Ocenianie zachowania : jak robić to lepiej?

Ocenianie zachowania : jak robić to lepiej? : trzy modele oceniania zachowania  /  Sylwia Jaskulska et al. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2023.

Czym jest ocenianie zachowania i czemu służy? Czy jest konieczne? Czy może sprzyjać rozwojowi uczniów ? Wielu nauczycieli, uczniów oraz rodziców zadaje sobie te pytania. Autorki publikacji, jako nauczycielki, same od lat poszukują sensu oceniania zachowania, a także alternatywnych rozwiązań wobec powszechnie stosowanych systemów punktowych i ocen opisowych. Pokazują –   w jaki sposób można o ocenie zachowania myśleć oraz dzielą się refleksjami, wnioskami z dotychczas podejmowanych działań w tym zakresie. W książce opisują zmianę (a może nawet rewolucję), na którą się zdecydowały – odejście od „ustalania oceny zachowania” na rzecz budowania w szkole klimatu dla uczniowskiej autorefleksji, a wszystko w granicach prawa oświatowego. Prezentują trzy modele, w których ocenianie zachowania to całoroczny proces wspomagający uczniów w samopoznaniu, kształtowaniu kompetencji społeczno- emocjonalnych, świętowaniu sukcesów, wyciąganiu wniosków z potknięć, docenianiu wysiłku wkładanego we własny rozwój. Niekonwencjonalne podejście do formułowania oceny zachowania zostało uzupełnione o komentarze mające charakter praktyczno-teoretyczny. Na szczególną uwagę zasługują zaproponowane narzędzia – arkusze przeznaczone dla uczniów, wychowawców, psychologów szkolnych. Praca składa się z trzech rozdziałów: Model pierwszy – ocena to coś więcej niż stopień (rozdz. 1) ; Model drugi – propozycja dla młodszego ucznia i uczennicy (rozdz. 2) ; Model trzeci – propozycja dla starszego ucznia i uczennicy. Publikacja stanowi bardzo ciekawą propozycję sposobu oceniania zachowania uczniów, skierowaną do nauczycieli-wychowawców oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym.

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content