Wokół podstawowych zagadnień pedeutologii / Grażyna Cęcelek. – Warszawa : „Difin”, 2023.
Pedeutologia posiada długą historię, lecz nigdy do tej pory nie stawiano tyle pytań dotyczących miejsca nauczyciela w społeczeństwie, funkcji pełnionej w systemie edukacyjnym wymagań stawianych przed nim przez otaczającą rzeczywistość społeczną. Praca składa się sześć rozdziałów : Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiki (1) ; Osobowość i kompetencje nauczyciela (2) ; Zawód nauczyciela w świetle nowych potrzeb – wybrane zagadnienia (3) ; Szkoła przestrzenią uczenia się – wyzwania i zadania (4) ; Rola nauczyciela w kreowaniu szkolnej przestrzeni uczenia się oraz procesu wyrównywania szans w dostępie edukacji (5) ; Dylematy oraz problemy zawodu nauczycielskiego (6). Autorka dokonała analizy problematyki obejmującej dwa podstawowe obszary: proces kształtowania się myśli pedeutologicznej na przestrzeni dziejów oraz proces ewolucji roli nauczyciela.. Przedstawione przemyślenia, wątpliwości i kwestie dyskusyjne nastawione są na zachęcenie czytelnika do rozważań nad zawodem nauczyciela we współczesnym świecie oraz nad specyfiką procesu edukacji i wychowania młodego pokolenia. Książka skierowana jest do nauczycieli, pedagogów, studentów przygotowujących się do pracy nauczyciela oraz wszystkich zainteresowanych problematyką pedeutologii jako znaczącą subdyscypliną pedagogiki oraz specyfiką zmieniającej się w szybkim tempie rzeczywistości społeczno-edukacyjnej stanowiącą przestrzeń pracy współczesnego nauczyciela.