Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym

Jednym z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 jest rozwijanie myślenia analitycznego u uczniów poprzez interdyscyplinarne podejście do nauki przedmiotów ścisłych i przyrodniczych oraz wzmacnianie umiejętności matematycznych. Ministerstwo Edukacji Narodowej kładzie nacisk na rozwój kompetencji z zakresu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Celem tego priorytetu jest przygotowanie młodych ludzi do wyzwań rynku pracy, na którym myślenie krytyczne i rozumowanie logiczne stają się równie ważne jak znajomość faktów.
Niniejsza bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej. Ujmuje 144 opisy bibliograficzne. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami. Niektóre pozycje zawierają linki odsyłające do baz pełnotekstowych.

 

 

Książki: 

1. Aha! : twórcze olśnienia w matematyce z perspektywy ucznia i nauczyciela / redakcja naukowa Bronisław Czarnocha, William Baker ; przekład Anna Binder. – Wydanie I. – Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2025. – 476, [2] s. : il. ; 24 cm.

2. Atrakcyjność nauczania – czy to już innowacja w edukacji przedmiotów przyrodniczych? / Anna Strumińska-Doktór // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod red. Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2018. – S. 261-272

3. Czy myślenie jest dziś w cenie? Rozmowy o ilości i jakości na matematyce / Agnieszka Więcek, Izabella Bnińska // W : Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o, 2022. – S. 127-148
M 062760 (Kluczbork), M 071391 (Nysa), M 227553 (Opole)

4. Dlaczego to niemożliwe? : ćwiczenia rozwijające zdolność logicznego myślenia / Amanda Hopkins ; [opracowanie merytoryczne i graficzne Magdalena Hinz]. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2022. – 117 s. : il. kolor. ; 24 cm.
M 065401 (Kluczbork), M 071072 (Nysa)

5. Elementy metody George’a Polya w matematycznej edukacji wczesnoszkolnej / Ewelina Kawiak. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe AKAPIT, 2021. – 226, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 056639 (Brzeg)

6. Geometria sensoryczna : kreatywne działania rozwijające zdolności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym : książka dla nauczyciela / Natalia Martenka. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2024. – 39, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 065082 (Kluczbork)

7. Geometria sensoryczna : kreatywne karty pracy rozwijające zdolności matematyczne dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym : ponad 80 kart pracy / Natalia Martenka. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2024. – [92] k. : il. ; 21 cm
M 065083 (Kluczbork)

8. Interdyscyplinarne i projektowe metody nauczania przedmiotów matematycznych i naukowo-technicznych / Dorota Janczak. – Warszawa ; Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2024. – 27 s.
* Dostępne w Internecie: https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/2024/08/interdyscyplinarne-i-projektowe-metody-nauczania-przedmiotow-matematycznych-i-naukowo-technicznych.pdf [dostęp: 26.11.2025 r.]

9. Jak rozwijać myślenie matematyczne : poradnik / Marzena Kędra. – Warszawa : ORE, 2022
* Dostępne w Internecie: https://files.core.ac.uk/download/552894981.pdf [dostęp: 26.11.2025 r.]

10. Jaśniej proszę, czyli Przyjazna twarz matematyki / Jakub Szczepaniak. – Przyjazna twarz matematyki. – Warszawa : PWN, copyright 2021 . – 232 s. : il. ; 24 cm.
M 66005 (Kędzierzyn-Koźle), M 063726 (Kluczbork), M 227030 (Opole)

11. Koncepcja STEAM realizowana na zajęciach Klubu Małego Matematyka / Joanna Świercz // W : Dynamika rozwoju Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu / red. Janusz Berdzik, Jolanta Fąforowicz, Małgorzata Szeląg. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, 2020. – S. 82-84
M 220637 (Opole)

12. Kształtowanie i rozwijanie umiejętności matematyzacji na etapie wczesnoszkolnym / Renata Ryclik // W : Nauczyciel-uczeń w przestrzeniach życia i edukacji : dobre praktyki / red. nauk. Anna Borzęcka, Agnieszka Twaróg-Kanus. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – S. 183-200
M 65872 (Kędzierzyn-Koźle), M 060373 (Kluczbork), M 070677 (Nysa), M 222149 M 222150 (Opole)

13. Matematyczne stacje zadaniowe – czyli jak zaktywizować uczniów na lekcji? : klasa IV szkoły podstawowej / Justyna Klimczyk. – Wydanie pierwsze. – Opole : Wydawnictwo Nowik, cop. 2023. – 110 s. : rys. ; 24 cm.
M 072076 (Nysa)

14. Matematyczny trening dla uczniów : zadania i ćwiczenia rozwijające oraz doskonalące myślenie matematyczne / Iwona Wąsik. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019. – 91, [1] s. : fot., il. ; 30 cm

15. Matematyka bez prądu : pomysły na atrakcyjne lekcje w szkole podstawowej / Jolanta Wysocka. – Opole : Nowik, 2021. – 119 s. : il. ; 29 cm.

16. Matematyka da się lubić : poradnik metodyczny dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego / Renata Toboła. – Poznań : Drukarnia Pokrzywna : Ogólnopolski Operator Oświaty, 2020. – 132 s. : fot., il. ; 22 cm.

17. Matematyka : innowacyjny program wspierania uzdolnień w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych / Sławomir Wójcik, Jerzy Janowicz, Zbigniew Lorkiewicz ; konsult. Stanisława Socha, Maria Szecówka-Nowak ; Fundacja Edukacji Międzynarodowej. – Wrocław : Drukarnia Kid, 2013. – 42, [1] s. : il. ; 21 cm.

18. Matematyka nie musi być trudna : rozwój i wspieranie myślenia matematycznego w edukacji początkowej z perspektywy psychologa i pedagoga / Bożena Janiszewska, Agnieszka Roguska ; [rysunki, ilustracje do kart pracy i projekt okładki: Dorota Aydoğdu]. – Siedlce : Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach, 2022. – 159 s. : il. ; 30 cm

19. Matma inaczej : lekcje powtórzeniowe i utrwalające / Joanna Świercz. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2024. – 124 s. : il. ; 29 cm.
M 66026 (Kędzierzyn-Koźle), M 063753 (Kluczbork)

20. Mądrość, inteligencja i twórczość w nauczaniu :jak zapewnić uczniom sukces / Robert J. Sternberg, Linda Jarvin, Elena L. Grigorenko ; tłumaczenie Anna Łagodzka. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, © 2018. – S. 51-64 : Jak rozwijać umiejętności analityczne
M 054961 (Brzeg), M 069050 (Kluczbork), M 217870 M 217871 (Opole)

21. M4temat7czn3 op0w1eści : w zrozumiały sposób o niebanalnej matematyce! / Jakub Szczepaniak. – Warszawa : PWN, copyright 2023. – 217, [1] s. : faks., fot., il., wykres ; 24 cm.

22. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym – ćwiczenia / Beata Pituła, Barbara Grzyb, Monika Morgała. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – 240 s. : il. ; 23 cm.
M 65364, M 65379 (Kędzierzyn-Koźle), M 060370 (Kluczbork), M 070669 (Nysa), M 222128, M 222129, M 222130 (Opole)

23. Myślenie kreatywne czyli Coś z niczego / Michał Jasieński. – Kraków : Impuls, 2024. – 226 s. : fot., il., portr., wykr. ; 24 cm.
M 056120, M 056404 (Brzeg), M 66191 (Kędzierzyn-Koźle), M 063762 (Kluczbork), M 071845 (Nysa), M 227061 (Opole)

24. Myślenie matematyczne dzieci i młodzieży na poszczególnych etapach edukacyjnych / Agnieszka Borowiecka // W : Społeczeństwo – kultura – wychowanie : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Januszowi Sztumskiemu z okazji 90-lecia urodzin / pod redakcją Felicjana Byloka, Mirosława Łapota, Kazimierza Rędzińskiego. – Częstochowa : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, 2020. – S. 573-581

25. Nauka czytania tekstu matematycznego w pracy z zadaniami tekstowymi / Ewa Kozak-Czyżewska // W : Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej : w 60-lecie pracy zawodowej Profesor Sabiny Guz. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. – S. 293-304
M 65886 (Kędzierzyn-Koźle), M 071528 (Nysa)

26. Niestandardowe rozwiązania w edukacji matematycznej. Z. 3, Jak rozwijać myślenie logiczne w edukacji matematycznej? / Marek Stańdo. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017

27. Nowoczesne nauczanie / Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2022. – 389, [2] s. : il. ; 21
M 056774 (Brzeg), M 65367, M 65479, M 65480 (Kędzierzyn-Koźle), M 060377 (Kluczbork), M 070683 (Nysa), M 222163, M 222164, M 222165 (Opole)

28. Osiem lekcji o nieskończoności : matematyczna przygoda / Haim Shapira ; przełożyli Bogumił Bieniok, Ewa L. Łokas. – Warszawa : Prószyński i S-ka, 2024. – 248 s. : il., portr. ; 23 cm.

29. Praktyczny przewodnik po myśleniu krytycznym w edukacji / pod red. Macieja Winiarka. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o., 2022. – 253, [3] s. : faksym., fot., il. ; 21 cm.
M 062760 (Kluczbork), M 071391 (Nysa), M 227553 (Opole)

30. Przygody kropelki : projekt matematyczno-przyrodniczy / [redakcja Ludmiła Wiorek ; ilustracje: Magdalena Pilch]. Kielce : Grupa MAC, 2018. – 24 s. : il. ; 30 cm.

31. Ptasia gospoda : projekt matematyczno-przyrodniczy / [redakcja Ludmiła Wiorek ; ilustracje: Magdalena Pilch]. Kielce : Grupa MAC, 2018. – 24 s. : il. ; 30 cm.

32. Rezyliencja matematyczna : o roli prężności psychicznej w skutecznym uczeniu się matematyki / Urszula Oszwa. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2023. – 253 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 056457 (Brzeg), M 064100 (Kluczbork), M 072615 (Nysa), M 227298 (Opole)

33. Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym / Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. – 448 s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm.
M 055129 (Brzeg), M 057755 (Kluczbork), M 219532, M 219533 (Opole)

34. Ruch plus muzyka równa się matematyka : jak utrwalać w praktyce wybrane kompetencje matematyczne u dzieci przy zabawach muzyczno-ruchowych : praktyczny poradnik dla rodziców i nauczycieli / Zuzanna Jastrzębska-Krajewska. – Kraków : CEBP, 2022. – 40 s.

35. Spacery matematyczne : zachwyć się liczbami i figurami! / Michał Szurek. – Warszawa : Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro, 2023. – 287, [1] s. : il. ; 24 cm

36. Sposób na matmę : sprytne metody + mniej stresu = lepsze stopnie! / Vanessa „The Math Guru” Vakharia ; il. Hyein Lee ; przełożyli Bogumił Bieniok, Ewa L. Łokas. – Warszawa : Prószyński i S-ka, 2020. – 152 s. : il. ; 23 cm.

37. STEAM-owa szkoła / Marlena Plebańska, Aleksandra Szyller. – Wydanie pierwsze. – Warzszawa : Difin, 2024. – 200 s. : il. ; 23 cm.
M 056876 (Brzeg), M 66301 (Kędzierzyn-Koźle), M 064386 (Kluczbork), M 072330 (Nysa), M 227559 (Opole)

38. Szkoła przyjazna kreatywności : czynniki sukcesu / Jan Fazlagić. – Warszawa : Difin, 2023. – 258 s. : il. ; 24 cm.
M 055971(Brzeg), M 66085 (Kędzierzyn-Koźle), M 063081 (Kluczbork), M 071410 (Nysa)

39. Technologie informacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych / Elżbieta Buchcic // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod red. Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2018. – S. 343-352

40. Uzdolnienia matematyczne u dzieci : o pozwala rozwinąć skrzydła dzieciom uzdolnionym matematycznie? / Karolina Skarbek. – Kraków : Impuls, 2020. – 301 s. : il. ; 24 cm.
M 055353 (Brzeg)

41. Uzupełnianki logiczne : materiały usprawniające logiczne myślenie i umiejętności kategoryzowania. Wyd. II / Magdalena Hinz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019. – Teka (broszura, [18] kart tablic, [16] s. tabl. Luz.) : il. ; 31 cm.

42. Wierszyki uczące matematyki : rymowanki o liczbach i emocjach z kartami pracy i propozycjami zabaw ruchowych / Aleksandra Świstak, Mateusz Świstak. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2023. – 51, [1] s. : il. ; 30 cm.

43. Wykorzystanie technologii informatycznej w realizacji projektów przyrodniczych / Elżbieta Buchcic, Ilona Żeber-Dzikowska // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod red. Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2018. – S. 331-342

44. Wyruszamy w kosmos : projekt matematyczno-przyrodniczy / [redakcja Ludmiła Wiorek ; ilustracje Magdalena Pilch]. Kielce : Grupa MAC, 2018. – 40 s. : il. ; 30 cm.

 

Artykuły w czasopismach:

45. Arytmetyka nie musi być nudna / Beata Bugajska-Jaszczołt, Aleksandra Lodzińska, Eryk Sańpruch // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2021/2022, nr 2, s. 49-71

46. ChatGPT jako inteligentny asystent edukacyjny przyrodnika – korzyść czy pułapka / Anna Grzybowska, Justyna Kamińska // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 2, s. 27-33

47. Cyfrowe i analogowe sposoby na wiedzę o zjawiskach pogodowych / Dariusz Brzuska // Meritum. – 2023, nr 4, s. 36-40

48. Czy matematyka została wynaleziona, czy odkryta? / Tomasz Grębski // Matematyka. – 2024, nr 2, s. 5-12

49. Dary naszych pól: scenariusz lekcji przyrody dla klasy IV / Joanna Winiecka-Nowak // Biologia w Szkole. – 2023, nr 2, s. 36-38

50. Dlaczego Ruch + Muzyka = Matematyka? / Zuzanna Jastrzębska-Krajewska // Remedium. – 2023, nr 7/8, s. 32-33

51. Dlaczego STEAM jest ważny, czyli jak przygotować uczniów do wyzwań przyszłości / Marek Grzywna // Monitor Dyrektora Szkoły. – 2025, nr 2, s. 14-18

52. Dwie królowe / Arleta Biegańska. // Fizyka w Szkole z Astronomią. – 2023, nr 6, s. 36-39

53. Dwujęzyczne nauczanie przedmiotów przyrodniczych w szkole podstawowej z wykorzystaniem TIK / Anna Grzybowska, Artur Stępniak // W Cyfrowej Szkole. – 2022, nr 1, s. 11-15

54. Edukacja dla zdrowia i planety : kształtujemy świadome pokolenie / Maria Sykut // Meritum. – 2025, nr 1-2, s. 120-130
* Zawiera scenariusz dla klas VII-VIII: Woda słodka towarem deficytowym na świecie

55. Edukacja geograficzna oraz przyrodnicza przez dociekanie – koncepcja i zastosowanie w praktyce szkolnej / Danuta Piróg // Geografia w Szkole. – 2019, nr 5, s. 26-30

56. Edukacja matematyczna jako przestrzeń zmian / Jolanta Nowak // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 1, s. 60-72

57. Finanse wrocławskich krasnoludków. [Cz.] 1 / Agata Hoffmann // Matematyka. – 2012, nr 9, s. 20-28

58. Finanse wrocławskich krasnoludków. [Cz.] 2 / Agata Hoffmann // Matematyka. – 2012, nr 9, s. 34-36, 38-39

59. Interaktywna forma zajęć wspomagająca motywację studentów kierunku edukacja wczesnoszkolna do rozwiązywania problemów matematycznych / Agnieszka Bojarska-Sokołowska // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2022, nr 3, s. 103-115
* Dostępne w Internecie: https://edukacjaustawicznadoroslych.eu/images/2022/3/09_3_2022.pdf [dostęp: 26.11.2025 r.]

60. Internetowe narzędzia dla nauczycieli informatyki i matematyki / Hanna Basaj // W Cyfrowej Szkole. – 2022, nr 2, s. 48-53

61. Intuicja i logika − dwa oblicza matematycznego myślenia / Tomasz Gębski // Matematyka. – 2024, nr 5, s. 5-15

62. Jak organizować edukację matematyczną w klasach 1-3, żeby dzieci się uczyły, a nie były nauczane / Małgorzata Skura, Michał Lisicki // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 7-27

63. Jak pracować zgodnie z modelem STEAM? / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2023, nr 1, s. 30-35
* Zawiera również przykładowy projekt „W świecie owadów” zgodnie z modelem STEAM

64. Jak rozwijać w uczniach myślenie analityczne i krytyczne? − przykłady angażujących zadań do realizacji z klasą / Tomasz Tokarz // Głos Pedagogiczny. – 2022, nr 134, s. 48-52

65. Jak się chroni przyrodę w Polsce? / propozycja lekcji w klasie VII szkoły podstawowej oraz w klasach II, III gimnazjum / Maria Figa // Geografia w Szkole. – 2018, nr 1, s. 23-25

66. Jak zachęcać uczniów liceum do twórczego uczenia się matematyki? : o aktywnym nauczaniu matematyki / Jolanta Wilmanowicz. – Bibliogr. // Matematyka. – 2018, nr 3, s. 15-19
* Dostępne w Internecie: https://czasopismomatematyka.pl/artykul/jak-zachecac-uczniow-liceum-do-tworczego-uczenia-sie-matematyki [dostęp: 26.11.2025 r. ]

67. Kodowanie na matematyce / Joanna Świercz // Matematyka. – 2020, nr 2, s. 43-47

68. Kodowanki przyrodnicze / Katarzyna Michalec // Życie Szkoły. – 2021, nr 5, s. 23-24

69. Kompetencje matematyczne na lekcji geografii i przyrody / Barbara Szeptalin, Zofia Szmidt // Geografia w Szkole. – 2017, nr 2, s. 34-37

70. Konstruktywistyczna perspektywa wczesnej edukacji przyrodniczej / Renata Michalak // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2021, nr 4, s. 99-113
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/pwe/article/view/5674 [dostęp: 26.11.2025 r. ]

71. Krytyczne myślenie (nie)dostępne uczniom edukacji wczesnoszkolnej? / Barbara Nawolska, Natalia Rutka-Gliksman // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2019, nr 5, s. 33-49
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/893777 [dostęp: 26.11.2025 r. ]

72. Kształtowanie myślenia analitycznego w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych – interdyscyplinarne podejście w praktyce szkolnej / Anna Kreft // Informator Oświatowy. – 2025, nr 3, s. 25-25
* Dostępne w Internecie: https://www.podn.slupsk.pl/files/userfiles/INFORMATOR%20O%C5%9AWIATOWY/3_2025/Anna_Kreft_Ksztaltowanie_myslenia_analitycznego_w_nauczaniu_przedmiotow_przyrodniczych_IO_3_2025_s_25.pdf [dostęp: 26.11.2025 r. ]

73. Lapbook i leporello na matematyce / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2021, nr 4, s. 48-51

74. Laptop na lekcjach przyrody / Anna Grzybowska, Małgorzata Witecka // Meritum. – 2023, nr 4, s. 50-55

75. Lekcja matematyki z sorobanem / Karol Sieńkowski // Matematyka. – 2021, nr 5, s. 46-49

76. Lekcje przyrody jako przewodnik po kulturze, czyli o interdyscyplinarności i kontekstowości w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2018, nr 4, s. 50-53

77. Logiczne myślenie w uczeniu się matematyki : zadania otwarte i zamknięte / Agnieszka Borowiecka // Ogrody Nauk i Sztuk. – 2021, t. 11, s. 53-60
* Dostępne w Internecie: https://ogrodynauk.pl/index.php/onis/article/view/1272 [dostęp 26.11.2026 r. ]

78. Matematyczne mantry, czyli jak pomóc uczniom w uczeniu się / Iwona Wendt // Matematyka. – 2022, nr 5, s. 42-45

79. Matematyczne wędrówki ścieżkami polskiej przyrody /Alina Jakubowska // Biologia w Szkole. – 2019, [nr] 4, s. 50-53

80. Matematyczne zabawy logiczne dla dzieci na pierwszym etapie kształcenia / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 33-35

81. Matematyczny Kącik Pani Zuzi / Zuzanna Jastrzebska-Krajewska // Bliżej Przedszkola. – 2020, nr 9, s. 10-13

82. Matematyka w działaniu / Wiesława Mitulska // Wczesna Edukacja. – 2021, nr 3, s. 30-34

83. Matematyka w plenerze / Marcin Dębiński // Dyrektor Szkoły. – 2023, nr 7, s. 46-48

84. Matematyka w przyrodzie: projekt wspomagania nauczycieli w aktywizowaniu uczniów klas młodszych na zajęciach edukacji matematyczno-przyrodniczej / Katarzyna Pluta // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2017/2018, nr 4, s. 51-69

85. Matematyka w przedszkolnym ogrodzie / Iwona Brylińska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 8, s. 22-24
* Przygotowanie dziecka w wieku przedszkolnym do myślenia analitycznego

86. Między Słońcem a Ziemią // Biologia w Szkole. – 2021, nr 6, s. 48-52

87. Narzędzia WEB 2.0 w nauczaniu i eksperymentowaniu, czyli historia pewnej lekcji biologii w dwóch odsłonach / Renata Sidoruk-Sołoducha // Meritum. – 2021, nr 3, s. 49-55

88. Nauczanie kontekstowe i problemowe : we współdziałaniu szkół partnerskich w ramach międzynarodowego projektu, czyli przez żołądek do umiejętności, postaw i wiedzy / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2020, nr 6, s. 46-49
* Dot.: współpracy na lekcjach nauczycieli różnych przedmiotów; pracy zespołowej uczniów; platformy eTweening

89. Nauczanie matematyki przez doświadczenie i odniesienie do rzeczywistości / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa // Matematyka. – 2021, nr 5, s. 5-10

90. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych w Polsce : diagnoza i wyzwania / Urszula Poziomek // Studia BAS. – 2022, nr 2, s. 119-146
* Dostępne w Internecie: https://orka.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/3023EB00E98DCAB2C1258895002B2DC3/$file/6.Poziomek.pdf [dostęp: 26.11.2025 r. ]

91. Nauczanie przez doświadczenie : wykorzystanie modelu lekcji 5E w nauczaniu stacjonarnym i zdalnym / Mariola Kosztołowicz // Matematyka. – 2022, nr 1, s. 38-44

92. Nauczyciele wychowania przedszkolnego i klas I-III wobec edukacji matematycznej z wykorzystaniem nowych technologii / Monika Czajkowska, Klaudia Mróz // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2021, nr 1, s. 113-126
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/1806806 [dostęp: 26.11.2025 r. ]

93. Nie tylko komputerem – zabawy z liczbami /Agnieszka Borowiecka // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 1, s. 71-76

94. O błędach i ich znaczeniu w rozumowaniach matematycznych / Kinga Kolczyńska-Przybycień // Studia Edukacyjne. – Nr 64 (2022), s. 75-88
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/50431608 [dostęp: 26.11.2025 r. ]

95. O „energii” interdyscyplinarnie : pojęcie energii w dydaktyce : (krótkie wprowadzenie do tematu) / Grzegorz Karwasz, Katarzyna Wyborska // Fizyka w Szkole. – 2023, nr 1, s. 16-23

96. Ochrona środowiska przyrodniczego Polski : scenariusz lekcji geografii dla klasy VII szkoły podstawowej / Maria Słobodzian // Geografia w Szkole. – 2023, nr 5, s. 36-37

97. Od metodyki science do praktyki STEAM w projekcie „BIRDnet” realizowanym za pomocą narzędzi eTwinning / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2022, nr 2, s. 6-9

98. Odrobina magii − czyli jak współczesne technologie i laptopy czwartoklasistów mogą pomóc w zrozumieniu fizyki / Ewa Kowalska // Meritum. – 2023, nr 4, s. 19-30

99. Ogród szkolny – projekt jako edukacyjna mapa myśli / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2018, nr 1, s. 55-57

100. Quizy powtórkowe z matematyki / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska. – 2021.// Matematyka. – 2021, nr 1, s. 45-50

101. PAW i DART’s : budowanie i trening dociekliwości na lekcjach geografii oraz przyrody / Danuta Piróg // Geografia w Szkole. – 2019, nr 6, s. 34-38

102. Planszówki na matematyce: propozycje gier, które zaciekawią uczniów / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2022, nr 2, s. 27-31

103. Po co nam inne systemy pozycyjne w matematyce i w codziennym życiu? / Krzysztof Mostowski, Wacław Zawadowski // Matematyka. – 2022, nr 4, s. 49-50

104. Pomysły na utrwalanie kompetencji matematycznych przy okazji zabaw muzyczno-ruchowych / Zuzanna Jastrzębska-Krajewska // Bliżej Przedszkola. – 2022, nr 6, s. 32-3

105. Porozmawiajmy o kangurach : zabawy ruchowe na interdyscyplinarne zajęcia wychowania fizycznego / Piotr Winczewski // Życie Szkoły. – 2023, nr 4, s. 48-50

106.Potęga różnorodności na lekcji matematyki : 10 czynników zróżnicowania uczniów w klasie szkolnej / Tomasz Szwed // Matematyka. – 2022, nr 4, s. 37-40

107. Potworna rodzinka : jak w prosty sposób wyjaśnić zagadnienia z genetyki / Katarzyna Kulus // Biologia w Szkole. – 2021, nr 2, s. 37-40

108. Praca nad motywacją z wykorzystaniem narzędzi dostępnych w chmurze / Robert Baca // Matematyka. – 2021, nr 4, s. 43-47

109. Projekty STEAM-owe przyszłością edukacji / Małgorzata Turczyńska, Dorota Lasek // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2024/2025, nr 1, s. 87-90

110. Przyrodnicza edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna – recenzja / Anna Falkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2017, nr 9, s. 58-60

111. Po co rozumieć? / Stefan Turnau // Matematyka w Szkole. – 2013, nr 68, s. 10-12

112. Radość z nauki liczenia : zabawa z matematyką dla najmłodszych w klasach 1-3 / Michał Kremzer // Życie Szkoły. – 2024, nr 5, s. 40-42

113. Raz, dwa, trzy, nasze mózgi ćwi-czy-my! / Martyna Liedke // Małe Charaktery. – 2024, nr 6/7, s. 44-48

114. Rozwiązywanie zadań tekstowych sposobem na rozwijanie myślenia krytycznego uczniów klas początkowych / Katarzyna Pluta // Edukacja Wczesnoszkolna. – 2021/2022, nr 1, s. 105-125

115. Rozwijamy myślenie matematyczno-ekonomiczne/ Ilona Jabłkowska // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 2, s. 30-32

116. Rozwijanie uczniowskich predyspozycji matematycznych w kontekście zadań tekstowych / Sylwia Kania // Matematyka. – 2018, nr 5, s. 19-23

117. Rozwijanie umiejętności matematycznych uczniów za pomocą programów multimedialnych / // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2018, nr 1, s. 154-159
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/457662 [dostęp: ]

118. Schematycznie czy praktycznie? : matematyzowanie na etapie edukacji wczesnoszkolnej: umiejętności praktyczne we wczesnoszkolnej edukacji / Beata Bugajska-Jaszczołt, Katarzyna Jakubczyk // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 3, s. 42-52

119. Serwisy z manipulatorami matematycznymi jako pomoc dydaktyczna w nauce matematyki / Justyna Klimczyk // Matematyka. – 2022, nr 5, s. 46-49

120. STEAM w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Od czego zacząć i jak osiągnąć sukces / Marek Grzywna // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2025, nr 2, s. 21-24

121. STEAM w kształceniu zawodowym : praktyczne podejście do nauczania praktycznego / Monika Wróbel // Hejnał Oświatowy. – 2025, nr 4, s. 23-24
* Zawiera studium przypadku: Zastosowanie STEAM w technikum

122. Sumy nieskończone, ciągłe pierwiastki i ułamki łańcuchowe / Janusz Karkut // Matematyka. – 2022, nr 4, s. 33-36

123. Szkolny rezerwat przyrody / Hanna Będkowska // Przyroda Polska. – 2020, nr 4, wkładka: Biuletyn Eko-edukacyjny, nr 4, s. 2-3

124. Tablica online specjalnie zaprojektowana na lekcje matematyki / Hanna Basaj // Meritum. – 2021, nr 3, s. 61-66

125. Tabliczki działań: wariactwo algorytmów, czyli po co nam dzielenie pisemne / Krzysztof Mostowski, Wacław Zawadowski // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 33-36

126. Twierdzenia, dowody i matematyczne rozumowania w szkole – dlaczego są tak ważne? / Piotr Zarzycki // Matematyka. – 2022, nr 5, s. 27-36

127. Uczenie się przez odkrywanie i konstruowanie : przykładowy konspekt zajęć kształcenia zintegrowanego / Małgorzata Wróblewska, Janusz Woźniak // Życie Szkoły. – 2020, nr 3-4, s. 10-13

128. Umiejętności przyszłości : jak je kształtować? / z Mają Lose rozmawiała Kinga Bartkowiak // Biologia w Szkole. – 2021, nr 6, s. 24-29

129. Umiejętność trzecioklasistów rozwiązywania zadań nietypowych ze względu na brak schematu postępowania: zadania nietypowe we wczesnoszkolnej edukacji / Beata Bugajska-Jaszczołt, Paulina Wolska // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 3, s. 28-41

130. Umiejętność trzecioklasistów tworzenia zadań matematycznych do drzew, grafów i ilustracji: rozwiązywanie a tworzenie zadań przez uczniów / Beata Bugajska-Jaszczołt, Katarzyna Jakubczyk // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 3, s. 53-66

131. Uzdatnianie wody w zadaniach/ Bartłomiej Tomczak // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2014, nr 3, s. 36-37

132. W jaki sposób cyfrowe urządzenia do przeprowadzania doświadczeń mogą zmienić nauczanie przedmiotów przyrodniczych w szkołach / Tomasz Sobiepan. // Meritum. – 2019, nr 4, s. 40-42

133. W poszukiwaniu rozumowania matematycznego najmłodszych uczniów – doniesienie z badań wdrożeniowych / Alina Kalinowska-Iżykowska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2021, nr 1, s. 170-180

134. W terenie z mapą i komórką / Romana Adamczyk // Geografia w Szkole. – 2018, nr 6, s. 35-37

135. Waga i ważenie : świąteczne ćwiczenia matematyczne w młodszym wieku szkolnym / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2016, nr 10, s. 36-38

136. Wczesnoszkolna edukacja matematyczna. Perspektywa holistyczna / Alina Kalinowska-Iżykowska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2020, nr 2, s. 115-127

137. Wykorzystanie mediów społecznościowych w przygotowaniu do egzaminu z matematyki / Anna Pawlak // Matematyka .- 2022, nr 4, s. 41-44

138. Wykorzystanie STEAM-owskiego projektu w kształtowaniu wybranych pojęć geometrycznych u przedszkolaków / Agnieszka Bojarska-Sokołowska. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2021, nr 1, s. 98-112

139. Wyrażenia algebraiczne w nowej podstawie programowej / Janusz Karkut // Matematyka. – 2021, nr 5, s. 34-36

140. „Wzór na ścisłe” : jak zaangażować młodzież w nauki ścisłe i budować atmosferę równości? / Justyna Zamojda // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 118, s. 41-44

141. Zadania zamknięte bez tajemnic / Magdalena Wojciechowska-Rysiawa // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 5-9

142. Zanim rakieta wyruszy w Kosmos / Anna Grzybowska, Elżbieta Kawecka, Elżbieta Pryłowska-Nowak. – Bibliogr. // Meritum. – 2022, nr 4, s. 30-36
* Przykład dobrej praktyki: adaptacja gry „Kolonizacja Marsa – wyzwania i rozwiązania”

143. Zaproś grę na lekcję! / Anna Pawlak // Matematyka. – 2021, nr 1, s. 27-29

144. Zasada indukcji matematycznej / Barbara Przebieracz // Matematyka. – 2021, nr 4, s. 26-32

ORE
Interdyscyplinarne nauczanie – klucz do holistycznego rozwoju uczniów

STEAM edukacja

Zintegrowana Platforma Edukacyjna
Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna wraz z językami obcymi – Edukacja wczesnoszkolna Interdyscyplinarne projekty edukacyjne

Zob. też: Edukacja matematyczna w kształceniu ogólnym

Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

Udostepnij:

ZASOBY CYFROWE

Współpraca

Przewiń do góry Przejdź do treści