Lewartowicz Urszula : Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2015. – 205 s. : il. kolor. ; 24 cm.
Publikacja podejmuje ważne społecznie i pedagogicznie problemy współczesnej edukacji kulturalnej, realizowanej w ramach zajęć pozalekcyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych. Ukazuje preferencje współczesnej młodzieży w tym zakresie.
Książka została podzielona na dwie części. Część pierwsza poświęcona teoretycznym kontekstom edukacji kulturalnej, przedstawia miejsce edukacji kulturalnej we współczesnej myśli pedagogicznej, wybrane dziedziny edukacji kulturalnej oraz zajecia pozalekcyjne w teorii i praktyce szkolnej edukacji kulturalnej.
Część druga zawiera wyniki przeprowadzonych przez autorkę badań własnych nad pozalekcyjną edukacją kulturalną. Przeprowadzone badania pokazały, że obszar edukacji pozalekcyjnej wymaga nowego spojrzenia, odrzucającego tradycyjność oraz konserwatyzm celów, form i metod pracy, przemiany szkoły w kierunku modelu szkoły twórczej, realizującej edukację transgresyjną, wspierającej dzieci i młodzież w przekraczaniu kompetencji twórczych i przygotowującej do realizowania zmian społecznych. Jak podaje autorka – mądrze realizowana pozalekcyjna edukacja kulturalna może być remedium na dylematy tożsamościowe pojawiające się w okresie późnej adolescencji.
Książka adresowana jest do studentów kierunków nauczycielskich i związanych z kulturą, jak i do nauczycieli, pedagogów szkolnych, dyrektorów szkół oraz osób zajmujących się edukacją i kulturą w samorządach lokalnych.