(Z)rozumieć świat dziecka

(Z)rozumieć świat dziecka : od kontekstów nadawania znaczeń po dziecięce znaczenia / red. nauk. Ewa Kochanowska.  Kraków : „Impuls”, 2021.

Jednym z podstawowych wyzwań edukacji jest poznawanie sposobów interpretowania świata przez dzieci, jak również tworzenie im warunków do rozumienia złożonej i wielowymiarowej rzeczywistości. Autorzy tekstów zamieszczonych w niniejszej monografii podjęli próbę ukazania różnych aspektów procesu nadawania znaczeń przez dzieci oraz (z)rozumienia przez nie świata i jego wybranych elementów. Uwzględnienie dziecięcych sposobów interpretowania znaczeń w codziennej praktyce edukacyjnej pomaga małym ludziom rozumieć świat, wykorzystywać własny potencjał i możliwości, a także budować samoświadomość. W ten sposób tworzy się przestrzeń dla uczniowskiej autonomii w poznawaniu i rozumieniu świata. Nauczyciel pełni rolę architekta przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej, który stwarza dzieciom możliwość wypracowywania własnych strategii myślenia i procedur rozwiązywania problemów, budowania osobistych teorii i weryfikowania ich poprzez doświadczanie. Monografia składa się z dwóch części. Pierwsza opisuje konteksty nadawania znaczeń, a druga jest próbą interpretacji dziecięcych znaczeń przez dorosłych badaczy. Książka adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli, wychowawców pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolne\ym, studentów pedagogiki oraz rodziców zainteresowanych tematem.