Pięć metod, czyli jak uczą Szkoły z Klasą

Piec metod

Pięć metod czyli Jak uczą Szkoły z Klasą 2.0 : z doświadczeń Centrum Edukacji Obywatelskiej, nauczycieli i uczniów /[aut. Marta Puciłowska ; wstęp Alicja Pacewicz]. Warszawa : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2014.

Szkoła z Klasą to największa i najdłużej trwająca akcja edukacyjna w Polsce. Szkoły biorące udział w programie wykorzystują innowacyjne i angażujące uczniów metody pracy oraz nowe technologie.

Niniejszy poradnik przedstwia pięć metod pracy, które zyskały największe uznanie i popularność w szkołach w klasach, przełamując schemat nauczania podającego. Publikacja składa się z nastepujących części : Projekt uczniowski ; Uczymy innych ; Odwrócona lekcja ; Uczniowskie Fora Naukowe ; Debaty klasowe i szkolne.

W skład każdej z pięciu części, wchodzą dwa podrozdziały. Pierwszy z nich jest prezentacja kluczowych elementów metody, drugi – zapisem doświadczenia nauczycieli. Powyższe metody pracy wzmacniają kompetencje kluczowe dla edukacji XXI wieku – umiejętność uczenia się, komunikowania i prezentowania własnych hipotez czy wniosków, krytycznego myślenia, przejmowania inicjatywy i odpowiedzialności, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, współdziałania.

Dla ułatwienia nauczycielom poruszania się po publikacji i skutecznego połączenia aspektów teoretycznych z praktycznymi, w pracy zamieszczono tabelę ukazującą rolę nauczyciela i najważniesze umiejętności rozwijane przez uczniów w ramach każdej z metod.