Zapraszamy uczniów i nauczycieli, edukatorów, bibliotekarzy, osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą na podsumowanie III edycji projektów „Unsung heroes” – Nieznani bohaterowie/bohaterki realizowanych we współpracy z amerykańskim centrum edukacyjnym Lowell Milken Center.
Rozpoczynamy nabór do nowej edycji
30 maja godz. 12.30 Czytelnia PBW w Opolu, ul Kościuszki 14
Spotkanie poprowadzi dr Marzanna Pogorzelska – koordynatorka Lowell Milken Center w Europie, pedagożka, nauczycielka z 20-letnim stażem, nauczycielka akademicka (Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego). O praktycznych aspektach realizacji projektu opowie Katarzyna Kubik – opiekun projektu, nauczyciel Zespołu Państwowych Placówek Kształcenia Plastycznego.
Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja i wystawa prac konkursowych uczennic Zespołu Państwowych Placówek Kształcenia Plastycznego im. Jana Cybisa w Opolu, wykonanych w czasie trwania projektu.
Prosimy o potwierdzenie przybycia do 26.05.2017 r. Zgłoszenia i informacje: a.kisala@pedagogiczna.pl
tel. 77 4541240 w. 122, 110
Zapraszamy do udziału w IV edycji. Oferujemy szkolenia dla nauczycieli i uczniów, materiały szkoleniowe, wsparcie podczas realizacji projektów i podczas aplikowania na konkurs Discovery Award. We wspomnianym konkursie w poprzednich latach zwyciężała młodzież z Polski, otrzymując cenne nagrody:
– 2013 – „Pod skrzydłami mewy” – strona internetowa poświęcona Marii Mikusz, która podczas wojny uratowała żydowską dziewczynkę, I LO Kędzierzyn-Koźle
– 2015 – „Władca słów” – film poświęcony Karolowi Parno Gierlińskiemu, autorowi pierwszego romskiego elementarza, I LO Kędzierzyn-Koźle
– 2017 – projekt artystyczny poświęcony Markowi Kotańskiemu, Zespół Państwowych Placówek Kształcenia Artystycznego, Opole
Wszystkie osoby zaangażowane w szkolenia i realizację projektów otrzymają certyfikaty uczestnictwa z Fundacji the Lowell Milken Center.
Projekty zostały zapoczątkowane w centrum edukacyjnym Lowell Milken Center w Fort Scottt (Kansas, USA). Ośrodek działa od 2007 roku, a jego historia sięga lat 90-tych, kiedy dzisiejszy szef ośrodka, Norman Conard, projektem „Life in a jar” odkrył wraz ze swoimi uczennicami historię Ireny Sendlerowej. Polska bohaterka stała się inspiracją fascynującego projektu dla amerykańskich gimnazjalistek w dalekim Kansas – dziś możemy skorzystać z ich doświadczeń, realizować własne projekty i zdobywać świat!
Zapraszamy do uczestnictwa !
Więcej o projektach
Projekty skupione są wokół takich celów jak nauczanie szacunku i zrozumienia między ludźmi bez względu na ich pochodzenie, wyznawaną wiarę i światopogląd, uwrażliwienie na niesprawiedliwość i dyskryminację.
Młodzież w projekcie poszukuje osoby, która działa(ła) na rzecz tolerancji i nie jest dostatecznie znana, następnie pracując metodą projektu realizuje stronę internetową, performance lub film.
Efekty projektu można wysłać na konkurs do fundacji Lowell Milken Center w USA.
amerykańskiej fundacji. W ostatnich latach projekty z Opolszczyzny zdobywały nagrody: The Lord of the Words oraz projekt na artystyczny wizerunek bohatera/bohaterki: https://lowellmilkencenter.org/2016-art-competition-winners/ – projekt nr 5.
Cele projektów
• nauczanie szacunku i zrozumienia między ludźmi bez względu na ich pochodzenie, wyznawaną wiarę i światopogląd
• przełamywanie stereotypów
• zmiana zachowania – uwrażliwienie na niesprawiedliwość i dyskryminację
• podniesienie świadomości dotyczącej różnic (rasowych, etnicznych, światopoglądowych)
• odkrywanie historii środowisk rodzinnych/lokalnych, ich różnorodności
i wielokulturowości
• nauka krytycznego myślenia, poszukiwania i selekcji źródeł
Uczniowie i uczennice, realizując projekty i odkrywając nieznanych bohaterów uczą się, że każdy może zmienić świat – jednym z haseł wszystkich przedsięwzięć jest żydowskie powiedzenie „tikkun olam” („naprawianie świata”).
„Unsung heroes” – kim są nieznani bohaterowie?
• osoby, które dokonały ważnych/bohaterskich, zmieniających rzeczywistość czynów, które nie są powszechnie znane i odpowiednio docenione
• ich działania miały różne cechy: wizjonerstwo, pokorę, mądrość, odwagę, bohaterstwo, współczucie, siłę, brak egoizmu, wytrwałość, poświęcenie
• mieli pozytywny wpływ na bieg historii
• są przykładem zmiany dokonywanej przez jednostkę
• można się od nich uczyć szacunku dla innych bez względu na rasę, wyznanie, światopogląd
• często były indywidualnościami spoza głównego nurtu, outsiderami, osobami przełamującymi utarte zwyczaje i tradycje
Przydatny link:
http://www.lowellmilkencenter.org