Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego / Bogusław Śliwerski, Michał Paluch. – Kraków : „Impuls”, 2021.
Książka ukazała się w nowej serii Drogowskazy (w) Edukacji, która ma przywrócić prawo do wolności (w) edukacji jako gwaranta najwyższej jej jakości, powiązanej z poczuciem sprawstwa i odpowiedzialności oraz rzeczywistej partycypacji nauczycieli, uczniów i ich rodziców w tworzeniu lepszej edukacji. Praca składa się z dwóch części. Część pierwsza zatytułowana „Od zniewolenia do edukacji w wolności” zawiera krytykę systemu klasowo-lekcyjnego, badania nad klasą szkolna, wyjście poza dostarczone (narzucane) systemowe rygory. W części drugiej „Powrót do źródeł” znalazły się eseje „Czuły narrator” w społeczności klasowo-lekcyjnej” oraz „Pierwotna samotność nauczyciela w drodze na lekcję” ; „Oiketa wchodzi do klasy”. Tytuł książki zawierający zwrot „uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego” – nie wyraża zrezygnowania z systemu klasowo-lekcyjnego, ale modyfikowanie, zmienianie tego systemu tak, aby służył on rozwojowi uczniów i dawał swobodę i kreatywność nauczycielom, a także stwarzał szansę zbliżania się do naczelnych wartości edukacyjnych, którymi są prawda, dobro i piękno. Praca adresowana do szerokiego grona nauczycieli, pedagogów, dyrektorów szkół, decydentów oświatowych, wszystkich zainteresowanych szkołą i edukacją.