Tekst ikoniczny na lekcjach języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej

Zestawienie bibliograficzne gromadzi piśmiennictwo z lat 1994-2015 i zawiera 49 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny został uporządkowany alfabetycznie z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i filiach oznaczone są sygnaturami.

 

Wydawnictwa zwarte:

 

1. Interakcje sztuk – literatura, malarstwo, ekfraza: studia i szkice / pod red. Doroty Heck. – Wrocław: Wydawnictwo Gajt, 2008. – 208 s.: il.; 21 cm.

2. Język polski: repetytorium z zadaniami maturalnymi / Beata Kapela-Bagińska, Tomasz Zieliński. – Warszawa: „Stentor”, cop. 2015. – 272 s.: il.; 30 cm. – (Przed Maturą)

I 213368 , M 213376 (Opole)

3. Komiks i jego konteksty /pod red. Izoldy Kiec i Michała Traczyka. – Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, 2014. – 300 s.: il.; 21 cm.

4. Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu / Jerzy Szyłak. – Gdańsk :”Słowo/Obraz Terytoria, 1999. – 124, [4] s.: il.; 27 cm.

M 57888 (Kędzierzyn-Koźle)

5. Literackie fascynacje malarstwem: teksty, zadania, szkice interpretacyjne / Alicja Krawczyk.- Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2006. – 238,[2] s.: il. (gł. kolor.); 21 cm.

C 197714, M 201166, M 201220-201221 (Opole)

6. Literatura a sztuki wizualne / Seweryna Wysłouch. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – S. 63-[77]: Wizualność metafory

* Metafora w sztukach plastycznych

M 168292 (Opole), C 56544, M 56545 (Nysa)

7. Literatura a sztuki wizualne / Seweryna Wysłouch. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994. – S. 78-[97]: Znak ikoniczny jako symbol (na przykładzie współczesnego plakatu)

M 168292 (Opole), C 56544, M 56545 (Nysa)

8. Literatura i malarstwo: korespondencja sztuk / Alina Biała. – Warszawa; Bielsko-Biała: Wydawnictwo Szkolne PWN, 2009. – 574 s.: il. kolor. ; 28 cm. – (ParkEdukacja)

I 200986 (Opole), C 50559 (Brzeg), C 52559 (Kluczbork)

9. O korespondencji sztuk w kontekście wybranych wierszy Zbigniewa Herberta / Dominika Dworakowska-Marinow, Małgorzata Gajak-Toczek // W: Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik i Leszka Tymiakina; aut. Jolanta Fiszbak i in. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – S. 85-97

M 199563-199564 (Opole), M 63317 (Kędzierzyn-Koźle)

10. Obraz patrzy na widza : współczesna liryka i plastyka w przekładzie intersemiotycznym / Ewa Dunaj // W: Teksty kultury w szkole / pod red. Barbary Myrdzik i Leszka Tymiakina; aut. Jolanta Fiszbak i in. – Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2008. – S. 131-140

M 199563-199564 (Opole), M 63317 (Kędzierzyn-Koźle)

11. Plakat i reklama na lekcjach języka polskiego w liceum i technikum: poradnik z ćwiczeniami dla nauczyciela / Anna Ślósarz, 2013. [online]. Ośrodek Rozwoju Edukacji [dostęp: 12.03. 2015]. Dostępny w WWW: http://www.bc.ore.edu.pl: 586

12. Poeci patrzą… : obrazy, wiersze, komentarze / Aneta Grodecka.- Warszawa : „Stentor”, cop. 2008. – 249, [7] s. : il. kolor.; 24 cm.

M 212025 (Opole)

13. Pogranicza sztuk i konteksty literatury pięknej / Henryk Kurczab. – Rzeszów : Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 2001. – S. 215- 223: Plastyczne źródła inspiracji wiersza „Płonąca żyrafa” Stanisława Grochowiaka

M 184919 (Opole), M 57960 (Kędzierzyn-Koźle)

14. Problemy integracji literatury i malarstwa w szkole: nauka czytania obrazu / Anna Pilch // W: Przygotowanie ucznia od odbioru różnych tekstów kultury / red. Anna Janus-Sitarz. – Kraków: „Universitas”, cop. 2004. – S. 197-209

C 190221, M 190580-190581 (Opole), C 64190 (Nysa)

15. Zadania maturalne wokół tekstów kultury / Katarzyna Anna Fiałkowska, Elżbieta Kruszyńska. – Warszawa : ”Stentor”, cop. 2014. – 72 s.: il.; 30 cm.

 

 

Artykuły z czasopism:

 

16. Analiza i interpretacja utworów literackich w kontekście sztuki : („Lament świętokrzyski, Giovanni Bellini „Pieta”, Stanisław Grochowiak „Bellini 'Pieta”: propozycja metodyczna) / Małgorzata Jadwiga Kowalczyk // Język Polski w Liceum. – 2002/2003, nr 1, s. 39-48

17. Barwny krzyk ulicy – o sztuce plakatu / Barbara Bogucka // Polonistyka. – 2008, nr 10, s. 44-48

18. Ćwiczenia na przykładzie bajki Ignacego Krasickiego „Kałamarz i pióro” oraz fresku Michała Anioła / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 20, s. 37

* Jak ukazywano relację człowiek – Bóg? Odpowiedz na przykładzie podanego tekstu kultury (fragmentu fresku Michała Anioła pt. „Stworzenie Adama”) oraz wybranych utworów literackich

19. Ćwiczenia na przykładzie fraszki Jana Kochanowskiego i obrazu „Babie lato” Józefa Chełmońskiego / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 22, s. 36-37

* Jak ukazywano wieś? Odpowiedz na przykładzie podanego tekstu kultury (obrazu Józefa Chełmońskiego „Babie lato”) oraz wybranych utworów literackich

20. Ćwiczenia na przykładzie tekstów kultury / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 18, s. 37

*Jakie refleksje na temat życia wyrażają twórcy w swoich dziełach? Odpowiedz na przykładzie interpretacji obrazu Edvarda Muncha „Krzyk” i dowolnego tekstu literackiego

21. Ćwiczenia na przykładzie wiersza Norwida i obrazu Olgi Boznańskiej / Dorota Nosowska // Cogito. – 2015, nr 2, s. 36-37

* W jaki sposób ukazywano w tekstach kultury dziecko? Odpowiedz na przykładzie obrazu „Dziewczynka z chryzantemami” Olgi Boznańskiej oraz wybranego utworu literackiego

22. „Fioletowy gotyk” Mirona Białoszewskiego syntezą średniowiecza – interpretacja kontekstowa wiersza / Anna Tumidajewicz // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 4, s. 56-60

23. Herbertowska lekcja „czytania obrazu” : „Martwa natura z wędzidłem” / Małgorzata Imperowicz-Jurczak // Polonistyka. – 2007, nr 4, s. 32-36

24. Interpretacja uczty i obrazu / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 16, s. 37

* W jaki sposób twórcy późniejszych epok nawiązują do postaci biblijnych? Odpowiedz na podstawie interpretacji obrazu „Hiob” Leona Bonnata i wybranego tekstu literackiego

25. Komiks i literatura wojenna / Joanna Olejarnik // Polonistyka. – 2006, nr 2, s. 44-49

26. Komiks – sztuka ulokowana „pomiędzy” / Jerzy Szyłak // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 4-8

27. Komiks w Polsce – sztuka masowa i atrakcyjna? / Przemysław Zawrotny // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 43-46

28. Komiksowe adaptacje i dopowiedzenia / Przemysław Zawrotny // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 20-24

29. Kto toczy walkę Jakuba z aniołem? / Joanna Marchewka // Polonistyka. – 2011, nr 11, s. 18-24

* O obrazie Jana Spychalskiego „Walka Jakuba z Aniołem” i „Księdze Rodzaju”

30. Literackie fascynacje Rembrandtem / Alina Biała // Polonistyka. – 2007, nr 6, s. 12-18

31. Matura 2015: Jak czytać obraz ? / Danuta Rajewicz // Język Polski w Liceum. – 2014/1015, nr 2, s. 59-88

32. Między słowem a obrazem… w komiksie Achtung Zelig! / Łukasz Czubak // Polonistyka. – 2014, nr 2, s. 14-18

33. Nike i pomniki / Piotr Bernatowicz // Polonistyka. – 2011, nr 8, s. 27-31

* O wierszu Z. Herberta „Nike, która się waha”, rzeźbach antycznych i pomikach współczesnych

34. Obraz jako interpretant : na przykładzie polskiej poezji współczesnej / Adam Dziadek // Pamiętnik Literacki. – 2001, z. 2, s. 127-148

35. Od „Sądu ostatecznego” Memlinga do „Próby generalnej” Tokarczuk, czyli o Apokalipsie i apokalipsach na lekcjach w liceum / Elżbieta Dutka // Nowa Polszczyzna. – 2003, nr 2, s. 6-16

36. „Od tekstu do tekstu”. Analiza i interpretacja teksów kultury na maturze z języka polskiego od roku 2015 / Sławomir Jacek Żurek // Polonistyka. – 2013, nr 11, s. 16-18

37. Poetyckie wyprawy Wisławy Szymborskiej w świat sztuki. O trzech wierszach: „Ludzie na moście”, „Pejzaż”, „Mozaika bizantyjska” / Alicja Krawczyk // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 3, s. 19-27

38. Próba czytania ekspresjonizmu / Katarzyna Szewczyk // Polonistyka. – 2003, nr 10, s. 44-47

*O obrazie „Krzyk” Edwarda Muncha i wierszu „Krzyk” Stanisława Kubickiego

39. Przemiany w poezji po 1956 roku jako wyraz nieufności do języka – związek estetyki z etyką / Halina Drwięga // Język Polski w Szkole Średniej. – 2000/2001, nr 2, s. 28-33

*Plakat

40. Pytania z „Dziadów” Mickiewicza i obrazu „Wigilia na Syberii” Malczewskiego / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 23, s. 34-35

* Jak ukazywano wigilię? Odpowiedz na przykładzie podanego tekstu kultury (obrazu Jacka Malczewskiego „Wigilia na Syberii”) oraz wybranego utworu literackiego

41. Pytania z „Kazań sejmowych” Skargi i obrazu Mehoffera / Dorota Nosowska // Cogito. – 2015, nr 4, s. 32-33

* W jaki sposób ukazywano w tekstach kultury ogród? Odpowiedz na przykładzie obrazu „Dziwny ogród” Józefa Mehoffera oraz wybranego utworu literackiego

42. Pytania z „Lalki” i obrazu Rubensa / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 17, s. 37

* Piękno – niezmienna wartość czy kwestia względna? Odpowiedz na podstawie interpretacji obrazu „Trzy Gracje” Pietera Paula Rubensa i innego wybranego dzieła sztuki lub tekstu literackiego

43. Pytania z „Ogniem i mieczem” Sienkiewicza i obrazu „Chochoły” Wyspiańskiego / Dorota Nosowska // Cogito. – 2015, nr 3, s. 34-35

* W jaki sposób ukazywano w tekstach kultury noc? Odpowiedz na przykładzie obrazu „Chochoły” („Planty nocą”) Stanisława Wyspiańskiego oraz wybranego utworu literackiego

44. Pytania z „Wesela” Wyspiańskiego i obrazu Courbeta / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 21, s. 36-37

* Jak ukazywano pracę człowieka? Odpowiedz na przykładzie podanego tekstu kultury (obrazu Courbeta „Kamieniarze”) oraz wybranych utworów literackich

45. Pytania ze „Sklepów cynamonowych” Schulza i „Wędrowca” Friedricha / Dorota Nosowska // Cogito. – 2014, nr 19, s. 37

* Jakie refleksje na temat relacji człowiek – przyroda wyrażają twórcy w dziełach? Odpowiedz na przykładzie podanego tekstu kultury (obrazu Caspara DavidaFriedricha „Wędrowiec”) orazutworów literackich

46. Sacrum i dzieło – lekcja z obrazem / Monika Kołosińska // Polonistyka. – 2001, nr 9, s. 554-557

* O obrazie Piero della Francesca „Narodzenie Chrystusa” i eseju Zbigniewa Herberta z tomu „Barbarzyńca w Ogrodzie”

47. Street art w Polsce / Marcin Rutkiewicz // Znak. – 2014, nr 7-8, s. 90-100

* Murale

48. W ławce z „Królem Herodem” – twórczość W. Hasiora na lekcjach języka polskiego / Izabela Kozłowska // Język Polski w Liceum. – 2010/2011, nr 2, s. 18-32

49. Z perspektywy siedemnastowiecznych mistrzów holenderskich / Alina Biała. – (Pędzlem i piórem) // Język Polski w Liceum. – 2005/2006, nr 4, s. 33-45

 

Oprac. Małgorzata Potępa

Wydział Opracowania Zbiorów

PBW w Opolu

 

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry Skip to content