Budząca się szkoła / Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach ; przeł. Emilia Skowrońska. – Słupsk :”Dobra Literatura”, 2015. – 223 s. ; 21 cm.
Autorzy niniejszej publikacji Margret Rasfeld – dyrektorka berlińskiego gimnazjum oraz Stephan Breidenbach profesor prawa na Uniwersytecie Europejskim Viadrina są inicjatorami Ruchu Budzących się szkół, który powstał w 2007 r. w Niemczech. Innowatorzy wskazują, że dzieci potzebują szkół, w których będą mogły rozwijać swoj potencjał, indywidualne talenty i robić to, do czego zostały stworzone, samodzielnie odkrywać świat.
Twórcy projektu „Budzącej się szkoły” zakładają wprowadzenie nowej kultury edukacyjnej, stworzenie szkoły, która odchodzi od dotychczasowej kultury pouczania oraz nauczania i przechodzi do kultury uczenia się, rozwoju potencjału, wspierania indywidualnych talentów. Rezygnuje z 45-minutowych lekcji w tradycyjnych zespołach klasowych i z oceniania. Zamiast klas powstają edukatoria, w których uczniowie realizują wyznaczone przez siebie cele. Uczniowe sami decydują czego będą się uczyć i z kim będą pracować, przejmując odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła wyzwaniom. Ten model szkoły ma wychować człowieka dobrego, mądrego, odpowiedzialnego, świadomego obywatela, otwartego na zmiany, przygotowanego do uczenia się przez całe życie. Kultura budzącej się szkoły opiera się na uznaniu i docenianiu potencjału, uczeniu się przez działanie, rozwijanie kompetencji kreatywności, empatii, współdziałania w zespole, odpowiedzialności, pokonywania trudności, rozwiązywania problemów. Zmiana ta wymaga współpracy wszystkich zainteresowanych – uczniów, rodzicoów, nauczycieli i dyrektorów.