Sztuka interpretacji : poezja polska XX i XXI wieku / red. Dariusz Szczukowski i Grażyna B. Tomaszewska. – Gdańsk : Fundacja Terytoria Książki, 2014.
Jednym z podstawowych celow edukacji jest próba zbudowania tożsamości ucznia przez aktywne uczestnictwo w świecie kultury. Dlatego ważne jest kształtowanie indywidualnej świadomości i wrażliwości, a także aktywności krytycznej, z dystansem podchodzącej do różnych zjawisk społeczno-kulturowych. W tak pojetych zadaniach edukacji nadrzędne miejsce w polonistyce szkolnej zajmuje interpretacja utworów literackich, w tym poezji.
Niniejsza publikacja stanowi próbę stworzenia mostu między uniwersytetem a szkołą. Książka ma charakter pograniczny, zacierający podział na uniwersytet i szkołę, pisanie na użytek specjalistów i na użytek szkolny.
Została pomyślana jako zbiór interpretacji wybranych wierszy poetów XX i XXI wieku, których nazwiska widnieją na kartach podstawy programowej z języka polskiego na poziomie gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym.
Wybór ten został przygotowany z myślą o nauczycielach stojących przed wyzwaniem przygotowania uczniów do nowej matury (wchodzącej w życie w 2015 roku), sprawdzającej w większym stopniu niż dotychczas uczniowskie umiejętności interpretacyjne.