Odrzucenie rówieśnicze

Przez odrzucenie rówieśnicze rozumie się negatywny stosunek grupy do danej jednostki, który wpływa na dalszy kierunek jej rozwoju. Grupa postrzega taką osobę jako niewartą akceptacji, co wtórnie oddziałuje na jednostkę, która zaczyna postrzegać siebie jako niezdolną do uzyskania akceptacji. Niniejsze zestawienie bibliograficzne „Odrzucenie rówieśnicze” ujmuje po aktualizacji  81 opisów bibliograficznych, na które składają się wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism poświęcone teoretycznym i praktycznym problemom związanym z przyczynami, profilaktyką i przezwyciężaniem tego zjawiska w środowisku rówieśniczym. Bibliografia zawiera również publikacje z literatury pięknej pomocne w zajęciach biblioterapeutycznych poświęcone odrzuceniu i wykluczaniu dzieci w środowisku rówieśniczym. Wydawnictwa zwarte znajdujące się w zbiorach PBW w Opolu i jej filiach uzupełniono sygnaturami.

Wydawnictwa zwarte :

1. Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze / Bronisław Urban. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015. – 199, [1] s. ; 21 cm.

C 067088 (Nysa), M 207739-M 207740, M 214367-M 214368 (Opole)

2. Bajki terapeutyczne / Maciejka Mazan ; [il. Beata Zdęba ; konsultacja merytoryczna Lidia Ippoldt]. – Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, cop. 2017. – 43 s., [1] k. złoż. luz. : il. kolor. ; 29 cm.

M 064520 (Kędzierzyn-Koźle), M 068548 (Nysa), M 216475, M 216981-M 216982, M 217831-M 217833 (Opole)

3. Biedne dziecko biednym dorosłym : rzecz nie tylko o juwenalizacji biedy i szkolnej segregacji / Andżelika Retmańczyk // W: Tradycja, teraźniejszość, przyszłość edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / red. nauk. Anna Pękala, Agnieszka Leszcz-Krysiak. – Częstochowa : Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, 2016. – S. 91-103

4. Charakterystyka dzieci odrzuconych przez grupę, w kontekście badań nad dziecięcymi relacjami rówieśniczymi / Jolanta Pułka // W: Dzieci i młodzież w kręgu oddziaływania mediów i grup rówieśniczych – w i pomimo czasów ponowoczesnych / pod red. nauk. Joanny Aksman i Jolanty Pułki. – Kraków : Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, 2012. – S. 149-166

5. Cudowny chłopak / R. J. Palacio ; z angielskiego przeł. Maria Olejniczak-Skarsgård.- Warszawa : Albatros, 2018. – 413, [1] s. : il. ; 22 cm.

6. Członkowie klasy wobec sytuacji „odrzucenia kolegi” : w poszukiwaniu podmiotowego kontekstu wspierającego deliberację w warunkach kultury konfliktu w klasie / Agnieszka Konieczna. – Warszawa : Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2015. – 256 s. : il. ; 24 cm.

M 215984- M 215985 (Opole)

7. Dyskryminacja w szkole : obecność nieusprawiedliwiona : o budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce : raport z badań / pod red. Katarzyny Gawlicz, Pawła Rudnickiego i Marcina Starnawskiego. – Warszawa : Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, 2015. – 416 s. ; 24 cm.

8. Działania nauczycieli w pokonywaniu trudnych sytuacji społecznego odrzucenia dzieci / Małgorzata Cywińska // W : Nauczyciel w refleksjach… i z refleksji… : księga jubileuszowa dedykowana Pani profesor Halinie Sowińskiej z okazji 80. Urodzin / / pod redakcją Kinga Kuszak i Renata Michalak. – Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2019. – S. 161-168

9. Dzieci bogate i biedne w jednej klasie : szkoła podstawowa / Anna Tulczyńska. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, 2010. – 29 s. : il. 30 cm.

10. Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Dorota Ekiert-Grabowska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1982. – 215, [1] s. [1] k. tabl. złoż. ; 20 cm.

M 032783-M 032785 (Brzeg), M 042859 (Kędzierzyn-Koźle), M 036388-M 036390 (Kluczbork), M 042326- M 042330, M 057420 (Nysa)

11. Filozoficzne implikacje w pedagogice : o sensie życia, edukacji i wychowaniu / redakcja naukowa Jolanta Spętana, Dorota Domagała, Violetta Drabik-Podgórna. – Kraków : „Impuls”, 2015. – 250 s. : wykr. ; 24 cm.

12. Haganai : nie mam wielu przyjaciół. 10 / [scenariusz Yomi Hirasaka, ilustracje Itachi ; projekty postaci Buriki ; tłumaczenie Eliza Stypińska]. – Warszawa : Wydawnictwo Studio JG, 2017. – 163, [13] stron : ilustracje ; 19 cm.

13. Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacjach szkolnych i relacjach rówieśniczych : poradnik dla nauczycieli /Anna Kuziel-Kalina. – Kraków : Wydawnictwo WiR, [2017]. – 104 s. : il. ; 24 cm.

M 217675 (Opole)

14. Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania /Aleksandra Karasowska. – Warszawa : Fundacja ETOH : Wydawnictwo Edukacyjne Remedium, 2016. – 231, [1] s. : il. ; 21 cm.

M 060552 (Kędzierzyn-Koźle)

15. Most do Terabithi / Katherine Paterson ; przełożyła Alicja Skarbińska. – Warszawa : „Nasza Księgarnia”, 2019. – 232, [8] stron ; 20 cm.

16. Nie lubią mnie : opowiadania dydaktyczne dla dzieci, rodziców i nauczycieli / Eli Kowalczyk. – Gdańsk : [Elżbieta Kowalczyk], 2017. – 56, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.

17. Niekończąca się historia / Michael Ende ; przełożył Ryszard Wojnakowski. – Wydanie 3. – Kraków : Znak Emotikon – Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, 2018. – 541, [1] strona ; 20 cm.

18. O czym się nie mówi / Izabela Chojnacka-Foerster. – Tczew : Sprzedaż Dobrej Książki Alicja Bartosińska, 2017. – 143, [1] strona ; 20 cm.

19. O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi / pod red. Władysławy Pileckiej, Karola Bidzińskiego, Małgorzaty Pietrzkiewicz. – Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2008. – 641 s. : il. ; 24 cm.

20. Obiecanki / Agnieszka Świętek. – Warszawa : Kultura Gniewu, 2018. – 61, [3] strony : ilustracje ; 25 cm.

21. Odrzucenie rówieśnicze a zaburzenia w zachowaniu dzieci / Małgorzata Topolska (Uniwersytet Jagielloński) W : // Ład i patologie w przestrzeni społecznej / redakcja: Ewa Stroińska, Michał Skorzycki. – Łódź ; Warszawa : Społeczna Akademia Nauk, 2016. – S. 107-11522. Odrzucenie rówieśnicze : profilaktyka i terapia / Maria Deptuła. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013. – 453 s. : il. ; 24 cm.

M 054001 (Brzeg), C 068418 (Nysa), C 210632, M 210697-M 210698, M 212763 (Opole)

22. Odrzucenie : jak sobie radzić z brakiem akceptacji /Agata Adaszyńska-Blacha, Michał Kuś. – Kraków :Wydawnictwo WAM, cop. 2022.- 223, [1] s. ; 20 cm.

M 055499 (Brzeg), M 65408 KK (Kędzierzyn-Koźle), M 060613 (Kluczbork)

23. Odrzucenie rówieśnicze : rozumienie przez uczniów interakcji społecznych w klasie / Agnieszka Konieczna // W: Filozoficzne implikacje w pedagogice : o sensie życia, edukacji i wychowaniu / red. nauk. Jolanta Spętana, Dorota Domagała, Violetta Drabik-Podgórna. – Kraków : „Impuls”, 2015. – S. 185-201

24. Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska. – Kraków: „Impuls”, 2011. – 96, [1] s. ; 24 cm.

25. Odrzucenie rówieśnicze w zespole klasowym : możliwości zastosowania mediacji narracyjnej / Edyta Roszyńska, Agnieszka Konieczna ; Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie // Pomoc, wsparcie, ratownictwo : o optymalizacji rozwoju i edukacji człowieka na różnych etapach życia / redakcja naukowa Anna Knocińska i Przemysław Frąckowiak. – Poznań : Bogucki Wydawnictwo Naukowe ; Gniezno : Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, 2017. – S. 389-400

26. Odrzucenie w grupie rówieśniczej – diagnoza i uwarunkowania zjawiska / Anna Fidelus // W: Diagnoza i terapia psychopedagogiczna w edukacji dziecka : praca zbiorowa / pod red. Elżbiety Marek i Joanny Łuczak. – Piotrków Trybunalski : Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie przy Filii Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 2010. – S. 105-116

27. Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych : program zajęć w małej grupie uczniów klas IV-V / Marta Herzberg. – Warszawa : Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, 2012. – 269 s. : il. ; 24 cm.

28. Postrzeganie cyberprzemocy przez uczniów szkół ponadgimnazjalnych / Maria Mondry, Małgorzata Wójcik ; SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny. Wydział Zamiejscowy w Katowicach W :  // Kryzysy osobiste i systemowe / redakcja: Katarzyna Popiołek, Augustyn Bańka, Karolina Zalewska-Łunkiewicz. – Poznań : Stowarzyszenie Psychologia i Architektura ; Katowice : Uniwersytet  SWPS, © 2017. – S. 55-68

29. Problem przemocy, znęcania się i wykluczenia rówieśniczego z perspektywy uczniów /Aleksandra Tłuściak-Deliowska.Wydanie pierwsze. – Warszawa :Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej,2021. – 260 s. : il.  ;24 cm.
M 221797 (Opole)

30.  Przemoc w szkole :metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja / Tomasz Garstka [et al.]. – Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza ,cop. 2012. – 146 s. : il. ; 30 cm.

C 207651 (Opole)

31. Przygody Stasia i Złej Nogi / Spell. – Warszawa : Kultura Gniewu, 2016. – 97, [3] strony : ilustracje ; 17 cm.

32. Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej / Teresa Lewandowska-Kidoń, Barbara Kalinowska-Witek. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2016. – 167 s. : il. ; 24 cm.

M 054498 (Brzeg), M 068424 (Nysa), C 216688, M 216712 (Opole)

33. Społeczno-edukacyjne wymiary wykluczenia i dyskryminacji : w poszukiwaniu rozwiązań i dobrych praktyk / pod red. Eleonory Sapii-Drewniak i Marzanny Pogorzelskiej. – Opole : Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015. – 129, [2] s. : il. ; 24 cm.

M 068388 (Nysa), M 213725 (Opole)

34. Strażak Lulek / Ewa Nowak ; il. Dorota Solak. – Warszawa : Wydawnictwo Egmont Polska, 2018. – 42, [6] s. : il. ; 25 cm.

35. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w klasie szkolnej / Aneta Paszkiewicz, Małgorzata Łobacz. – Warszawa : „Difin”, 2013. – 246, [2] s. ; 23 cm.

M 063278 (Kędzierzyn-Koźle), C 067110 (Nysa), M 211175-M 211176 (Opole)

36. W obronie syna / William Landay ; przekł. Daniel Zych. – Warszawa : Wydawnictwo “Amber”, 2012. – 462, [1] s. ; 21 cm.

37. Wykluczenie rówieśnicze / Sylwia Jaskulska, Wiesław Poleszak // W : Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli : wybrane konteksty / pod red. Jacka Pyżalskiego. – Łódź : theQ studio, 2015. – S. 155-175

M 214590 (Opole)

38. Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych / Bronisław Urban. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2005. – 118 s. ; 24 cm.

M 049495, M 049496 (Brzeg), C 051520 (Kluczbork), C 064787, M 064976 (Nysa), M 192525 (Opole)

39. Zanim wkroczy specjalista : jak pomóc przedszkolakowi w trudnych sytuacjach : przewodnik dla nauczycieli i rodziców / Agnieszka Wentrych. – Kraków : CEBP, cop. 2016. – 158 s. ; 25 cm.

M 064784 (Kędzierzyn-Koźle), M 215972 – M 215975 (Opole)

40. Z nim się nie bawię! : o odrzuceniu i wykluczeniu z grupy / Heike Baum ; przekł. z jęz. niem. Agnieszka Kalińska. – Kielce : „Jedność”, 2005. – 48 s. : il. ; 22 cm.

Artykuły z czasopism :

41. Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej /Małgorzata Hercyk. – Bibliogr. // Remedium. – 2022, nr 2, s. 8-10

42. Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej – analiza badań przeprowadzonych wśród uczniów klas gimnazjalnych / Małgorzata Przybysz-Zaremba, Ewelina Smogorzewska // Forum Oświatowe. – 2009, t. 1, s. 123-140

43. Dzieci odrzucane przez rówieśników. Cz. 1 / Maria Deptuła // Remedium. – 2007, nr 4, s. 1-3

44. Dzieci odrzucane przez rówieśników. Cz. 2 / Maria Deptuła // Remedium. – 2007, nr 6, s. 8-9

45. Dziecko nieakceptowane przez grupę rówieśniczą / Romana Rybarczyk // Życie Szkoły. – 2007, nr 2, s. 49-52

46. Dziecko z niepowodzeniami szkolnymi w grupie rówieśniczej / Anna Skuzińska, Wioletta Szulaczuk ; Wydział Administracji i Nauk Społecznych. Elbląska Uczelnia Humanistyczna // Acta Elbingensia : rocznik naukowy Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicznej. – 2016, nr 3, s. 25-44

47. Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. – 2012, T. 1, s. 193-205

48. Edukacja terapeutyczna z wykorzystaniem sztuk plastycznych dzieci odrzuconych przez rówieśników / Anna Gaweł // Kwartalnik Edukacyjny. – 2014, nr 3, s. 70-79

49. Funkcjonowanie społeczne młodzieży z problemami emocjonalno-behawioralnymi : wybrane następstwa zaburzeń komunikacji w relacjach rówieśniczych / Monika Dąbkowska, Mirosław Dąbkowski // Wychowanie na co Dzień. – 2012, nr 3, s. 15-18

50. Gdy w grupie źle się dzieje / Anna Biernacka // Doradca Nauczyciela Przedszkola. – 2013, nr 22 s. 58-60

51. Gniewni wykluczeni / Agnieszka Wilczyńska // Charaktery. – 2015, nr 11, s. 76-79

52. „Inny” w klasie szkolnej / Ewa Muszyńska ; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu // Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej. – 2015, nr 9, s. 9-25

53. Izolacja ucznia w klasie szkolnej jako przejaw psychicznej przemocy grupowej / Katarzyna Wasilewska // Edukacja i Dialog. – 2009, nr 6, s. 62-64

54. Jak poczucie przynależności zabezpiecza przed wykluczeniem? / Agnieszka Wilczyńska // Charaktery. – 2020, nr 8, s. 12-18

55. Nauczyciel w obliczu odrzucenia rówieśniczego w klasie : szkolne działania interwencyjne / Sylwia Kita // Czasopismo Psychologiczne. – T. 23, nr 1 (2017), s. 121-135

56. Nauczyciel w obliczu odrzucenia rówieśniczego w klasie : szkolne działania interwencyjne / Sylwia Kita // Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika. – T. 24 (2015), s. 277-288

57. Maria Deptuła, Szymon Borsich ; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy // Studia Edukacyjne. 1233-6688. Nr 46 (2017), s. 153-168

58. Nadwrażliwi – kulturowi odmieńcy / Iwona Kabzińska ; Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Warszawa // Etnografia Polska. – T. 61, z. 1/2 (2017), s. 83-103

59. „Niebieskoocy” w naszej klasie – przezwyciężanie stereotypów drogą do tworzenia uczniom lepszych warunków rozwoju w klasie szkolnej / Maria Deptuła, Szymon Borsich ; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy // Studia Edukacyjne. – Nr 46 (2017), s. 153-168

60. O naprawie odrzucenia / Hanna Hamer // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 3, s. 107-110

61. O technice „Zgadnij, kto” / Beata Rechnio-Kołodziej // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 37, s. 17

62. Odrzucenie boli : utrata więzi i wykluczenie społeczne a trauma /Adam Chojnacki // Świat Problemów. – 2017, nr 7, s. 17-21

63. Odrzucenie rówieśnicze : etiologia i zasady terapii / Bronisław Urban // Nauczyciel i Szkoła. – 2013, nr 2, s. 41-56

64. Odrzucenie w szkole z powodu biedy. Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii / Lidia Ippoldt // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 1, s. 26-27

65. Odrzucony rówieśnik – jak przeciwdziałać i jak reagować? /Aleksandra Kubala-Kulpińska // Głos Pedagogiczny. – 2019, nr 111, s. 30-33

66. Pajacyk Pepe : bajka psychoterapeutyczna dla dzieci odtrąconych przez grupę rówieśników /Agnieszka Borowieck // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 6, s. 54-55

67. Pajacyk Pepe : zabawy i zadania do bajki terapeutycznej /Gabriela Gąsienica // Bliżej Przedszkola. – 2015, nr 6, s. 56

68. Piętno samotnego dzieciństwa : przywiązanie i praktyki rodzicielskie jako przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników / Maria Deptuła // Chowanna. – 2010, T. 1, s. 95-105

69. Pomaganie dzieciom nielubianym przez rówieśników – prezentacja programu oddziaływań / Marta Herzberg // Serwis Informacyjny. Narkomania. – 2011, nr 3, s. 13-18

70. Postrzeganie postaw rodzicielskich przez uczniów z wysokimi osiągnięciami szkolnymi /Andrzej Sękowski, Sylwia Gwiazdowska-Stańczak // Czasopismo Psychologiczne. – T. 23, nr 1 (2017), s. 121-135

71. Poznaj i zrozum. Nie krzywdź / Magdalena Goetz // Głos Nauczycielski. – 2016, nr 40 s. 12

72. Pozycja socjometryczna uczniów w grupie rówieśniczej a jej znaczenie dla społecznego funkcjonowania dzieci /Sylwia Ryszawy // Wychowanie na co Dzień. – 2016, nr 1, s. 9-13

73. Przyczyny i skutki odrzucenia rówieśniczego w klasie szkolnej / Anna Korbut // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 7, s. 20-26

74. Reakcje uczniów – świadków przemocy wobec nieakceptowanych kolegów /Agnieszka Konieczna // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2015, nr 4, s. 41-48

75. Rozwijanie zdolności do decentracji interpersonalnej dzieci nielubianych przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych = Developing the ability of interpersonal decentration with children disliked by their peers because of antisocial behaviour / Marta Herzberg ; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja, Rodzina, Społeczeństwo. – Nr 2 (2017), s. 215-233

76. Ryzyko i ochrona w środowisku rówieśniczym : czyli o znaczeniu relacji koleżeńskich w życiu nastolatków / Barbara Jankowiak, Agata Matysiak-Błaszczyk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) // Studia Edukacyjne. – Nr 53 (2019), s. 59-73

77. Uprzejmości trzeba się uczyć / R. J. Palacio ; rozmawia Renata Kim // Newsweek Polska. – 2019, nr 24, s. 36-38

78. Wybrane kompetencje dzieci nielubianych z powodu zachowań antyspołecznych na tle rówieśników = Selected competences of disliked children against peers / Marta Herzberg ; Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy // Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki. Edukacja, Rodzina, Społeczeństwo. – Nr 3 (2018), s. 115-133

79. Wykluczenie w świecie nastolatków / co dorośli mogą zrobić, by zapobiec wykluczeniu społecznemu dzieci i młodzieży / Adriana Klosowska // Charaktery. – 2020, nr 8, s. 56-61

80. Wyśmiewane dzieci /Marta Melka-Roszczyk // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 4, s. 56-60

81. Zapobieganie wykluczeniu rówieśniczemu w gimnazjum / Małgorzata Wójcik, Anna Hełka, Beata Kozak, Marta Błońska, Anna Garbaciuk, Małgorzata Małczak ; SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny. Wydział Zamiejscowy w Katowicach // Edukacja. – 2015, nr 3, s. 123-140

 

Elżbieta Trojan – Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu. Wydział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów

Aktualizacja: listopad 2020 r.

Aktualizacja: październik 2022 r.