W Pracowni Biblioterapii PBW w Opolu prowadzone są zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii przez biblioterapeutki Justynę Jurasz i Barbarę Pająk. Zgłoszenia na zajęcia prosimy zgłaszać e-mailem lub telefonicznie: j.jurasz@pedagogiczna.pl, tel. 774536692 wew. 110.
Czas trwania zajęć: od 45 min do 90 min.
Oferta zajęć biblioterapeutycznych na rok szkolny 2019/2020
Zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii i arteterapii (dzieci przedszkolne 4-6 latki)
- Strach ma TYLKO wielkie oczy.
Cykl pięciu zajęć dotyczący różnego rodzaju lęków (przed porzuceniem, odrzuceniem, lęki nocne i inne).
- Bajki – pomagajki na smutki i przemoknięte butki
Cykl pięciu zajęć poświęcony trzem obszarom: myśli, słów i czynów. Celem warsztatów jest wspomaganie prawidłowego rozwoju psychicznego dziecka, kształtowanie kompetencji społecznych i empatii. W szczególności poświęcone problemom: agresji, złości, kradzieży, zazdrości, wykluczenia.
Zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii i terapii pedagogicznej (dzieci szkolne 7-9 lat)
- Bajka pomagajka na DOBRY dzień w szkole
Zajęcia skierowane do wszystkich uczniów edukacji wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z problemami w nauce czytania i pisania. Głównym celem zajęć będzie pomoc w przezwyciężaniu niechęci do nauki, braku motywacji i pozytywnego nastawienia. Spotkania również służyć będą: kształceniu odporności emocjonalnej, rozwijaniu motywacji do nauki, kształceniu właściwego poziomu umiejętności społecznych, rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności czytania, doskonaleniu umiejętności poprawnego mówienia. Podczas zajęć stosowane są typowo biblioterapeutyczne formy pracy: zajęcia integrujące, relaksujące, aktywizujące, ukierunkowane czytanie wybranych tekstów terapeutycznych, elementy dramy, muzykoterapii i arteterapii.
- Dobre maniery czyli codzienny bon ton- zajęcia dotyczące dobrych manier, kształtowania kultury osobistej i rozwijające kompetencje społeczne.
- Podróż do świata wartości – cykl pięciu do dziesięciu spotkań o wartościach: przyjaźni, miłości, szacunku, uczciwości, odpowiedzialności, sprawiedliwości, empatii, życzliwości (do 90 min.)
- Jestem kimś wyjątkowym, mam swoją wartość – cykl zajęć mających na celu wzmocnienie poczucia własnej wartości (o pozytywnym stosunku do samego siebie, o sukcesie i magii słów).
- Co mi w duszy gra? – cykl sześciu zajęć wykorzystujących techniki wizualizacji i relaksacji przeznaczone dla dzieci nadpobudliwych ruchowo (grupa max. 6 dzieci, 90 min.)
- Plasterki na zranioną duszę i rozbite kolano – zajęcia dotyczące problemów: kradzieży, agresji, kłamstwa, barku zasad, nietolerancji, odrzucenia.
- Moje nastroje, czyżby nas dwoje? – projekt poświęcony emocjom: złości, wstydu, radości, smutku, zazdrości,strachu (do 90 min). Warsztaty oparte są na serii książek o uczuciach Wojciecha Kołyszki i Jovanki Tomaszewskiej.
Zajęcia biblioterapeutyczne z elementami doradztwa zawodowego ( uczniowie klas VI-VII)
Celem zajęć jest rozbudzenie myślenia o swojej przyszłości zawodowej, w szczególności zwrócenie uwagi uczniów na trafne podejmowanie decyzji oraz aktywne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: kim jestem i kim chcę być?
- Moje miejsce na ziemi – o ważnych decyzjach życiowych – projekt dotyczący rozwoju kompetencji interpersonalnych, społecznych i obywatelskich.
- Drogowskazy – wychowanie do wartości- cykl od pięciu do dziesięciu zajęć dotyczący wartości. Scenariusze spotkań oparte na tekstach opowiadań Małgorzaty Strzałkowskiej, Pawła Beresewicza, Barbary Kosmowskiej, Elżbiety Zubrzyckiej, Katarzyny Ryrych, Andrzeja Meleszki i Wojciecha Cesarza.
Zajęcia czytelnicze z elementami biblioterapii i arteterapii (uczniowie szkół ponadpodstawowych)
- Pudełko szczęścia
Warsztatowe zajęcia dotyczące wyrażania siebie i własnych emocji, budowania swojego ja i wzmacniania poczucia wartości. Zajęcia z elementami arteterapii (techniki plastyczne).
- Słowa mają moc – warsztaty z poezjoterapii
Warsztatowe zajęcia tworzenia poezji, wyrażania siebie, swoich emocji i przeżyć za pomocą pracy z wierszem. Zajęcia zawierają elementy arteterapii.