Storytelling

Storytelling – umiejętność opowiadania ciekawych historii, psychologia narracji, technika oddziaływania na wyobraźnię i emocje odbiorców za pomocą opowieści lub metafory. Ma zastosowanie w marketingu, biznesie, a także w edukacji. Zamiast suchych faktów, teorii, definicji oraz schematów warto wpleść w lekcję narrację i emocje. Dobrze opowiedziane historie są odpowiedzią na potrzeby uczniów, inspirują ich do rozwoju i działania. Niniejsza bibliografia opracowana została na podstawie baz Biblioteki Narodowej, Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu oraz Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich (KaRo). Zawiera 55 opisów bibliograficznych książek i artykułów z czasopism. Materiał bibliograficzny uporządkowany został alfabetycznie, z podziałem na wydawnictwa zwarte i artykuły w czasopismach. Książki dostępne w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Opolu i/lub filiach oznaczone są sygnaturą.

Wydawnictwa zwarte :

1. Digital storytelling w polskiej edukacji / Laura Szczepaniak-Sobczyk// W: Wyzwania współczesnej pedagogiki / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik.- Gdańsk : Warszawa : Wyższa Szkoła Bankowa ; “CeDeWu”, 2015. – S. 265-276
M 216509 (Opole)

2. Dziecko jako twórca : opowiadania tworzone przez dzieci kończące edukację przedszkolną / Sławomira Pusz // W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka / redakcja naukowa Alicja Ungeheuer-Gołąb i Urszula Kopeć. – Rzeszów : Uniwersytet Rzeszowski, 2016.- S. 330-338
M 216414 (Opole)

3. Edukacyjne aspekty opowiadania cyfrowych historii w przestrzeni miejskiej / Laura Szczepaniak-Sobczyk // W: Aktualne problemy pedagogiczne : konteksty i wyzwania / redakcja naukowa Daria Becker-Pestka, Elżbieta Kowalik.- Gdańsk : Wyższa Szkoła Bankowa ; Warszawa : “CeDeWu”, 2016. – S. 85-100
M 065350 (Kędzierzyn-Koźle), M 216247 – M 216248 (Opole)

4. Efektywne nauczanie słownictwa wśród dzieci przedszkolnych jako wyzwanie dla nauczyciela / Karolia Ditrych // W: Socjolingwistyczne badania w teorii i praktyce : ujęcie interdyscyplinarne. T. 6 / pod redakcją Joanny Mampe, Lady Ovchinnikovej i Fadhila Marzouka. – Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2018. – s. 177-188

5. Folklor : tradycja i współczesność / pod redakcją Roksany Sitniewskiej, Elwiry Wilczyńskiej i Violetty Wróblewskiej. – Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016. – 272 s. : il. (w tym kolor.) ; 21 cm.
M 054947 (Brzeg)

6. Jak opowiadać dobre historie? : storytelling (nie tylko) dla biznesu / Piotr Bucki. – Gdańsk: Wydawnictwo Cztery Głowy, cop. 2018. – 38 k.; 13 cm

7. Magia metafory : 77 opowieści dla trenerów nauczycieli i myślicieli / Nick Owen ; przeł. Katarzyna Najderek. – Wrocław : METAmorfoza, dr. 2013. – 264 s. ; 24 cm

8. Magia słów : jak pisać teksty, które porwą tłumy / Joanna Wrycza-Bekier. – Gliwice : „Helion”, cop. 2014. – 247 s. ; 21 cm.
M 055565 (Kluczbork)

9. Marketing narracyjny: jak budować historie, które sprzedają / Eryk Mistewicz. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2011. – 218 s. : il. ; 21 cm

10. Między tekstem a czytelnikiem : żywe słowo w bibliotece – tradycja i współczesność / Małgorzata Pietrzak. – Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne “Akapit”, 2012. – 526 s. : il. ; 24 cm.
M 054810 (Brzeg), M 064640 (Kędzierzyn-Koźle), C 054013, M 054014 (Kluczbork), C 068646 (Nysa), M 214977 – M 214978 (Opole)

11. Narratologia / Paweł Tkaczyk. – Wyd. 1., 7 dodr. – Warszawa :Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – 159, [1] s. : il. ; 24 cm.
M 055568 (Kluczbork), M 068981 (Nysa), M 218310 (Opole)

12. Od mitu do opowiadania i bajki w kulturze krajowców Papui-Nowej Gwinei / Franciszek M. Rosiński // W: Dziecko i baśnie świata w kontekście wczesnej edukacji / pod red. Urszuli Chęcińskiej. – Szczecin : Uniwersytet Szczeciński, 2016. – S. 133-151
M 064284 (Kędzierzyn-Koźle), M 054284 (Kluczbork), M 215776- M 215777, M 216018 (Opole)

13. Opowieści o Polsce : retoryka narracji / Jacek Wasilewski. – Warszawa : na zlec. Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego : studio headmade, 2012. – 480 s. : il. kolor. ; 24 cm.\

14. Podaj dalej czyli Jak stworzyć porywającą opowieść dla marki / Grzegorz Kosson. – Lublin ; Warszawa : Wydawnictwo Słowa i Myśli, cop. 2014. – 300 s. : il. ; 22 cm

15. Przewodnik kamishibai, czyli wszystko, co trzeba wiedzieć na temat teatru ilustracji /[tekst i projekt graficzny Ula Ziober]. – Poznań : Stowarzyszenie Zielona Grupa:Kreatibaj, 2017. – 52 s. : il. kolor. ; 22 cm.
M 054851 (Brzeg), M 064597 (Kędzierzyn-Koźle), C 068607 (Nysa), C 215716, M 215884 – M 215885 (Opole)

16. Sekrety storytellerów / Carmine Gallo ; przełożyła Marta Komorowska. – Warszawa : Grupa Wydawnicza Foksal, cop. 2017. – 318, [1] s. ; 21 cm

17. Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji /Magdalena Jaworowicz, Piotr Jaworowicz. – Warszawa : „Difin”, 2017. – 230 s. : il., fot., wykr. ; 23 cm.
M 218861 – M 218862 (Opole)
18. Storytelling / Marek Stączek. – Wyd. 5. – Warszawa : EdisonTeam.pl, 2017. – 127 s. : il. ; 23 cm

19. Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania / David M. Boje, Nazanin Tourani // W: Badania jakościowe. T. 1, Podejścia i teorie / red. Dariusz Jemielniak. –  Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. – S. 215-241
C 207750/I, M 207758/I (Opole)

20. Storytelling inspiracyjny : podręcznik do historii klasa biznes / Krzysztof Filarski. – Raszyn : Storyhill Publishing House, [2016]. – 138, [1] s. : il. ; 21 cm

21. Szkoła dziedzictwa : projekt_ 966 /[koordynacja merytoryczna: Monika Herkt]. – Poznań : Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT , 2016. – 111, [6] s. : il. kolor. ; 30 cm.

22. Sztuka i siła opowiadania : o narracji w terapii pedagogicznej / Barbara Skałbania, Ewa Małgorzata Szumilas // W: Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty : konteksty teoretyczne i praktyka / pod red. nauk. Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej i Barbary Skałbani. – Kraków : “Impuls”, 2017. – S. 289-299
M 054725 (Brzeg), M 064796 (Kędzierzyn-Koźle), M 217661-M 217662 (Opole)

23. Viral : jak zarażać ideami i tworzyć wirusowe treści / Piotr Bucki. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2019. – 133, [1] s. : il., wykr. ; 24 cm

24. Zobaczyć opowiadanie obrazu / Anna Pilch // W: Ikoniczne i literackie teksty w przestrzeni nowoczesnej dydaktyki / pod redakcją Anny Pilch, Marty Rusek. – Kraków : Uniwersytet Jagielloński, 2015. – S. 15-26
M 214125 (Opole)

Artykuły z czasopism :

25. Czym jest opowiadanie? : scenariusz lekcji w szkole podstawowej / Magdalena Piasecka // Polonistyka. – 2017, nr 2, s. 40-41

26. Czytelnictwo, opowiadanie bajek, baśni i legend w świetlicy / Joanna Hoffmann // Świetlica w Szkole. – 2015, nr 2, s. 3-5

27. Ćwiczenia typu storytelling w nauczaniu języka angielskiego / Janina Skrzypczyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 127-130

28. Do lamusa? : (o opowiadaniu na lekcjach języka polskiego) / Bożena Olszewska  // Wszystko dla Szkoły. – 2006, nr 12, s. 5-8

29. Dzieci tworzą bajki i opowiadania : kreatywna działalność przedszkolaków / Maria Molicka // Edukacja i Dialog. – 2015, nr 3/4, s.72-76

30. Jak opowiadać wciągające historie? : podstawy storytellingu. Cz. 1,  Zarządzanie emocjami / Michał Larek // Polonistyka. – 2019, nr 2, s. 42-43

31. Jak zaplanować opowieść? / Michał Larek // Polonistyka. – 2017, nr 1, s. 48-49

32. Metody w profilaktyce zdrowia psychicznego / Zuzanna Sentkowska // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 12, dod. ” Myślę pozytywnie. Profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży”, s. 5-6

33. Metodyka przekazu ustnego / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 11, s. 57-60

34. Nauczanie sztuki mówienia /Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 12, s. 60-63

35. Nauka przez opowiadanie : storytelling / Renata Myczka // Sygnał. – 2015, nr 8, s. 42-45

36. Nauka z opowieści – storytelling / Mariusz Malinowski // Dyrektor Szkoły. – 2016, nr 10, s. 56-60

37. Nie ma pisania bez opowiadania / Leokadia Pawliszak // Polski w Praktyce. – 2009, nr 3, s. 27-28

38. Nowa metoda aktywizacji zawodowej młodzieży – Story Cheering // Doradca Zawodowy. – 2015, nr 4, s. 52-53

39. O (nie)zbędności opowiadania : refleksje teoretyczno-krytyczne na temat badań narracyjnych i perspektywy storytelling / Dorota Rancew-Sikora, Katarzyna Skowronek.// Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 7-24

40. O słuchaniu słuchającego : storytelling w edukacji / Mateusz Świstak // Życie Szkoły. – 2015, nr 5, s. 29-32

41. Opowiadanie – jak rozwijać kompetencje czwartoklasisty / Ewa Nowel // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2017/2018, nr 1, s. 39-52

42. Opowiadanie jako środek wzmacniający język dziecka / Mariola Chowaniec // Życie Szkoły. – 2013, nr 1, s. 4-6

43. Opowiadanie w społecznym układzie stołu : analiza konwersacyjna spotkań rodzinnych / Dorota Rancew-Sikora // Studia Humanistyczne AGH. – T. 14/1 (2015), s. 25-43

44. Republika książek. Biblioteki. Lektury. Czytanie. Wpływ świata nadrealnego na rozwój świadomości / Jaśmina Erna Morawiecka // Biblioterapeuta. – 2018, nr 1, s. 38-45

45. Słowo jest twórcze : o storytellingu w pracy z dziećmi / Mateusz Świstak // Głos Nauczycielski. – 2015, nr 10, s. 12

46. Storytelling jako narzędzie marketingu politycznego – model // Jacek Wasilewski, Tomasz Olczyk // Studia Politologiczne. – Vol. 45 (2017), s. 36-53

47. Storytelling w nauczaniu języków obcych / Natalia Zduńczyk / Przedszkolne ABC : magazyn dla wychowawców i rodziców. – 2017, nr 3, s. 24-25

48. Storytelling w wersji cyfrowej / Magdalena Brewczyńska// Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 7-8, wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 3, s. 3-5

49. Sztuka opowiadania baśni dzieciom : bajarstwo w Polsce – garść refleksji /Anna Nosek // Guliwer. – 2018, nr 3, s. 86-90

50. Sztuka opowiadania w szkole / Edyta Ślączka-Poskrobko // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 4, s. 16-17

51. Umiejętność tworzenia opisu i opowiadania przez dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego / Marlena Kurowska // Poradnik Językowy. – 2009, z. 8, s. 68-82

52. Użycie krótkiego opowiadania do rozwoju kompetencji literackiej ucznia / Darius Langhoff // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 5, s. 152-156

53. Wybrane aspekty sprzyjające dobru dziecka / Krystyna Lubomirska // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2016, nr 4, s. 186-196

54. Zaangażowanie / Monika Gryboś // Sygnał. – 2015, nr 10, s. 53-54

55. Zakoduj się na czytanie / Magdalena Brewczyńska // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 5,  wkł. Biblioteka – Centrum Informacji, nr 2, s. 3-6

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu