Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli

Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli a praktyczne wykorzystywanie teorii zachowania zasobów autorstwa Stevana E. Hobfolla / Maria Katarzyna Grzegorzewska. – Kraków : „Impuls”, 2019.

Tematem książki jest związek między zasobami a wypaleniem, będącym pochodną stresu zawodowego i poczuciem zdrowia. Autorka porusza w niej problematykę stresu zawodowego u nauczycieli. Praca podzielona jest na  część merytoryczną i empiryczną.Część merytoryczna składa się z dziewięciu rozdziałów, w których opisano takie zagadnienia, jak: stres w świetle literatury i teorii ; sposoby radzenia sobie ze stresem ; rola zasobów w zarządzaniu stresem ; komunikacja i wsparcie w redukcji stresu ; zjawisko wypalenia zawodowego ; pojęcie zdrowia ; specyfika pracy nauczyciela ; skutki doświadczania przez nauczyciela stresu ; konsekwencje stresu na poziomie organizacyjnym. W części empirycznej znajdują się rozdziały opisujące badania własne, ich wyniki i wnioski. W rozdziale dziesiątym przedstawiono założenia metodologiczne badań własnych, ich cele, problemy badawcze, hipotezy, organizację badań oraz grupę osób badanych. W kolejnym znajduje się analiza i interpretacja rezultatów badań, w tym m.in. opis narzędzi badawczych. Prezentowane wyniki dotyczą zjawiska stresu w grupie zawodowej nauczycieli – problemu niezwykle ważnego, szczególnie w warunkach zmian w polskim systemie oświaty. Niezwykle istotne w tej książce jest, obok przedstawienia wyników badań nad stresem, podniesienie kwestii edukacji profilaktycznej Książka adresowana jest do studentów, nauczycieli, pedagogów, pedeutologów, dydaktyków, pracowników akademickich, terapeutów. W szczególności do osób odpowiedzialnych i zaangażowanych w zarządzanie systemem oświaty oraz kształcenie nauczycieli.