Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła

 

 

Bibliografia “Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła” gromadzi piśmiennictwo z lat 2010-2020 i zawiera 171 opisów bibliograficznych.  Bibliografia została opracowana na podstawie elektronicznych baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowano alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

 

 

Książki:

 

1. Być nauczycielem, opiekunem, wychowawcą. 2, Między teorią a praktyką / red. nauk. Grażyna Durka, Ewa Murawska ; [aut. Wacław Adamiak et al.]. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, cop. 2012. – 512 s. : il. ; 23 cm.
C 210621 M 210657 M 210658 M 210659 (Opole)

2. Być nauczycielem : [trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych] / Otto Speck ; przekł. Elżbieta Cieślik ; wstęp Bogusław Śliwerski. – Wyd. 1 w jęz. Pol. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 336 s. ; 25 cm. – ( Biblioteka Współczesnych Problemów Edukacji )
M 049292 (Brzeg), C 59822 (Kędzierzyn-Koźle), C 062863 (Nysa), C 191159 M 194340 M 194734 M 19473 M 194736 M 202008 M 209489 (Opole)

3. Być (nie)zwykłym wychowawcą : scenariusze lekcji wychowawczych dla uczniów klas starszych szkoły podstawowej oraz szkól ponadpodstawowych / Anna Konarzewska. – Warszawa : WFW, 2019. – 217, [9] s. : il., fot. ; 21 cm.

4. Być wychowawcą : refleksje praktyków / Jolanta Krystyna Boryszewska, Jan Łukasiuk. – Łomża : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli : Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości, 2015. – 146 s. : il. – Bibliogr. s. 144-146.

5. Dialog wychowawczy poprzez działania arteterapeutyczne / Marta Wawrzyniak // W : Wychowanie na motywach sztuk wizualnych / redakcja naukowa Andrzej J. Sowiński. – Gorzów Wielkopolski : Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża, 2018. – S. 113-126

6. Edukacja małego dziecka : praca zbiorowa. T. 5, Nauczyciel-wychowawca w przedszkolu i szkole / pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Małgorzaty Zalewskiej-Bujak. – Cieszyn : Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; “Impuls”, 2013. – 384, [2] s. : il. ; 24 cm. – (“Impuls”, t. 5)
C 053097/V (Kluczbork), C 205652/V M 205662/V M 208806/V (Opole)

7. Gdy nauczyciel jest wychowawcą / Jacek Szuty. – Wyd. 1. Dodr. – Warszawa ; Łódź : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2001. – 99 s. : il. ; 24 cm. – ( Praca i Zarządzanie w Szkole )
C 57541 (Kędzierzyn-Koźle), C 060336 M 060337 (Nysa)

8. Idealna osobowość wychowawcy jako ochrona ucznia przed zagrożeniami społecznymi / Dariusz Krzęcio, Kinga Frączkowska, Radosław Skwierczyński // W : Szkoła w działaniu : monografia wieloautorska / redakcja naukowa Elżbieta Jaszczyszyn. – Siedlce : iWN IKRiBL, 2019. – S. 111-117

9. Jak być dobrym wychowawcą? : autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą / Marek Grondas [et al.]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2012. – 128 s. : il. ; 30 cm. – (Zajrzyj i Znajdź )
M 211532, M 211533 (Opole)

10. Jak nauczyć dzieci odpowiedzialności / Dale Scott Ridley , Bill Walther ; przekł.[z ang.], Krzysztof Rogowski . – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 87 s. ; 24 cm. – ( Edukacja / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne )
M 59862, M 59863 (Kędzierzyn-Koźle) C 051345 (Kluczbork) M 191326, M 191615 M 194806 (Opole)

11. Jak przeżyć w szkole : poradnik dla nauczycieli i wychowawców / Reinhold Miller ; przekł. Ewa Marszał, Jerzy Zakrzewski. – Kraków : Wydawnictwo WAM, cop. 2012. – 259 s. – Bibliogr. s. 254-256.

12. Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych : poradnik dla nauczycieli / Anna Kuziel-Kalina. – Kraków : Wydawnictwo WiR, [2017]. – 104 s. : il. ; 24 cm. – (Trudne Sytuacje Społeczne ) ISBN 978-83-65423-12-2
M 217675 EP 217645 (Opole)

13. Kiedy pozwolić, kiedy zabronić w klasie / Robert J. MacKenzie ; przekł. Ewa Zaremba. – Gdańsk ; Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008. – 286, [1] s. : il. – Biblioteka Wychowawcy

14. Kryzys szkoły : co możemy zrobić dla uczniow, nauczycieli i rodziców? / Jesper Juul ; współpr. Knut Krűger ; [tł. Dariusz Syska]. – Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2014. – 163, [1] s. ; 20 cm.
M 213158 (Opole)

15. Kształtowanie umiejętności wychowawczych [ : praca zbiorowa] / red. Teresa Sokołowska-Dzioba, aut. Dorota Pankowska. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2002. – 217 s. ; 24 cm.
C 60696 (Kędzierzyn-Koźle) M 192049 M 192050 (Opole)

16. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 4 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 63 s.,[9] k.tabl. : il. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181787 (Opole)

17. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 5 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 48 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181786 (Opole)

18. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli : klasa 6 / Nora Grochowska , Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 77 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 181583 (Opole)

19. Lekcje wychowawcze : opracowanie dla nauczycieli gimnazjum : klasa 1 / Ewa Sadowska. – Warszawa : “Seventh Sea”, cop.2000. – 60 s. ; 21 cm. – ( Biblioteczka Wychowawcy Klasy )
M 57257 (Kędzierzyn-Koźle), M 181582 (Opole)

20. Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej : wybrane zagadnienia : podręcznik akademicki / Beata Górnicka ; Uniwersytet Opolski. Instytut Nauk Pedagogicznych. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. — 293 s. : il. ; 24 cm.
C 213675 (Opole)

21. Mobbing w szkole : jak zapobiegać przemocy grupowej / Karl E. Dambach ; tł. z niem. Aleksandra Ubertowska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003. – 88,[1] s. ; 20 cm.
M 050777 (Brzeg), C 59282 M59889 M 60305 (Kędzierzyn-Koźle), C 051608 (Kluczbork), M 061227M (Nysa), M 193651 M 208525 (Opole)

22. Nauczyciel mentor : zbuduj klasę marzeń / Marzena Kud, Barbara Lew. – Warszawa : Difin, 2019. – 200 stron : ilustracje ; 22 cm.

23. Nauczyciel, wychowawca, pedagog : szkolne wyzwania / Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki. – Kielce : “Jedność”, 2013. – 237 s. : il. ; 24 cm.
M 053999 (Brzeg), M 211745 (Opole)

24. Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu / Alicja Kozubska, Remigiusz Koc, Przemysław Ziółkowski. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, 2014. – 464 s. : il. – Bibliogr. s. 445-463, netogr. s. 463, wykaz aktów prawnych s. 464.

25. O kompetencjach współczesnych wychowawców : perspektywa praktyki edukacyjnej / red. Dariusz Zając. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010. – 226, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 205618 M 205619 (Opole)

26. O konieczności (od)budowania etosu wychowawcy klasy / Andrzej Cichocki // W : Edukacja w perspektywie wyzwań współczesności / redakcja naukowa Andrei Harbatski, Elżbieta Krysztofik-Gogol. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek ; Białystok, 20016. – S.67-83

27. Pedagogiczno-psychologiczne kształcenie nauczycieli [ : praca zbiorowa] / red. Elżbieta Sałata , Henryka Kwiatkowska . – Radom : Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, 2005. – 322 s. : il., wykr. ; 24 cm.
M 192774 M 192775 (Opole)

28. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane (klasa 3) : technikum (klasa 3/4) : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2004. – 96 s. : rys. ; 21 cm.
M 190555 (Opole)

29. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane, technikum : klasa 2 : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w klasie drugiej w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2003. – 94 s. : rys. ; 21 cm.
M 190552 M 190553 M 190554 (Opole)

30. Poradnik dydaktyczny godziny z wychowawcą : liceum, liceum profilowane, technikum : klasa 1 : materiały pomocnicze dla nauczycieli wychowawców do realizacji na godzinach z wychowawcą w klasie pierwszej w korelacji ze ścieżkami edukacyjnymi / Barbara Bleja-Sosna. – Toruń : “Bea”, 2002 . – 71 s. : rys. ; 21 cm.
M 190550 M 190551 (Opole)

31. Potrzeby i sposoby funkcjonowania klas o różnych typach uczenia się w rzeczywistości szkolnej / Anna Maria Wójcik // W : Kategorie (nie)obecne w edukacji / red. Agnieszka Domagała-Krecioch, Bożena Majerek. – Kraków : Oficyna Wydawnicza “Impuls”, 2017. – S. 201-215

32. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w domu i relacjach w rodzinie / Anna Kuziel-Kalina. – Kraków : Wydawnictwo WiR, 2017. – [12] s. : il. ; 21 cm + 48 kart. – (Trudne Sytuacje Społeczne ;, cz. 2 )
GF 000849 GF 000850 EP 000827 GF (Opole)

33. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych / Anna Kuziel-Kalina. – Kraków : Wydawnictwo WIR, [2017]. – [12] s. : il. ; 22 cm + 48 kart. – (Trudne Sytuacje Społeczne ;, 1 )
GF 000848 EP 000851 GF (Opole)

34. Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem / Aneta Paszkiewicz. – Warszawa : “Difin”, 2014. – 197, [1] s. ; 23 cm. – (Engram )
M 211487M 211488 (Opole)

35. 100 [Sto] pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą / Alain Corneloup ; przekł. Katarzyna Panfil. – Sto pomysłów, jak dobrze zarządzać klasą. – Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018. – 247 s. ; 24 cm.
M 054928 (Brzeg),M 055644 (Kluczbork), M 069008 (Nysa), C 217998 M 218003 M 218004 (Opole)

37. Teoria wychowania w zarysie / Mieczysław Łobocki. – [Wyd.3]. – Kraków : “Impuls”, 2006. – 358,[1] s. ; 24 cm.
M 051871 M 051890 (Kluczbork), M 063642 M 063982 M 063983 M 063984 (Nysa), M 195671 M 195672 M 195673 M 208178 (Opole)

38. Trudna klasa / Bill Rogers ; przekł.[z ang.] Zofia Janowska. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2006. – 224 s. ; 24 cm.
M 049605 (Brzeg), M 61126 (Kędzierzyn-Koźle), M 052155 (Kluczbork), 063403 (Nysa) C 192954 M 193143 M 193144 (Opole)

39. Trudne zachowania, złożone reakcje… : czyli O postawach wychowawców wobec zachowań agresywnych uczniów / Lidia Wawryk. – Zielona Góra : Uniwersytet Zielonogórski, 2019. – 273, [4] s. : wykr. ; 24 cm.

40. Trzy koła : propozycje dla wychowawców klas : zeszyt 2 / red. Barbara Wolniewicz-Grzelak , Alicja Nowakowska. – Warszawa : Fundacja Wychowawców i Młodzieży “Prom”, cop.2000. – 80 s. : rys. ; 27 cm.
M 181157/II M 181178/II (Opole)

41. Vademecum wychowawcy / Beata Badziukiewicz , Mirosław Sałasiński. – Warszawa : “Żak”, 2006. – 244 s. ; 24 cm.
C 192956 M 193147 M 193148 (Opole)

42. Wizerunek nauczyciela-wychowawcy, szkoły i instytucji ją wspierających / Katarzyna Lisowska. – Kraków : Ridero, 2018. – 144 s. ; 21 cm.

43. Wychowanie w praktyce szkolnej : scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej / redakcja naukowa Teresa Zubrzycka-Maciąg. – Warszawa : “Difin”, 2016. – 250 s. : il. – (Engram )
M 215141 M 215142 (Opole)

44. Wychowawca – kreatywny nauczyciel : poradnik : opracowany w ramach projektu: Przez praktykę do wiedzy / [oprac. zespół w skł. Monika Kuleczka et al.]. – Łódź : Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, [2011]. – 153 s.

45. Wychowawca-przywódca : nie ma trudnych dzieci, są tylko niewłaściwi opiekunowie / Małgorzata Skarbecka. – Gliwice : “Helion”, 2011. – 150 s. ; 21 cm.
M 051336 (Brzeg), M 206284 (Opole)

46. Wykluczenie (marginalizacja) w klasie szkolnej a przyjmowane postawy nauczyciela / Marta Bałażak // W : Wybrane problemy i zagrożenia bezpieczeństwa człowieka / redakcja naukowa Dorota Zbroszczyk. – Radom : Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im Kazimierza Pułaskiego, 2018. – S. 77-84

47. Z doświadczeń pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczycieli / zebrał, Antoni Gwizdak. – Bielsko-Biała : Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, 2000. – 156 s. ; il., rys. ; 21 cm.
M 183788 (Opole)

48. Zaburzenia zachowania u dzieci : teoria i praktyka / Artur Kołakowski (red. nauk.). – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2013. – 688 s. : il. – Część 3 : Zaburzenia zachowania w szkole lub placówce. – S. 373-607
C 054027 (Brzeg), C 210645, M 210769, M 210770, M 210771 (Opole)

 

 

Artykuły w czasopismach:

 

49. Agresywna młodzież / Aleksandra Jędryszek-Geisler. // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – R. 51, nr 3 (2011), s. 30-34

50. Aksjologiczne priorytety w przygotowaniu nauczycieli – wychowawców / Zofia Matulka. – Streszcz. niem., ang. // Edukacja Dorosłych. – 2005, nr 2/3, s. 23-29

51. Bycia wychowawcą można się nauczyć! : o konferencji z okazji 10-lecia Szkoły dla Rodziców i Wychowawców / Anna Rękawek // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 1, s. 26-30

52. Być wychowawcą / Paweł Bartnik // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 47-48

53. Cechy dobrego nauczyciela i dobrej szkoły / Henryk Szydłowski // Wychowawca. – 2006, nr 10, s. 26

54. Charyzma i autorytet wychowawcy a problem kary, tolerancji i dobroczynności / Lesław Pytka. – Bibliogr. // Opieka, Wychowanie, Terapia. – 2010, nr 1/2, s. 25-30

55. Co o patologiach społecznych powinien wiedzieć wychowawca klasy ? / Jan Tatarowicz // Nowa Szkoła. – 2000, nr 7, s. 45-48

56. Co o patologiach społecznych powinien wiedzieć wychowawca klasy? Uczniowie zdemoralizowani. (Cz. 2) / Jan Tatarowicz // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 40-43

57. Czy znasz swoich uczniów / Beata Rechnio // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 9, s.7-8

58. Dekalog dobrego wychowawcy (na podstawie literatury, własnych doświadczeń i przemyśleń) / Halina Nocoń. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 4-5, s. 6-8

59. Dokumentacja wychowawcy / R.K. // Gazeta Szkolna. – 2000, nr 31, s. 10

60. Doskonalenie komunikacji nauczyciel-uczeń w otoczeniu barier i zakłóceń / Dariusz Męczykowski // Studia Bezpieczeństwa Narodowego. R. 8, nr 14 (2018), s. 91-115

61. Dyscyplina, ład, uwaga / Zbigniew Paweł Maciejewski // Katecheta. – 2002, nr 7-8, s. 61-67

62. Ewolucja funkcji, zadań i kompetencji nauczyciela-wychowawcy w XX wieku / Czesław Banach // Pedagogika Społeczna. – 2002, [nr] 1, s. 29-45

63. Gdy uczeń jest odrzucany przez grupę / Beata Rechnio // Wszystko dla Szkoły. – 2005, nr 1, s. 3-5

64. Gry ułatwiające poznanie i integrację klasy / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 51, s. 29-32

65. Integrowanie zespołu klasowego : (opis działań wychowawczych) / Urszula Zdrojewska-Bielawska // Nowa Szkoła. – 2005, nr 4, s. 29-32

66. Integracja zespołu na lekcjach wychowania fizycznego / Hanna Łukasik // Lider. – 2002, nr 12, s. 18

67. Jak integrować klasę szkolną? : (propozycje dla nauczycieli liceum) / Anna Chaber-Dądela // Nowa Szkoła. – 2003, nr 7, s. 20-24

68. Jak integrować zespól klasowy? / Jolanta Piekarczyk // Nowe w Szkole. – 2003, nr 10, s. 17, 18, 19

69. Jak kształtować dobrą atmosferę i komunikację interpersonalną w klasie w celu zapobiegania konfliktom / Anna Stawarz // Prace Naukowe. Pedagogika / Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego. – 2002, nr 1, s. 88-96

70. Jak podnieść umiejętności uczniów w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku cyfrowym w ramach programu MEN “Bezpieczna i przyjazna szkoła” na lata 2014-2016? / Jacek Stec // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 62, s. 61-64

71. Jak poznać klasę? : dla szkoły ponadgimnazjalnej / Zbigniew Paweł Maciejewski // Katecheta. – 2004, nr 7-8, s. 27-29

72. Jak poznaję i integruję klasę / Romana Wolska // Wszystko dla Szkoły. – 2002, nr 9, s. 11-12

73. Jak rozwiązywałam niektóre konflikty w klasie / Anna Wadas-Gadawska // Nauczanie Początkowe. – 2001/2002, nr 2, s. 45-46

74. Jaki powinien być dobry nauczyciel – wychowawca / Helena Obajtek // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2001, nr 3, s. 10-14

75. Jakie powinny być relacje między uczniem a nauczycielem : konspekt na godzinę wychowawczą w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych / Daniel Buchowiecki // Wychowawca. – 2017, nr 2, s. 28-29

76. Koncepcja nauczania programowanego – aktualnym paradygmatem metodycznym w pracy pedagogicznej nauczyciela – wychowawcy / Małgorzata Ostrowska, Kazimierz Ostrowski // Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 6, s. 21-22

77. Koncepcja współpracy wychowawcy, uczniów, rodziców / Elżbieta Gawron // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2003, nr 1, s. 30-33

78. Kompetencje społeczne i osobiste wychowawcy w pracy z klasą trudną / Hanna Drzewiecka-Krawczyk // Meritum. – 2014, nr 2, s. 92-98

79. Kompetencje wychowawcy klasowego w przezwyciężaniu negatywnych zachowań wśród uczniów / Renata Buss // Problemy Narkomanii. – 2004, nr 3, s. 27-32

80. Lekcje wychowawcze / Anna Klimowicz // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 2, s. 50-53

81. Mam problem z dyscypliną w klasie / Aniela Bruzik // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 8, s. 40-46

82. Mam trudną klasę : propozycja działań dla nauczyciela / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 64, s. 48-51

83. Masz problem? / Władysław Stawicki // Katecheta. – 2002, nr 7/8, s. 25-28
* Doświadczenia wychowawcy klasy gimnazjalnej

84. Metody wspierania edukacyjnego stosowane przez nauczycieli klas I-III : raport z badań / Martyna Szczotka // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 14, nr 2 (2019), s. 105-120

85. Mieszanie herbaty. Kim powinien być wychowawcą klasy? / Halina Czajkowska-Kilianek, Józef Kilianek // Głos Nauczycielski. – 2000, nr 32, s. 5

86. Na problemy – integracja / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 27, s. 10
* Praca wychowawcza z nową klasą – integracja

87. Nasza klasa da się lubić / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 45, s. 11

88. Nauczyciel jako dobry wychowawca / Jan Adam Malinowski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 12, s. 7-11

89. Nauczyciel wobec “nieładu” światowego – czyli o potrzebie (redefinicji) świadomości zadań nauczyciela w sytuacji kontrolowanych i niekontrolowanych zmian oraz możliwościach wykorzystania sztuki w procesie ich oswajania / Urszula Klajmon-Lech // Edukacja Międzykulturowa. 2017, nr 2, s. 279-295

90. Nauczyciel współczesnej szkoły jako dydaktyk, wychowawca, diagnosta, terapeuta / Jadwiga Jastrząb. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2008, nr 9, dod. Wkładka Metodyczna nr 9, s. I-VI

91. Nauczyciel – wychowawca, jaki powinien być? / Anna Fidelus // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2003, nr 3, s. 29-34

92. Nauczyciel – wychowawca w oczach rodziców / Grażyna Kowalska // Nowa Szkoła. – 2004, nr 10, s. 54-55

93. Nauczyciel- wychowawca we współczesnej szkole / Joanna Łukasik // Nowa Szkoła. – 2006, nr 1, s. 35-40

94. Nie ma wychowania bez dyscypliny / Ksawera Łaszczewska // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 9, s. 20-24

95. Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych – jak na problem powinni spojrzeć wychowawcy / Joanna Cieślikowska // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 7/8, s. 27-30

96. O roli wychowawcy / Katarzyna Skolimowska // Sygnał. – 2018, nr 1, s. 22-23

97. Oczekiwania młodzieży i jej subiektywne odczucia w relacji z wychowawcą / Małgorzata Kiedrowska. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 1/2, s. 27-30

98. Oczekiwania nauczycieli / Klaudia Błaszczyk // Życie Szkoły. – 2004, nr 4, s. 12-15

99. Od orientacji do współpracy – życie klasy w fazach / Anna Wojciechowska // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 41-48

100. Odpowiedzialność wychowawcza na terenie szkoły / Anna Fidelus.  – Streszcz. ang. // Studia nad Rodziną. – R. 12, nr 1/2 (2008), s. 249-258

101. Odpowiedzialny wychowawca / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2006, nr 11, s. 5-6

102. Ogólnopolski konkurs dla nauczycieli i wychowawców na scenariusz zajęć z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży “Jestem bezpieczny” / Anita Toborek, Bożena Harasimowicz // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2004, nr 1, s. 60-62

103. Planowanie skutecznego zarządzania klasą / Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 110, s. 21-24

104. “Portret wychowawcy grupy/klasy” : technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej / Wioletta Junik. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 9, s. I-VII

105. “Portret” wychowawcy-nauczyciela w edukacji wyznaczonej ideą podmiotowości / Krystyna Bednik // Dyrektor Szkoły. – 2001, nr 7/8, s. 44-45

106. Poznajemy się : pierwsza lekcja wychowawcza w nowej klasie / Magdalena Goetz // Głos Pedagogiczny. – 2016, nr 81, s. 15-19
* Zawiera scenariusz lekcji wychowawczej do wykorzystania podczas pierwszego spotkania nauczyciela z nową klasą. Temat: Poznajmy się!

107. Praca w klasie integracyjnej / Ewa Rola, Ewa Piwowarczyk // Wychowawca. – 2003, nr 20-21

108. Praca wychowawcy klasy gimnazjalnej / Sławomir Kułak // Przegląd Edukacyjny. – 2001, nr 4, s. 9-10

109. Praca wychowawcza w klasie trudnej / Małgorzata Koźlak // Nowe w Szkole. – 2003, nr 1, s. 17-20

110. Praca wychowawcza z trudną klasą / Irena Radzej, Agnieszka Iłendo // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 7, s. 50-51

111. Problemy klasy rozwiązywane metodą story-line / Renata Michalak, Elżbieta Misiorna. – Bibliogr. // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 1, s. 8-10
* Zawiera przykład story-line “Choroba” i scenariusz zajęć ją wykorzystujących

112. Problemy pedeutologiczne w świetle zawodowych doświadczeń nauczycieli wychowawców / Kazimierz Ostrowski. – Bibliogr. // Nauczyciel i Szkoła. – 2008, nr 1/2, s. 105-114

113. Profesjonalizm nauczyciela/wychowawcy – oczekiwania przyszłych pedagogów / Ewa Tłuczek-Tadla // Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. – 2018, nr 2, s. 395-403

114. Przedmaturalny wychowawca : (o przygotowaniu do matury na lekcjach wychowawczych) / Joanna Konieczna-Sierak, Dorota Ochwat // Wychowawca. – 2005, nr 9, s. 12-13

115. Przejęcie wychowawstwa / Jagna Niepokólczycka-Gac // Sygnał. – 2016, nr 7, s. 11-12

116. Pytania o tożsamość nauczyciela-wychowawcy w świetle badań młodzieży : czy młodzież dzisiaj potrzebuje raczej trenera kompetencji, czy mistrza? / Michał Mejer // Seminare. – T. 36, nr 1 (2015), s. 141-150

117. Relacja pomiędzy nauczycielem a uczniem / Aneta Kołodziej. W: Wychowawca. 1230-3720. 2014, nr 10, s. 25-28

118. Rola empatii w zawodzie nauczyciela – wychowawcy / Piotr P. Kwiatkowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2002, nr 6, s. 56-58

119. Rola i zadania wychowawcy klasy w zreformowanej szkole / Dariusz Wilk // Kwartalnik Edukacyjny. – 2004, nr 2, s. 12-27

120. Rola nauczyciela-wychowawcy we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / Grażyna Cęcelek. – Bibliogr. Streszcz. ang. // Nauczyciel i Szkoła. – 2006, nr 1/2, s. 49-57

121. Rola wychowawcy w zmieniającej się rzeczywistości polskiej w opinii nauczycieli wychowawców / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2001, nr 3/4, s. 125-145

122. Rozwiązywanie problemu wychowawczego / Maria Ratajczak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 1, s. 35-40

123. Słówko o współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny . – 2010, nr 9, s. 47-49

124. Specyfika pracy wychowawców klas 4-6 / Monika Kopczyńska // Nowa Szkoła. – 2011, nr 4, s. 36-44

125. Sposoby na nową klasę / Hubert Czermierowski // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 3, s. 21-34

126. Sposoby uatrakcyjniania lekcji wychowawczych / Renata Bogalecka, Beata Lipczyńska-Rahmani. – Bibliogr. //  Wychowanie na co Dzień. – 2001, nr 9, dod. “Wkładka Metodyczna”, s. I-VI

127. Spotkanko-zebranko / Magdalena Czekała // Nauczyciel z Klasą. – 2001, nr 2, s. 9
* Jak prowadzić spotkanie z rodzicami

128. Style kierowania klasą a dyscyplina / Beata Śliwa // Nowa Szkoła. – 2005, nr 2, s. 39-32

129. Szkoła a trudności wychowawcze / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2004, nr 11, s. 5-8

130. Teczkę mą widzę ogromną / Ferdynand Mielczarek // Dyrektor Szkoły. – 2002, nr 3, s. 22-23
* Dokumentacja pracy wychowawcy klasowego

131. Teoretyczne podstawy efektywności pracy nauczyciela – wychowawcy / Krzysztof Dziurzyński // Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Pedagogika. – T. 8, cz. 2 (2009), s. 51-64

132. Terapia wychowawcza klasy / Jadwiga Jastrząb // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 9, s. dod. s. VI-VII

133. Towarzyszyć wychowankowi / Marek Dziewiecki // Wychowawca. – 2006, nr 10, s. 13

134. Trening doskonalący kompetencje wychowawcze / Lidia Dakowicz, Andrzej Dakowicz. Bibliogr. // Edukacja. – 2009, nr 3, s. 127-131

135. Trudna komunikacja – trudna edukacja : porozumiewanie się ucznia i nauczyciela jako przestrzeń szkoły / Eugenia Rostańska // Konteksty Pedagogiczne. 2018, nr 1, s. 37-48

136. Trudne rozmowy z klasą – kiedy, jak i od czego zacząć? / Anna Piekarska // Głos Pedagogiczny. – 2010, nr [3], s. 26-28

137. Trzy razy M / Jarosław Kordziński. // Dyrektor Szkoły. – 2008, nr 12, s. 29-31

138. Tworzenie dobrego zespołu klasowego. Zajęcia warsztatowe dla wychowawców klas gimnazjalnych / Dorota Burska [et.al.] // Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole. – 2002, nr 3, s. 57-61
* Scenariusz warsztatów. Technika grupy nominalnej (NGT/TNG). Arkusz ewaluacyjny

139. Tworzenie programu wychowawczego dla klasy / Mirosław Dragon // Wszystko dla Szkoły. – 2004, nr 10, s. 1-2

140. Twój wychowawca / Malina Kalinowska // Cogito. – 2000, nr 6, s. 30-31

141. Twórczość nauczyciela-wychowawcy jako istotny warunek procesu równania szans w dostępie do kształcenia dziecka z rodziny ubogiej / Grażyna Cęcelek // Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. – Vol. 13, nr 2 (2018), s. 45-59

142. Wpływ oddziaływań wychowawczo-społecznych nauczyciela na bezpieczeństwo w placówce oświatowo-wychowawczej / Marek Woś // Problemy Profesjologii. – 2018, nr 2, s. 135-147

143. Wskazówki wychowawcze dla nauczycieli / Grzegorz Bobek // Wychowawca. – 2004, nr 10, s. 13-14

144. Współczesne wyzwania zawodu nauczyciela – wychowawcy / Wiesław Pawłowski. // Szkice Humanistyczne. – T. 6, nr 3/4 (2006), s. 183-184

145. Współpraca specjalisty z wychowawcą klasy / Małgorzata Łoskot // Głos Pedagogiczny. – 2020, nr 1, s. 38-39

146. Wychowanie dzieci i młodzieży do bezpieczeństwa w ujęciu aksjologicznym / Katarzyna Sępowicz-Buczko, Beata Skwarek // Zeszyty Naukowe – Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Witelona w Legnicy. 2017, nr 2, s. 57-72

147. Wychowawca do oceny / Dorota Pankowska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 81-89

148. Wychowawca klasy, czyli nauczyciel do wszystkiego / Halina i Józef Kiliankowie // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 24-26

149. Wychowawca klasy : zakres obowiązków, podstawowa dokumentacja / Małgorzata Łoskot// Głos Pedagogiczny. – 2014, nr 10, s. 17-19

150. Wychowawca klasy : założenia i rzeczywistość / Bogdan Mazur // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 20-23

151. Wychowawca : któż to taki? / Selwana Barbara Szołek // Wychowawca. – 2012, nr 7/8, s. 14-15

152. Wychowawca odpowiedzialny – w kontekście rozważań o uzależnieniach / Maria Groenwald. – Bibliogr. // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 10/11, s. 3-6

153. Wychowawca potrzebny inaczej / Anna Fidelus. // Piotrkowskie Studia Pedagogiczne. – T. 11 (2005), s. 175-18

154. Wychowawca świadkiem wiary w szkole / Halina Sutkowy // Wychowawca. – 2017, nr 11, s. 14-16

155. Wychowawca z klasą / Dorota Pankowska. // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 59-66

156. Wychowanie w klasie szkolnej (zestawienie bibliograficzne) / Elżbieta Trojan // Wszystko dla Szkoły. – 2008, nr 11, s. 21-23

157. Wychowawca w procesie przemian edukacyjnych i społecznych : zestawienie bibliograficzne w wyborze / Elżbieta Trojan. – poz. 83. – 17/2003

158. Wychowawca wobec przemocy / Aneta Skóra // Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. – Nr 11/12 (2005), s. 87-92

159. Wychowawca wspomagający / Małgorzata Nowak // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 8, s. 58-60

160. Wychowawca z klasą / Dorota Pankowska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 4, s. 59-66

161. Wychowawcy klasa, czyli nauczyciel do wszystkiego / Halina Kilianek, Józef Kilianek // Nowa Szkoła. – 2000, nr 8, s. 24-26

162. Wychowawczy debiut / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 51, s. 47-48

163. Wytyczne do pracy wychowawcy klasy / Jolanta Hajduga // Wychowawca. – 2003, nr 2, s. 22-23

164. Z klasy – zespół / Marta Kowalkowska // Nowe w Szkole. – 2003, nr 9, s. 17, 18, 19

165. Z pomocą nieakceptowanym / Aleksandra Korzeniewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 28-29

166. Z teczki obserwacyjnej wychowawcy klasowego / Anna Mrula // Edukacja. – 2001, nr 3, dod. s. 24-26

167. Zaangażowanie wychowawcy / Justyna Fiedorczuk. // Wychowawca. – 2010, nr 4, s. 14-15

168. Zagrożenia we współczesnej szkole / Dr Anna Strumińska-Doktór // Zagadnienia Społeczne. 2018, nr 2, s. 63-80

169. Zapewnienie ładu i dyscypliny w klasie / Aneta Boguska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 29-31

170.Zarządzanie klasą szkolną / Mariola Bardziejewska. – Bibliogr. // Edukacja. – 2003, nr 1, s. 75-86

171. Zrozumieć opór, czyli jak skutecznie pomóc klasie / Iwona Gryniuk-Toruń // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 3, s. 136-145

 

 

Oprac. Iwona Kowalska
Wydział Informacji i Bibliografii i Udostępniania Zbiorów PBW w Opolu
Aktualizacja 17.04.2020 r.