Sposoby aktywizowania uczniów

Sposoby

Sposoby aktywizowania uczniów w szkole XXI wieku : pytania, refleksje, dobre rady : poradnik dla nauczycieli / Julian Piotr Sawiński. – Warszawa : „Difin”, 2014. – 158 s.

Aktywizowanie uczniów do nauki i pracy nad sobą jest podstawowym zadaniem każdego nauczyciela. Julian Piotr Sawiński, autor niniejszej publikacji wskazuje na ogromne znaczenie stosowania różnorodnych strategii aktywizowania oraz wywierania wpływu na wewnętrzną motywację uxzniów.

W kolejnych rozdziałach proponuje nauczycielom swoiste abc wiedzy o aktywizowaniu uczniow i pracy nad sobą : Stosować sprawdzone reguły wywierania wpływu na uczniów (rozdz. 1) ; Uczyć niekonwencjonalnie i łamać dydaktyczne schematy (rozdz. 2) ; Inspirować i rozwijać racjonalnie myslenie uczniów (rozdz. 3) ; Zrozumieć i wykorzystać zasady nerodydaktyki (rozdz. 4) ; Organizować uczenie się i edukację służącą człowiekowi (rozdz. 5) ; Pracować nad rozwojem motywacji uczniów (rozdz. 6) ; Traktować wszystkich uczniów równo i podmiotowo (rozdz. 7) ; Stawiać na samodzielność i odpowiedzialność ucznia (rozdz. 8) ; Postawić na wykorzystywanie technologii TIK (rozdz. 9) ; Aktywizować i zachęcać do nauki według temperamentu (rodz. 10) ; Ze szkoły uczynić akademię umiejętności (rozdz. 11) ; Wymagać wysiłku, rzetelnej pracy i konsekwencji (rozdz. 12) ; Priotytetem szkoły uczynić rozwój poznawczych zainteresowań (rozdz. 13).

Różnorodne techniki motywowania uczniów do uczenia się i pobudzania kreatywnego myślenia, inspirowanie i rozwijanie racjonalnego myślenia uczniów, neurodydaktyka i organizowanie procesu uczenia się, problem egalitaryzmu i elitaryzmu, praca zespołowa uczniów, uczenie odpowiedzialności i samodzielności, nowoczesne technologie w szkole – to tylko niektóre z zagadnień omówionych w tym poradniku. Autor podaje również wiele wartościowych przykładów z praktyki pedagogicznej swojej i uznanych autorytetów w tej dziedzinie. Proponowane działania mogą być od razu wykorzystane w praktyce szkolnej. Każdy rozdział podsumowany jest dobrymi radami dla Czytelnika oraz pytaniami sprawdzającymi wraz z wykazem literatury pogłębiającej omawiane zagadnienia, co inspiruje do aktywnej pracy z poradnikiem.

Książka jest adresowana zarówno do nauczycieli rozpoczynających pracę pedagogiczną, jak również pedagogów z długim stażem.