Warsztaty odbędą się w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu w dniu 26 listopada 2016 roku, godz. 10.00 Podczas warsztatów osoby uczestniczące otrzymają poczęstunek oraz pakiet materiałów szkoleniowych.Oferujemy szkolenia dla nauczycieli i uczniów, materiały szkoleniowe, wsparcie podczas realizacji projektów i podczas aplikowania na konkurs Discovery Award. We wspomnianym konkursie w poprzednich latach zwyciężała młodzież z Polski, otrzymując cenne nagrody. Wszystkie osoby zaangażowane w szkolenia i realizację projektów otrzymają certyfikaty uczestnictwa z Fundacji the Lowell Milken Center.
Projekty zostały zapoczątkowane w centrum edukacyjnym Lowell Milken Center w Fort Scottt (Kansas, USA). Ośrodek działa od 2007 roku, a jego historia sięga lat 90-tych, kiedy dzisiejszy szef ośrodka, Norman Conard, projektem „Life in a jar” odkrył wraz ze swoimi uczennicami historię Ireny Sendlerowej. Polska bohaterka stała się inspiracją fascynującego projektu dla amerykańskich gimnazjalistek w dalekim Kansas – dziś możemy skorzystać z ich doświadczeń, realizować własne projekty i zdobywać świat!
Zapraszamy do uczestnictwa !
Więcej o projektach
Projekty skupione są wokół takich celów jak nauczanie szacunku i zrozumienia między ludźmi bez względu na ich pochodzenie, wyznawaną wiarę i światopogląd, uwrażliwienie na niesprawiedliwość i dyskryminację.
Młodzież w projekcie poszukuje osoby, która działa(ła) na rzecz tolerancji i nie jest dostatecznie znana, następnie pracując metodą projektu realizuje stronę internetową, performance lub film.
Efekty projektu można wysłać na konkurs do fundacji Lowell Milken Center w USA.
W roku szkolnym 2012/2013 młodzież z Kędzierzyna-Koźla zrealizowała stronę internetową o Sprawiedliwej, która w czasie wojny uratowała żydowską dziewczynkę oraz film o romskiej asystentce, działającej na rzecz tolerancji. Projekt o Sprawiedliwej zdobył główną nagrodę amerykańskiej fundacji. W następnych latach kolejne projekty z Opolszczyzny zdobywały nagrody: The Lord of the Words oraz projekt na artystyczny wizerunek bohatera/bohaterki: https://lowellmilkencenter.org/2016-art-competition-winners/ – projekt nr 5.
Cele projektów
• nauczanie szacunku i zrozumienia między ludźmi bez względu na ich pochodzenie, wyznawaną wiarę i światopogląd
• przełamywanie stereotypów
• zmiana zachowania – uwrażliwienie na niesprawiedliwość i dyskryminację
• podniesienie świadomości dotyczącej różnic (rasowych, etnicznych, światopoglądowych)
• odkrywanie historii środowisk rodzinnych/lokalnych, ich różnorodności
i wielokulturowości
• nauka krytycznego myślenia, poszukiwania i selekcji źródeł
Uczniowie i uczennice, realizując projekty i odkrywając nieznanych bohaterów uczą się, że każdy może zmienić świat – jednym z haseł wszystkich przedsięwzięć jest żydowskie powiedzenie „tikkun olam” („naprawianie świata”).
„Unsung heroes” – kim są nieznani bohaterowie?
• osoby, które dokonały ważnych/bohaterskich, zmieniających rzeczywistość czynów, które nie są powszechnie znane i odpowiednio docenione
• ich działania miały różne cechy: wizjonerstwo, pokorę, mądrość, odwagę, bohaterstwo, współczucie, siłę, brak egoizmu, wytrwałość, poświęcenie
• mieli pozytywny wpływ na bieg historii
• są przykładem zmiany dokonywanej przez jednostkę
• można się od nich uczyć szacunku dla innych bez względu na rasę, wyznanie, światopogląd
• często były indywidualnościami spoza głównego nurtu, outsiderami, osobami przełamującymi utarte zwyczaje i tradycje
Przydatny link:
http://www.lowellmilkencenter.org