NEWSLETTER 10/2020/21

KONKURS  FOTOGRAFICZNY „PRZYŁAPANI NA CZYTANIU” X EDYCJA

Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu zaprasza do udziału w X edycji konkursu fotograficznego “Przyłapani na czytaniu”.
Konkurs skierowany jest do mieszkańców miasta i regionu. Tematem ocenianych fotografii jest czytanie, a dokładniej osoba „przyłapana” na czytaniu. Fotografie należy przesłać w wersji elektronicznej (w plikach JPEG). Termin nadsyłania prac: 30.06.2021 roku.  Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 20.08.2021 roku.

Rejestracja odbywa się do dnia 28 października 2021  przez formularz dostępny na stronie internetowej biblioteki: https://pedagogiczna.pl/v-ogolnopolska-konferencja-biblioterapeutyczna-vii-edycja-opolska-biblioterapia-w-izolacji-spolecznej/

REGULAMIN KONKURSU

WYKŁAD OTWARTY

W 2021 roku przypada 40. rocznica śmierci oraz 120. rocznica urodzin Prymasa Tysiąclecia, Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Z tej okazji zapraszamy do udziału w wykładzie otwartym pt. „Ekranowe portrety Kardynała Wyszyńskiego”, który odbędzie się online w dniu 10 czerwca 2021 roku o godz. 17.00. Wykład wygłosi ks. prof. dr hab. Marek Lis – filmoznawca, teolog filmu i mediów. Redaktor 13 prac zbiorowych, autor 8 monografii oraz ponad 120 artykułów i rozdziałów w opracowaniach zbiorowych, wydanych również za granicą, a poświęconych tematyce biblijnej w filmie i w mediach. Członek jury festiwali filmowych w Cannes, Erywaniu, Fryburgu, Warszawie. Prezes Stowarzyszenia Komunikacji Społecznej SIGNIS Polska oraz członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

Link do wykładu: https://forms.office.com/r/MSw7UMs1tK

 

V Ogólnopolska Konferencja Biblioterapeutyczna, VII edycja opolska ,,Biblioterapia w izolacji społecznej”

Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu i Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne  zapraszają bibliotekarzy, nauczycieli, pedagogów, terapeutów, psychologów, wychowawców oraz wszystkich zainteresowanych na V Ogólnopolską Konferencję Biblioterapeutyczną, VII edycję opolską ,,Biblioterapia w izolacji społecznej”, która odbędzie się w dniach 4 – 5 listopada 2021 roku w Opolu.

PROGRAM KONFERENCJI

 

 

WYSTAWY

Z okazji 40. rocznicy śmierci oraz 120. rocznicy urodzin Prymasa Tysiąclecia, Kardynała Stefana Wyszyńskiego zapraszamy do oglądania wystawy pt. „Wyszyńskiego i Wojtyły gramatyka życia”. Ekspozycja pochodzi ze zbiorów Instytutu Pamięci Narodowej oraz Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego i została przygotowana z okazji 70. rocznicy wstąpienia na tron prymasowski Kardynała Stefana Wyszyńskiego i 40. rocznicy pontyfikatu Jana Pawła II. Wystawę można oglądać na parterze siedziby Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu, przy ul. Kościuszki 14 w godzinach otwarcia biblioteki. Wystawa będzie czynna do 31 sierpnia 2021 roku.

 


Ptaki Nysy i okolic – wystawa ONLINE

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka W Opolu Filia w Nysie zaprasza do obejrzenia wystawy fotografii oraz filmów pt. „Ptaki Nysy i okolic” autorstwa Barbary i Eugeniusza Pawlik. Prezentowana wystawa przenosi nas z miejskiej przestrzeni do magicznego świata przyrody. Zapraszamy.

 


Stanisław Lem 1921-2006 – wystawa ONLINE

Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Opolu Filia w Kluczborku zaprasza do obejrzenia wystawy przygotowanej z okazji przypadającej w tym roku 100. rocznicy urodzin pisarza.

PAKIET PREZENCYJNY

Zapraszamy do korzystania z pakietu prezencyjnego “Dobrostan – literatura, która dodaje skrzydeł”  – to propozycja tematycznego materiału informacyjnego dla nauczycieli, nauczycieli bibliotekarzy w zakresie rozwijania dobrostanu psychicznego poprzez wyselekcjonowany zbiór wydawnictw zwartych.

 

 

NOWOŚCI KSIĄŻKOWE

Budowanie pewności siebie : podejście skoncentrowane na współczuciu / Mary Welford ; przekł. Anna Sawicka-Chrapkowicz. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2021.

Żyjemy w świecie, który nieustannie nakłania nas do osądzania i oceniania samych siebie. W świecie, w którym dominuje pogląd, że uszczęśliwić nas mogą jedynie sukces, osiągnięcia i działanie. Książka odpowiada na pytanie: Jak zbudować pewność siebie, która pozostanie niezależna od zewnętrznych okoliczności? Jej autorka zachęca do rozwijania samowspółczucia, które stanie się fundamentem pewności siebie. Pomaga zrozumieć  funkcjonowanie systemu emocjonalnego człowieka. Dowodzi, iż pewność zbudowana na samowspółczuciu jest trwała. Niezależnie od tego, co dzieje się dookoła, dzięki niej czujemy się silni i odporni. Wiemy, że skutecznie poradzimy sobie ze wszystkim, co przyniesie życie. Poradnik dla każdego kto dba o swój rozwój, poczucie bezpieczeństwa i budowanie pewności siebie.

M 220827 (Opole)


Lekcje wychowawcze dla nastolatków /Anna Maria Świątek. – Rzeszów :  „Fosze”,© cop. 2020. 

Książka powstała z myślą o szkolnych lekcjach wychowawczych, ale można z niej korzystać również w innych okolicznościach. Skłania do lektury w dowolnej kolejności rozdziałów, zależnie od potrzeb. To propozycja tematów dialogu z młodzieżą, która potrzebuje rozmowy o dobru i złu, o wartościach, celu i sensie życia, wyborach. Lekcje wychowawcze mogą ułatwić edukacyjne dyskusje o postawach w kontekście szkolnych i pozaszkolnych wydarzeń. Do refleksji zachęca zbiór 130 nowel wspomaganych pytaniami o podstawy istnienia, na które warto poszukać odpowiedzi. Publikacja adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli wychowawców, a także rodziców, a przede wszystkim uczniów. M 220863- M 220864 (Opole)

 


Pedagog w klasie : scenariusze zajęć na różne okazje. Cz. 2, Nowe scenariusze i karty pracy – do wykorzystania również w pracy zdalnej / aut. Anna Kiełczewska et al. – Warszawa : Wydawnictwo Wiedza i Praktyka, cop. 2021.  

Publikacja prezentuje zbiór 30 oryginalnych scenariuszy do wykorzystania na zajęciach w klasie z uczniami klas I-VIII, w tym także do realizacji w trakcie nauczania zdalnego. Materiały zgrupowano w trzech obszernych działach : Kreatywność czy sumienność – co nam da więcej? ; Mój gniew jest OK. Każda emocja jest dobra ; Każdy z nas jest inny. Empatia, akceptacja, tolerancja od najmłodszych lat. Proponowane scenariusze ułatwią pedagogom przeprowadzić zajęcia na temat kreatywnego myślenia, radzenia sobie z emocjami oraz tolerancji, akceptacji i empatii. Książka zawiera również karty pracy, gotowe ankiety i formularze dla uczniów, dzięki którym pedagog otrzymuje komplet narzędzi do przeprowadzenia interesujących i wartościowych zajęć. Praca adresowana jest do szerokiego grona nauczycieli wychowawców szkół podstawowych. C 220803/II, M 220879/ II (Opole)


Szkoła na miarę ucznia z dysleksją / Teresa Wejner-Jaworska. – Warszawa : Difin SA, 2020. 

Monografia zawiera duży zasób wiedzy teoretycznej na temat dysleksji oraz praktyczne propozycje, dobre praktyki dotyczące dostosowania wymagań edukacyjnych do uczniów z dysleksją rozwojową na poziomach wszystkich etapów edukacyjnych. Ukazuje pracę nauczycieli oraz jej efekty przynoszące realne korzyści dla ucznia w obszarze samooceny oraz relacjach nauczyciel–uczeń. Autorka publikacji na podstawie przeprowadzonych badań  w województwie łódzkim, przedstawia ocenę oraz oczekiwania rodziców wobec szkół oraz przybliża obraz uczniów z dysleksją rozwojową, ukazując ich samoocenę, relacje z rówieśnikami i marzenia. Używane wielokrotnie w monografii określenie szkoły jako przyjaznej oznacza postawę określoną otwartością, życzliwością, która może realizować się poprzez różne działania praktyczne. Wiedza na temat dysleksji wraz z przyjaznością i chęcią działania pozwala znaleźć odpowiednie rozwiązania, nawet w trudnych finansowo i organizacyjnie warunkach każdej placówki oświatowej. Ta inspirująca książka adresowana jest do wizytatorów, dyrektorów szkół, nauczycieli, terapeutów, rodziców dzieci z dysleksją oraz osób z dysleksją. C 220809, M 220904 (Opole)


Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży : przewodnik dla terapeutów / Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. – Wyd. 2. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020.  

Praca przybliża metodę pracy, jaką jest TUS (Trening Umiejętności Społecznych). Jej celem jest skuteczne przygotowanie czytelników do prowadzenia tego rodzaju treningów zarówno indywidualnie, jak i grupowo. Publikacja stanowi swojego rodzaju drogowskaz, który podpowiada specjalistom, jak przygotować się do prowadzenia zajęć, na co zwrócić uwagę i na czym się skupić oraz jak poradzić sobie z sytuacjami trudnymi. Książka składa się z dwóch części – wprowadzenia teoretycznego oraz blisko 100 ćwiczeń praktycznych do wykorzystania podczas treningów.  Adresowana jest  do terapeutów, specjalistów pracujących z dziećmi  i  młodzieżą w  wieku szkolnym. C 220813 (Opole)

 

BAZY PBW W OPOLU

Serdecznie zapraszamy do korzystania z elektronicznych baz Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Opolu:

 

 

Katalog centralny – zawiera wszystkie zbiory zgromadzone w PBW w Opolu i filiach

Omnibus – baza bibliograficzna –  zawiera  artykuły z czasopism, wydawnictw ciągłych i zwartych dotyczących różnych dziedzin wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem literatury, pedagogiki, psychologii, historii, socjologii oraz metodyki nauczania różnych przedmiotów. Pełne teksty artykułów dostępne w bazie SCAN-PRESS. Można zamówić skany artykułów z tej bazy.

Oświata na Ślasku Opolskim – baza bibliograficzna – zawiera artykuły z czasopism lokalnych i ogólnopolskich dokumentujące stan oświaty w regionie (m.in. polityka oświatowa, formy pracy szkół, organizacja życia szkolnego, publikacje nauczycieli)

 ZAPRASZAMY