Przywództwo edukacyjne

Przywodztwo edukacyjne

Przywództwo edukacyjne : współczesne wyzwania / red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski, Joanna Madalińska-Michalak. – Warszawa : ABC a Wolters Kluwer business, 2014.

Prezentowana publikacja podejmuje dyskusję wokół teorii, które na trwałe wpisały się w rozwój myśli naukowej nad przywództwem i znalazły szerokie uznanie w środowiskach naukowych, w tym w środowiskach pedagogicznych.

Na niniejszą pracę składają się dwie komplementarne części. Pierwsza z nich zatytułowana „Przywództwo edukacyjne i jego złożoność”zawiera teksty, które odsłaniają problematyczność zjawiska przywództwa edukacyjnego. Poruszają one kwestie przywództwa edukacyjnego w szkole, w środowisku pozaszkolnym oraz w obszarze nauki : tworzenie zamiany od wewnątrz – przywództwo jako uczenie się (Michael Schratz) ; przywództwo edukacyjne – ambitny projekt zmiany (Grzegorz Mazurkiewicz) ; przywództwo służebne ( Christopher Bezzina, Joanna Madalińska-Michalak) ; przywództwo w rozwoju społecznym środowiska lokalnego (Mirosław J. Szymański) ; przywództwo naukowe w pedagogice (Janusz Gęsicki).

Druga część publikacji nosząca tytuł „Przywództwo edukacyjne w szkole : istotne problemy” przynosi prezentację wybranych problemów korespondujących z zagadnieniami poruszonymi w części pierwszej, które zostały przedstawione przez autorów w ich własnym ujęciu. Znalazły się tu odwołania do fundamentalnych kwestii odnoszące się do szkoły i przywództwa edukacyjnego, takie jak : budowanie i podtrzymywanie sukcesu w przywództwie szkolnym z perspektywy międzynarodowej (Christopher Day) ; badanie przywództwa szkolnego (Rafał Piwowarski), przywództwo nauczycieli (Maria Assuncão Flores), zadania zawodowe dyrektora szkoły w kontekście przywództwa edukacyjnego (Stefan M. Kwiatkowski), kreowanie mikropolityki szkoły (Inetta Nowosad), funkcjonowanie dyrektora szkoły w codzienności szkolnej (Alicja Korzeniecka-Bodnar), kształtowanie postaw przywódczych (Liliana Budkowska), skuteczne przywództwo w szkole (Joanna Madalińska-Michalak).

Książka jest przeznaczona dla dyrektorów i nauczycieli pracujących na różnych poziomach edukacyjnych, w tym nauczycieli akademickich, a także studentów, przedstawicieli władz oświatowych i samorządowych, organizacji pozarządowych działających w obszarze edukacji.