Jak zrozumieć Chrumaka i wejść do świata tych, którzy myślą inaczej/ Elżbieta Jodko-Kula, ilustracje Elżbieta Moyski. – Kraków: Wydawnictwo Skrzat, 2019, s. 168 (wiek 7+)
Oficjalny opis książki. „Z dziury w poplamionym plecaku leniwe cielsko wystawia Glizdoń. Chrumak stroi zestaw chrumkadełek, by sączyć do ucha hałaśliwe melodie. Z kieszonki kurtki zaś, na szczęście, już wygląda miś-ratowniś. Główny bohater wprowadza czytelnika do swojego świata. Pełnego tajemnic, ale i strachów oraz wątpliwości, które cicho proszą, by z troską je obłaskawić. Osobliwego, ale bliskiego każdemu… Świata oglądanego oczami osoby ze spektrum autyzmu. To historie autentyczne jak dziecięce problemy. Powstałe dzięki wieloletniej współpracy autorki z dziećmi, inspirowane przez nie i recenzowane przez ich mamy. Kierowane zarówno do rodziców, terapeutów, jak i uczniów ze spektrum autyzmu, a także ich rówieśników. O nicponiach, których warto zrozumieć, i różnicach, które trzeba poznać!”
Na kolejnych kartach książki znajdziemy wyjaśnienie czym właściwie jest spektrum autyzmu, autyzm atypowy i zespół Aspergera. Są to zaburzenia rozwojowe, związane z wrodzonymi lub nabytymi dysfunkcjami układu nerwowego. Autystycy, niejako żyją we własnym świecie nie będąc przystosowanymi do rzeczywistości, której codziennie doświadczają. Inaczej odczuwają, są nadwrażliwi lub niewrażliwi na dotyk, dźwięki, światło… Są jednak osobami bardzo uzdolnionymi, i o bogatych zainteresowaniach.
Książka składa się 7 rozdziałów, w których w każdym znalazły się co najmniej dwa opowiadania. Rozdziały nawiązują do konkretnych, zaburzonych sfer, składając się na obraz zjawisk z którymi borykają się autystycy.
Autorka czytelnie obrazuje lęk przed obcymi i przed wszystkim „nowym” w otoczeniu Chłopca. Zwraca uwagę na specyficzne postrzeganie świata, na przywiązanie do przedmiotów oraz silne poczucie własności, skrajne reakcje na nieplanowane wydarzenia, kontakt z innymi ludźmi oraz współpracę z nimi, czy choćby dotyk a także emocje z jakimi mierzy się bohater.
„Nie wszystko na świecie urządzono tak, jak byśmy chcieli.
czasem radość innych bywa dla nas nieprzyjemna
i dobrze jest wtedy mieć się do kogo przytulić.”
Autorka książki Elżbieta Jodko-Kula jest pedagogiem i socjoterapeutką, która od ponad trzydziestu lat pracuje jako pedagog szkolny. We współpracy ze swoimi podopiecznymi napisała zbiór opowiadań, w którym poruszono wiele zagadnień opisujących autystyczne zaburzenia. „Jak zrozumieć Chrumaka” otwiera przed czytelnikiem swoje tajemnice, po których oprowadza nas główny bohater – Chłopiec. Autorka nie nadaje mu konkretnego imienia, czytelnik może się z nim lepiej utożsamić, a dziecko ze spektrum autyzmu odnaleźć siebie samego.
Do książki dołączony jest zeszyt zawierający ćwiczenia nawiązujące do każdego z rozdziałów. Jest to bardzo ciekawe uzupełnienie lektury, które pomaga w zrozumieniu tekstu oraz… siebie. Wszak ćwiczenia może wykonać absolutnie każdy z nas, niezależnie od wieku. W broszurce można odpowiedzieć na trudne pytania, narysować swoje lęki, zaktywizować czytanie i słuchanie a przede wszystkim poddać refleksji poznane sytuacje.
To historie autentyczne jak dziecięce problemy. Powstałe dzięki wieloletniej współpracy autorki ze swoimi podopiecznymi, inspirowane przez nich i recenzowane przez ich mamy. Kierowane zarówno do rodziców, terapeutów, jak i dzieci ze spektrum autyzmu, a także… ich rówieśników.
O nicponiach, których warto zrozumieć, i różnicach, które trzeba poznać!