Wspomaganie szkół, placówek oświatowych oraz bibliotek szkolnych.
I Wspomaganie szkół i placówek oświatowych
Wspomaganie polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań,
mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:
Wspomaganie szkół, placówek oświatowych oraz bibliotek szkolnych.
I Wspomaganie szkół i placówek oświatowych
Wspomaganie polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu w związku z potrzebami szkoły lub placówki działań,
mających na celu poprawę jakości pracy szkoły lub placówki, obejmujących:
a) pomoc w diagnozowaniu potrzeb szkoły lub placówki,
b) ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb szkoły lub placówki,
c) zaplanowanie form wspomagania i ich realizację,
d) wspólną ocenę efektów realizacji zaplanowanych form wspomagania i opracowanie wniosków z ich realizacji.
Działania:
– gromadzenie i udostępnianie literatury zgodnie z potrzebami placówki,
– opracowywanie informacji na określony przez placówkę temat (zestawienia bibliograficzne),
– współpraca ze środowiskiem (organizowanie wystaw, wydarzeń, spotkań, konkursów),
– zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży na różnych poziomach nauczania,
– opracowywanie informacji o zasobach Filii PBW w Kluczborku,
– współpraca z przedszkolami i innego typu placówkami oświatowymi, a także opiekuńczo-wychowawczymi,
– organizacja szkoleń, warsztatów i konferencji metodycznych we współpracy z PODN oraz Poradnią
Psychologiczno-Pedagogiczną w Kluczborku,
– lekcje biblioteczne (głównym ich celem jest zapoznanie uczniów z warsztatem informacyjnym biblioteki,
wykształcenie umiejętności sprawnego korzystania z katalogów on-line oraz przygotowanie do samokształcenia
poprzez wyrabianie umiejętności pozyskiwania i segregowania informacji pochodzących z różnych źródeł,
– szkoleniowe rady pedagogiczne.
II Doskonalenie nauczycieli
Konferencje metodyczne, wykłady, prelekcje, kursy, szkolenia. Prezentacje literatury i oferty edukacyjnej na
radach pedagogicznych. Szkolenia, warsztaty z elementami biblioterapii dla nauczycieli i nauczycieli bibliotekarzy
szkolnych. Obszary: tutoring w edukacji, otwarte zasoby cyfrowe w nauczaniu, storytelling w edukacji,
biblioterapia/bajkoterapia, arteterapia, coaching w edukacji/szkole, popularyzacja kultury czytelniczej (promocja
czytelnictwa), logodydaktyka w edukacji, inne.
Zgłoszenia na szkolenia i zajęcia warsztatowe: tel.: 77 418 16 98 lub kluczbork@pedagogiczna.pl
1. Szkolenia dla nauczycieli zainteresowanych stosowaniem biblioterapii w procesie dydaktyczno –
wychowawczym – prowadzenie Joanna Baran.
- Biblioterapia – teoria i praktyka (5 godzin)
- Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych – metodyka (5 godzin)
- Autorski program biblioterapeutyczny – metodyka (5 godzin)
2. Szkolenia i warsztaty dotyczące rozwoju osobistego i zawodowego
- Coaching w edukacji/w szkole (nauczycielem coachem – wybrane kompetencje coachingowe w zakresie wspierania rozwoju uczniów) – (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Logodydaktyka wychowuje do szczęścia (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Kompetencje trenerskie nauczyciela (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Edukacja pozytywna w szkole, czyli o zastosowaniu psychologii pozytywnej w nauczaniu (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
3. Szkolenia dla nauczycieli-bibliotekarzy
- Storytelling w bibliotece (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Czytanie wizualne jako forma pracy z młodym czytelnikiem (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Picture Books, leporello – obraz, forma, doświadczenie (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Od czytania do opowiadania (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
- Booktalking, lapbook, picturebook, teatr Kamishibai jako metody popularyzacji czytelnictwa (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
4. Konsultacje indywidualne dla nauczycieli bibliotekarzy
Tematyka konsultacji na stronie:
http://www.pedagogiczna.pl/index.php/wspomaganie-szkol-i-placowek/1606- wspomaganie-szkol-i-placowek
Formularze zgłoszeniowe na stronie:
http://www.pedagogiczna.pl/index.php/wspomaganie-szkol-i-placowek
III Sieci współpracy i samokształcenia
Wspomaganie polega na organizowaniu i prowadzeniu sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli,
nauczycieli bibliotekarzy szkolnych, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia
swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
1. Sieć nauczycieli-bibliotekarzy szkolnych
Koordynatorzy:
- Ewa Dolata-Makuch (tel. 77 418 16 98, e-mail: e.dolata-makuch@pedagogiczna.pl),
- Katarzyna Kamińska (tel. 77 454 12 40, wew. 111, e-mail: k.kaminska@pedagogiczna.pl).
2. Sieć nauczycieli zainteresowanych stosowaniem biblioterapii w procesie dydaktyczno-
wychowawczym
Koordynatorzy:
- Joanna Baran (tel. 77 418 16 98, e-mail: j.baran@pedagogiczna.pl),
- Justyna Jurasz (tel. 77 454 12 40, wew. 110, e-mail: j.jurasz@pedagogiczna.pl).
Deklaracja przystąpienia do sieci współpracy i samokształcenia:
http://www.pedagogiczna.pl/index.php/wspomaganie-szkol-i-placowek
IV Biblioterapia
Zgłoszenia na szkolenia i zajęcia warsztatowe: tel.: 77 418 16 98 lub kluczbork@pedagogiczna.pl
1. Szkolenia dla nauczycieli – prowadzenie Joanna Baran.
- Biblioterapia – teoria i praktyka
- Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych – metodyka
- Autorski program biblioterapeutyczny – metodyka
2. „Spotkania z biblioterapią” – warsztaty z elementami biblioterapii dla nauczycieli – temat warsztatu ustalany jest wg propozycji uczestników – prowadzenie Joanna Baran.
3. „Rozmowy o biblioterapii…” – cykliczne spotkania otwarte (styczeń, marzec, maj, 14 listopada) dla osób zainteresowanych biblioterapią. Tematyka spotkań koncentruje się wokół zagadnień z obszaru biblioterapii, bajkoterapii – prowadzenie: Joanna Baran.
V Oferta dla rodziców realizowana na terenie przedszkoli/szkół podstawowych Kluczborka
1. Kreatywny rodzic – kreatywne dziecko – cykl rozwojowych zajęć warsztatowych dla rodziców oraz rodziców z dziećmi – spotkania tematyczne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
2. Wpływ czytania na wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży – prelekcja (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
3. Picture Books, leporello – obraz, forma, doświadczenie (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
4. Bajki terapeutyczne dla dzieci dzieci i dorosłych – prelekcja (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
5. Storytelling, czyli opowieść ma moc – kreatywne warsztaty (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
6. Dziecko i filozofia, czyli słów kilka o bajkach filozoficznych dla dzieci (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
7. Bajka jako forma wspomagania dziecka w rozwoju społecznym (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
8. Jak rozwijać w dziecku pasję do czytania (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
9. Logodydaktyka wychowuje do szczęścia (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
10. Wpływ praktyki uważności na dzieci i jej efekty w przedszkolu/szkole (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
11. Książka jako pomoc w nauczaniu wartości (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
12. Dzieci XXI wieku i ich kompetencje (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
VI Zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży
Zgłoszenia na zajęcia warsztatowe i lekcje biblioteczne: tel.: 77 418 16 98 lub kluczbork@pedagogiczna.pl
Poziom nauczania oraz tematyka:
Przedszkole:
„Zaczytany przedszkolak” – projekt czytelniczy. Formy realizacji projektu: warsztaty czytelnicze na temat książki uzupełnione seansem głośnego
czytania, warsztaty z elementami biblioterapii/bajkoterapii oraz warsztaty ilustracji i opowiadania Kamishibai (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Akademia Czytania – „Słucham, czytam, tworzę” – warsztaty czytelniczo-artystyczne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Zajęcia czytelnicze, warsztaty z zakresu biblioterapii i arteterapii (osoby odpowiedzialne: Ewa Dolata-Makuch, Joanna Baran)
Szkoła Podstawowa:
„Zaczytany uczeń” – projekt czytelniczy. Formy realizacji projektu: warsztaty czytelnicze na temat książki uzupełnione seansem głośnego czytania, warsztaty z elementami biblioterapii/bajkoterapii oraz warsztaty ilustracji i opowiadania Kamishibai (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Uważność” – projekt czytelniczy realizowany w formie 5 spotkań warsztatowych, których uzupełnienie stanowią ćwiczenia (zabawy) rozwijające umiejętność koncentracji (relaksacji), kierowane-pogłębione rozmowy prowadzone z dziećmi, ćwiczenia uważnego oddychania oraz uruchamiające zmysł smaku, wzroku, dotyku i węchu (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Empatia” – projekt czytelniczy realizowany w formie zajęć warsztatowych rozwijających umiejętności komunikacyjne i empatyczne wg idei Porozumienia bez Przemocy Marshalla B. Rosenberga (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Czytam książkę” – projekt edukacyjny realizowany w formie cyklicznych debat czytelniczych (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Książka o szczęściu” – projekt edukacyjny, którego treść merytoryczną stanowią rozważania dzieci i młodzieży wokół istoty szczęścia we współczesnym świecie (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Projekt Pozytywna Szkoła XXI” – projekt edukacyjny adresowany do uczniów kluczborskich szkół podstawowych, którego założenia programowe skupiają się wokół zagadnień psychologii pozytywnej.
Celem głównym projektu jest rozwijanie dobrostanu ludzkiego ucznia (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
kl. I-III
Warsztaty z elementami biblioterapii:
Na wszystko jest sposób. Cykl zajęć czytelniczych z elementami biblioterapii z wykorzystaniem utworów Danuty Wawiłow. (Osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
– Kim są Rupaki? (rozpoznawanie własnych emocji ; lęk przed ciemnością)
– Uprzejmość jest zawsze na miejscu.
– Ja też to potrafię! (wzmacnianie samooceny dziecka)
– Inny, a jednak taki sam. (rozwijanie postawy szacunku i tolerancji wobec innych)
Bajeczne mikstury na różne problemy. Warsztaty z elementami biblioterapii. (Osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
– Wielka zmiana. (pierwsze dni w szkole, adaptacja w grupie)
– Czy trzeba się bać stracha na wróble?
– Polubić siebie. (wzmacnianie poczucia własnej wartości, nieśmiałość)
– Gdy przychodzi pani Złość. (radzenie sobie ze złością)
– Szukam przyjaciela.
– Spotkanie z nieznajomym.
Tematy warsztatów można też ustalać indywidualnie z nauczycielem (osoby odpowiedzialne: Joanna Baran, Ewa Dolata-Makuch)
Inne zajęcia czytelnicze i edukacyjne:
Wyobraźnia bez granic – warsztaty czytelniczo-artystyczne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Co można zrobić z „Kłopotem”? – warsztat czytelniczy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Dzielimy się „Czterema zwykłymi miskami” – warsztat czytelniczy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Co każdy z nas ma „W kieszonce”? – warsztat czytelniczy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Szczęście, czym jest? Człowiek szczęśliwy, czyli Kto? – czytelniczy warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Myślenie to dobra zabawa! Życie, uczucia, dobro i zło, ja… Co to takiego? – warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
O przemijaniu, altruizmie, samotności, wolności, przyjaźni – warsztaty czytelnicze z wykorzystaniem japońskiego teatrzyku Kamishibai (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
O samotności, przyjaźni, zaufaniu – warsztaty czytelnicze na podstawie książki pt.:”Huśtawka” Timo Parveli (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Dlaczego warto czytać? – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Z bajką i legendą przez kontynenty – zajęcia czytelniczo-artystyczne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Wartości są wszędzie… – edukacyjny warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Czytam obrazem – warsztaty czytelnicze z wykorzystaniem książki obrazkowej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Śladami baśni i legend polskich – zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Storytelling, czyli opowieść ma moc – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Lapbook – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Podróż do sukcesu – warsztaty kreatywne – klasa III (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Książka i jej karta literacka – kreatywne warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Picture Books, leporello – obraz, forma, doświadczenie – kreatywne warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
kl. IV-VI
Warsztaty z elementami biblioterapii – temat warsztatu ustalany indywidualnie z nauczycielem (osoby odpowiedzialne: Joanna Baran, Ewa Dolata-Makuch)
Inne zajęcia czytelnicze i edukacyjne:
Kreatywne myślenie, kreatywne pisanie – warsztaty (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Obudź w sobie wyobraźnię – warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Czym jest przemijanie? – warsztat czytelniczy na podstawie książki pt. „Dom” Roberto Innocentiego (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Z dziećmi o wartościach – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Podróż do sukcesu – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Wartości są wszędzie… – edukacyjny warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Co to takiego?” – zajęcia edukacyjno-czytelnicze w zakresie pięciu tematów do wyboru: uczucia, życie, dobro i zło, Ja, piękno i sztuka (osoba
odpowiedzialna: Joanna Baran)
Szczęście, czym jest? Człowiek szczęśliwy, czyli Kto? – czytelniczy warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Czytam obrazem – warsztaty czytelnicze z wykorzystaniem książki obrazkowej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Storytelling, czyli opowieść ma moc – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Dlaczego warto czytać? – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Booktalking – zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Zajęcia kreatywne z baśnią w tle (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
„Mały Książę”, kim jest i dlaczego wędruje? – kreatywne zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Picture Books, leporello – obraz, forma, doświadczenie – kreatywne warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Gimnazjum:
„Czytam książkę” – projekt edukacyjny realizowany w formie cyklicznych debat czytelniczych (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Zaczytany uczeń” – projekt czytelniczy. Formy realizacji projektu: kreatywne warsztaty czytelnicze na podstawie książki, warsztaty z elementami biblioterapii (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Książka o szczęściu” – projekt edukacyjny, którego treść merytoryczną stanowią rozważania dzieci i młodzieży wokół istoty szczęścia we współczesnym świecie (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Warsztaty z elementami biblioterapii – temat warsztatu ustalany indywidualnie z nauczycielem (osoby odpowiedzialne: Joanna Baran, Ewa Dolata-Makuch)
Zgrana klasa (problemy adaptacji w grupie) – warsztaty z elementami biblioterapii (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Inne zajęcia czytelnicze i edukacyjne:
Książki zagadki – warsztaty czytelnicze na podstawie książek Iwony Chmielewskiej : „O tych, którzy się rozwijali”, „Dwoje ludzi”. (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Kreatywne myślenie, kreatywne pisanie – warsztaty (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Zajęcia warsztatowe dotyczące profilaktyki prostytucji (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Czytam obrazem – warsztaty czytelnicze z wykorzystaniem książki obrazkowej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Wartości są wszędzie… – edukacyjny warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Szczęście, czym jest? Człowiek szczęśliwy, czyli Kto? – czytelniczy warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Herb miasta Kluczborka jako forma komunikacji symbolicznej – zajęcia z zakresu edukacji historycznej i regionalnej (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Obrazy do czytania, książki do oglądania – zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Tolerancja – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Cenzura dawniej i dziś – zajęcia z zakresu edukacji historycznej (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
O prasie na czasie – tabloidyzacja umysłów – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Dlaczego warto czytać? – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Reklama – wywieranie wpływu na ludzi – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Rola mediów w kształtowaniu poglądów – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Hazard, cyberprzestrzeń, gry komputerowe, zakupoholizm, role grupowe np. zespołu klasowego – zajęcia psychoedukacyjne (osoba odpowiedzilna: Joanna Baran)
Czytanie – technika pracy umysłowej (osoba odpwiedzialna: Joanna Baran)
W poszukiwaniu autorytetu – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Booktalking – zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Sztuka pewności siebie – warsztatowe zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Asertywność – warsztatowe zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Storytelling, czyli opowieść ma moc – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Mapy myśli, czyli metoda inteligentnego notowania – warsztaty kreatywne (osoba odpowidzialna: Joanna Baran)
„Mały Książę”, kim jest i dlaczego wędruje? – kreatywne zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Picture Books, leporello – obraz, forma, doświadczenie – kreatywne warsztaty czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Szkoła ponadgimnazjalna:
„Czytam książkę” – projekt edukacyjny realizowany w formie cyklicznych debat czytelniczych (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Projekt Pozytywna Młodzież XXI” – projekt edukacyjny, którego założenia programowe – merytoryczne – skupiają się wokół zagadnień psychologii pozytywnej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„Książka o szczęściu” – projekt edukacyjny, którego treść merytoryczną stanowią rozważania dzieci i młodzieży wokół istoty szczęścia we współczesnym świecie (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
„YEStem Kimś – moje życie moją inspiracją!” – dedykowany program rozwoju osobistego i społecznego (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Książki zagadki – warsztaty czytelnicze na podstawie książek Iwony Chmielewskiej : „O tych, którzy się rozwijali”, „Dwoje ludzi” (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Czytam obrazem – warsztaty czytelnicze z wykorzystaniem książki obrazkowej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Kreatywne myślenie, kreatywne pisanie – warsztaty (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Wartości są wszędzie… – edukacyjny warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Obrazy do czytania, książki do oglądania – zajęcia czytelnicze (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Książka obiekt – zajęcia czytelnicze (osoba odopwiedzialna: Joanna Baran)
Szczęście, czym jest? Człowiek szczęśliwy, czyli Kto? – czytelniczy warsztat rozwojowy (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Opis bibliograficzny i jego zastosowanie w bibliografii załącznikowej (osoby odpowiedzilane: Ewa Dolata-Makuch, Joanna Baran)
Komputerowe bazy danych PBW w Opolu. System biblioteczny Aleph (osoby odpowiedzialne: Ewa Dolata-Makuch, Joanna Baran)
Otwarte zasoby cyfrowe – elektroniczne bazy danych, biblioteki cyfrowe, repozytoria (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Cenzura dawniej i dziś – zajęcia z zakresu edukacji historycznej (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
O prasie na czasie – tabloidyzacja umysłów – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Dlaczego warto czytać? – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Czytanie – technika pracy umysłowej (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
W poszukiwaniu autorytetu – zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Ewa Dolata-Makuch)
Sztuka pewności siebie – warsztatowe zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Asertywność – warsztatowe zajęcia edukacyjne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Storytelling, czyli opowieść ma moc – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
Mapy myśli, czyli metoda inteligentnego notowania – warsztaty kreatywne (osoba odpowiedzialna: Joanna Baran)
VII Wspomaganie bibliotek szkolnych
Wybrane formy realizowanych przedsięwzięć: szkolenia, warsztaty, konferencje metodyczne, konsultacje
udzielane doraźnie na indywidualne zapotrzebowanie bibliotekarzy szkolnych, warsztaty samokształceniowe dla
nauczycieli bibliotekarzy: gromadzenie i ewidencja zbiorów bibliotecznych, selekcja i skontrum zbiorów
bibliotecznych, pomoc biblioterapeutyczna – metody i literatura, cykliczne spotkania biblioterapeutyczne, biblioteka
centrum informacji szkoły, biblioteka szansą dla kreatywnych, spotkania metodyczne dla nauczycieli bibliotekarzy
poświęcone aktualnym problemom edukacyjnym, biblioterapia w pracy nauczyciela bibliotekarza, jak rozwijać
twórcze (kreatywne) myślenie na zajęciach bibliotecznych? – np. z udziałem eksperta – doradcy metodycznego ds.
bibliotek szkolnych, wykorzystanie nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w pracy
bibliotekarza, mobilne technologie informacyjne i komunikacyjne wsparciem w pracy bibliotekarza, spotkanie
metodyczne poświęcone aktualnym tematom (wyzwaniom) edukacyjnym, biblioteka centrum informacji szkoły,
spotkanie dla n-li bibliotekarzy szkolnych dotyczące zaprezentowaniu nowości wydawniczych, komunikacja
interpersonalna w bibliotece – zajęcia poprowadzone przez eksperta, kształcenie kompetencji komunikacyjno-
informacyjnych za pomocą Otwartych Zasobów Edukacyjnych, w tym zasobów PBW, biblioteczne nowości dla
nauczycieli bibliotekarzy w wyborze – ciekawe linki, serwisy elektroniczne (bibliotekarskie) dla nauczycieli
bibliotekarzy, biblioterapia – teoria/praktyka, biblioterapia – propozycje tekstów, w tym bajkoterapia, konkursy,
zestawienia bibliograficzne, panele dyskusyjne z udziałem dzieci i młodzieży, wspieranie nauczycieli bibliotekarzy
w konkursach promujących czytelnictwo, edukację regionalną i historyczną, patronów roku, wypożyczanie wystaw.
VIII Inicjatywy edukacyjne w zakresie promocji czytelnictwa
„Głośno czytać każdy i wszędzie może” – projekt czytelniczy adresowany do dzieci przebywających w warunkach szpitalnych
„Zaczytany przedszkolak” – „Zaczytany uczeń” – projekty czytelnicze dla przedszkoli i szkół podstawowych (rozpoczęcie 2015 r.)
„Uważność” – projekt czytelniczy dla szkół podstawowych (rozpoczęcie 2015 r.)
„Empatia” – projekt czytelniczy dla szkół podstawowych (rozpoczęcie 2016 r.)
„Książka o szczęściu” – projekt edukacyjny dla szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych (rozpoczęcie 2016 r.)
„Czytam książkę” – projekt czytelniczy w zakresie organizacji debat nt. czytania adresowany do uczniów wszystkich rodzajów szkół, realizowany we współpracy z Księgarnią „Minerva” w Kluczborku – 1. edycja rok szkolny 2015/2016.
Międzynarodowy Dzień Kropki (International Dot Day) – happening dziecięcych talentów organizowany we współpracy ze szkołami podstawowymi – kluczborski Rynek – 15 września
„Zaczytana Ławka” – otwarta przestrzeń w zakresie rozwijania kultury czytelniczej – kluczborski Rynek.
Klub Czytających Rodzin „Czytacze bajacze”– spotkania cykliczne, które koncentrują się wokół problematyki związanej
z rozwijaniem kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianiem czytelnictwa wśród dzieci.
Wakacyjna akcja „Lato z książką”– odsłona cykliczna (lipiec lub sierpień).
Narodowe Czytanie – odsłona cykliczna (wrzesień).
Noc Głośnego Czytania – odsłona cykliczna: styczeń, marzec, maj, wrzesień, listopad – 1. edycja –
20 listopada 2015 r.
Noc Bibliotek – II wyd. krajowe (4 czerwca 2016 r.).
Happeningi czytelnicze z udziałem przedszkoli i szkół podstawowych – kluczborski Rynek
Kluczborskie Dni Literatury dla Dzieci i Młodzieży – 2016/2017 r.
Cały Kluczbork czyta dzieciom – 2016/2017 r.
Kluczborska wymiana książek – 1. edycja 2016 r.
Akademia Czytania – „Słucham, czytam, tworzę” – warsztaty czytelniczo-artystyczne, których celem jest propagowanie czytelnictwa, rozwijanie kultury czytelniczej i aktywności twórczej wśród dzieci.
Zapraszamy do współpracy w ramach zaproponowanych obszarów i form wspomagania.