Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość /red. nauk. Marta Jerzak. – Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2016. – 563 s : il. ; 24 cm.
Publikacja stanowi kompendium wiedzy dotyczące postępowania w środowisku szkolnym z dziećmi doświadczającymi zaburzeń : depresyjnych, więzi, zachowania, lękowych, obsesyjno-kompulsyjnych, odżywiania i wielu innych. Przygotowane zostało przez zespół psychologów, pedagogów i psychiatrów specjalizujących się w diagnozie i terapii zaburzeń wieku dziecięcego. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie pracowników oświaty dotyczące informacji na temat najczęściej spotykanych zaburzeń, deficytów, trudności rozwojowych występujących u dzieci i młodzieży.
Książka składa się z dwóch części. W części pierwszej – „Najcześciej spotykane w szkole zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci i młodzieży”, autorzy przedstawiają takie zagadnienia, jak : zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzenia zachowania, zachowania depresyjne, myśli i tendencje samobójcze, zaburzenia lękowe, obsesyjno-kompulsyjne, odżywiania, zespół stresu pourazowego, wykorzystanie seksualne, płodowy zespół alkoholowy, zaburzenia więzi, choroba tikowa, mutyzm, zaburzenia rozwoju językowego, zaburzenia sensoryczne, odmowa chodzenia do szkoły.
Publikacja zawiera także propozycje działań wspierających dzieci z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi, możliwych do przeprowadzenia w środowisku szkolnym, które zostały przedstawione w części drugiej. Omówiono budowanie ustrukturyzowanego i przyjaznego środowiska szkolnego, zastosowanie technik uczenia sprzyjających koncentracji, rolę psychoterapoii i socjoterapii oraz treningu umiejętności społecznych w wspomaganiu rozwoju wychowanków.
Praca może stanowić źródło inspiracji do podejmowania określonych oddziaływań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej na terenie plaćówek oświatowych. Adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli, wychowawców, psychologów, pedagogów szkolnych.