TIK w nauczaniu biologii/przyrody

Zestawienie bibliograficzne „TIK w nauczaniu biologii/przyrody” obejmuje wybór literatury za lata 2010-2019 i składa się z 30 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach.

Książki:

1. Badanie efektywności stosowania multimedialnych środków dydaktycznych w nauczaniu biologii / Ewelina Szymczyk-Krzemińska // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod redakcją Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki ; Akademia Pomorska w Słupsku. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej, 2018. – S. 321-330

2. E-edukacja przyrodnicza na wolnej licencji / Małgorzata Bartoszewicz // W : Podręcznik do nauk przyrodniczych w XXI wieku : monografia / pod redakcją Piotra Bieńka. – Kraków : Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, 2016. – S. 63-74

3. E-nauczyciel przyrody : innowacyjna strategia nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych z wykorzystaniem multimediów / Anna Basińska [et al.]. – Poznań : UAM, 2013. – 167 s. : il. (gł. kolor.) ; 24 cm.
M 209930 M 209931 (Opole)

4. Eksperymenty wspierane komputerowo na lekcjach przedmiotów przyrodniczych z IBSE w tle / Renata Sidoruk-Sołoducha // W : Aktualne problemy dydaktyki przedmiotów przyrodniczych / [redakcja naukowa Paweł Bernard, Iwona Maciejowska] ; Uniwersytet Jagielloński w Krakowie. – Kraków : Wydział Chemii UJ, 2016. – S. 75-79

5. Globisens na lekcjach przyrody / Anna Romańska // W : Informatyka w edukacji : kształcenie informatyczne i programowanie dla wszystkich uczniów / red. Anna Beata Kwiatkowska, Maciej M. Sysło ; Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Polskie Towarzystwo Informatyczne. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016. – S. 161-171

6. Innowacyjne lekcje przyrody – pomiędzy światem rzeczywistym a wirtualnym / Magdalena Kołodziejska // W : Na krawędzi : szkoła przed ekranem / pod redakcją Sylwii Galanciak, Marka Siwickiego, Jakuba Czarkowskiego. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 89-103

7. Technologia informacyjna i komunikacyjna w przyrodniczej edukacji globalnej / Weronika Luboch // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod redakcją Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki ; Akademia Pomorska w Słupsku. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej. – 2018. – S. 353-364

8. Technologie informacyjne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych / Elżbieta Buchcic // W : Szkolna i uniwersytecka edukacja przyrodnicza : wspólne działania na rzecz zapewniania jakości kształcenia / pod redakcją Ilony Żeber-Dzikowskiej i Doroty Morki ; Akademia Pomorska w Słupsku. – Słupsk : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej. – 2018. – S. 343-352

9. Technologie informacyjno-komunikacyjne na lekcjach przyrody / Maria Stachowicz-Polak // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 169-181

10. Technologie informacyjno-komunikacyjne w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz wybranych programach nauczania geografii i przyrody / Bożena Dobosik // W : Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu geograficznym : założenia teoretyczne, diagnoza wykorzystania / [red. tomu Adam Hibszer, Elżbieta Szkurłat ; Polskie Towarzystwo Geograficzne. Komisja Edukacji Geograficznej, Polskie Towarzystwo Geograficzne. Oddział Katowicki, Uniwersytet Łódzki. Zakład Dydaktyki Geografii]. – Łódź : Uniwersytet Łódzki. Wydział Nauk Geograficznych. Zakład Dydaktyki Geografii, 2015. – S. 87-105

11. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji biologicznej / Barbara Jaworska ; Ośrodek Rozwoju Edukacji Wydawca. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. – 39 stron : ilustracje ; 30 cm.

Artykuły w czasopismach:

12. Aplikacje przyrodnicze, które warto zabrać ze sobą do szkoły / Mateusz Paradowski // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 2, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 1, s. 15-17

13. Cyfrowe laboratorium na zajęciach przyrodniczych / Anna Romańska // IT w Edukacji. – 2016 nr 1, s. 51-53
* Wykorzystanie urządzenia mobilnego Labdisc na zajęciach edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej

14. E-learning jako forma wspomagania kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych / Małgorzata Bartoszewicz // Nowa Szkoła. – 2014, nr 3, s. 32-38
* Zawiera przykłady z każdego etapu edukacyjnego

15. E-lekcja : lekcja z wykorzystaniem internetu / Joanna Pilipczuk // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2013, nr 1, s. 34-40
* Scenariusz lekcji biologii lub zajęć na koło biologiczne (zakres rozszerzony i/lub podstawowy): Budowa i funkcje błon plazmatycznych

16. Edukacja przyrodnicza w mieście z użyciem mediów społecznościowych na przykładzie strony “Warszawie wiewióry” / Agata Kostrzewska // Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej. – R. 21, z. 1 (2019), s. 51-58

17. Jak rozszerzoną i wirtualną rzeczywistość może wykorzystać przyrodnik? / Anna Grzybowska // Meritum. – 2019, nr 4, s. 61-65
* Praca z obrazem i filmem na zajęciach przyrody i geografii

18. Nowe media w edukacji biologicznej i środowiskowej / Katarzyna Potyrała, Wioletta Skrzypek // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2012, nr 1, s. 87-96

19. Obserwacja hodowli z Excelem / Wojciech Stawarczyk // IT w Edukacji. – 2015, nr 3, s. 36-38
* Zawiera scenariusz lekcji biologii dla klasy 3 gimnazjum

20. Podkarpackie szkolenie informatyczno-metodyczne nauczycieli biologii / Małgorzata Podolak // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2010, nr 1, s. 66-74

21. Poznawanie przyrody przy użyciu tabletów / Joanna Apanasewicz // IT w Edukacji. – 2016 nr 1, s. 28-31
* Scenariusz zajęć edukacji wczesnoszkolnej z użyciem tabletów

22. Praca u podstaw, czyli tworzenie ogrodów szkolnych w ramach międzynarodowego projektu “Aromatic garden” realizowanych za pomocą narzędzi eTwinningu / Tomasz Ordza // Biologia w Szkole. – 2019, nr 1, s. 41-43

23. Program kursu informatyczno-metodycznego dla nauczycieli biologii / Małgorzata Podolak, Iwona Mazur, Zbigniew Hamielec // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 4, s. 71-88

24. Przyrodniczy projekt edukacyjny wspierany TIK a rozwój kompetencji kluczowych / Renata Sidoruk-Sołoducha // Meritum. – 2019, nr 1, s. 108-114

25. Rola nauczyciela przedmiotów przyrodniczych w kształceniu zdalnym / Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała. – Bibliogr. // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2011, nr 4, s. 62-67
* Zawiera konspekt lekcji biologii dla szkoły ponadgimnazjalnej: Procesy biochemiczne w organizmach roślinnych (fotosynteza, oddychanie wewnątrzkomórkowe)

26. Tablica multimedialna w szkole podstawowej / Julia Franczuk // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2012, nr 1, s. 97-99

27. Trzeci wymiar DNA / Joanna Gadomska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1, s. 41-43
* Scenariusz lekcji biologii w szkole ponadpodstawowej. Temat: Jak wygląda DNA?

28. Wędrówka w głąb ludzkiego ciała / Joanna Gadomska // TIK w Edukacji. – 2020, nr 1, s. 34-37
* Scenariusz lekcji biologii: Co się dzieje z moim zjedzonym śniadaniem?

29. Wyzwanie włączenia TIK w pracę innowacyjnych nauczycieli przedmiotów przyrodniczych / Laurence Rogers ; tł. Małgorzata Boryczka. – Bibliogr. // Meritum. – 2013, nr 4, s. 56-64

30. Zdrowe żywienie z TIK / Renata Sidoruk-Sołoducha // TIK w Edukacji. – 2017, nr 6, s. 32-33
* Zawiera scenariusz zajęć w szkole podstawowej: Higiena i choroby układu pokarmowego człowieka

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry