Polonistyka. Czasopismo dla nauczycieli. Periodyk ukazuje się od 1948 roku.
Wydawcą jest Forum Media Polska w Poznaniu. Zespół redakcyjny skupia najwybitniejszych badaczy i krytyków literatury, językoznawców, specjalistów w zakresie metodyki nauczania języka polskiego, wyróżniających się nauczycieli. Funkcję redaktora naczelnego pełni Edyta Żmuda. Zadaniem czasopisma jest podnoszenie i doskonalenie stopnia umiejętności zawodowych nauczycieli poprzez aktualizację ich wiedzy oraz dydaktyki nauczania.
Miesięcznik nawiązuje do najlepszych tradycji oraz osiągnięć dydaktyki przedmiotu, historia pisma sięga okresu międzywojennego (pismo „Polonista”). Pełni rolę pisma inspirującego, które zapewnia nauczycielowi utrzymanie należytego poziomu i wspomaga własny rozwój intelektualny. Prezentuje nowoczesne metody nauczania, poświęcając wiele uwagi zagadnieniom dydaktycznym i historyczno – literackim. Podsuwa ciekawe tematy lekcji, nowatorskie interpretacje tekstów literackich, ciekawe rozwiązania metodyczne. Ocenia i komentuje przebieg najważniejszych zjawisk w polskiej oświacie. Zamieszcza gotowe scenariusze lekcji, ćwiczenia oraz praktyczne wskazówki metodyczne, które ułatwiają nauczycielom pracę dydaktyczną. Mięsięcznik otwiera swe łamy dla nauczycielskich artykułów metodycznych, sprawdzonych w praktyce – projektów lekcji, nowych interpretacji kanonu lekturowego, felietonów, recenzji publikacji adresowanych do szkoły, poleca nowości wydawnicze, zamieszcza wskazówki dotyczące nowych lektur i podręczników, publikuje recenzje książek.
Główne rubryki czasopisma : Książka na zakręcie, Horyzonty Polonistyki, Kompetencje komunikacyjne, Polski w praktyce, Poradnia językowa, Akademia rozwoju nauczciela, W dobrym guście. Czasopismo adresowane do nauczycieli polonistów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, odbierane także jako pismo literackie.
W numerze 2/2017 między innymi : Felieton. Adaptacje i pomosty w literaturze (Paulina Małochleb) ; Telefon komórkowy – wróg czy sprzymierzeniec polonistyki? (Barbara Matusiak) ; Podążając za nurtem języka (Agnieszka Grzybowska, Katarzyna Hajzer) ; Czym jest opowiadanie? Scenariusz lekcji w szkole podstawowej (Magdalena Piasecka) ; Do dzieła! Jak przygotować konkurs czytelniczy z wykorzystaniem technoilogii informacyjno-komunikacyjnej? (Marzena Tyl, Joanna Stefańczyk).