Skip to content
Szanowni Państwo, respektując przepisy prawa i mając na względzie szczególną dbałość o Twoje prawo do prywatności, z dniem 25 maja wprowadzamy zmiany w Polityce prywatności oraz publikujemy informacje dotyczące przetwarzanych danych i przysługujących Tobie praw Obowiązek informacyjny.

Szkoła jako organizacja ucząca się

„Wszystkie organizacje, jeśli mają działać efektywnie, powinny być organizacjami uczącymi się, dyrektor powinien stać się przodującym uczniem. Jeśli dyrektorzy nie będą wzbogacać swojej wiedzy i umiejętności (w szkole i poza szkołą), to niezależnie od tego, jak funkcjonuje szkolny system, nie staną się dźwignią pozytywnych zmian”. Michael Fullan
Niniejsze zestawienie bibliograficzne przedstawia wybór wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism ma temat istoty i założeń szkoły jako organizacji uczącej się, teorii i praktyki organizacji uczących się, pozyskiwania wiedzy i zarządzania wiedzą w tych organizacjach, zawiera przykłady dobrej praktyki pochodzące z placówek oświatowych, które z permanentnego uczenia się członków społeczności szkolnej i doskonalenia praktyki przekształciły się w uczące się organizacje. Bibliografia ujmuje 131 opisów bibliograficznych. Adresowana jest przede wszystkim do dyrektorów szkół / placówek oświatowo-wychowawczych, a także rad pedagogicznych, doradców metodycznych, konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli, pracowników administracji rządowej i samorządowej. Książki znajdujące się w zbiorach PBW w Opolu i jej filiach oznaczano sygnaturami.

Wydawnictwa zwarte :

1. Czy szkoły mogą się uczyć? / Centrum Edukacji Obywatelskiej, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2001. – 31 s. ; 24 cm.

2. Dyrektor szkoły / Irena Dzierzgowska ; współpr. aut. Maria Kotowska. – Wyd. 4 popr. i uaktual. – Warszawa : „Fraszka Edukacyjna”, 2008. – 36 s. ; 20 cm.

C 201645, M 201166 (Opole)

3. Dyrektor szkoły – administrator, menedżer, przywódca : między szkolną codziennością a polityką oświatową / Małgorzata Rosalska. Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2016. – 363, [1] s. ; 24 cm.

M 215158 (Opole)

4. Dyrektor szkoły : moderator, facylitator, coach /Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2015. – 535 s. ; 21 cm.

M 214412-M 214413 (Opole)

5. Edukacja w zakładzie pracy w perspektywie organizacji uczącej się / Renata Tomaszewska-Lipiec. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2012. – 247, [2] s. ; 24 cm.

6. Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych szkołach podstawowych / Zuzanna Zbróg. – Kraków : „Impuls”, 2011. – 308 s. ; 24 cm.

M 206367-M 206368 (Opole)

7. Innowacje pedagogiczne w międzynarodowych raportach edukacyjnych / Marta Kotarba-Kańczugowska. – Warszawa : Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2009. – 158 s. ; 21 cm.

M 061578 (Kędzierzyn-Koźle), M 203052 (Opole)

8. Innowacyjność współczesnych organizacji : innowacje w instytucji kultury / Katarzyna Kozioł-Nadolna, Anna Suchocka. – Wydanie I. – Szczecin : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 2020. – 123, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.

9. Jak budować dobrą szkołę? : potencjał i bariery ewaluacji w oświacie / pod redakcją Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków :Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2015. – 741, [2] s. ; 25 cm.

M 063915-M 063916 (Kędzierzyn-Koźle), M 053791 (Kluczbork), M 068118 (Nysa), M 214535-M 214536 (Opole)

10. Jak wspomagać pracę szkoły? : poradnik dla pracowników instytucji systemu wspomagania. Z. 1, Założenia nowego systemu doskonalenia nauczycieli /[red. prowadząca Marianna Hajdukiewicz]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 36 s. ; 30 cm.

M 063743/I (Kędzierzyn-Koźle), M 053711-M 053713/I (Kluczbork), M 067942-M 067944/I (Nysa), M 213913/I (Opole)

11. Jak wspomagać pracę szkoły? : poradnik dla pracowników instytucji systemu wspomagania. Z. 2, Diagnoza pracy szkoły nauczycieli / [red. prowadząca Marianna Hajdukiewicz]. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 60 s. ; 30 cm.

M 063743/II (Kędzierzyn-Koźle), M 053711-M 053713/II (Kluczbork), M 067942-M 067944/II (Nysa), M 213913/II (Opole)

12. Jak wspomagać pracę szkoły? : poradnik dla pracowników instytucji systemu wspomagania. Z.3, Planowanie działań /[red. prowadząca Marianna Hajdukiewicz].Warszawa :Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 40 s. ; 30 cm.

M 063743/III (Kędzierzyn-Koźle), M 053711-M 053713/III (Kluczbork), M 067942-M 067944/III (Nysa), M 213913/III (Opole)

13. Jak wspomagać pracę szkoły? : poradnik dla pracowników instytucji systemu wspomagania. Z. 4, Realizacja i podsumowanie działań /[red. prowadząca Marianna Hajdukiewicz]. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 36 s. ; 30 cm.

M 063743/IV (Kędzierzyn-Koźle), M 053711-M 053713/ IV (Kluczbork), M 067942-M 067944/IV (Nysa), M 213913/IV (Opole)

14. Kapitał ludzki w organizacji opartej na wiedzy / Anna Francik, Magdalena Kot-Radojewska. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : „Difin”, 2020. – 144 strony : ilustracje ; 24 cm.

15. Kompetencje menedżerów w organizacji uczącej się / pod red. Alicji Sajkiewicz ; [aut. Teresa Czechowska-Świtaj et al.]. – Warszawa : Centrum Doradztwa i Informacji Difin, 2008. – 279 s. ; 23 cm.

16. Kompetencje pracownicze w organizacji uczącej się : metody doskonalenia i rozwoju. – Warszawa : Wydawnictwo C. H. Beck, 2009. – 218, [1] s. : il. ; 24 cm.

17. Komunikacja i organizacyjne uczenie się : w kontekście wspomagania innowacji / Paweł Łukasik. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. – 126 s. ; 23 cm.

18. Korpolandia / przekł. Anna Sawicka-Chrapkowicz ; wstęp Monika Kostera. – Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 60 s. ; 21 cm.

M 191350, M 191639 (Opole)

19. Model identyfikacji potrzeb szkoleniowych nauczycieli / Beata Pabian. – Sopot : Uniwersytet Gdański, 2015. – 243 k. ; 30 cm.

20. Myślenie o nauczycielu i jego edukacji : z rekonstrukcji światów edukacyjnych nauczycieli / Joanna Malinowska, Maria Jabłońska.- Wrocław : Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, 2010. – 186 s. ; 24 cm.

M 203856 (Opole)

21. Nauczyciel w szkole uczącej się : informacje o nowym systemie wspomagania /[red. merytor. Marianna Hajdukiewicz i Jadwiga Wysocka]. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 72 s. ; 30 cm.

M 063771 (Kędzierzyn-Koźle), M 053737-M 053739 (Kluczbork), M 067937-M067939 (Nysa), M 213924-M213925 (Opole)

22. Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą / Michael Fullan ; przeł. Krzysztof Kruszewski. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006. – 86, [2] s. ; 24 cm.

M 059903 (Kędzierzyn-Koźle), C 051658 (Kluczbork), C 193238, M 193392-M193393 (Opole)

23. Organizacja efektywnie ucząca się / Jarema Batorski ; Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej. – Dąbrowa Górnicza : WSB, 2002. – 88, [1] s. : il. ; 24 cm.

24. Organizacja inteligentna: perspektywa zasobów ludzkich / red. nauk. Cezary Suszyński, Grażyna Leśniak-Łebkowska. – Warszawa : Szkoła Główna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, 2016. – 483 s. ; 24 cm.

25. Organizacja kreatywna / Marek Brzeziński. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. – 116, [1] s. ; 24 cm.

26. Organizacje uczące się : teoria i praktyka / Magdalena Gorzelany-Dziadkowiec. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. – 97 s. ; 24 cm.

27. Organizer dyrektora : oświata jutra – kursy doskonalące dla kadry administracyjnej i zarządzającej oświatą w mieście Opolu /[red. Małgorzata Szeląg, Bronisława Ogonowski]. – Opole : Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2010. – 102 s. ; 24 cm.

M 207374 (Opole)

28. Perspektywy rozwoju szkoły : szkice z teorii szkoły / Inetta Nowosad. – Warszawa : IBE – Instytut Badań Edukacyjnych, 2003. – 195, [1] s. ; 21 cm.

29. Piąta dyscyplina : materiały dla praktyka : jak budować organizację uczącą się / Peter M. Senge [et al.] ; przeł. Grzegorz Łuczkiewicz. – Wyd. 3. – Warszawa : Oficyna a Wolters Kluwer business, 2013. – 675 s. ; 25 cm.

M 213705 (Opole)

30. Piąta dyscyplina: teoria i praktyka organizacji uczących się / Peter M. Senge ; przeł. Michał Lipa. – Wyd. 6 poszerz.. – Warszawa : Oficyna a Wolters Kluwer business, 2012. – 456 s. ; 25 cm.

31. Pozyskiwanie wiedzy i zarządzanie wiedzą / red. nauk. Małgorzata Nycz, Mieczysław Lech Owoc. – Wrocław : Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, 2005. – 247 s. ; 27 cm.

32. Przewodnik metodyczny dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia / Maciej Kocurek, Iwona Sołtysińska, Maciej Świeży, Irmina Wachna-Sosin. – Wydanie drugie zmienione i rozszerzone. – Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 68 s. ; 30 cm.

M 063784 (Kędzierzyn-Koźle), M 053752 (Kluczbork), M 067941 (Nysa), M 214595 – M 214596 (Opole)

33. Rozwój kapitału intelektualnego współczesnej organizacji / pod red. Adama Szatkowskiego : [(aut.) Urszula Bukowska et al.]. – Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, 2005. – 112, [2] s. ; 24 cm.

34. Rozwój zasobów ludzkich : teoria i praktyka / red. Andrzej Różański, K. Peter Kuchinke, Ewa Bajor. – Lublin : Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, 2008. – 305 s. ; 24 cm.

35. Sieci współpracy i samokształcenia : teoria i praktyka /red. nauk. Danuta Elsner. – Warszawa :Wolters Kluwer Polska, 2013. – 243 s. ; 21 cm.

C 053277 (Kluczbork), M 210930-M210931, M 213710 (Opole)

36. Skuteczne zarządzanie współczesną szkołą / Czesław Plewka. – Szczecin: Centrum Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli, 2005. – 124 s. ; 23 cm.

M 196311 (Opole)

37. Szkoła jako organizacja (samo?)ucząca się = School as a (self?)learning organization / Julia Nieścioruk, Zdzisława Januszewska-Nieścioruk ; Uniwersytet Zielonogórski // W : Edukacyjno-terapeutyczna podróż w lepszą stronę /red. nauk. Krystyna Moczia. – Kraków : „Impuls”, 2017. – S. 25-38.

M 217557 (Opole)

38. Szkoła jako organizacja ucząca się : perspektywa ewaluacji zewnętrznej / redakcja naukowa Iwona Ocetkiewicz. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2017. – 156, [1] s. : il. ; 24 cm.

39. Szkoła jako ucząca się organizacja : szansa dla ambitnych / red. Danuta Elsner ; aut. Danuta Elsner, Sonia Sentocik. – Chorzów: „Mentor”, 2003. – 153 s. ; 24 cm.

C 186364 (Opole)

40. Szkoła wspólnych działań czyli O relacjach i współpracy / Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2017. – 427 s. : il. ; 21 cm.

M 216066 (Opole)

41. Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1 / red. Bożena Muchacka. – Kraków: „Impuls”, 2006. – 209, [1] s. ; 24 cm.

M 060358/I (Kędzierzyn-Koźle), C 063639?I (Nysa), C 193851/I, M 194049-M194050/I (Opole)

42. Tendencje w zarządzaniu organizacjami przyszłości: praca zbiorowa / pod red. A. Barcik i R. Barcika. – Wyd. 2 uzup. – Bielsko –Biała: Wydawnictwo Akademii Techniczno-Humanistycznej, 2006. – 292, [1] s. ; 24 cm.

43. Ucząca się szkoła : od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty / pod red. Grzegorza Mazurkiewicza. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego ; Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015. – 294, [1] s. ; 24 cm.

M 213768-M 213769 (Opole)

44. Uczelnia inteligentna / red. nauk. Bogdan Nogalski, Marzena Wójcik-Augustyniak. – Siedlce : Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, 2014. – 194 s. ; 24 cm.

45. Uczenie się przez całe życie : rozwój, kariera, praca / red. nauk. Ewa Solarczyk-Ambrozik, Magdalena Barańska. – Poznań :Wydawnictwo Naukowe UAM, 2018. – 226 s. : il. kolor. ; 24 cm.

M 218122 (Opole)

46. Uczenie się w kulturze miejsca pracy / Magdalena Czubak-Koch. – Wrocław : Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, 2014. – 216 s. ; 21 cm.

47. Uczę (się) w szkole / Danuta Sterna. – Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014. – 155, [1] s. ; 24 cm.

M 063703 (Kędzierzyn-Koźle), M 053756-M 053758 (Kluczbork), C 067754, M 067755 (Nysa), M 213370-M 213372 (Opole)

48. Uspołecznienie szkoły a kierowanie organizacją uczącą się / Aleksandra Dołgań // W : Sapientia et adiumentum : w trosce o rozwój innych : studia dedykowane profesorowi Zbigniewowi Kwiecińskiemu. – Olsztyn : Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2006. – Strony 381-396

49. Wartościowanie wiedzy w inteligentnych systemach wspomagających zarządzanie / Mieczysław Lech Owoc. – Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, 2004. – 164 s.: rys., wykr. ; 24 cm.

50. Zachowania innowacyjne w pracy : wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne / Agnieszka Wojtczuk-Turek. – Warszawa : „Difin”, 2012. – 206 s. ; 23 cm.

51. Zachowania ludzi w organizacji / Czesław Sikorski. – Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999. – 300 s. ; 21 cm

M 049436 (Brzeg), C 059687 (Nysa), M 179959 (Opole)

52. Zadania i cechy dobrej szkoły jako organizacji uczącej się i doskonalącej / Czesław Banach // W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej / pod red. Bożeny Muchackiej. T. 1. – Kraków : „Impuls”, 2006. – S. 105-116

53. Zarządzanie organizacją w warunkach różnorodności / pod red. Elżbiety Skrzypek. – Lublin : Katedra Zarządzania Jakością i Wiedzą. Wydział Ekonomiczny. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, 2018. – 587 stron : ilustracje ; 24 cm.

54. Zarządzanie personelem nauczycielskim w oświacie / Katarzyna Piwowar-Sulej. – Warszawa : Kraków : Wolters Kluwer Polska, 2009. – 203 s. ; 21 cm.

M 061438 (Kędzierzyn-Koźle), C 202384, M 202553, M 209063 (Opole)

55. Zarządzanie szkoleniami : jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie / Paweł Kopijer. – Warszawa : Wolters Kluwer, 2016. – 187 s. : il. ; 24 cm.

56. Zarządzanie twórczością w organizacji : koncepcja, metody i narzędzia / Aneta Sokół. – Warszawa : CeDeWu, 2015. – 387 s. ; 24 cm.

57. Zarządzanie wiedzą i informacją: teoria i praktyka: praca zbiorowa / pod red. Mieczysława Morawskiego. – Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 2006. – 196, [1] s. ; 25 cm.

58. Zarządzanie wiedzą w szkole / Amir Jan Fazlagić. – Warszawa : Wydawnictwa CODN, cop. 2007. – 176 s. : il. ; 24 cm.

M 217362 (Opole)

59. Zrozumieć szkołę : konteksty zmiany / red. nauk. Mirosław J. Szymański, Barbara Walasek-Jarosz, Zuzanna Zbróg. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016. – 327 s. ; 24 cm.

Artykuły z czasopism :

60. Akademia „Szkoły uczącej się” / Magdalena Jurewicz // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 6-7

61. „Architektura” szkoły jako uczącej się organizacji / Inetta Nowosad // Nowa Szkoła. – 2003, nr 3, s. 4-7

62. Autoewaluacja drogą do uczącej się organizacji / Jana Vaštátková, Michaela Prášilová // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 5, s. 19-21

63. Autoewaluacja w szkole – możliwości wykorzystania potencjału badań ewaluacyjnych w procesie zmiany / Monika Maciejewska // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2011, nr 2, s. 107-118

64. Budowa kapitału ludzkiego i społecznego na przykładzie szkoły ponadgimnazjalnej / Aneta Anna Wiktorzak // Edukacja. – 2009, nr 1, s. 26-39

65. Budowanie szkolnej społeczności uczącej się : konferencja naukowa Mielec, 8 września 2009 / Dorota Szumna // Kwartalnik Edukacyjny. – 2009, nr 4, s. 44-47

66. Co to znaczy “szkoła uczy się”? / Ewa Kędracka-Feldman // Meritum. – 2014, nr 3, s. 44-50

67. Co zrobić, aby komunikacja wspierała rozwój i uczenie się w firmie / Chris Argyris. – Tł. z ang. // Harvard Business Review Polska. – 2004, nr 11, s. 108-118

68. Czego uczą się organizacje uczące się? / Anna Bisaga // Zeszyty Naukowe. Ekonomia / Uniwersytet Opolski. – Z. 27. – (2002), s. 81-91

69. Czy szkoły mogą uczyć się razem? : lekcja 5 rok szkolny 2009/2010 / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, dod. s. I-VIII

70. Czy wasza szkoła się rozwija? / Magdalena Pater // Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 2, s. 4-5

71. Czym jest ucząca się organizacja? / Danuta Elsner // Nowa Edukacja Zawodowa. – 2005, nr 4, s. 14-17

72. Dostosowanie się do zmian poprzez uczenie się / Kalina Grzesiuk // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej (Łódź). – 2002, nr 9, s. 35-40

73. Dzielenie się wiedzą w szkole / Jan Fazlagić // Dyrektor Szkoły // 2011, nr 3, s. 60-63

74. Edukacja w zakładzie pracy. Kontekst teoretyczny a wyniki badań własnych / Renata Tomaszewska-Lipiec // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2011, nr 2, s. 100-109

75. Edukacja wobec wyzwań gospodarki opartej na wiedzy / Iwona Samborska, Adam Samborski. – Bibliogr. // Chowanna. – Tom jubileuszowy (2009), s. 127-140

76. Ewaluacja jako element organizacji uczącej się = Evaluation as part of a learning organization / Ana Kamińska // Studia Pedagogiczne (Kielce). – T. 24 (2014), s. 101-113

77. Ewaluacja systemu szkoleń w uczących się organizacjach / Maria Gagacka // Zarządzanie i Edukacja. – 2003, nr 3, s. 39-51

78. Ewaluacja wewnątrzmilowym krokiem ku uczącej się organizacji / Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 10, s. 23-25

79. Jak szkoły uczą się razem? / Pieter Leenheer ; tł. z ang. Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, s. 16-18

80. Jak zmieniać szkołę, czyli działanie zgodne z metodą EPS /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 98, s. 59-62

81. Kadra w szkole jako organizacji uczącej się / Eugenia Potulicka // Nowa Szkoła. – 2006, nr 8, s. 19-23

82. Kierowanie w organizacji przyszłości / Józef Penc. – Streszcz. w jęz. ang. // Zeszyty Naukowe / Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu w Warszawie. – 2003, nr 1, s. 17-28

83. Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście wyższej szkoły = The learning organization concept in the context of higher education institution / Katarzyna Anna Kuźmicz // Ekonomia i Zarządzanie : kwartalnik Wydziału Zarządzania = Economy and Management : quarterly journal of the faculty of management Białystok : Wydział Zarządzania Politechniki Białostockiej, 2009-2016 T. 2 nr 4 (2010), strony 116-125

84. Koncepcja organizacji uczącej się w perspektywie pracy przedszkola / Jolanta Sajdera // Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych. – T. 65 (2012), s. 83-92

85. Kreatywne zarządzanie i kierowanie szkołą / Małgorzata Łączyk // Nowe w Szkole. – 2003, nr 7-8, dod. Kierowanie Szkołą, s. 1-3

86. Kształtowanie i rozwój zawodowy nauczyciela w przestrzeni organizacji uczącej / Wanda Dróżka. – Bibliogr. Streszcz. w jęz. ang. // Edukacja. – 2004, nr 4, s. 32-38

87. Kultura szkoły – pojęcie, wymiary, modele / Urszula Dernowska // Ruch Pedagogiczny. – 2014, nr 4, s. 13-24

88. Lider WDN kreatorem sytuacji uczących w radzie pedagogicznej. Lekcja 8 / Danuta Elsner. – (Akademia Zarządzania „Dyrektora Szkoły”) // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 7-8, s. 55-60

89. Model uczenia się organizacji / Jerzy Rokita // Organizacja i Kierowanie. – 2000, nr 4, s. 3-12

90. Na czym polega nowy system doskonalenia nauczycieli? / Jarosław Kordziński // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 1, s. 57-59

91. Nasze szkoły wspomagają się wzajemnie / Kazimiera Podczaszy ; rozm. przepr. Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2012, nr 7, dod. „Niezbędnik Dyrektora”, s. 74-79

92. Nauczyciel w szkole uczącej się / Jarosław Kordziński // Nowa Szkoła. – 2015, nr 3, s. 30-33

93. Nauczyciel w szkole uczącej się / Elżbieta Sałata, Magdalena Rzewuska-Woźniak // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2010, t. 4, s. 72-78

94. Nowe oblicze organizacji / Józef Penc // Przegląd Organizacji. – 2004, nr 3, s. 8-13

95. O związkach między kulturą organizacji a organizacją uczącą się / Łukasz Sułkowski // Przegląd Organizacji. – 2003, nr 4, s. 9-11

96. Od WDN do szkoły jako uczącej się organizacji. Lekcja 6 / Danuta Elsner. – (Akademia Zarządzania „Dyrektora Szkoły”) // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 6, s. 29-35

97. Od WDN do szkoły jako uczącej się organizacji. Lekcja 7 / Danuta Elsner. – (Akademia Zarządzania „Dyrektora Szkoły”) // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 7-8, s. 49-55

98. Organizacja tradycyjna – ucząca się – inteligentna: różnice i podobieństwa / Edyta Tabaszewska // Przegląd Organizacji. – 2004, nr 3, s. 21-23

99. Organizacja ucząca się / Amir Fazlagić // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 5, s. 12-14

100. Organizacja ucząca się – jej istota i założenia / Violetta Wróblewska // Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa. – R. 56, nr 11 (2005), s. 16-23

101. Organizacyjna kompetencja innowacyjności – determinanty psychospołeczne i ekonomiczne / Małgorzata Chrupała-Pniak, Monika Sulikowska-Formowicz. – Chowanna. T. 2(2010), s. 119-144

102. Organizowanie doskonalenia w szkole / Bogdan Jankowski // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 10, s. 43-46

103. Polska szkoła jako organizacja ucząca się / Amir Faziagič // E-Mentor. – 2005, nr 3, s. 42-47

104. Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”: podejście krytyczne / Peter Alheit ; tł. z ang. Adrianna Kosowska // Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja. – 2004, nr 4, s. 7-26

105. Przywództwo a uczenie się / Joanna Madalińska-Michalak // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 11, s. 37-43

106. Role dyrektora szkoły w uczącej się zawodowej społeczności / Eric Verbiest ; tł. z ang. Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2009, nr 1, s. 13-14

107. Rozwój pracowników organizacji uczącej się / Elżbieta Kolasińska // Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu. – 2002, nr 923, s. 18-1-91

108. Samorozwój, profesjonalizm i konkurencyjność nauczycieli języka polskiego / Grzegorz Ćwiertniewicz // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 7/8, s. 50-56

109. Sieć uczących się szkół. Cz. 1 / Justina Erčulj ; tł. z ang. Danuta Elsner. // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, s. 18-20

110. Sieć uczących się szkół. Cz. 2 / Justina Erčulj ; tł. z ang. Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 3, s. 24-26

111. Szkoła jako miejsce tworzenia kapitału ludzkiego i społecznego / Mirosław Sielatycki // Dyrektor Szkoły. – 2010, nr 2, s. 21-23

112. Szkoła jako organizacja nowatorska czy tylko model teoretyczny? /Alina Karaśkiewicz // Meritum. – 2012, nr 1, s. 11-14

113. Szkoła jako organizacja ucząca się / Andrzej Pery // Dyrektor Szkoły. – 2004, nr 11, s. 16-17

114. Szkoła jako organizacja ucząca się // Głos Nauczycielski. – 2012, nr 50, dod. „Reforma Edukacji”, s. I

115. Szkoła jako organizacja ucząca się. Zanim zaczniemy myśleć systemowo / Ewa Nowel // Język Polski w Gimnazjum. – 2018/2019, nr 1, s. 7-27

116. Szkoła jako organizacja wiedzy / Izabela Bednarska-Wnuk // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 9, s. 26-27

117. Szkoła jako ucząca się organizacja / Izabela Bednarska-Wnuk // Edukacja i Dialog. – 2007, nr 3, s. 58-61

118. Szkoła jako ucząca się organizacja / Barbara Fura // Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia. – Vol. 41 (2007), s. 215-227

119. Szkoła jako ucząca się organizacja / Aleksandra Schilf // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 2, s. 61-62

120. Szkoła jako ucząca się organizacja – od teorii do praktyki / Irena Dzierzgowska, Danuta Elsner // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 10, s. 39-40

121. Szkoła przyszłości – szkołą uczącą się i doskonalącą / Czesław Banach // Nowe w Szkole. – 2003, nr 3, s. 2-3

122. „Szkoła Ucząca się” jako sposób na nowoczesną oświatę : jakich potrzebujemy szkół? / Grzegorz Mazurkiewicz // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 6, s. 43-47

123. Szkoła „ucząca się” – Rozwój Organizacyjny Szkoły szansą rozwoju szkoły od wewnątrz / Mariusz Dobijański // Podlaskie Zeszyty Pedagogiczne. – Nr 9. – (2004), s. 73-85

124. Szkoły Uczące Się w sieci / Ewa Rutkowska, Grzegorz Mazurkiewicz // Dyrektor Szkoły. – 2006, nr 3, s. 51

125. Twórczość w organizacji uczącej się – imperatyw ciągłej transgresji / Paweł Szwiec // Przegląd Organizacji. – 2005, nr 3, s. 11-14

126. Uczenie uczenia się – dorośli i dzieci – dwa modele? /Ewa Nowel // Język Polski w Szkole dla klas IV-VI. – 2016/2017, nr 1, s. 25-40

127. Wspólne uczenie się szkoły w świetle teorii inteligencji wielorakich / Anna Rękawek // Meritum. – 2014, nr 3, s. 51-57

128. Zakład pracy jako organizacja ucząca się wyzwaniem dla szkolnictwa wyższego / Renata Tomaszewska-Lipiec // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2009, nr 3, s. 27-37

129. Zarządzanie a kompetencje w organizacji – refleksje i propozycje / Tadeusz Oleksyn // Zarządzanie i Edukacja. – 2003, nr 4, s. 5-37

130. Zarządzanie przez rozwój / Jarosław Kordziński // Dyrektor Szkoły. – 2005, nr 12, s. 229-30

131. Zarządzanie szkołą jako organizacją uczącą się : (bibliografia w wyborze) / Elżbieta Trojan // Nowa Szkoła. – 2012, nr 3, s. 51-59

 

Oprac. Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów PBW w Opolu

Aktualizacja październik 2020 r.

Udostepnij:

Projekty i programy

Współpraca

Przewiń do góry