Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej /red. nauk. Małgorzata Paplińska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak. Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017.
Polska tyflopedagogika XXI wieku konfrontuje się z mnogością i różnorodnością potrzeb osób niewidomych i słabowidzących. Prezentowana publikacja podejmuje próby odpowiedzi na aktualne potrzeby i wyzwania, przed jakimi stoją osoby niewidome i słabowidzące w różnym wieku, poczynając od okresu wczesnodziecięcego, kończąc na seniorach. Teksty zawarte w monografii pokazują, jak różne są obszary działań współczesnej tyflopedagogiki, która wychodząc poza tradycyjne ramy, staje wobec potrzeb zarówno wspomagania rozwoju małych niewidomych i słabowidzących dzieci, wsparcia uczniów, jak i rehabilitacji oraz aktywizacji społecznej dorosłych i seniorów. Uzupełnia i aktualizuje współczesną wiedzę na temat niepełnosprawności wzrokowej, pokazuje nowe – dyktowane rozwojem wiedzy o człowieku, nauce, technice, współczesnej cywilizacji – obszary jej działalności naukowej i wyzwań o charakterze utylitarnym.