Wybrane aspekty funkcjonowania uczniów w sytuacjach stresu szkolnego /Irena Sorokosz. Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2017.
Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie problematyki stresu szkolnego zarówno z perspektywy ucznia, jak i nauczyciela oraz ich wzajemnych relacji. Monografia jest pracą teoretyczną, opierającą się na analityczno-syntetycznym ujęciu dotychczasowych badań odnoszących się do poruszanej problematyki. W pięciu rozdziałach przedstawiono następujące zagadnienia: stres psychologiczny i sposoby radzenia sobie z nim, stres w sytuacjach szkolnych, relacje szkolne jako czynnik stresogenny, zasoby osobiste a sposoby zaradcze, zasoby społeczne jako wsparcie. Książka adresowana jest przede wszystkim do studentów pedagogiki i nauczycieli rozpoczynających swoja drogę zawodową. Może ona pomóc zrozumieć z jakimi trudnościami spotykają się uczniowie, jak reagują na pojawiające się problemy oraz wskazuje sposoby pokierowania szkolnymi sytuacjami trudnymi, aby ich koszty psychologiczne były jak najmniejsze.