Zabawa w rozwoju dziecka. Cz. 2

Zestawienie bibliograficzne „Zabawa w rozwoju dziecka. Cz. 2″  jest kontynuacją bibliografii „Zabawa w rozwoju dziecka” opracowanej w 2011 roku i obejmującej lata 2006-2011. Część drugą zestawienia sporządzono na podstawie automatycznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz jej filii, a także baz Biblioteki Narodowej. Bibliografia zawiera wybór literatury za lata 2012-2023, liczy 115 opisów bibliograficznych. Materiał uszeregowano alfabetycznie, przy wydawnictwach zwartych umieszczono sygnatury informujące o dostępności pozycji w PBW w Opolu i/lub filiach.

Książki:

1. Dziecięce zabawy jako intensywny proces uczenia się młodszych i starszych dzieci / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 18-30

2. Dziecko w świecie zabawy : wykorzystanie zabaw i gier w edukacji wczesnoszkolnej / Ewa Ogrodzka-Mazur. – Bibliogr. // W : Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa T. 10, Wychowanie i kształtowanie – kierunki i perspektywy zmian / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Kraków, 2017. – S. 95-121
M 64393 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 054776/X (Kluczbork), C 066173/X (Nysa), C 205652/X M 205662/X M 208806/X (Opole)

3. Istota zabaw twórczych / Katarzyna Miłek // W : Pedagogika przedszkolna szansą na świadome budowanie potencjału dziecka / red. nauk. Lidia Kataryńczuk-Mania, Marzenna Magda-Adamowicz, Agnieszka Olczak. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017. – S. 123-131
M 217980 (Opole)

4. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci poprzez gry i zabawy / Anna Mikler-Chwastek. – Bibliogr. // W : Umiejętności społeczne dzieci : kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami / [red.] Aneta Jeger, Beata Szurowska. – Warszawa : Difin, 2017. – S. 15-37
M 64844 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 055591 (Kluczbork), M 217959 M 217960 (Opole)

5. Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – 230, [1] strona : ilustracje, fotografie ; 24 cm.

6. Michał idzie do szkoły : opowiadania z propozycjami zabaw przygotowujących do czytania i pisania / Jolanta Klat ; [ilustracje: Agata Fuks]. – Kraków : Impuls, 2022. – 73, [5] stron : ilustracje ; 24 cm.
M 65472 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 070670 (Nysa), M 222809 EP 222743 (Opole)

7. Nauka czytania i pisania przez ćwiczenia i zabawy grafomotoryczne / Małgorzata Swędrowska. – Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, copyright 2017. – 188 s. : il. ; 25 cm + 1 dysk optyczny (CD-ROM).
M 219597 M 219598 (Opole)

8. O dziecięcej zabawie i zabawkach / pod red. Zdzisławy Zacłony ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu. – Nowy Sącz : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2012. – 90 s. : il. (gł. kolor.) ; 25 cm.

9. O przewadze klocków nad Internetem : perspektywa psychologiczna / Małgorzata Sitarczyk // W : Pedagogika Froebla – wyzwaniem dla nauczycieli, szansą dla dzieci : teoria i praktyka / redakcja naukowa Marian Zdzisław Stepulak, Małgorzata Sitarczyk ; [Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie]. – Lublin : Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, 2017. – S. 107-115

10. Pierwsze zabawy z integracji sensorycznej dla maluchów / Agata Perchalec-Wykręt, Magdalena Sabik ; ilustracje: Adam Święcki. – Gdańsk : „Harmonia”, 2018. – 139, [1] strona : ilustracje kolorowe ; 21×30 cm.
M 222780 M 222781 (Opole)

11. Pojęcie zabawy w literaturze i jej wpływ na rozwój dziecka / Aleksandra Klawitter // W : Integralia IV : wymiary studenckiej humanistyki / red. nauk. Aneta Lica, Marlena Kardasz. – Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2016. – S. 125-137

12. Psychopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy pedagoga i psychologa szkolnego / Jakub Adamczewski, Katarzyna Sasiak // W : Młodzi naukowcy na uniwersytecie : pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną / redakcja naukowa Agnieszka Cybal-Michalska, Agnieszka Gromkowska-Melosik ; współpraca redakcyjna Agnieszka Nymś-Górna, Jakub Adamczewski, Daria Szykowna, Emilia Wieczorek. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2020. – S. 37-47

13. Rola zabawki i zabawy w rozwoju psychicznym dziecka : refleksje pedagoga i psychologa / Bożena Bus, Małgorzata Sitarczyk // W : Pedagogika Froebla – wyzwaniem dla nauczycieli, szansą dla dzieci : teoria i praktyka / redakcja naukowa Marian Zdzisław Stepulak, Małgorzata Sitarczyk ; [Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie]. – Lublin : Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, 2017. – S. 127-137

14. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka : interwencje przez zabawę / Linda A. Reddy ; przekł. Aleksandra Jaworska-Surma. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015. – 254 s. ; 29 cm.
M 055133 (Brzeg), M 64829 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 055711 (Kluczbork), M 070505 (Nysa), M 220376 M 220377 (Opole)

15. Rzecz o emocjonalności i zabawie jako podstawach edukacji dziecka / Danuta Waloszek // W : Nowe oblicze szkoły i wychowania na tle związków kultury i edukacji : problemy, poszukiwania, rozwiązania : monografia zbiorowa / pod redakcją naukową Aliny Górniok-Naglik, Jadwigi Oleksy i Jana Czechowskiego ; Małopolska Uczelnia Państwowa imienia rotmistrza Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. – Oświęcim : Wydawnictwo Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu, 2020. – S. 43-59

16. Stasiu, nie strzelaj…! : zabawki militarne w opiniach naukowców, rodziców i profesjonalistów / Anna Bokszczanin. – Bibliogr. // W : Człowiek wobec wyzwań współczesności : konteksty edukacyjne : księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Stanisławowi Korczyńskiemu. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2013. – S. 109-115

17. Twórcze zabawy w przestrzeni dziecka : źródła, sens, klasyfikacja i ich wartość / Marzena Magda-Adamowicz // W : Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” ; Cieszyn : Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, 2022. – S. 55-72

18. W co się bawić z dziećmi? : piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka / opracowanie Marta Bogdanowicz ; ilustrował Cezariusz Deliński. – Gdańsk : Harmonia, 2019. – 127, [1] strona : ilustracje, nuty ; 30 cm + 3 płyty audio (CD)

19. Wizualne kodowanie części mowy – wspomaganie rozwoju mowy dziecka poprzez zabawę / Gabriela Lorens, Izabela Więcek-Poborczyk // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 178-192

20. Wpływ zabaw i gier na rozwój psychoruchowy dzieci we wczesnej edukacji / Rafał Cholewa. – Ełk : Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. Filia w Ełku, 2023. – 61 stron ; 24 cm.

21. Wpływ zabaw na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym / Natalia Leciejewska, Katarzyna Skiba. -Kraków : Ridero, 2016. – 81 stron : ilustracje, fotografie ; 21 cm.

22. Wychowanie przez zabawę : projekty i gry w kształtowaniu kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży / Agnieszka Kozdroń. – Warszawa : „Difin”, 2015. – 217 s. : il. ; 23 cm.
M 054592 (Brzeg), M 054046 (Kluczbork), C 068182 (Nysa), M 214349 M 214350 M 214351 M 214352 (Opole)

23. Wykorzystanie czasu wolnego dzieci w wieku przedszkolnym : zabawy twórcze i ich wpływ na rozwój dziecka / Katarzyna Nowacka // W : Czas wolny a turystyka / pod red. Romana Nowackiego. – Opole : Roman Nowacki, 2014. – S. 17-66

24. Zabawa a rozwój dziecka w wieku przedszkolnym / Martyna Bieniek // W : Zinstytucjonalizowana edukacja dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym : wybrane zagadnienia / redakcja naukowa Paula Wiażewicz-Wójtowicz, Bożena Grzeszkiewicz ; [Instytut Pedagogiki. Uniwersytet Szczeciński, Katedra Wczesnej Edukacji]. – Zielona Góra : Firma Reklamowa Graf Media, [2022]. – S. 115-131

25. Zabawa i zabawka : konteksty, wartość, znaczenia / redakcja naukowa Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017 . – 281 stron : ilustracje ; 24 cm.

26. Zabawa i zabawki: przestrzeń dziecięcej twórczości / Maria Szczepska-Pustkowska // W : Zabawa i zabawka : konteksty, wartość, znaczenia / redakcja naukowa Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017 . – S. 245-268

27. Zabawa jako forma wspierania rozwoju dziecka / Barbara Skałbania // W : Praca przedszkola : wybrane zagadnienia teoretyczne, praktyczne i organizacyjne / red. nauk. Zbigniew Ostrach. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2016. – S. 115-126
M 054736 M 055075 (Brzeg), M 054341 M 054342 (Kluczbork), C 216590 M 216676 M 216811 M 216812 (Opole)

28. Zabawa jako forma wspomagająca rozwój kompetencji społecznych dziecka z autyzmem w wieku przedszkolnym / Marta Ir // W : Edukacja dziecka : różnorodność perspektyw i działań / redakcja naukowa Eugenia Rostańska, Bożena Marzec, Katarzyna Wójcik. – Dąbrowa Górnicza : Wydawnictwo Naukowe Wyższa Szkoła Biznesu, 2017. – S. 321-331

29. Zabawa jako niewykorzystana sfera aktywności we wspomaganiu rozwoju dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu / Jarosław Bąbka, Katarzyna Stein-Szała // W : Poszukiwanie sojuszników i źródeł inspiracji w pedagogice dziecka / redakcja naukowa Marzena Adamowicz, Lidia Kataryńczuk-Mania, Iwona Kopaczyńska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – S. 126-143

30. Zabawa jako obszar poznawania dziecka / Katarzyna Miłek // W : W trosce o rozwój i wczesną edukację dziecka / red. nauk. Sabina Guz, Małgorzata Centner-Guz, Iwona Zwierzchowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – S. 219-228

31. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej i jej socjopedagogiczny wymiar / Małgorzata Kwaśniewska // W : Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa / pod red. Małgorzaty Kwaśniewskiej i Joanny Lendzion. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016. – S. 77-86
M 054503 M 054504 (Brzeg), M 64311 KK M 64442 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 054359 M 054360 (Kluczbork), M 069662 (Nysa), C 216696 M 216547 M 216548 M 216729 (Opole)

32. Zabawa jako źródło podnoszenia kompetencji dziecka z niepełnosprawnością w wieku przedszkolnym / Barbara Grzyb, Gabriela Kowalska // W : Przestrzenie edukacyjnego współdziałania w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. 1 / Natasza Starik, Natalia Majchrzak (redakcja naukowa). – Poznań : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa, 2017. – S. 71-79

33. Zabawa ma sens : jak rozwijać zmysły u dzieci? / [redakcja merytoryczna: Ewa Borgosz, Elżbieta Konopacka ; autorka koncepcji programowej: Ewa Paulina Wawer]. – Warszawa : Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń : Urząd m.st. Warszawy. Biuro Edukacji, 2022. – 106 stron : fotografie, ilustracje ; 26 cm.

34. Zabawa – poznanie kluczowych umiejętności rozwojowych małego dziecka / Radosław Piotrowicz // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 7-17

35. Zabawa swobodna : niedoceniane źródło wiedzy o dziecku / Bożena Grzeszkiewicz. – Bibliogr. // W : Edukacja małego dziecka. T. 7, Przemiany rodziny i jej funkcji / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Aleksandry Minczanowskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2015. – S. 197-210
M 64400 KK (Kędzierzyn-Koźle), C 054027/VII (Kluczbork), C 066173/VII C 205652/VII (Nysa), M 205662/VII M 208806/VII (Opole)

36. Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka / Halina Dmochowska // W : Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka / pod redakcją naukową Beaty Cytowskiej i Barbary Winczury. – Kraków : Impuls, 2021. – S. 159-167
M 221861 M 221862 M 221863 M 221864 (Opole)

37. Zabawa to podstawa! : słów kilka o tym, jak można budować więź ze swoim dzieckiem / Sara Marcioch, Radosław Piotrowicz // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 199-214

38. Zabawa w biegu życia dziecka / Ewa Sosnowska-Bielicz // W : Zabawa i zabawka : konteksty, wartość, znaczenia / redakcja naukowa Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017 . – S. 143-153

39. Zabawa w koncepcji pedagogicznej Tiny Bruce / Barbara Bilewicz-Kuźnia // W : Zabawa i zabawka : konteksty, wartość, znaczenia / redakcja naukowa Barbara Bilewicz-Kuźnia. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017 . – S. 113-124

40. Zabawa w ocenie rozwoju małego dziecka : konteksty teoretyczne i praktyczne : 1 rok życia / redakcja Elżbieta Lubińska-Kościółek, Tamara Cierpiałowska. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. – 154, [1] strona : ilustracje ; 21 cm.

41. Zabawa w rozwoju i edukacji dziecka / Rafał Kojs // W : Wspieranie rozwoju małego dziecka / red. nauk. Joanna Skibska. – Bielsko-Biała : Wydawnictwo Naukowe ATH ; Kraków : Wydawnictwo Libron – Filip Lohner, cop. 2014. – S. 243-259

42. Zabawa we wczesnym kontakcie niemowląt i opiekunów / Eliza Kiepura // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 31-42

43. Zabawka, jako narzędzie samoedukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym – założenia projektowe, projekt i realizacja / Agnieszka Marczewska // W : Wybrane aspekty z zakresu edukacji i literatury / redakcja: Ewelina Chodźko, Aleksandra Surma. – Lublin : Wydawnictwo Naukowe Tygiel sp. z o.o., 2019. – S. 143-155

44. Zabawki dziecięce : wybrane konteksty teoretyczne, badawcze i praktyczne / pod redakcją Marzeny Kiełbasy, Mirosławy Sochy ; Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu. – Nowy Sącz : Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu, 2019. – 156 stron : fotografie, ilustracje, nuty, wykresy ; 25 cm.

45. Zabawki w edukacji matematycznej dzieci 6-letnich w przedszkolu / Marzena Kiełbasa, Mirosława Socha // W : Współczesne idee w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / redakcja naukowa Anna Klim-Klimaszewska, Iveta Scholtzová. – Siedlce : iWN IKRiBL, 2020. – S. 97-107

46. Zabawy fundamentalne – w poszukiwaniu możliwości i sposobów zabawy z dzieckiem w pierwszych tygodniach i miesiącach życia dziecka o zagrożonym rozwoju / Grażyna Walczak, Diana Aksamit // W : Małe dziecko : poznanie w zabawie / pod redakcją Radosława Piotrowicza. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2018. – S. 43-55

47. „Zabawy stymulujące rozwój” : wspieranie rodzicielstwa poprzez uświadomienie rodzicom roli zabawy w rozwoju dziecka / Łukasz Waleczko, Przemysław Wysocki // W : Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie / redakcja naukowa Józefa Brągiel, Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2017. – S. 123-133

48. Zabawy twórcze w przedszkolu / Katarzyna Miłek // W : Pedagogika przedszkolna : oblicza i poszukiwania / red. nauk. Marzenna Magda-Adamowicz, Agnieszka Olczak. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2014. – S. 234-243
C 054576 M 054663 M 054664 M 054979 M 054980 (Brzeg), M 64917 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 068379 M 068380 (Nysa), M 215859 M 215860 M 215861 (Opole)

49. Zmierzch podwórka (i jego fenomen) a prawo dziecka do lenistwa w kontekście cyfrowej integracji świata oraz analogowej niewoli / Marek Siwicki // W : Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 17, Sytuacja społeczna dzieci w rodzinie, przedszkolu i szkole / pod redakcją Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Anny Szafrańskiej. – Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls” ; Cieszyn : Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, 2022. – S. 37-54

50. Znaczenie zabaw i gier ruchowych w kształtowaniu komunikacji niewerbalnej dzieci w wieku wczesnoszkolnym / Paulina Aleksandra Piekut // W : Uwarunkowania kształtowania charakteru i osobowości / pod red. Wojciecha Truszkowskiego ; Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. – Olsztyn : Katedra Agrotechnologii, Zarządzania Produkcją Rolniczą i Agrobiznesu. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, 2019. – S. 19-28

51. Znaczenie zabaw ruchowych dla rozwoju i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym / Natalia Pucyk // W : Teraźniejszość i perspektywy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej : monografia wieloautorska / redakcja naukowa Anna Klim-Klimaszewska, Sabina Wieruszewska-Duraj, Aldona Grądzka-Tys. – Siedlce : Siedleckie Towarzystwo Naukowe, 2018. – S. 78-87

52. Znaczenie zabaw twórczych w wychowaniu i rozwoju dzieci 5-letnich / Katarzyna Miłek // W : Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego / redakcja naukowa Marzena Adamowicz, Lidia Kataryńczuk-Mania, Mirosława Nyczaj-Drąg. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. – S. 144-153
M 070651 (Nysa)

Artykuły w czasopismach:

53. Bawmy się! : dlaczego swobodna zabawa jest tak ważna w rozwoju dziecka? / Ewa Sękowska-Molga // Charaktery. – 2022, nr 10, s. 60-64

54. Co rodzice o zabawie wiedzieć powinni / Sylwia Kustosz. – Bibliogr. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 11, s. 48-52

55. Czas na zabawki : zabawki, które warto polecić / Kamila Olga Stepień-Rejszel // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 5, s. 20-25

56. Czy w szkole jest miejsce na zabawę? / Małgorzata Stańczyk // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 10, s. 48-50

57. Dziecięca zabawa procesem intensywnego uczenia się / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska // Bliżej Przedszkola. – 2014, nr 7-8, s. 24-30

58. Gry i zabawy angażujące mózg na lekcji matematyki / Agata Szadowiak // Matematyka. – 2020, nr 6, s. 28-31

59. Gry i zabawy na komunikację werbalną / Małgorzata Szewczyk // Remedium. – 2022, nr 7-8, s. 10-12

60. Jak przez proste zabawy i komunikaty ćwiczyć koncentrację przedszkolaków / Anna Jankowska // Bliżej Przedszkola. – 2018, nr 3, s. 16-18

61. Matematyczne zabawy logiczne dla dzieci na pierwszym etapie kształcenia / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak // Życie Szkoły. – 2017, nr 2, s. 33-35

62. Metoda dynamicznych obrazów : zabawa jako forma eksploracji lektury / Dorota Dziamska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 6, s. 32-36

63. Nauka czy zabawa? / Magdalena Czub // Wychowanie w Przedszkolu. – 2013, nr 5, s. 5-10

64. Nauka przez zabawę / Katarzyna Symeniuk // Życie Szkoły. – 2019, nr 2, s. 42-44
* Zabawa edukacyjna w kształceniu zintegrowanym

65. Pamięć i uwaga – jak ją stymulować podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu / Barbara Kurowska, Aneta Stanowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 12, s. 14-15

66. Pluszowi przyjaciele / Dorota Piecha // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 48-50
* Rola zabawek w aklimatyzacji dziecka w szkole

67. Po co ta cała zabawa? : o znaczeniu i roli zabaw w życiu dziecka / Karolina Oleksa // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 8, s. 49-51

68. Podobieństwa i różnice między zabawami naturalnymi a dydaktycznymi / Piotr Winczewski // Życie Szkoły. – 2014, nr 1, s. 4-7

69. Poważnie o zabawkach i przedmiotach do zabawy / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 10, s. 8-12

70. Praca przedszkolaka, czyli poważnie o zabawie / Karolina Idkowiak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2014, nr 3, s. 14-19

71. Problematyka praw dziecka oraz roli zabawy w procesie jego rozwoju i wychowaniu w świetle poglądów wybranych przedstawicieli myśli pedagogicznej XX wieku / Joanna Buława-Halasz // Biuletyn Historii Wychowania. – 2020, [nr] 42, s. 93-108
* Dostępne w Internecie: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_14746_bhw_2020_42_6 [dostęp: 17.04.2023 r.]

72. Problematyka zabawy w rozwoju dzieci przedszkolnych w świetle literatury przedmiotu / Kinga Dziewiątkowska-Kozłowska // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – Vol. 10, nr 1 (2022), s. 111-122
* Dostępne w Internecie: https://czasopismoippis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/2015/01/Kinga-DZIEWI%C4%84TKOWSKA-KOZ%C5%81OWSKA-Problematyka-zabawy.pdf [dostęp: 17.04.2023 r.]

73. Przez zabawę do umiejętności społecznych / Izabela Szałajska-Kułakowska, Honorata Tkaczyńska // Wychowanie w Przedszkolu. – 2016, nr 5, s. 58-60

74. Rola klocków w zabawach dzieci w świetlicy szkolnej / Monika Bielerzewska // Świetlica w Szkole. – 2021, nr 6, s. 18-19

75. Rola twórczych zabaw a rozwój dzieci 5- i 6-letnich w przedszkolu / Katarzyna Miłek // Kultura i Wychowanie. – 2020, nr 2, s. 21-34
* Dostępne w Internecie: https://pedagogika.pl/wp-content/uploads/2021/02/KiW_18_e_MILEK.pdf [dostęp: 17.04.2023 r.]

76. Rola zabawek w życiu dziecka oraz ich znaczenie w opinii ich rodziców / Małgorzata Tomczyk // Ogrody Nauk i Sztuk. – T. 9 (2019), s. 439-449
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/460144 [dostęp: 17.04.2023 r.]

77. Rola zabawy w aktywności poznawczej dziecka w pierwszej klasie / Janusz Rusaczyk. – Bibliogr. // Wychowawca. – 2018, nr 2, s. 12-17

78. Rola zabawy w rozwoju dziecka / Janusz Rusaczyk // Remedium. – 2017, nr 3, s. 5-7

79. Rozważania nad rolą zabawek w kształtowaniu zachowań prospołecznych we wczesnym dzieciństwie : kontekst edukacyjny / Agata Pietrzak // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 13, nr 3 (2018), s. 111-125
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/479079 [dostęp: 17.04.2023 r.]

80. Rozwój małych dzieci w grupie przez zabawę / Magdalena Pietrzak, Agnieszka Rybacka, Ewa Sławicz // Remedium. – 2016, nr 2, s. 20-21

81. Rozwój małych dzieci w grupie przez zabawę. Cz. 2 / Agnieszka Pietrzak, Agnieszka Rybacka, Ewa Sławicz // Remedium. – 2016, nr 4, s. 20-21

82. Różne oblicza zabawki / Dagmara Kaczmarska, Natalia Zamęcka. – Bibliogr. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 7, s. 14-18

83. Swobodna zabawa w rozwoju dziecka / Krystyna Heising-Samochocki // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 11, s. 27-29

84. Teoria zabawy. Cz. 1 / Mieczysław Kozłowski // Remedium. – 2013, nr 5, s. 32

85. Teoria zabawy. Cz. 2 / Mieczysław Kozłowski // Remedium. – 2013, nr 6, s. 32

86. Tradycyjne klocki w nowoczesnej edukacji / Barbara Halska // IT w Edukacji. – 2016 nr 1, s. 14-16

87. Uczymy przez zabawę : miejsce zabawy w edukacji wczesnoszkolnej / Margareta Olszewska, Marzena Oterman // Życie Szkoły. – 2018, nr 11, s. 8-11
* Zawiera przykłady zabaw

88. Wpływ zabaw podwórkowych na rozwój społeczny dziecka / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 2, s. 38-42

89. Wspólne zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym : rozwijanie zainteresowań matematycznych / Feliksa Piechota, Emilia Szymczak. – Bibliogr. // Wychowanie w Przedszkolu. – 2015, nr 5, s. 46-50

90. Współczesne zabawki – szansa czy zagrożenie? / Anna Grygiel. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2016, nr 3, s. 27-32

91. Wykorzystanie zabawy w działaniach edukacyjnych i terapeutycznych / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2019, nr 7, s. 29-32

92. Zabawa heurystyczna sposobem wspierania dziecięcego badania i odkrywania / Kamila Pernal // Wychowanie w Przedszkolu. – 2017, nr 9, s. 35-40

93. Zabawa jako narzędzie komunikacji w pracy z dziećmi / Kinga Kaczmarek, Karolina Van Laere // Remedium. – 2013, nr 5, s. 10-12

94. Zabawa jest ważna! / Janusz Rusaczyk. – Bibliogr. // Wczesna Edukacja. – 2020, nr 1, s. 16-19
* Dot. klasyfikacji zabaw w literaturze pedagogicznej

95. Zabawa, potrzeba i konieczność w rozwoju dziecka / Beata Sufa // Zabawy i Zabawki. – R. 14 (2016), s. 20-32
* Dostępne w Internecie: http://muzeumzabawek.eu/wp-content/uploads/2020/05/Zabawy-i-Zabawki-2016.pdf [dostęp: 17.04.2023 r.]

96. Zabawa tematyczna sześciolatków jako forma komunikowania wartości / Jadwiga Oleksy // Cieszyński Almanach Pedagogiczny. – T. 5 (2016), s. 151-159

97. Zabawa w edukacji / Monika Gryboś // Sygnał. – 2015, nr 11, s. 54-55

98. Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka / Bożena Muchacka // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2014, nr 1, s. 7-18

99. Zabawa w rozwoju rozumienia społecznego i samoregulacji społecznej we wczesnym dzieciństwie / Małgorzata Karwowska-Struczyk. – Bibliogr. // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 197-220
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/892623 [dostęp: 17.04.2023 r.]

100. Zabawa życiem dziecka : aplikacja teorii Froebla do praktyki przedszkolnej XXI wieku / Barbara Bilewicz-Kuźnia // Forum Pedagogiczne. – 2018, [nr] 2, s. 47-57
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/550136 [dostęp: 17.04.2023 r.]

101. Zabawki w świecie dziecka – między fascynacją a rozczarowaniem : konteksty edukacyjne / Iwona Samborska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 13, nr 3 (2018), s. 127-137
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/478849 [dostęp: 17.04.2023 r.]

102. Zabawki we wczesnym dzieciństwie / Anna Izabela Brzezińska, Karolina Appelt // Wychowanie w Przedszkolu. – 2012, nr 7, s. 45-47

103. Zabawowy świat malowany dziecięcą wyobraźnią / Jolanta Herman // Edukacja i Dialog. – 2014, nr 9/10, s. 70-71

104. Zabawy diagnozujące w przedszkolu / Dorota Dziamska, Krystyna Tiereszko // Wychowanie w Przedszkolu. – 2018, nr 2, s. 30-35

105. Zabawy i gry dydaktyczne w procesie osiągania gotowości szkolnej / Małgorzata Narożnik // Przedszkolne ABC. – 2016, nr 7, s. 30-32

106. Zabawy i gry rozwijające umysły sześciolatków : metodyka wdrażania dzieci w układance gier i ich rozgrywanie / Jan Amos Jelinek // Bliżej Przedszkola. – 2019, nr 7-8, s. 42-51

107. Zabawy i zabawki wieku wczesnodziecięcego we współczesnym świecie / Katarzyna Sadowska // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 13, nr 3 (2018), s. 139-155
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/479139 [dostęp: 17.04.2023 r.]

108. Zabawy rozwijające zmysł dotyku / Marta Baj-Lieder // Wychowanie w Przedszkolu. – 2019, nr 8, s. 14-16

109. Zabawy wspomagające rozwój integracji sensorycznej / Marta Baj-Lieder // Wychowanie w Przedszkolu. – 2020, nr 4-5, s. 55-57

110. Zabawy wspomagające rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka / Katarzyna Lotkowska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 7-8, s. 18-19

111. Zabawy z masami sensorycznymi i plastycznymi / Ewa Ostarek // Życie Szkoły. – 2021, nr 9, s. 22-26

112. Zachowania agresywne a zabawy preferowane przez dzieci w wieku przedszkolnym / Anna Wańczyk-Welc, Anna Wołpiuk-Ochocińska // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2019, nr spec. 1, s. 99-105
* Dostępne w Internecie: https://bibliotekanauki.pl/articles/2042753 [dostęp: 17.04.2023 r.]

113. Zadbać o emocje dziecka w zabawie : metody polegające na odgrywaniu ról / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Życie Szkoły. – 2020, nr 5, s. 4-8
* Zawiera: techniki dramowe, schemat scenariusza happeningu

114. Znaczenie zabawy w rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym / Grażyna Ekiert // Kwartalnik Edukacyjny. – 2021, nr 3/4, s. 42-53

115. Znaczenie zabawy w rozwoju przedszkolaka : dlaczego warto stosować metodę Froebla w przedszkolu? / Agnieszka Kluj // Monitor Dyrektora Przedszkola. – 2022, nr 9, s. 8-12

Zob. też: Zabawa w rozwoju dziecka

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu