Pokolenia X, Y, Z

Niniejsze zestawienie bibliograficzne obejmuje wybór literatury za lata 2000-2018 i składa się z 89 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Książki:

1. 44 [Czterdzieści cztery] listy ze świata płynnej nowoczesności / Zygmunt Bauman ; przekł. Tomasz Kunz. – Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2011. – 300, [2] s. ; 21 cm.
*Dot. pokolenia Y
M 205892 (Opole)

2. Czy w Polsce istnieje “pokolenie Y”? : na przykładzie badań socjologicznych i analizy danych zastanych / Michał Dobrołowicz // W: Doświadczenie pokoleniowe a perspektywa osobista / pod red. Bożeny Płonki-Syroki, Mateusza Dąsala, Kai Marchel. – Warszawa : Wydawnictwo DiG ; Bellerive-sur-Allier : Edition La Rama, 2016. – S. 295-302

3. Czynniki motywujące do pracy pierwsze pokolenie cyfrowe Millennium / Wiktor Adamus, Anna Pietraszek // W: Zarządzanie w szkołach wyższych i innowacje w gospodarce / pod red. Tadeusza Wawaka. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2016. – S. 270-279

4. E-konsumenci jutra : pokolenie Z i technologie mobilne / Barbara Grabiwoda. – Siedliska : Wydawnictwo Nieoczywiste – GAB Media, cop. 2018. – 310 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.

5. Funkcjonowanie pokolenia cyfrowego w środowisku rówieśniczym / Roman Solecki. – Bibliogr. //
W : Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja. T. 2, Dylematy społeczności cyfrowej / pod red. Józefa Bednarka i Anny Andrzejewskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2015. – S. 181-192

6. Generacja Y i jej udział w internecie oraz mediach społecznościowych / Nina Stępnicka. – Bibliogr. // W : Współcześni ludzie wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku / pod red. nauk. Hanny Liberskiej, Alicji Maliny, Doroty Suwalskiej-Barancewicz. – Warszawa : “Difin”, 2014. – S. 167-173
M 212727 (Opole)

7. Gospodarowanie wielopokoleniowym kapitałem ludzkim : wybrane zagadnienia / red. Anna Lipka i Małgorzata Król. – Warszawa : CeDeWu, 2017. – 170 stron : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
* Pokolenie X,Y,Z

8. Jakimi pracownikami są pracownicy Pokolenia Y? / Michał Dobrołowicz // W: Zarządzanie zasobami ludzkimi : refleksje teoretyczne, kwestie praktyczne / red. nauk. Tadeusz Oleksyn, Barbara A. Sypniewska. – Warszawa : Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, 2016. – S. 165-179

9. Metody rekrutacji i selekcji pracowników pokolenia “Y” / Magdalena Sosnowska, Natalia Śpiewok // W: Perspektywy zarządzania zasobami ludzkimi / red. nauk. Anna Rakowska. – Lublin : Instytut Zarządzania Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2014. – S. 87-102

10. Milenialsi w pracy : 7 umiejętności, które powinni posiąść dwudziestokilkulatkowie, by móc pokonywać progi i bariery w życiu i pracy / Chip Espinoza [oraz] Peter Miller, Curtis Bateman, Curtis Garbett ; [przełożył Krzysztof Krzyżanowski]. – Warszawa : Wydawnictwo Studio Emka, cop. 2016. -182, [1] strona : ilustracje, mapa, wykres ; 22 cm.

11. Na walizkach : emigranci pokolenia X : poradnik dla młodych profesjonalistów wyjeżdżających za granicę / Margaret Malewski. – Warszawa : Studio Emka, 2006. – 231 s. ; 22 cm.
M 193054 (Opole)

12. Od producenta do konsumenta : transformacja pokoleniowa : najwspanialsze pokolenie – baby boomers – pokolenie X – milenialsi / Wiesław Wątroba // W : Między pracą a konsumpcją : co decyduje o miejscu człowieka w dzisiejszym społeczeństwie? / red. nauk. Felicjan Bylok, Urszula Swadźba. – Katowice : Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, 2014. – S. 11-29

13. Pokolenie “head down” jako konsekwencja smartfonizacji społeczeństwa = The “head down” generation as a consequence of smartphonization of the society / Iwona Czerska // W: Badania marketingowe : zmiany w metodologii i technikach badawczych / [redaktorzy tematyczni Krystyna Mazurek-Łopacińska, Magdalena Sobocińska]. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2016. – S. 214-221
* Pokolenie Y i Z

14. Pokolenie X na rynku pracy / Ewelina Kubiak // W : Pokolenia na rynku pracy / pod red. Anny Rogozińskiej-Pawełczyk. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. – S. 39-63

15. Pokolenie Y na polskim rynku pracy / Michał Suwa // W: Pokolenia na rynku pracy / pod red. Anny Rogozińskiej-Pawełczyk. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. – S. 65-83

16. Pokolenie “Y” w świecie szans i pułapek cyberprzestrzeni / Leszek Kanarski, Joanna Lisiak // W: Człowiek w środowisku społecznym : księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Mirosławowi Dyrdzie / red. nauk. Edward Jarmoch, Joanna Zienkiewicz ; Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2015. – S. 143-167

17. Pokolenie Y : współistnienie czy współdziałanie : nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej / Michael McQueen ; [przekład Liliana Grzegrzółka]. – Warszawa : Wydawnictwo Studio Emka, cop. 2016. – 169, [2] strony ; 21 cm.

18. Pokolenie Z czyli jak Internet kształtuje nowe pokolenie : implikacje dla systemu edukacji i metod wychowawczych / Natalia Lechowicz, Dawid Pikuła // W: Społeczeństwo internautów a kultura globalna : młody użytkownik w sieci / pod red. Marii Kalczyńskiej i Anny Rajchel. – Opole : Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, 2014. – S. 91-102

19. Pokolenie Z na rynku pracy / Wojciech Gałaj // W: Pokolenia na rynku pracy / pod red. Anny Rogozińskiej-Pawełczyk. – Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014. – S. 85-110

20. Pokolenie “Z” na rynku pracy : wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi / Agnieszka Żarczyńska-Dobiesz, Barbara Chomątowska // W: Sukces w zarządzaniu kadrami : różnorodność w zarządzaniu kapitałem ludzkim – podejścia, metody, narzędzia : problemy zarządczo-psychologiczne / red. nauk. Marzena Stor, Agnieszka Fornalczyk. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2014. – S. 405-415

21. Pokolenie Z wobec potrzeb ksztaltowania kompetencji adaptacyjnych do życia i pracy w ponowoczesnym świecie / Magda Kalkowska // W : Cyfrowy tubylec w szkole – diagnozy i otwarcia. T. 1, Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0 / red. nauk. Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018. – S. 77-92
M 069021 (Nysa), M 217655 M 217543 M 217654 (Opole)

22. “Smombie” – plemię wyznające “multitasking” / Ewa Zawisza, Małgorzata Mądry-Kupiec, Anna Kwatera // W: Człowiek, media, edukacja / redakcja naukowa Janusz Morbitzer, Danuta Morańska, Emilia Musiał. – Dąbrowa Górnicza : Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu, 2017. – S. 203-210
* Pokolenie Z

23. Socjalizacja do kultury wizualnej : język social media / Magdalena Hensoldt-Fyda // W: Język a media : wzory języka we współczesnych mediach / red. nauk. Bogusław Skowronek, Ewa Horyń, Agnieszka Walecka-Rynduch. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2018. – S. 73-88
* Pokolenie Y

24. Zachowania informacyjne w życiu codziennym : informacyjny świat pokolenia Y / Barbara Kamińska-Czubała. – Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2013. – 299, [1] s. : il. ; 24 cm. – (Nauka, Dydaktyka, Praktyka =148Science, Didactics, Practice)
C 211515 M 211516 (Opole)

25. Zarządzanie milenialsami / Chip Espinoza, Mick Ukleja ; przełożyła Małgorzata Guzowska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018. – 259, [1] strona : ilustracje ; 21 cm.

26. Zarządzanie pracownikami pokolenia Y nowym wyzwaniem dla pracodawców = Sustainable management of Generation Y employees as a new challenge for employers / Joanna Gajda // W: Ekonomika ochrony środowiska i ekoinnowacje / [redaktor tematyczny Agnieszka Becla]. – Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2016. – S. 217-228

 

Artykuły w czasopismach:

27. Aspekty edukacyjny i komunikacyjny wykorzystania internetu przez młode pokolenie / Małgorzata Papier // Lubelski Rocznik Pedagogiczny. – Vol. 36, nr 4 (2017), s. 195-211
* Pokolenie Y

28. Aspiracje zawodowe młodych osób na polskim rynku pracy / Katarzyna Wlodarczyk, Joanna Sikorska // Studia Ekonomiczne. – 2017, nr 310, s. 201-214
* Pokolenie Y

29. Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej = Cyberchild – a new challenge of modern early school education / Cecylia Langier // W: Edukacja, Technika, Informatyka. – 2018, nr 3, s. 224-232
* Pokolenie Z

30. Cyberprzemoc jako zachowanie problemowe pokolenia Y / Karol Konaszewski, Tomasz Prymak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2016, nr 10, s. 31-39

31. Czy pokoleniowość nam się nie przydarzy? : kilka uwag o współczesnej polskiej młodzieży / Witold Wrzesień // Nauka. – 2007, nr 3, s. 131-151
* Pokolenie X i Y

32. Dorastanie we współczesności : postawy, wartości i doświadczenie czasu a kryzysy rozwoju pokolenia po transformacji / Dorota Kubacka-Jasiecka, Piotr Passowicz. – Bibliogr. // Czasopismo Psychologiczne. – T. 20, z. 2 (2014), s. 171-182
* Pokolenie Y

33. Dzieci sieci – specyfika pokolenia / Grażyna Róziewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2011, nr 1, s. 12-24
* Pokolenie Z

34. Dzieci z pokolenia Y w szkole plastycznej z perspektywy pracy pedagoga szkolnego / Bernadeta Gizińska // Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej. – 2015, z. 3, s. 97-103

35. “Generacja Y” czy “Pokolenie JP2”? : o potrzebie kształtowania kompetencji społecznych młodzieży / Ewa Zawisza-Masłyk // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2005, nr 3/4, s. 5-9

36. Generacja Z w szkole = Generation Z at school / Jan Łysek // Nauczyciel i Szkoła. – 2016, nr 2, s. 103-113

37. Jak kupuje generacja Y? / Monika Ratajczyk // Studia Ekonomiczne. – 2017, nr 330, s. 184-193

38. Komunikacja międzypokoleniowa / Maria Kazimierczak. – Bibliogr. // Meritum. – 2018, nr 1, s. 21-27
* Pokolenie X, Y, Z

39. Media społecznościowe jako źródło absorpcji i dzielenia się informacją o produktach i ich oferentach przez pokolenie Y = Social media as a source for absorption and sharing information of products and their bidders by the Y generation / Sylwia Badowska, Liwia Delińska // Marketing i Rynek. – 2018, nr 4, s. 18-26

40. Millennialsi : inspiratorzy nieuchronnych zmian w środowisku akademickim w Polsce i na świecie = Millenials : inspirers of inevitable changes in the academic environment in Poland and in the world / Maria Pawińska // Ogrody Nauk i Sztuk. – T. 8 (2018), s. 215-223

41. Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych / Małgorzata Krzeszowska // Roczniki Ekonomii i Zarządzania. – T. 9, nr 4 (2017), s. 107-120

42. Mobilna transformacja polskich Milenialsów jako determinanta skutecznej komunikacji mobilnej / Jacek Kall // Handel Wewnętrzny. – 2017, nr 5, s. 231-240

43. Motywacje i potrzeby pracowników pokolenia Y w gospodarce opartej na wiedzy = Motivations and needs of generation Y employees in knowledge-based economy / Dorota Dolińska-Weryńska // Zeszyty Naukowe – Politechnika Śląska. Organizacja i Zarządzanie. – Z. 92 (2016), s. 31-47

44. Natura społeczeństwa cyfrowego : o czym powinniśmy pamiętać pracując z uczniem z pokolenia “Z” i “ALPHA” ? / Maciej Dębski // Życie Szkoły. – 2018, nr 9, s. 12-16

45. Nauczyciele millenialsi / Jarosław Kordziński // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 7, s. 38-41
* Specyfika pokolenia nauczycieli urodzonych w końcówce XX w. (między 1980 a 1995 rokiem)

46. Nowe pokolenie na rynku pracy : refleksja socjokulturowa / Jan Nikołajew, Michał Urbas // Studia Zarządzania i Finansów Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. – Nr 12 (2017), s. 155-173
* Pokolenie Y

47. O młodzieży / Jadwiga Raczkowska. – Bibliogr. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 5, s. 3-14
* Pokolenie X,Y,Z

48. Oddziaływanie technologii komunikacyjno-informacyjnych na osobowość dzieci / Sławomir Koziej. – Bibliogr. // Nauczanie Początkowe. – 2013/2014, nr 3, s. 7-14
* Pokolenie Y i Z

49. Oferty pracy a oczekiwania potencjalnych pracowników z pokolenia Y i Z / Daria Kuczerska, Klaudia Smoląg // Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie. – 2018, nr 31, s. 134-144

50. Pokolenie “internetów” i “smartfonów” / Małgorzata Klimka // Sygnał. – 2015, nr 9, s. 17-19
* Pokolenie Z

51. Pokolenie poczekalni / Agnieszka Sowa // Polityka. – 2013, nr 28, s. 20-23
* Pokolenie Y

52. Pokolenie powojennego wyżu demograficznego i echa wyżu demograficznego (baby boomers i pokolenie Y) : perspektywa starości / Zofia Szweda-Lewandowska. – Bibliogr. // Polityka Społeczna. – 2014, nr 5-6, s. 18-21

53. Pokolenie X, Y, Z w organizacji / Anna Kroenke // Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja i Zarządzanie. – Z. 61 (2015), s. 91-104

54. Pokolenie X, Y, Z w zmieniającej się rzeczywistości kulturowej, społecznej i technologicznej (wirtualnej) / Anna Andrzejewska // Zeszyty Naukowe – Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. – 2017, nr 1, s. 35-51

55. Pokolenie Y a interakcja z marką na profilu firmowym (fan page’u) w świetle badań empirycznych / Mirosław Moroz // Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą. – Nr 62 (2012), s. 70-82

56. Pokolenie Y a sukces przedsiębiorstwa / Agata Pietroń-Pyszczek // Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego. – 2009, [z.] 2, [cz.] 3, s. 1173-1178

57. Pokolenie Y a zarządzanie kadrami w przedsiębiorstwie / Katarzyna Osiecka // Nasze Studia. – Nr 4 (2009), s. 316-327

58. Pokolenie Y na tle pokoleń XX wieku w Stanach Zjednoczonych / Bronisław Gołębiowski // Kultura i Społeczeństwo. – 2017, nr 4, s. 223-227

59. Pokolenie Y na zakupach : wyzwania dla współczesnego marketingu / Magdalenia Jaciow // Handel Wewnętrzny. – 2016, nr 2, s. 183-191

60. Pokolenie Y : nowe wyzwanie dla liderów w edukacji / Zuza Scherer // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 3, s. 6-15

61. Pokolenie Y : nowe wyzwanie dla pracodawców / Anna Konefał. – Bibliogr. // Pedagogika Pracy. – T. 54 (2009), s. 55-62

62. Pokolenie Y : problemy dorastania / Krystyna Strużyna // Głos Nauczycielski. – 2004, nr 45, s. 1,9

63. Pokolenie Y wobec narzędzi marketingu mobilnego / Andrzej Bajdak, Urszula Janeczek, Zbigniew Spyra // Handel Wewnętrzny. – 2018, nr 3, s. 27-36

64. Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców i szkolnictwa wyższego / Joanna Tokar // Zeszyty Naukowe – Politechnika Śląska. Organizacja i Zarządzanie. – Z. 112 (2017), s. 379-391

65. Pokolenie Y wyzwaniem dla zarządzania zasobami ludzkimi / Katarzyna Gadomska-Lila // Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. – 2015, nr 1, s. 25-39

66. “Pokolenie Z” : cyfrowe podejście do nauki języków obcych / Robert Oliwa // Kwartalnik Edukacyjny. – 2015, nr 4, s. 38-49

67. Pokolenie Z wkracza na rynek pracy / Małgorzata Świerkosz-Hołys // Społeczeństwo i Edukacja. – 2016, nr 2, s. 439-447

68. Postawy przedsiębiorców wobec funkcjonujących na rynku pracy przedstawicieli pokolenia Y z wykształceniem wyższym : możliwości usprawniania wzajemnej współpracy / Grażyna Bartkowiak, Agnieszka Krugiełka // Studia Gdańskie. – T. 13 (2016), s. 59-78

69. Pozyskiwanie pracowników z pokolenia Y : wybrane praktyki organizacyjne z zakresu marketingu rekrutacyjnego / Anna Albrychiewicz-Słocińska, Elżbieta Robak // Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie. – 2017, nr 28, t. 1, s. 147-161

70. Prekariat a “pokolenie Y” : zjawisko prekaryjności młodych pracowników / Magdalena Andrejczuk // Kultura i Rozwój. – 2017, nr 2, s. 51-67

71. Przedstawiciele pokolenia Y : studenci i nauczyciele akademiccy wobec pracowników naukowo-dydaktycznych w wieku 65 plus / Grażyna Bartkowiak // Colloquium. – 2017, [nr] 4, s. 5-32

72. Push i pull learning / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 6, s. 56-58
* Działania usprawniające uczenie się pokolenia Z

73. Rola usług edukacyjnych w kształtowaniu klasy kreatywnej polskiego społeczeństwa informacyjnego / Anna Mularczyk, Iwona Zdonek // Studia Ekonomiczne. – Nr 265 (2016), s. 52-68
* Pokolenie Z

74. Skuteczne sposoby komunikacji z pracownikami z pokolenia Y w procesie selekcji i rekrutacji / Magdalena Kaczkowska-Serafińska // Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula. – 2018, nr 3, s. 5-13

75. Studenci jako egzemplifikacja pokolenia Y / Wiesław Gonciarski // Nowoczesne Systemy Zarządzania. – Nr 6 (2011), s. 69-87

76. Synowie nieobecnych – ojcowie kruchych / Katarzyna Kucewicz // Charaktery. – 2016, nr 8, s. 56-58
* Przemiany w podejściu współczesnych mężczyzn (z pokolenia Y) do bycia ojcem

77. Szkoła jutra – nowe zadania, nowe wyzwania : wybrane aspekty zagadnienia / Małgorzata Ewa Szumilas // Nauczanie Początkowe. – 2015/2016, nr 4, s. 47-58

78. Transformacja sposobu komunikowania się pokolenia X, Y, Z : bilans zysków i strat / Magdalena Wasylewicz // Nowa Szkoła. – 2017, nr 1, s. 10-17

79. Uczeń epoki konektywizmu na rynku pracy – jak go zmieni? = Connectivism age student in the labor market – how will change it? / Eunika Baron-Polańczyk // Problemy Profesjologii. – 2018, nr 1, s. 75-84

80. Uwarunkowania lojalności pracowników z pokolenia Y / Elżbieta Robak // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu. – 2017, nr 3, s. 103-116

81. Uwarunkowania współpracy pracowników z pokolenia Y / Elżbieta Robak // Studia i Prace WNEiZ US. – Nr 52, t. 3 (2018), s. 245-254

82. Wartości w pracy młodych pokoleń Y i Z = Values in the work of young generations Y and Z / Marta Domagalska-Grędys // Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu. – T. 19, z. 2 (2017), s. 39-45

83. Yuppie, Puppie i Bobo : generacje na sprzedaż / Mariusz Czubaj // Polityka. – 2000, nr 46, s. 82-84

84. Zaangażowanie w pracę i przywiązanie do organizacji : analiza międzypokoleniowa i międzypłciowa / Agnieszka Lipińska-Grobelny, Oliwia Ciesielska // Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. – 2018, nr 3/4, s. 129-144
* Pokolenie X, Y, Z

85. Zachowania prosumenckie wśród konsumentów pokolenia X i Y / Izabela Sowa // Handel Wewnętrzny. – 2017, nr 6, s. 310-320

86. Zarządzanie ciągłością wiedzy w modelu 70-20-10 / Bożena Gajdzik // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias. – Z. 10 (2016), s. 11-21
* Pokolenie X i Y

87. Zrozumieć pokolenie Y / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 1, s. 30-33

88. Zróżnicowane podejście do rozwoju zawodowego wśród przedstawicieli pokoleń koegzystujących na rynku pracy / Alicja Smolbik-Jęczmień, Agnieszka Żarczyńska-Dobiesz // Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. – 2017, nr 3/4, s. 169-184
* Pokolenia X, Y, Z

89. Źródła motywacji pokolenia Y w pracy zawodowej = Sources of motivation generation Y at work / Agata Kobyłka // Studia Oeconomica Posnaniensia. – Vol. 4, nr 6 (2016), s. 40-56

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu