Wychowanie w praktyce szkolnej : scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej / red. nauk. Teresa Zubrzycka-Maciąg.Warszawa :”Difin” , 2016.
Szkoła jako instytucja edukacyjna i środowisko wychowawcze jest zobowiązana dbać o wszechstronny rozwój osobowości młodego pokolenia. Mimo, że w procesie wychowania mają swój udział wszyscy nauczyciele, to jednak odpowiedzialność za jego efekt spoczywa głównie na nauczycielach pełniących rolę wychowawców klasy.
Praca powstała w odpowiedzi na zapotrzebowania nauczycieli poszukującch gotowych rowiązań bądź inspiracji do pracy wychowawczej z dziećmi w wieku szkolnym. Stanowi zbior ciekawych propozycji metodycznych dla nauczycieli – wychowawcow klas. Zawiera miniprogramy zajęć wychowawczych, obejmujące kilka scenariuszy o tematyce ważnej dla prawidłowego rozwoju psychospołecznego uczniów. Proponowane scenariusze podejmują m. in takie zagadnienia, jak : tworzenie grupy, samoocena, wprowadzenie w świat wartości, tolerancja i wykluczenie, edukacyjna międzykulturowa, zasady dobrego wychowania, rozuminie i wyrażąnie uczuć, komunikowanie się, rozwiązywanie konfliktów, asertywność, dojrzewanie, bezpieczne korzystanie z internetu.
Książka adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli-wychowawców, psychologów, pedagogów i wychowawców grup pracujących ze starszymi dziećmi w szkołach, poradnich, świetlicach środowiskowych, socjoterapeutycznych i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.