Psychospołeczne wyznaczniki funkcjonowania ucznia we współczesnej szkole / Lucyna Hurło, Iwona Maria Kijowska, Irena Sorokosz. Elbląg : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2017.
Prezentowana dysertacja, będąca pracą teoretyczną, opiera się na dotychczasowych badaniach odnoszących się do poruszanej tematyki. Zawiera rozważania dotyczące kwestii – czy „trudny” jest uczeń, czy „trudna” jest szkoła? Książka została podzielona na pięć rozdziałów, w których poruszono zagadnienia globalizacji, społeczeństwa wiedzy, szans i zagrożeń odnoszących się do współczesnej szkoły, relacji pomiędzy uczniem a nauczycielem, problemów ucznia z perspektywy uczenia się i zaburzeń zachowania. Pracę zamyka rozdział poświęcony wsparciu i działaniom pomocowym skierowanym do ucznia. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów pedagogiki i nauczycieli rozpoczynających swoją drogę zawodową. Dla rodziców może także stanowić źródło informacji o zachowaniach ich dzieci i pomóc zrozumieć z jakimi trudnościami się borykają.