Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego / red. nauk. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska. – Warszawa „ „Difin”, 2014.
Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego w ostatnich latach stają się coraz bardziej istotne dla współczesnej refleksji pedagogicznej. Dotyczą nowych niebezpiecznych zjawisk, zakłócających proces wychowawczy i kształcenia. Najbardziej narażoną grupą na niebezpieczeństwa generowane przez sieciową przestrzeń są dzieci i młodzież.
Celem prezentowanej książki jest przedstawienie i analiza wybranych zagrożeń mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych, wskazanie ich przyczyn, przebiegu, skutków, skali i zasięgu.
Praca stanowi wydawnictwo zbiorowe. Przedmiotem analiz podejmowanych w tekstach przez poszczególnych autorów są następujące kwestie : nowe kompetencje nauczycieli w zakresie możliwości i niebezpieczeństw cyberprzestrzeni, nowe obszary zagrożenia niepełnosprawnością i wykluczeniem osób 45 plus w społeczeństwie wiedzy, współczesne uwarunkowania handlu ludźmi, ciemna strona sieci – zagrożenia internetowe oraz ich konsekwencje dla uczniów, uzależnienie się młodych ludzi od nowych substancji i używek oraz ich związek z siecią internetową, prawne aspekty cyberprzestępczości, wolność słowa w świecie wirtualnym, bezpieczeństwo człowieka w społeczeństwie nadzorowanym, religijność człowieka realna czy wirtualna, nowe wyzwania profilaktyki w kontekście zagrożeń dzieci i młodzieży.
Jest to książka interdyscyplinarna łącząca wiedzę pedagogiczną z pogranicza edukacji medialnej i informatycznej oraz profilaktyki, diagnozy i terapii. Analizy treści wskazują na nowe zagrożenia, ich różnorodny charakter, wymiar i aspekty. Ma jednocześnie walory praktyczne, ze względu na ich przydatność dla każdego korzystającego z najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych. W sposób przystępny przedstawia najnowsze pułapki czyhające na każdego z nas, które stają się największym nieuświadomionym wyzwaniem społeczno-wychowawczym w skali globalnej XXI wieku.
Książka adresowana jest do środowisk naukowych (nauczycieli akademickich i studentów) nie tylko związanych z naukami humanistycznymi czy społecznymi, ale także medialnymi, z informatycznymi i innymi mieszczącymi się na pograniczu tych obszarów. Przydatna także będzie dla nauczycieli i pedagogów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych, pracowników specjalistycznych instytucji zajmujących się profilaktyką zagrożeń cybeprzestrzeni i terapią. Jej odbiorcami mogą być także rodzice i opiekunowie dzieci i młodzieży nadmiernie korzystających z mediów cyfrowych i z technologii interaktywnych oraz każdy zainteresowany tym nowym obszarem badawczym.