Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki

KSIĄŻKI:

1. Duch klasy : jak motywować uczniów do nauki ? : ilustrowane przykładami z pracy polskich nauczycieli – uczestników Internetowej Akademii “Szkoły uczącej się” / Merrill Harmin ; przekł. z ang. Agata Tomaszewska. – Wyd. 2. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2013. – 180 s. ; 24 cm. – (Biblioteka Akademii SUS ) ISBN 978-83-89623-15-7
Sygn. M 211782 (Opole)

2. Gdy dziecko zdaje egzamin : scenariusze warsztatów psychologicznych dla rodziców / Ewa Sokołowska. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2008. – 159 s. : il. ; 24 cm. – ( Poradnik Nauczyciela, Wychowawcy, Pedagoga ) ISBN 978-83-61309-36-9
Sygn. M 203806 (Opole)

3. Jak modelować zachowania uczniów i zarządzać klasą : wskazówki dla nauczycieli / Paul Dix ; przekł. Sylwia Pikiel. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. – XV, [1], 212, [1] s. ; 24 cm. ISBN 978-83-01-17426-2
Sygn. M 054033 (Brzeg), M 211083 M 211084 (Opole)

4. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer ; przeł. [z niem.] Małgorzata Guzowska-Dąbrowska ; [red. nauk. wyd. pol.] Maria Jagodzińska. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. – 350,[1] s. : il., rys., wykr. ; 24 cm. ISBN 978-83-01-15261-1
Sygn. C 064724 (Nysa), C 197663 M 197685 (Opole)

5. Jak uczyć się dwa-trzy razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 3. – Chorzów : Videograf Edukacja, 2011. – 125, [3] : il. ; 21 cm. ISBN 978-83-7628-023-3
Sygn. M 051151 (Brzeg)

6. Jak uczyć się efektywnie : metody i motywacja : praktyczny poradnik / Edwin A. Locke ; z ćwiczeniami sporządzonymi we współpr. z Anne H. Locke ; przekł. Romuald Kirwiel. – Wyd. 2. – Poznań : “Nakom”, [2009]. – XI, [3], 185, [1] s. : rys. ; 23 cm. ISBN 978-83-89529-59-6
Sygn. M 202279 (Opole)

7. Każdy uczeń może osiągnąć sukces / William Glasser ; tł. z ang. Agnieszka Alster. – Łódź : Pracownia Alternatywnego Wychowania, cop. 2005. – 187, [1] s. ; 22 cm. ISBN 83-922341-0-3
Sygn. M 052283 (Kluczbork), 063256 (Nysa), C 189887 M 189888 M 192598 (Opole)

8. Motywacja do nauki / Martin V. Covington , Karen Manheim Teel ; przekł. [z ang.] Sylwia Pikiel. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2004. – 111 s. ; 24 cm. — ( Edukacja / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne ) ISBN 83-89574-00-4
Sygn. M 049911 (Brzeg), M 194587 M 194873 M 194874 (Opole)

9. Motywowanie uczniów do nauki / Jere Brophy ; tł. [z ang.] Krzysztof Kruszewski. – [Wyd. 2 – 3 dodruk]. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. – 277,[2] s. ; 24 cm. – ( Edukacja Dzisiaj / Wydawnictwo Naukowe PWN ) ISBN 978-83-01-13655-0
Sygn. C 051399 M 051400 (Kluczbork), C 192301 M 206025 (Opole)

10. Poczucie własnej skuteczności ucznia / Barry J. Zimmerman , Sebastian Bonner , Robert Kovach ; przekł. z ang. Magdalena Polaszewska-Nicke. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 127 s. ; 24 cm. – ( Edukacja / Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne ) ISBN 83-89120-98-4
Sygn. C 190828 M 191188 M 194926 (Opole), M 60306 M 59912 (Kędzierzyn-Koźle), C 062956 (Nysa)

11. Podręcznik skutecznego uczenia się : słuchanie, notowanie, czytanie, zapamiętywanie, pisanie prac, zdawanie egzaminów : ćwiczenie koncentracji, kontrolowanie emocji, gospodarowanie czasem / Francine Boucher , Jacqueline Avard ; przeł. z fr. Andrzej Wróblewski. – Warszawa : Bauer-Weltbild Media, 2006. – 315 s. : rys.,wykr. ; 22 cm. ISBN 83-7404-253-2
Sygn. M 194928 M 195436 M 195437 (Opole)

12. Rewolucja w uczeniu / Gordon Dryden, Jeannette Vos ; przekł. [z ang.] Bożena Jóźwiak. – Poznań : “Zysk i S-ka”, [2011]. – 543 s. : il. ; 23 cm. ISBN 978-83-7506-829-0
Sygn. C 206160 M 206266 (Opole)

13. Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : “Difin”, 2014. – 158 s. : il. ; 23 cm. — (Engram ) ISBN 978-83-7930-486-8
Sygn. M 63269 (Kędzierzyn-Koźle), C 067470 (Nysa), M 212721 (Opole)

14. Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów / Jerzy Kujawiński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006. – 127,[1] s. ; 24 cm. ISBN 83-232-1616-9
Sygn. M 194661 M 195012 (Opole)

15. Tak się uczyć jest super : najlepszy sposób uczenia sie dla mojego dziecka / Wolfgang Endres , Elisabeth Bernard ; tł. [z niem.] Sławomir Żydenko. – Białystok : Studio Astropsychologii, 2006. – 120 s. ; 24 cm. ISBN 83-7377-233-2
Sygn. M 194054 (Opole)

16. Teoria i praktyka edukacji uczniów zdolnych / red. Wiesława Limont. – Kraków : “Impuls”, 2005. – 372, [4] s. : il. ; 24 cm. ISBN 83-7308-659-5
Sygn. C 60361 (Kędzierzyn-Koźle), C 064237 (Nysa)

17. Wdrażanie uczniów do samokształcenia indywidualnego i nieindywidualnego / Jerzy Kujawiński ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2000. – 125,[1] s. : fot. ; 24 cm. ISBN 83-232-1013-6
Sygn. M 182789 (Opole)

18. Wybrane metody i techniki aktywizujące : zastosowania w procesie nauczania i uczenia się matematyki / Maria Wójcicka. – Warszawa : “Fraszka Edukacyjna”, 2004. – 88 s. ; 29 cm. ISBN 83-88839-95-0
Sygn. C 192964 M 193153 (Opole)

19. Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina / Raymond M. Nakamura ; z wprowadzeniem Andrzeja Janowskiego ; tł. [z ang.] Zofia Janowska. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011. – 538 s. ; 21 cm. – ( Inspiracje Edukacyjne ) ISBN 978-83-264-1305-6
Sygn. C 206008 M 206053 M 211190 M 211191 (Opole)

 

Artykuły z czasopism:

20. Brak motywacji do nauki / Beata Banasiak, Agnieszka Młynarczyk // Sygnał. – 2014, nr 3, s. 39-40
*Studium przypadku

21. Cele i strategie uczenia się / Waldemar Kozłowski // Edukacja. – 2010, nr 3, s. 42-57

22. Chwalić, ale za co? : motywacyjne aspekty pochwał / Waldemar Kozłowski // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2007, nr 5, s. 14-18

23. Czy oceny motywują do nauki? / Małgorzata Stańczyk // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 10, s. 52-54

24. Czynniki podmiotowe wpływające na proces uczenia się języka obcego / Katarzyna Baumann // Języki Obce w Szkole. – 2006, nr 1, s. 39-42

25. Jak ciekawiej motywować do uczenia się geografii? / Julian Piotr Sawiński // Geografia w Szkole. – 2011, nr 2, s. 5-10

26. Jak lepiej motywować do uczenia się biologii? / Julian Piotr Sawiński // Biologia w Szkole z Przyrodą. – 2011, nr 2, s. 53-58

27. Jak motywować do nauki? / Grażyna Petrucznik // Wychowawca. – 2013, nr 2, s. 26-27

28. Jak motywować uczniów na lekcjach języka polskiego? Od teorii do praktyki / Krzysztof Giersztal // Język Polski w Gimnazjum. – 2006/2007, nr 3, s. 7-19
*Zawiera scenariusze lekcji: 1.Poznaję samego siebie; 2.Moja twarz mówi…; 3.Poznaję innych; 4.Zakładamy np. Związek Pożeraczy Książek

29. Jak rozwijać uczenie się i nauczanie? Strategie i techniki / Agnieszka Dąbrowska // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 12-13

30. Jak sprawić, aby uczniowie znaleźli w sobie motywację do nauki języków obcych? / Anna Włudarczyk-Dudzic // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 25-28

31. Jak wspierać i motywować ucznia? : o procedurach osiągania celów edukacyjnych w liceum / Julian Piotr Sawiński // Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. – 2005, nr 1, s. 58-63

32. Jak zmotywować uczniów do działania / Roma Kadzikowska-Wrzosek // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 15-24

33. Kontrola wyników nauczania a motywowanie uczniów / Monika Czajkowska // Matematyka. – 2000, nr 2, s. 102-106

34. Kształtowanie motywacji do nauki w społeczeństwie informacyjnym – zarys problemu / Danuta Morańska // Chowanna. – T. 2 (2007), s. 98-113

35. Lekcja twórczej krytyki i motywowania uczniów / Berta Strycharska-Gać // Nowa Szkoła. – 2005, nr 2, s. 45-49

36. Lubię, co robię, i robię, co lubię / Jakub Gutowski // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 4, s. 98-107

37. M jak (dobra) motywacja / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2014, nr 51-52, s. 11
*Czy naklejki, żetony i pieczątki motywacyjne pomagają w ocenianiu?

38. Mamo! Dostałem piątkę, a Ciebie nie ma! – czyli kwestia motywacji ucznia do nauki a brak kontaktu z rodzicami / Marcin Melon // Gazeta Szkolna. – 2009, nr 19/20 , s. 1,4

39. Mapy myśli wsparciem uczenia się i zapamiętywania / Hanna Basaj // Biblioteka w Szkole. – 2014, nr 11, dod. “Biblioteka – Centrum Informacji”, nr 4, s. 14-18

40. Metody, które wspomagają naukę / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 1, s. 46-50

41. Mobilizacja uczniów do nauki / Ewa Gałązka // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 14-15

42. Motywacja / Klemens Stróżyński // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 4, s. 25-26,30

43. Motywacja a uczenie się / Agnieszka Wojnowska // Modelowe Nauczanie. – 2003, nr 4, s. 60-65

44. Motywacja do nauki języka obcego / Katarzyna Baumann // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 4, s. 177-179

45. Motywacja do uczenia się języka obcego w ujęciu psychologii kognitywnej / Paweł Sobkowiak // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 2, s. 5-12

46. Motywacja i strategie uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum / Ewa Filipiak // Edukacja. – 2011, nr 2, s. 28-35

47. Motywacja – motywowanie – stosowanie wzmocnień / Paweł Podolski // Ruch Pedagogiczny. – 2010, nr 5/6, s. 59-70

48. Motywacja samoistna w uczeniu się – trafność opinii nauczycieli / Waldemar Kozłowski // Ruch Pedagogiczny. – 2009, nr 1-2, s. 19-26

49. Motywacja uśpiona w szkolnej ławce / Aneta Szczykutowicz // Wychowawca. – 2010, nr 9, s. 5-9

50. Motywacja w samokształceniu uczniów / Gabriela Kryk // Życie Szkoły. – 2007, nr 9, s. 10-14

51. Motywowanie i aktywizacja uczniów w procesie nauczania-uczenia się matemetyki w szkołach podstawowych i gimnazjach / Ewa Szczepanik // Modelowe Nauczanie. – 2002, nr 1, s. 46-49

52. Motywowanie ucznia do nauki / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2012, nr 4, s. 28-33

53. Motywowanie uczniów / Anna Lidia Brzywca // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 3, s. 22-24

54. Motywowanie uczniów do nauki – zadanie współczesnego nauczyciela / Beata Dyrda // Chowanna. – T. 1 (2006), s. 121-131

55. Motywowanie uczniów w procesie edukacyjnym / Mirosława Zastawny // Język Polski w Szkole – Gimnazjum. – 2000/2001, nr 3, s. 74-80

56. Motywująca informacja zwrotna / Beata Humięcka // Dyrektor Szkoły. – 2014, nr 7, s. 51-53

57. Mózg uczy się, gdy chce / Marzena Żylińska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 2, s. 90-99

58.Nauczmy uczniów się uczyć – efektywne techniki uczenia się / Ewa Moszczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 26-29

59. Nieuregulowana rzeka / Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2013, nr 45, s. 19-21

60. O “lepszej” i “gorszej” motywacji do uczenia się / Małgorzata Głoskowska-Sołdatow // Dyrektor Szkoły. – 2011, nr 12, s. 54-56
*Koncepcja Deciego i Ryana

61. O mądrym stymulowaniu, czyli jak motywować do pracy nad sobą / Ewa Grodecka // Język Polski w Gimnazjum. – 2014/2015, nr 1, s. 50-57

62. O motywacji we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych słowami dzieci / Anna Jaroszewska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 1, s. 51-55

63. O motywowaniu punktami / Przemysław Bąbel // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 2, s. 99-106

64. O motywowaniu uczniów do nauki / Wioletta Kozak // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 2, s. 25-26, 29-30

65. O sztuce motywacji uczniów do nauki / Ewa Grodecka // Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 9, s. 46-47

66. O sztuce motywowania / Danuta Macieja // Nauczanie Początkowe. – 2002/2002, nr 2, s. 7-16

67. O uczeniu się… raz jeszcze / Maria Piegowska // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 3, s. 7-10

68. O wielkiej roli motywowania / Danuta Bula // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2007/2008, nr 4, s. 85-93

69. Pedagog szkolny w świetlicy, czyli słów kilka o tym, jak zachęcić dzieci do nauki / Monika Kulka // Świetlica w Szkole. – 2014, nr 6, s. 3-5

70. Ponownie o motywowaniu uczniów do uczenia się geografii / Sławomir Piskorz, Mariola Tracz // Geografia w Szkole. – 2011, nr 5, s. 5-13

71. Predyktory wykorzystywania strategii automotywacji w uczeniu się języka obcego / Anna Studenska // Ruch Pedagogiczny. – 2012, nr 4, s. 129-136

72. Rola oceny opisowej jako czynnika kształtującego motywację uczniów / Małgorzata Ekiert // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 30-33

73. Rozwijanie u ucznia motywacji wewnętrznej – nowe metody chwalenia i zachęcania do współpracy / Anna Przychodzeń // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 28-30

74. Różne sposoby na to, żeby uczniowi chciało się chcieć / Jacek Buczny // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 3, s. 57-72

75. Samoregulacja w uczeniu się / Shoshi Reiter ; tł. Małgorzata Gasik i Marek Kryśkiewicz // Meritum. – 2012, nr 1, s. 15-18

76. Scenariusz warsztatów dla rodziców “Motywowanie dziecka do nauki” / Anna Kadłuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2012, nr 44, s. 31-34

77. Sposoby uczenia się a pamięć / Dorota Kondrat // Remedium. – 2004, nr 11, s. 10-11

78. Style uczenia się / Dorota Kondrat // Remedium. – 2005, nr 1, s. 10-11

79. System motywowania uczniów / Tomasz Szwed // Nowy Biuletyn Szkolny. – 2006, nr 1, s. 7-10

80. Szkolna motywacja wewnętrzna / Waldemar Kozłowski // Edukacja. – 2006, nr 1, s. 25-39

81. Sztuka motywowania / Halina Mejza // Edukacja i Dialog. – 2002, nr 4, s. 19-24
*Motywowanie dziecka do nauki

82. Sztuka motywowania uczniów / Kinga Rusin // Głos Pedagogiczny. – 2011, nr 32, s. 16-18

83. Techniki pamięciowe / Dorota Kondrat // Remedium. – 2005, nr 3, s. 8-9

84. Techniki szybkiego uczenia się. Cz. 1, Mnemotechniki / Paulina Ilska // Sygnał. – 2015, nr 2, s. 46-47

85.Techniki szybkiego uczenia się. Cz. 2, Mapy pamięci / Paulina Ilska // Sygnał. – 2015, nr 3, s. 46-47

86. Trudne sytuacje – sposoby motywowania dzieci na zajęciach ruchowych / Renata Śleboda, Magdalena Król-Zielińska // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2007, nr 12, s. 38-41

87. Uczenie bierne czy aktywne? / Małgorzata Taraszkiewicz // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 1, s. 117-123

88. Usprawnianie technik uczenia się / Bożena Czerwoniec // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 36-38

89. Wiara w rozwój czyni cuda / Kinga Lachowicz-Tabaczek // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 1, s. 4-14
*Wpływ nauczycieli na proces uczenia się

90. Wspieranie ucznia w procesie uczenia się / Irena Adamek // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 3, s. 42-50

91. Wspomaganie motywacji do uczenia się / Stanisław Korczyński // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2013, nr 6, s. 8-19

92. Wzmacnianie motywacji uczniów / Ewa Stojak-Ślęczek // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 31-33

93. Zmotywowana klasa czyli jak nauczyciel może spełnić swoje marzenia / Urszula Grygier // Nowa Szkoła. – 2008, nr 3, s. 28-34

94. Zrozumieć problem motywacji / Małgorzata Siekańska // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 15-24

 

Oprac. Anna Zacłona
Wydział Informacji i Bibliografii, PBW w Opolu