TIK w kształceniu specjalnym

Zestawienie bibliograficzne „TIK w kształceniu specjalnym” obejmuje wybór literatury za lata 2010-2021 i składa się z 56 opisów bibliograficznych. Bibliografia została sporządzona na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz na podstawie baz Biblioteki Narodowej.
Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w PBW w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturami.

Książki:

1. Aplikacja b-link jako narzędzie wspomagające nauczanie osób z niepełnosprawnościami narządów ruchu / Aleksandra Królak // W : Społeczeństwo włączające a komunikacja / redakcja naukowa Jacek J. Błeszyński, Ditta Baczała. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017. – S. 133-148

2. E-learning w terapii pedagogicznej = E-learning in teaching therapy / Elżbieta Szala // W : Edukacja i człowiek w czasach technologii : szanse, nadzieje i zagrożenia / pod redakcją Wojciecha Ratajka ; [Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Józef Bednarek, Anna Andrzejewska, Sylwester Bębas, Waldemar Furmanek, Wojciech Walat, Romuald Brazis, Anna Szkolak-Stępień, Elżbieta Szala, Maciej Szablewski, Anita Garbat, Aleksandra Moskwa, Wojciech Ratajek, Jan Amos Jelinek, Łukasz Kucwaj, Krystyna Ferenz]. – Wrocław : Centrum Inicjatyw Edukacyjnych i Wydawnictwo Via Ferrata ; Kielce : Europejskie Stowarzyszenie Dialogu Edukacyjnego, 2018. – S. 113-119

3. Edukacja medialna osób niepełnosprawnych w szkołach specjalnych / Andrzej Mamroł // W : Współczesne trendy edukacji / pod red. Ewy Smak, Katarzyny Wereszczyńskiej, Anny Malec ; Uniwersytet Opolski. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – S. 159-167
M 214558 M 215954 M 215955 M 215956 (Opole)

4. Komputer w edukacji dzieci ze specjalnym potrzebami edukacyjnymi / Jacek Szmalec // W : Edukacja w cyberprzestrzeni : nowe wyzwania i problemy badawcze / red. nauk. Danuta Morańska ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. – Dąbrowa Górnicza : Wyższa Szkoła Biznesu, 2015. – S. 209-217
M 216480 (Opole)

5. Komputer w wyrównywaniu szans życiowych dzieci i młodzież z objawami fizycznej bądź intelektualnej niepełnosprawności / Elżbieta Maria Minczakiewicz // W : Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością : w trosce o dobrostan człowieka. T. 5 / pod redakcją Katarzyny Parys, Małgorzaty Trojańskiej, Agnieszki Ochman. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2018. – S. 175-183

6. Komputerowe wspomaganie kształcenia dzieci z wieloraką niepełnosprawnością / Aleksandra Gilga // W : Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole : budowanie europejskich standardów edukacji uczniów niepełnosprawnych z wykorzystaniem najnowszej technologii / pod red. Beaty Skowrońskiej, Mirosława Michalika. – Kraków ; Nowy Sącz : Wydawnictwo Pasaże, 2016. – S. 41-53

7. Nowe technologie wspomagające nauczanie i uczenie się matematyki i fizyki uczniów z dysfunkcjami wzroku / Jolanta Brzostek-Pawłowska // W : Tyflopedagogika wobec współczesnych potrzeb wspomagania rozwoju, rehabilitacji i aktywizacji społecznej / redakcja naukowa Małgorzata Paplińska, Małgorzata Walkiewicz-Krutak. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – S. 133-146
M 217521 (Opole)

8. Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej / red. nauk. Anna Skoczek, Anna Piestrzyńska. -Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. – 178, [1] s. : il. kolor. ; 23 cm.
M 215194 M 215195 M 215196 (Opole)

9. Pedagog specjalny w przestrzeni medialnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną / Iwona Myśliwczyk // W : Nauczyciel a nowe technologie w szkole / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018 . – S. 102-117

10. Specjalny e-uczeń, specjalny e-nauczyciel, specjalna e-edukacja / Katarzyna Dąbkowska, Agnieszka Wrzoskiewicz, Magdalena Zarzyka // W : Nowoczesny nauczyciel w nowoczesnej szkole : budowanie europejskich standardów edukacji uczniów niepełnosprawnych z wykorzystaniem najnowszej technologii / pod red. Beaty Skowrońskiej, Mirosława Michalika. – Kraków ; Nowy Sącz : Wydawnictwo Pasaże, 2016. – S. 21-39

11. Technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji włączającej uczniów niewidomych i słabowidzących – transformacja roli nauczyciela = ICT in inclusive education of the blind and visually impaired students – transformation of the teacher’s role / Małgorzata Paplińska, Jarosław Wiazowski // W : Nauczyciel we współczesnej edukacji : diagnoza, rozwój, zmiana = Teacher in contemporary education : diagnosis, development, change / redakcja naukowa Małgorzata Kamińska, Zbigniew Paweł Kruszewski, Andrzej Gretkowski, Barbara Skałbania. – Płock ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica : WN Novum, 2016. – S. 177-189

12. Technologie informacyjno-komunikacyjne zwiększające dostępność treści matematycznych : problemy informatyzacji matematycznej edukacji uczniów z dysfunkcją wzroku / Jolanta Brzostek-Pawłowska, Małgorzata Rubin, Dariusz Mikułowski ; redakcja naukowa Jolanta Brzostek-Pawłowska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2019. – 230 s. : ilustracje, wykresy ; 23 cm.

13. Wykorzystanie komputera i nowych technologii w pracy pedagogicznej z dziećmi z uszkodzeniem słuchu / Róża T. Majzner // W : Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej / red. nauk. Anna Skoczek, Anna Piestrzyńska. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. – S. 119-132

14. Wykorzystanie multimediów w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną / Małgorzata Alberska // W : Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej / red. nauk. Anna Skoczek, Anna Piestrzyńska. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. – S. 107-118
M 215194 M 215195 M 215196 (Opole)

15. Wykorzystanie programów komputerowych w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Ewelina Kurowicka // W : Edukacja bez granic dzieci, młodzieży i dorosłych : monografia wieloautorska / redakcja naukowa Anna Klim-Klimaszewska, Agata Fijałkowska-Mroczek. – Siedlce : AKKA, 2017. – S. 62-71

16. Wykorzystanie programów komputerowych w praktyce logopedycznej / Monika Czerepowicka // W : Logopedia : z zagadnień kształcenia, teorii i praktyki oraz zawodu / redakcja naukowa Magdalena Osowicka-Kondratowicz. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, copyright 2018. – S. 131-140

17. Zastosowanie technologii informacyjnej w edukacji osób niepełnosprawnych / Renata Spyrka-Chlipała // W : Nowoczesne technologie w pedagogice specjalnej / red. nauk. Anna Skoczek, Anna Piestrzyńska. – Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2016. – S. 93-106
M 215194 M 215195 M 215196 (Opole)

18. Znaczenie technologii cyfrowej do włączenia dziecka z niepełnosprawnością wzrokową do grupy rówieśniczej w klasie szkolnej : rola nauczyciela / Ewa Skrzetuska // W : Nauczyciel a nowe technologie w szkole / redakcja naukowa Marzenna Nowicka, Joanna Dziekońska. – Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018. – S. 90-101

Artykuły w czasopismach:

19. Aplikacje mobilne do zadań specjalnych / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // TIK w Edukacji. – 2020, nr 2, s. 22-24

20. Bezpieczny Internet w świecie ciszy / Grażyna Gregorczyk // Meritum. – 2017, nr 4, s. 92-98
* Przykłady projektów edukacyjnych na temat materiałów dydaktycznych w Internecie dla dzieci niesłyszących i słabosłyszących

21. Dlaczego TIK w szkole specjalnej ? / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // Meritum. – 2017, nr 4, s. 26-42

22. E-learning w kształceniu integracyjnym / Marzanna Nowacka-Duda // IT w Edukacji. – 2016 nr 1, s. 66-67

23. E-podręcznik dostępny dla wszystkich / Krzysztof Wojewodzic // Edukacja i Dialog. – 2013, nr 11/12, s. 66-68

24. Internet i komputer w całożyciowej edukacji osób niepełnosprawnych w Polsce / Małgorzata Orłowska, Jacek J. Błeszyński // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2016, nr 4, s. 65-76
* Dostępne w Internecie: https://cnsonline.pl/resources/html/article/details?id=144210 [dostęp: 10.06.2022 r.]

25. Kompetencje nauczycieli uczniów niewidomych i słabowidzących w zakresie wspomagających technologii informacyjno-komunikacyjnych / Emilia Śmiechowska-Petrovskij // Niepełnosprawność. – Nr 21 (2016), s. 106-120
* Dostępne w Internecie: https://www.ejournals.eu/Niepelnosprawnosc/2016/21-2016/art/14232/
[dostęp: 10.06.2022 r.]

26. Materiały dydaktyczne dostępne dla uczniów z niepełnosprawnościami / Jacek Zadrożny // Meritum. – 2017, nr 4, s. 12-17

27. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni szkolnej : cyfrowi tubylcy czy wykluczeni? / Iwona Myśliwczyk // Niepełnosprawność. – Nr 23 (2016), s. 197-211
* Dostępne w Internecie: https://www.ejournals.eu/Niepelnosprawnosc/2016/23-2016/art/9068/ [dostęp: 10.06.2022 r.]

28. Niepełnosprawny uczeń w cyfrowej podróży / Jadwiga Polatyńska // TIK w Edukacji. – 2019, nr 1, s. 85-87

29. Pedagog specjalny : użytkownik nowych mediów w pracy dydaktycznej, terapeutycznej i wychowawczej / Aleksandra Rożek // Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Paedagogica. – [Nr] 8 (2017), s. 32-41

30. Pomoc TIK dla uczniów z dysfunkcjami / Karolina Zioło-Pużuk // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 5, s. 44-47

31. Pracownia komputerowa dla uczniów z niepełnosprawnościami / Jacek Zadrożny // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 11, s. 48-51

32. Programowanie na specjalne zamówienie / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // Meritum. – 2017, nr 4, s. 69-78

33. Rola technologii wspomagających w funkcjonowaniu społecznym uczniów z niepełnosprawnością wzroku w kontekście edukacji włączającej / Jarosła Wiazowski // Forum Pedagogiczne. – 2016, nr 1, s. 101-114
* Dostępne w Internecie: https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/750/1088
[dostęp: 13.06 2022 r.]

34. Scenariusze zajęć psychoedukacyjnych dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych (dla klas I-III szkół podstawowych) / Kinga Sochocka , Karolina Van Laere // Remedium. – 2015, nr 12, wkł. „Remedium w kręgu uzależnień behawioralnych”, s. 3-6
* Zawiera tematy: 1. Z Internetem za pan brat (dla dzieci z zaburzeniami zachowania) ; 2. Poznajemy Internet (dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim)

35. Tabletowe wspomaganie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // Meritum. – 2017, nr 4, s. 68-83

36. Technologia dla uczniów z dysleksją / Anna Grzegory // IT w Edukacji. – 2015, nr 2, s. 18-20

37. Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / Wojciech Czerski // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2014, nr 5, cz. 2, s. 82-87
* Dostępne w Internecie: https://bazhum.muzhp.pl/media//files/Edukacja_Technika_Informatyka/Edukacja_Technika_Informatyka-r2014-t5-n2/Edukacja_Technika_Informatyka-r2014-t5-n2-s74-81/Edukacja_Technika_Informatyka-r2014-t5-n2-s74-81.pdf [dostęp: 13.06.2022 r.]

38. TIK nie dla każdego? Błąd! / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 47, s. 14
* Elementy programowania i kodowania w szkole specjalnej

39. Wielokierunkowe oddziaływania dydaktyczno-wychowawcze z wykorzystaniem tchnologii informacyjno-komunikacyjnej / Adriana Kloskowska // Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych. – 2021, nr 17, s. 6-10

40. Włączanie przez TIKanie / Halina Drachal // Głos Nauczycielski. – 2013, nr 49, s. 7
* Technologia informacyjno-komunikacyjna w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi

41. Włączenie wyobraźni w procesie poznawania świata zewnętrznego w edukacji dzieci niewidzących i niedowidzących / Izabela Rudnicka // Meritum. – 2017, nr 4, s. 18-25

42. Wykorzystanie programu komputerowego „Z Tosią przez pory roku” w pracy z autystycznym chłopcem / Sabina Synowiec // Rewalidacja. – 2011, nr 2, s. 70-79

43. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 1, Rola tablicy interaktywnej w nauczaniu niepełnosprawnych intelektualnie / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 3 , s. 215-225

44. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 2, Pierwsze kroki przy tablicy / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 4 , s. 293-300

45. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 3, Tablica jako ekran interaktywny / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2012, nr 5, s. 372-376

46. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 4, Notatnik / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 1, s. 40-43

47. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 5, Praktyczne wykorzystanie notebooka w pracy z dziećmi – wybrane przykłady / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 2, s. 132-136

48. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 6, Tworzenie prezentacji w programie Power Point / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 3, s. 209-213

49. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 7, Korzystanie z galerii / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 4, s. 292-297

50. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w szkole specjalnej. Cz. 8, Wybrane strony internetowe do wykorzystania na lekcajch – edukacja interaktywna / Małgorzata Wojtatowicz // Szkoła Specjalna. – 2013, nr 5, s. 366-376

51. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w Zespole Szkół Specjalnych nr 109 w Warszawie im. dr Anny Lechowicz / Małgorzata Dońska-Olszko // Meritum. – 2017, nr 4, s. 56-58

52. Wykorzystanie TIK w pracy szkolnego logopedy / Anna Grzegory // Meritum. – 2017, nr 4, s. 43

53. Wyrównywanie szans za pomocą TIK / Zyta Czechowska, Jolanta Majkowska // TIK w Edukacji. – 2016, nr 4, s. 62-67

54. Zajęcia informatyczne w edukacji specjalnej / Henryk Kraszkiewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2010, nr 6, s. 6-8

55. Zastosowanie komputerów w nauczaniu języka obcego dzieci z obniżoną normą intelektualną / Daniel Makus // Języki Obce w Szkole. – 2010, nr 4, s. 30-32
* Dostępne w Internecie: https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2021/07/22/rrub8z/jows-4-2010.pdf [dostęp: 13.06.2022 r.]

56. Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na II i III poziomie edukacyjnym = The application of information and communication technologies in the education of students with intellectual disabilities at II and III educational level / Andrzej Chudnicki, Andrzej Mielczarek // Edukacja, Technika, Informatyka. – 2018, nr 1, s. 249-254
* Dostępne w Internecie: https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstream/handle/item/3979/33%20chudnicki-zastosowanie%20technologii.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 13.06.2022 r.]

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji, Bibliografii i Udostępniania Zbiorów
PBW w Opolu