sebastian Smoliński // Tygodnik Powszechny. – 2015, nr 20, dod. „Magazyn Literacki”, s. 7-9

45. Facebook – platforma algorytmicznej towarzyskości i technologia siebie / Mateusz Halawa // Kultura i Społeczeństwo. – 2013, nr 4, s. 117-144
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/985802 [dostęp: 1.06.2023 r.]

46. Facebook, Twitter i YouTube w mediach tradycyjnych : jak prasa, radio i telewizja wykorzystują serwisy społecznościowe? / Przemysław Szews // Media i Społeczeństwo. – Nr 4 (2014), s. 56-73
* Dostępne w Internecie: https://www.archiwum.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/04_szews.pdf [dostęp: 16.09.2023 r.]

47. Facebookowy wizerunek świętego / Katarzyna Parzych-Blakiewicz // Przegląd Religioznawczy. – 2020, nr 1, s. 35-48
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2134377 [dostęp: 1.06.2023 r.]

48. Głos sieci / Edwin Bendyk // Polityka. – 2016, nr 17, s. 26-28
* Rosnące znaczenie Internetu w polityce

49. Jak czytać Facebook? / Christoph Böhmert ; tł. Magdalena Nowakowska // Charaktery. – 2012, nr 10, s. 36-38

50. Język 2.0 / Bartek Chaciński // Polityka. – 2011, nr 20, s. 20-22
* Polszczyzna z sieci

51. Lajki i manipulacje / Suzana Flores ; rozm. przepr. Daria Grabda // Charaktery. – 2017, nr 3, s. 36-37
* Emocjonalni manipulatorzy na Facebooku

52. Literackie życie Facebooka / Anna Perzyńska // Forum Artis Rhetoricae. – 2017, nr 1, s. 18-29

53. „Lubię to” czyli akceptacja według Facebooka / Ewelina Mędrala-Młyńsk // Rocznik Muzeum Częstochowskiego. – T. 10 (2010), s. 16-22

54. „Lubię to!” : neosemantyzacja leksemu „lubić” w kontekście Facebooka / Anna Kapuścińska // Linguistica Copernicana. – 2013, nr 1, s. 255-266
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/567966 [dostęp: 1.06.2023 r.]

55. Media społecznościowe jako źródło informacji o produktach w świetle badań międzykulturowych : przykład Facebooka / Małgorzata Bartosik-Purgat // Handel Wewnętrzny. – 2016, nr 6, s. 16-31
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/562269 [dostęp: 1.06.2023 r.]

56. Mem, fanpage, elektroniczne hasło : formy, które służą promowaniu dialektu wielkopolskiego w Internecie / Bartosz Cemborowski // Dziedzictwo Kulturowe Regionu Pogranicza. – T. 6 (2015), s. 23-35

57. Między wierszami „cudzego” tekstu : o pożytkach z facebookowych smutków / Barbara Serwatka // Fragile. – 2015, nr 4, s. 37-41

58. Miłość na Facebooku / Karolina Kowalska // Wprost. – 2009, nr 46, s. 78-79

59. Miłość z Facebooka narzędziem kreowania narracji człowieka sukcesu / Anna Konieczyńska // Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne. – 2012, nr 3, s. 137-150

60. Nabożeństwa na Facebooku? : o liturgii w cyberprzestrzeni i świecie wirtualnym / Tomasz Bać // Homo Dei. – 2017, nr 3, s. 127-130

61. Nowe formy komunikacji w zglobalizowanym świecie na przykładzie portalu społecznościowego Facebook / Małgorzata Kowalewska // Acta Humana. – 2013, nr 4, s. 127-137
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/630569 [dostęp: 1.06.2023 r.]

62. 5 [Pięć] sposobów na to, by nie dać się sfejsować / Tomasz Michalik // Wprost. – 2017, nr 14, s. 44-46

63. Piękni i towarzyscy / Marcin Kołodziejczyk // Polityka. – 2013, nr 27, s. 21-23

64. Pod znakiem krzyżyka / Aleksandra Żelazińska // Polityka. – 2017, nr 46, s. 68-70
* 10. rocznica istnienia hasztagu

65. Poprawność językowa w Internecie (na przykładzie facebookowych fanpage`y) / Aleksandra Urzędowska // Poradnik Językowy. – 2015, nr 9, s. 94-104

66. Popularyzacja lektur szkolnych na portalach społecznościowych na przykładzie strony „Kamienie na szaniec” na portalu Facebook / Sylwia Polcyn, Anna Michniuk // E-Mentor. – 2014, nr 3, s. 31-37
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/426478 [dostęp: 1.06.2023 r.]

67. Retoryka Wojciecha Cejrowskiego w przestrzeni Internetu : analiza wpisów na Facebooku, blogu i wypowiedzi na kanale Youtube / Natalia Płońska // Łódzkie Studia Teologiczne. – T. 31, nr 3 (2022), s. 57-106
* Dostępne w Internecie: https://ojs.academicon.pl/lst/article/view/4869 [dostęp: 1.06.2023 r.]

68. Serwisy społecznościowe : efekt Facebooka i nie tylko / Aneta Bąk // Media i Społeczeństwo. – Nr 6 (2016), s. 134-146

69. Świat stał się mniejszy / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 9, s. 10
* Dziesięć lat Facebooka

70. Web 2.0: między wikinomią a kontrkulturą : przypadek Facebooka / Anna Nacher // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura. – [Nr] 1 (2010), s. 7-19
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/521278 [dostęp: 1.06.2023 r.]

71. Wizerunek papieża Franciszka na Facebooku = The image of pope Francis on Facebook / Aleksandra Gralczyk, Krzysztof Marcyński, Małgorzata Laskowska // Biuletyn Edukacji Medialnej. – 2015, [nr] 2, s. 72-84

Zob. też hasła: Twitter, YouTube

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu