„Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa”. Adam Mickiewicz
Pedagogika dialogu jest nauką o wychowaniu opartą na metodzie dialogicznej. Według profesora ks. Janusza Tarnowskiego, twórcy pedagogiki personalno-egzystencjalnej – dialog jest podstawą, fundamentem wychowania. Dialogowe wychowanie daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i psychicznego wsparcia, tworzy więź emocjonalną, buduje zaufanie do rodziców oraz nauczycieli i wychowawców, jednocześnie pozostawiając miejsce na rozwój autonomii i własnej tożsamości dziecka. Proces wychowania w nurcie pedagogiki dialogu służy towarzyszeniu wychowankowi w rozwoju jego człowieczeństwa, poszukiwaniu i odkrywaniu prawdy o człowieku, promowaniu jego godności i podmiotowości, poznawaniu samego siebie.
Niniejsza bibliografia „Pedagogika dialogu” została opracowana na podstawie baz danych Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, Biblioteki Narodowej, bibliotek wyższych uczelni oraz innych bibliotek występujących w KaRo – Katalogu Rozproszonych Bibliotek Polskich. Zestawienie bibliograficzne po aktualizacji ujmuje 161 opisów bibliograficznych. Materiał uporządkowano alfabetycznie według tytułów publikacji, wyróżniając wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism. Wydawnictwa zwarte znajdujące się w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej i jej filii uzupełnione zostały sygnaturami.
Wydawnictwa zwarte :
1. Dialog edukacyjny / Marian Śnieżyński. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, 2001. – 422 ; 24 cm
2. Dialog edukacyjny w nauczaniu katechetycznym : teoria a szkolna rzeczywistość / Piotr Studnicki. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II, 2010. – 237 s. ; 23 cm
3. Dialog kultur w edukacji /pod red. Barbary Myrdzik i Małgorzaty Karwatowskiej. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009. – 305, [5] s. : rys., tab. ; 24 cm.
C 202311, M 202314 (Opole)
4. Dialog lekcyjny w perspektywie lingwistycznej /Jolanta Nocoń // W : Filologiczny widnokrąg : obrazy stare i nowe / pod red. Krystyny Kossakowskiej-Jarosz, Jolanty Nocoń ; Uniwersytet Opolski ; Opolskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2012. – S. 361-372
M 207475 (Opole)
5. Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym / Urszula Ostrowska. – Kraków : „Impuls”, 2000. – 206,[2] s. : rys. ; 24 cm
M 057112 (Kędzierzyn-Koźle), C 059563 (Nysa)
6. Dialog w rodzinie : dobre praktyki / red. Beata Parysiewicz, Małgorzata Wyżlic, Karolina Komsta-Tokarzewska ; Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Wydział Teologii. Instytut Nauk o Rodzinie i Pracy Socjalnej. – Lublin :Wydawnictwo KUL, 2015. – 203 s. : il. (w tym kolor.) ; 24 cm.
M 214389 – M 214390 (Opole)
7. Dialog zamiast kar /Zofia Aleksandra Żuczkowska. – Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2015. – 254, [2] s. : il. ; 21 cm.
M 054228 (Kluczbork), M 212844-M 212845 (Opole)
8. Dialog źródłem wychowania w rodzinie / Władysław Kądziołka. – Kraków : Wydawnictwo WAM,2012. – 486 s. : il. ; 24 cm.
C 206919, M 206955 (Opole)
9. Doświadczenie zmian w komunikacyjnej przestrzeni edukacyjnej / Eugenia Rostańska // W : Edukacja małego dziecka. T. 11, Nauczyciel i dziecko w dobie kryzysu edukacji / praca zbiorowa pod red. Ewy Ogrodzkiej-Mazur, Urszuli Szuścik, Beaty Oelszlaeger-Kosturek. – Cieszyn ; Kraków : Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego ; Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017. – S. 217-227
M 064394 (Kędzierzyn-Koźle), M 064394 (Kluczbork), C 066173/XI (Nysa), C 205652/XI, M 205662/XI, M 208806/XI (Opole)
10. Dziecko i dorosły w rozmowie : doświadczanie komunikacji : odniesienia edukacyjne / Eugenia Rostańska. – Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2010. – 283, [1] s. ; 24 cm.
M 203398 (Opole)
11. Edukacja i dialog w świecie przyszłości /red. nauk. Henryka Kwiatkowska, Maria Szybisz ; Wyższa Szkoła Humanistyczna imienia Aleksandra Gieysztora. – Pułtusk : Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2003. – 300, [4] s. ; 21 cm.
M 215262 (Opole)
12. Ewaluacja edukacyjna : interdyskursywne dialogi i konfrontacje / Henryk Mizerek. – Kraków : „Impuls”, 2017. – 236 s ; 24 cm.
M 064464 (Kędzierzyn-Koźle), M 217007 (Opole)
13. Jak nawiązać dialog z nastolatkami / Philippe Gutton [oraz] Vincent Villeminot ; przeł. Marta Tórz. – Poznań : Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze, 2013. – 106, [2] s. ; 21 cm.
M 063075 (Kędzierzyn-Koźle), M 212127 (Opole)
14. Jak rozmawiać z nieznajomymi : co powinniśmy wiedzieć o ludziach, o których nic nie wiemy / Malcolm Gladwell ; przełożyła Agnieszka Sobolewska. – Kraków : Znak Litera Nova, 2020. – 377, [1] strona : ilustracje ; 22 cm.
15. Jak wychowywać? : Barykada czy Dialog? / Janusz Tarnowski. – Warszawa : „Adam”, 2009. – 187 s. ; 21 cm
M 049262 (Brzeg), M 051354 (Kluczbork), M 063903 (Nysa), M 208562 (Opole)
16. Kierunek – dialog : inspiracje metodyczne nie tylko dla nauczycieli etyki / red. Alina Płaziak-Janiszewska, Agata Matyjasek, Agata Maćkowiak, Karolina Gruchalska-Matuszak. – Poznań : Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, 2017. – 162, [2] s. : il. ; 24 cm
17. Klucz do zrozumienia relacji rodzice – dzieci / Yves Boulvin ; przeł. Karolina Brykner. – Poznań : Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W Drodze, 2014. – 163, [5] s. ; 21 cm.
M 212128 (Opole)
18. Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą : wprowadzenie do pedagogiki społecznej / Pat Petrie ; przekł. Joanna Gilewicz. – Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, cop. 2013. – 174 s. : il. ; 24 cm.
M 063120, M 063192 (Kędzierzyn-Koźle), M 212330 (Opole)
19. Magia czy pustka dialogu? Maria Janukowicz. – Częstochowa : Wydawnictwo im. St. Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2012. – 238 s. ; 21 cm
20. O prowadzeniu rozmowy / Stefan Garczyński. – Warszawa :”Watra”, 1977. – 114,[2] s. : il. ; 16 cm.
M 023275 (Brzeg), M 107655 (Opole)
21. Oblicza dialogu / pod red. Agaty Cudowskiej. – Białystok : Trans Humana Wydaw. Uniwersyteckie, 2008. – 154 s. ; 24 cm
22. Osoba, edukacja, dialog. T. 1 /red. Maria Ledzińska, Grażyna Rudkowska, Leszek Wrona. – Kraków :Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002. – 268 s. ; 24 cm.
C 192312/I (Opole)
23. Osoba, edukacja, dialog. T. 2 /red. Maria Ledzińska, Grażyna Rudkowska, Leszek Wrona. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2002. – 287 s. ; 24 cm.
C 192312/II (Opole)
24. Pedagogiczne implikacje filozofii dialogu /Jarosław Gara. – Kraków : Wydawnictwo WAM, 2008. – 265 s. ; 23 cm.
M 050616 (Brzeg), M 061381 (Kędzierzyn-Koźle), M 209037 (Opole)
25. Pedagogika dialogu – dialog jako droga rozumienia i samorozumienia / pod red. Doroty Jankowskiej i Marleny Grzelak-Klus. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016. – 266, [1] s. : il. ; 24 cm.
26. Pedagogika dialogu – dialog w teorii i praktyce edukacyjnej / pod red. Ewy Dąbrowy i Doroty Jankowskiej. – Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2009. – 426 s. : il. ; 24 cm
27. Pedagogika dialogu : dialog warunkiem rozwoju osobowego i społecznego /pod red. Ewy Dąbrowy i Doroty Jankowskiej ; [aut. Jadwiga Bińczycka et al.]. – Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej ; Radom : Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, 2008. – 238 s. : il. ; 24 cm.
M 215319 (Opole)
28. Pedagogika dialogu : doświadczenie dialogu w rzeczywistości XXI wieku / pod. red. Ewy Dabrowy i Doroty Jankowskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2010. – 331, [1] s. ; 24 cm.
29. Pedagogika dialogu : emancypacyjny potencjał dialogu / pod redakcją Doroty Jankowskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017. – 276 stron : ilustracje, fotografie, wykresy ; 24 cm.
30. Pedagogika dialogu : nauczyciele dialogu / pod red. Doroty Jankowskiej ; [aut. Grzegorz Adaszewski et al.]. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, cop. 2011. – 390, [2] s. : il. ; 24 cm.
31. Pedagogika dialogu : pomiędzy w intersubiektywnej przestrzeni edukacji / pod redakcją Jarosława Gary, Doroty Jankowskiej, Edyty Zawadzkiej. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2019. – 245 stron : ilustracje ; 24 cm.
32. Pedagogika dialogu : wokół pedagogii Janusza Korczaka / pod red. Doroty Jankowskiej. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej , 2014. – 314, [1] s. : il. ; 24 cm. M 213206 (Opole)
33. Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą /red. Mieczysław Łobocki. – Lublin :Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2001. – 179,[1] s. ; 24 cm.
C 191909, M 183421 (Opole)
34. Przestrzeń i czas dialogu w edukacji / red. nauk. Danuta Waloszek. – Kraków : Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2011. – 239 s. :fot., tab., wykr. ; 24 cm.
M 061837 (Kędzierzyn-Koźle), M 052805 (Kluczbork), C 066279 (Nysa), M 205755-M 205757, M 214663-M214664 (Opole)
35. Przestań mówić, zacznij rozmawiać :trzy kroki do skutecznej komunikacji z dzieckiem / Heather Turgeon, Julie Wright ; przekład Monika Malcherek. – Warszawa : MT Biznes, 2019. – 342 strony : ilustracje ; 22 cm.
M 220363-M 220364 (Opole)
36. Przyjazne porozumiewanie się : wzajemny szacunek, wzajemna akceptacja, radość z kontaktu /Mira Montana Czarnawska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. – 130 s. ; 21 cm.
M 059926 (Kędzierzyn-Koźle), M 191405 (Opole)
37. Psychologia porozumiewania się / Marek Dziewiecki. – Wyd. 4. – Kielce : „Jedność”, 2009. – 116 s. ; 21 cm.
M 202497-M 202498 (Opole)
38. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych /Anna Kuziel-Kalina. – Kraków :Wydawnictwo WIR, [2017]. – [12] s. :il. ;22 cm +48 kart.
GF 000848 (Opole)
39. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w domu i relacjach w rodzinie /Anna Kuziel-Kalina. – Kraków :Wydawnictwo WiR, 2017. – [12] s. : il. ; 21 cm +48 kart.
GF 000849-GF 000850 (Opole)
40. Rozmawiam z dziećmi o sytuacjach w przestrzeni publicznej /Anna Kuziel-Kalina. – Kraków :Wydawnictwo WiR, 2017.[ – 16] s. : il. ; 21 cm +48 kart.
GF 000846-GF 000847 (Opole)
41. Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego : studium teoretyczno-empiryczne / Ewa Bochno ; Uniwersytet Zielonogórski. Kraków : „Impuls”, 2004. – 208, [3] s. : wykr. ; 23 cm.
C 189932, M 190608 (Opole)
42. Rozmowa, która pomaga : podstawowe umiejętności terapeutyczne / Kathryn Geldard, David Geldard ; przekł. z ang. Monika Gajdzińska. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. – 189 s. ; 21 cm.
C 051465 (Kluczbork), M 191421 (Opole)
43. Rozmowa w szkole : mówienie i słuchanie w klasach początkowych / Eugenia Rostańska. – Warszawa ; Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 1995. – 119 s. ; 21 cm.
44. Rozmowy z rodzicami : poradnik dla nauczyciela / Anna Jankowska. Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – 114 s. ; 21 cm.
45. Rzeczywistość dialogu, dialog w filozofii, filozofia dialogu : praca zbiorowa /pod red. Lecha Grudzińskiego. – Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2010. – 111 s. ; 21 cm.
C 203799 (Opole)
46. Sytuacyjne wspieranie dzieci w doświadczaniu świata / Danuta Waloszek. – Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2009. – 241 s. ; 24 cm
C 050809, M 050810 (Brzeg), C 202718, M 202787 – M 202788 (Opole)
47. Szach-mat, czyli o komunikacji w rzeczywistości szkolnej /Katarzyna Bocheńska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2006. – 120 s. : rys., tab. ; 23 cm.
M 049730 (Brzeg)
48. Szkoła dialogu czyli O narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem /Jarosław Kordziński. – Warszawa : Wolters Kulwer, 2016. – 282 s. : il. ; 21 cm.
M 054361 (Kluczbork), M 215917- M 215920 (Opole)
49. Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów /Jerzy Kujawiński. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2006. – 127,[1] s. ; 24 cm.
M 194661, M 195012 (Opole)
50. Szkoła dialogu : jak skutecznie porozumiewać się? / Ewa Kiezik-Kordzińska. Warszawa :Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004. – 40 s. : il., rys. ; 21 cm.
C 186724 (Opole)
51. Szkoła wspólnych działań czyli O relacjach i współpracy /Jarosław Kordziński. – Warszawa :Wolters Kluwer Polska, 2017. – 427 s. : il. ; 21 cm.
M 216066 (Opole)
52. Sztuka dialogu : teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość / Marian Śnieżyński. – Kraków :Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2005. – 190,[2] s. ; 22 cm.
C 192327 (Opole)
53. Sztuka komunikowania : jak budować zaufanie i skupiać na sobie uwagę słuchaczy / Alan Barker ; przekład: Maria Moskal. – Kraków : Lingea, 2020. – 185, [6] s. : il. ; 22 cm
54. Sztuka skutecznego porozumiewania się /Matthew McKay, Martha Davis, Patrick Fanning ; przekł. Agata Błaż. – Wyd. 3 w jęz. pol. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017. – 336 s. : il. ; 24 cm.
M 217353 (Opole)
55. Sztuka słuchania : klucz do udanych relacji /Mary E. Siegel, Paul J. Donoghue ; przeł. Jacek Bielas. – Kraków :Wydawnictwo WAM, cop. 2013. – 233, [3] s. ; 21 cm.
M 212411 (Opole)
56. Trud dialogu z dzieckiem / Maria Janukowicz. – Częstochowa :Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej ,1999. – 78, [1] s. ; 21 cm.
M 180794 (Opole)
57. Uczłowieczyć komunikację : nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej /red. nauk. Henryka Kwiatkowska. – Kraków : „Impuls”, 2015. – 555 s. : il. ; 21 cm.
M 214493 (Opole)
58. Umiejętności psychologiczno-pedagogiczne w pracy nauczyciela /pod red. Justyny Mróz i Kingi Kalety. – Kielce :Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2012. – 154 s. : il. ; 21 cm.
C 217459, M 211359-M 211360 (Opole)
59. W akademickiej przestrzeni dialogu : głos studentów /red. aut. Dorota Jankowska ; aut. Anna Łagocka ; Akademia Pedagogiki Specjalnej im .Marii Grzegorzewskiej. – Warszawa : Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej , 2003. – 158 s. ; 24 cm.
M 189050 (Opole)
60. Wspomaganie umiejętności społecznych /Daria Sędłak ; [il. Julia Burkacka-Mielcarz]. – Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017. – 40 s., [5] k. tabl., 1 k. złoż. :il. ; 29 cm.
M 055134 (Brzeg), M 216070 (Opole
61. Wychowanie jako „dialog i spotkanie” w myśli pedagogicznej Janusza Tarnowskiego : studium hermeneutyczno-krytyczne / Kamilla Frejusz. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Collegium Bobolanum , [2020]. – 23, [1] strona ; 23 cm.
62. Wychowanie : najtrudniejsza ze sztuk pięknych /Elżbieta Chlebowska. – Wyd. 2 rozszerz. – Gliwice :”Helion”, cop. 2018. – 303, [1] s. ; 21 cm.
M 218370 (Opole)
63. Wychowywać, ale jak ? : przewodnik dla nauczyciela – wychowawcy / Iwona Kutrzyk-Jurków, Aleksandra Charążka. – Warszawa : „Difin”, 2005. – 127 s. : tab. ; 23 cm.
M 049283 (Brzeg)
64. Wyzwania szkolnej codzienności =The challenges of school everyday life /red. nauk. Joanna M. Łukasik, Bogdan Stańkowski. – Kraków : Akademia Ignatianum ; Wydawnictwo WAM, 2005. – 260 s. : il. ; 23 cm.
M 215644 (Opole)
65. Zamiast wychowania : o sile relacji z dzieckiem /Jesper Juul ; rozm. Ingeborg Szöllösi ; [tł. Dariusz Syska]. – Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, cop. 2016. – 157, [2] s. ; 21 cm.
M 054748 (Brzeg), M 215917-M 215920 (Opole)
Artykuły z czasopism :
66. Czy pedagogika dialogu to specjalność nauczycielska? / Anna Turula // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 1 s. 66-71
67. Czy rozmowa to już dialog? / Hanna Drzewiecka, Elżbieta Lemańska // Meritum. – 2015, nr 2, s. 56-59
68. Dialog edukacyjny / Mariola Gańko-Karwowska // Edukacja i Dialog 2000, nr 4, s. 4-5
69. Dialog i mediacja w wychowaniu / Lucyna Telka, Anna Walczak // Pedagogika Społeczna. – 2009, nr 3-4, s. 7-24
70. Dialog i współpraca nauczycieli i rodziców / Mikołaj Winiarski // Nowa Szkoła. – 2002, nr 10, s. 4-8
71. Dialog interkulturowy jako piąta sprawność na lekcji języka obcego / Dorota Mihułka // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 2, s. 13-19
72. Dialog jako metoda działalności wychowawczej w nowej strategii edukacyjnej / Adam Horbowski // Kwartalnik Edukacyjny. – 2002, nr 2, s. 19-25
73. Dialog motywujący w pracy z dziećmi i młodzieżą / Aneta Brzozowska // Świat Problemów. – 2018, nr 6, s. 10-12
74. Dialog – nadzieją / Anna Włodarczyk // Meritum. – 2015, nr 2, s. 92-94
75. Dialog osób jako wychowanie / Mirosław Pilśniak // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2007, nr 1, s. 26-30
76. Dialog środowiskowy / Mikołaj Winiarski // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 5, s. 21-25
77. Dialog w edukacji i wychowaniu / Genowefa Koć-Seniuch // Ruch Pedagogiczny. – 2002, nr 5-6, s. 5-10
78. Dialog w edukacji międzykulturowej / Joanna Schmidt // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 8, s. 40-47
79. Dialog w mentoringu / Wioletta Junik // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2012, nr 4, s. 95-106
80. Dialog w szkole drogą do dojrzałości osobowej / Mieczysław Rusiecki // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 7-20
81. Dialog w warunkach internatu / Władysław Grądzki // Edukacja i Dialog. – 2000, nr 5, s. 26-32
82. Dialog w wychowaniu/ Wiesława Buczek // Wychowawca. – 2006, nr 10, s. 20
83. Dialog w wychowaniu / Janina Knych // Życie Szkoły. – 2001, nr 6, s. 375-377
84. Dialog w wychowaniu / Marian Nowak // Paedagogia Christiana. – 2010, t. 1, s. 85-103
85. Dialog wychowawczy propozycją dla nauczyciela i ucznia na wzajemne porozumienie i współpracę / Wiesława Buczek // Rozprawy Społeczne / Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej. – T. 8 (2014), nr 3, s. 35-40
86. Do czego pedagogom chrześcijańskim potrzebny jest dialog? / Piotr Magier // Paedagogia Christiana. – 2017, [t.] 2, s. 51-68
87. Dyrektor w roli mediatora / Jarosław Kordziński // Dyrektor Szkoły. – 2016 nr 2, s. 30-33
88. Dzieci zdolne są w każdej klasie – aktywizująca rola dialogu / Beata Korus // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 3, s. 59-71
89. Dziecięce konstrukcje świata w rozmowach z dorosłymi / Agnieszka Nowak-Łojewska . – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2017, nr 1, s. 54-64
90. Edukacja do dialogu potrzebą społeczną / Adam Horbowski // Edukacja Ustawiczna Dorosłych. – 2005, nr 3, s. 7-13
91. Edukacja jako relacja interpersonalna – spojrzenie aktualne / Alexandre Cosmopoulos // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2001, nr 2, s. 3-19
92. Edukacja poprzez dialog pedagogiczny / Jerzy Zieliński. – Bibliogr. // Chowanna. – T. 2 (2007), s. 66-76
93. Jak rozmawiać z uczniem? / Agnieszka Daniluk // Wychowawca. – 2010, nr 5, s. 12-13
94. Jak wzmocnić dialog nauczyciela z rodzicami dla dobra ucznia? / Elżbieta Piotrowska-Gromniak, Zofia Grudzińska // Meritum. – 2015, nr 2, s. 68-78
95. Kompetencje interpretacyjno-komunikacyjne nauczyciela / Zuzanna Zbróg // Przedszkolne ABC. – 2017, nr 2, s. 4-12
96. Komunikacja interpersonalna w praktyce pedagogicznej / Joanna Lewińska // Zeszyty Szkolne. – 2006, nr 1, s. 14-17
97. Komunikacja na zajęciach z edukacji matematycznej /Beata Bugajska-Jaszczoł, Monika Czajkowska. – Bibliogr. // Problemy Wczesnej Edukacji. – 2013, nr 4, s. 39-50
98. Mediacje rówieśnicze. Rozmowa na ratunek /Andrzej Michalik // Sygnał. – 2019, nr 9, s. 8-12
99. Metoda dialogu w poznawaniu dziecka / Wanda Troć // Przegląd Edukacyjny. – 2000, nr 1, s. 11-12
100. Milczenie jako przestrzeń dialogu / Jarosław Horowski // „Kwartalnik Pedagogiczny” 2012, nr 4, s. 39-51
101. „My wychowujemy was, ale i wy nas wychowujecie”, czyli zgoda Janusza Korczaka na prawdziwy dialog / Witkowska-Krych Agnieszka // Meritum. – 2015, nr 2, s. 42-47
102. Nabywanie umiejętności altruistycznych / Dariusz Horbaczewski // Edukacja i Dialog. – 2005, nr 10, s. 37-42
103. Nauka dialogu międzypokoleniowego / Tomasz Kozłowski // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 12, s. 50-53
104. Nowoczesny dialog edukacyjny – perspektywa poznawcza na podstawie Stephena Priesta / Małgorzata Muszyńska // Nowa Szkoła. – 2009, nr 8, s. 27-37
105. O dialogu w szkole / Jarosław Basaj // Meritum. – 2015, nr 2, s. 60-63
106. O potrzebie dialogu z dzieckiem z trudnościami w nauce // Aneta Jałowiecka // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 55-61
107. O uczeniu się w dialogu nauczyciela i ucznia / Wioletta Piegzik, Przemysław Duda // Edukacja i Dialog. – 2012, nr 7-8, s. 70-76
108. Od monologu do dialogu – refleksje o (nie)porozumieniu między nauczycielem a uczniem / Ewa Murawska // Edukacja. – 2005, nr 2, s. 51-56
109. Od werbalizmu do komunikacji : refleksja nad środkami dydaktycznymi w procesie nauczania / Aleksandra Bałoniak // – 2012, nr 4, s. 67-72
110. Odwaga mówienia tego, co trudne / Katarzyna Dworaczyk // Sygnał. – 2020, nr 3, s. 51-53
111. Pedagogiczna interpretacja dialogu / Dorota Jankowska // – 2015, nr 2, s. 2-9
112. Pedagogiczny model dialogicznych aktów wychowania / Jarosław Gara // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2007, nr 1, s. 53-82
113. Pedagogika dialogu ks. profesora Janusza Tarnowskiego / Danuta Bula // Wychowawca. – 2017, nr 6, s. 5-6
114. Pedagogika dialogu wobec potrzeby tworzenia bezpiecznej szkoły / Ryszard Stępień // Edukacja dla Bezpieczeństwa. – 2006, nr 1, s. 2-5
115. Pięć koncepcji dialogu / Tadeusz Gadacz // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2015, nr 2, s.75-91
116. Pytania jako metoda wprowadzania zmiany zachowania / Jerzy Rządzki // Remedium. – 2015, nr 12, s. 10-12
117. Rola dialogu w kształceniu nauczycieli : między sferą metodyczności a sferą etyczności / Joanna Rutkowiak // Studia Pedagogiczne. T. 60 (1994), s. 145-152
118. Rola dialogu w procesie wychowawczym – ujęcie filozoficzne i pedagogiczne / Rafał Maliszewski. – Bibliogr. // Pedagogika Społeczna. – 2019, nr 1, s. 97-116
119. Rozmowa heurystyczna jako specyficzny dialog w edukacji matematycznej / Beata Bugajska-Jaszczot, Monika Czajkowska // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 26-40
120. Rozmowa – jakie to łatwe … jakie to trudne / Ewa Bochno // Psychologia w Szkole. – 2004, nr 2, s. 27-36
121. Rozmowa w kontekście dyskursu dziecięcego / Ewa Bochno // Forum Oświatowe. – 2004, t. 1, s. 115-134
122. Rozmowa w procesie wychowania / Ewa Bochno // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2004, nr 2, s. 14-21
123. Rozmowa w przedszkolu / Agnieszka Olczak // Wychowanie w Przedszkolu. – 2006, nr 10, s. 11-16
124. Rozmowa wychowawcza / Aneta Paszkiewicz // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2010, nr 7, s. 29-35
125. Rozmowy twarzą w twarz nie tylko o pogodzie / Paulina Pacyna-Dawid // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 10, s. 22-23
126. Rozwijanie postawy dialogowej dzieci sześcioletnich / Małgorzata Kwaśniewska // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 90-93
127. Rytuały a oswajanie tabu : (tabu w komunikacji z dziećmi) / Kamila Olga Stępień-Rejszel // Charaktery. – 2020, nr 9, s. 22-28
128. Słucham i rozumiem / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2018, nr 48, s. 9
129. Spotkanie z Innym. Inny jako nauczyciel / Kornelia Ćwiklak // – 2009, nr 7, s. 11-17
130. Strategie – metody – techniki pracy lekcyjnej w kontekście dialogu : kształcenie językowe / Halina Mrazek // Nowa Polszczyzna. – 2001, nr 3, s. 45-49
131. Szkolne rozmowy w tłoku / Marta Mitura // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 2, s. 69-74
132. Sztuka dialogu z nastolatkami /Anna Borucka // Remedium. – 2017, nr 9, s. 8-10
133. Sztuka dobrego prowadzenia rozmowy / Lidia Tkaczyńska // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 3, s. 33-37
134. Sztuka rozmawiania z nastolatkiem / Joanna Pruban // Remedium. – 2021, nr 1, s. 23-25
135. Sztuka rozmowy czyli Jak rozmawiać naprawdę / Joanna (Kmita) Pruban // Remedium. – 2020, nr 11, s. 9-11
136. Trud dialogu. (Rola dialogu w relacjach rodzice – dzieci) / Marian Śnieżyński // Wychowawca. – 2000, nr 11, s. 9-11
137. Trudne sprawy – ważne rozmowy / Magdalena Goetz // Dyrektor Szkoły. – 2015, nr 1, s. 50-53
138. Trudny dialog w przestrzeni / Pola Kuleczka // Wychowanie na co Dzień. – 2010, nr 7-8, s. 8-11
139. Trudny rodzic. Schemat rozmowy. – (Teczka nauczyciela) / Izabela Czaja-Antoszek // Sygnał. – 2018, nr 2, s. 24-25
140. Trzeba uczyć dialogu / Z Mirosławem Skrzypczykiem, polonistą z Zespołu Szkół w Szczekocinach, rozmawia Katarzyna Piotrowiak // Głos Nauczycielski. – 2020, nr 29/30, s. 19
141. Trzy kroki do udanej rozmowy / Anna Mills // Charaktery. – 2017, nr 8, dod. „jTrening Psychologiczny” nr 3 , s. 16-17
142. Udana rozmowa z uczniem jest możliwa / Joanna Łukasik // Psychologia w Szkole. – 2010, nr 4, s. 60-66
143. Udzielanie informacji zwrotnej / Małgorzata Pomianowska // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 2, s. 59
144. Uwaga, rodzic! Jak przygotować się do rozmowy? /Anna Kałuba-Korczak // Głos Pedagogiczny. – 2018, nr 97, s. 59-61
145. W dialogu / Marlena Grzelak-Klus // Meritum. – 2015, nr 2, s. 48-55
146. W słowach i między słowami … : dialog szkolny w perspektywie pragmalingwistycznej / Anna Wileczek // Nauczanie Początkowe. – 2009/2010, nr 1, s. 41-46
147. W trosce o sztukę rozmowy / Katarzyna Klimek-Michno // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 1, s. 41-47
148. Warto dyskutować! / Tomasz Garstka // Głos Nauczycielski. – 2019, nr 27/28, s. 21
149. Warto rozmawiać.. / Łukasz Mrózek // Wychowawca. – 2017, nr 6, s. 12-13
150. Wartość dialogu w wychowaniu / Rafał Czupryk // Kwartalnik Edukacyjny. – 2009, nr 2, s. 20-26
151. Wilk i zając, czyli każdy może się dogadać : scenariusz przedstawienia dla uczniów szkoły podstawowej o tematyce : bezpieczeństwo, agresja i dialog / Agnieszka Stawowska // Biblioteka w Szkole. – 2011, nr 25-27
152. Wolność i indywidualizm w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori a wychowanie do dialogu / Barbara Surma // Kultura i Edukacja. – 2012, nr 2, s. 7-27
153. Wybrane elementy oceny dialogu rodzinnego z perspektywy młodzieży / Violetta Kopińska // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 4-5, s. 22-24
154. Wychowanie do dialogu międzykulturowego w szkole katolickiej / Piotr Mazurkiewicz // Społeczeństwo. – 2016, nr 5/6, s. 190-201
155. Wychowanie do egzystencjalnej komunikacji i dialogu / Małgorzata Olczak // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 3, s. 42-48
156. Wychowanie jako dialog / Ewa Mociesowicz // Nowy Biuletyn Szkolny. – 2003, nr 4, s. 36
157. Wymiary dialogu edukacyjnego / Mikołaj Winiarski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 6, s. 19-23
158. Wymiary i znaczenie dialogu w procesie współpracy rodziców i nauczycieli / Mikołaj Winiarski // Ruch Pedagogiczny. – 2001, nr 3-4, s. 19-32
159. Z empatią i wyczuciem / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 18, s. 12
160. Zestawienie bibliograficzne w wyborze na temat Dialog w edukacji / Marta Jaroszewska // Meritum. – 2015, nr 2, s. 95-96
161. Znaczenie i warunki rozwoju dialogu edukacyjnego rodziców i nauczycieli / Mikołaj Winiarski // Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 7-8, s. 24-28
Oprac. Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu
Aktualizacja : kwiecień 2021 r.