Kształcenie umiejętności pisania w dydaktyce języka polskiego jako obcego / Ewa Lipińska. – Kraków : „Universitas”,© 2023. – 253 s. ; 24 cm
Zagadnienia związane z naturą pisania i kształceniem jego umiejętności w języku polskim nierodzimym, drugim, obcym nie pochłaniają zbyt dużo uwagi metodyków, uczących ani autorów pomocy dydaktycznych. Praca jest pierwszym kompleksowym opracowaniem poświęconym sprawności pisania. Przedstawia jej istotę i złożoność oraz rolę, jaką odgrywa w procesie kształcenia językowego, a także omawia proces jej rozwijania oraz objaśnia sposoby kontroli stopnia opanowania kompetencji tekstotwórczej. Książka składa się z następujących rozdziałów: Wprowadzenie do problematyki (rozdz. 1) ; Sprawność pisania (rozdz. 2) ; Proces pisania edukacyjnego (rozdz. 3) ; Kontrola stopnia opanowania sprawności pisania (rozdz. 4) ; Realizacja zasad wdrażania formy pisemnej na przykładzie opisu przedmiotu (rozdz. 5) . Całość dopełnia szczegółowy scenariusz lekcji kształcącej umiejętność opisywania przedmiotów, obszerna bibliografia, indeks osobowy oraz aneksy zawierające rozwinięcie niektórych zagadnień. Można tu znaleźć odpowiedzi nie tylko na pytania, jak uczyć pisania i jak je testować, ale także – po co go uczyć. Tom jest adresowany przede wszystkim do uczących (się) języka polskiego jako obcego. Może służyć również uczącym (się) polszczyzny jako języka odziedziczonego (poza Polską) oraz drugiego (jako komponentu języka szkolnej edukacji w kraju).