W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej : portrety nauczycieli w studenckich narracjach

W odpowiedzi na listy Marii Grzegorzewskiej : portrety nauczycieli w studenckich narracjach / Monika Kupiec, Marta Krasuska-Betiuk. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2022.

Problematyka pracy usytuowana jest w obszarze pedeutologii i podejmuje niezwykle istotne zagadnienie rekonstrukcji zasobów wiedzy pedagogicznej konstruującej osobiste teorie pedagogiczne studentów, rozpoczynających swoją nauczycielską karierę edukacyjną.   Książka posiada tradycyjną strukturę monografii  teoretyczno-empirycznej, a jej treść podzielona została na sześć rozdziałów : Listy do Młodego Nauczyciela Marii Grzegorzewskiej – treść i struktura (rozdz. 1) ; Przygotowanie studentów do pełnienia roli nauczyciela (rozdz. 2) ; Rola społeczna nauczyciela (rozdz. 3) ; Założenia i koncepcja badań (rozdz. 4) ; Analiza struktury i treści studenckich esejów (rodz. 5) ; Próba interpretacji wyników badań (rozdz. 6).  Wchodząc w etap profesjonalnej edukacji nauczycielskiej, kandydaci do zawodu dysponują różnorodnym, indywidualnym potencjałem. Mimo nakreślonej w standardach kształcenia wizji absolwenta studiów, każdy z nich będzie wyrazisty na swój sposób, a dodatkowo – w tym międzypokoleniowym, ponadczasowym dialogi z Marią Grzegorzewską – na poziomie indywidualnym i zbiorowym – dał wyraz gotowości do kontynuowania roli nauczyciela zgodnie z pedagogicznym credo Patronki Akademii – Nie będzie to zadanie łatwe, ale wydaje się nie być niemożliwe. Publikację uzupełnia obszerna bibliografia, suplement – Maria Grzegorzewska oczami studentek i studentów ASP pod opieką Doroty Maroń oraz dwa aneksy, w których znalazły się Kodeks Etyki Zawodowej Nauczyciela oraz wyróżnione eseje studentek pt. W odpowiedzi na list Marii Grzegorzewskiej autorstwa Sylwii Nowak i Izabeli Grudzień. Książka adresowana do osób zainteresowanych problemami pedeutologii, nauczycieli, wychowawców, a przede wszystkim przyszłych nauczycieli, studentów kierunków pedagogicznych.